Nilsson mästare igen 1997

Janne kvar på STCC-tronen 1997

Jan "Flash" Nilsson, Munkfors MC, stod pall för favoritskapet i årets STCC, Swedish Touring Car Championship, tillika SM. När säsongen avslutades på Gelleråsen utanför Karlskoga säkrade Volvoföraren i det första heatet sitt andra raka SM-guld i denna standardbilsklass.

Janne tog täten och höll sedan undan ända in i mål, trots att han under de sista varven uppvaktades hårt av Thomas Johansson, Storfors, i en BMW320.- Jag tänkte först släppa förbi honom och inrikta mig på SM-guldet, berättar Janne. - Men jag kom snabbt på andra tankar och började stänga vägen för honom.

På de sista varven var det fight och Thomas var uppe vid min sida ett par gånger men tvingades ge sig, myser Janne "Flash". När målflaggan kom ut var saken klar och Janne hade därmed kört hem sitt tredje SM-guld genom åren, 1989 vann han Formel 3, och har tagit steget in bland de "stora" inom svensk racing.

Det är inte så många förare som har tagit tre eller fler titlar genom åren. - Jag var här för att vinna och nu känns det underbart, sade Janne och klev upp på prispallen och tog emot de nästan 10.000 åskådarnas jubel och applåder runt Gelleråsbanan. Med ett stort leende öppnade han Pommac-flaskan och sprutade på sina konkurrenter Thomas Johansson, tvåa i racet och Stig Blomqvist, Örebro, som var trea i loppet.

Mattias Ekström överraskade

Kampen om guldet var över men i det andra racet skulle de två andra medaljerna fördelas. Fyra förare hade chansen, Mattias Ekström, SMK Hedemora, Per-Gunnar "Peggen" Andersson, Falkenbergs MK, Stig Blomqvist och Thomas Johansson.

Eftersom det var omvänd startordning, segraren i första heatet "Flash" på tionde startrutan och tionde man i pole position hade Mattias, sexa i första heatet, alla toppförarna bakom sig. Den unge Hedemoraföraren kunde rätt snabbt köra upp sig till ledningen och sedan vinna heatet. Bakom hade Thomas och Janne "Flash" en tuff uppgörelse om andraplatsen. Nu var det Thomas som stängde "dörren" för Janne och tog hand om andraplatsen. Mattias seger innebar att han fixade silvermedaljen och Thomas fick "nöja" sig med bronspengen.

Många nya förare

När STCC-serien startade upp den 5 maj på Mantorp Park var det många blickar riktade på den unge Mattias Ekström som under hösten 1996 valdes till "Young Driver of the Year" och fick en sits hos Rickard Rydells Junior Team med gamle racingräven Picko Troberg som stallchef. Teamet hade en Volvo 850 TWR till sitt förfogande. Redan under träningen och kvalet visade Mattias att han var att räkna med i kampen om medaljerna då han var trea bakom Janne "Flash" och Thomas Johansson.

De övriga förarna hade också testat inför premiären och kom mycket väl förberedda. Bl.a. hade Thomas Johansson tänkt sig att försöka lura Janne på guldet. Thomas inledde våren med att åka ned till Italien och där testade han sin BMW320iS.

- Det fungerade mycket bra och BMW:en är nu väl injusterad. Motorn går som en klocka och det skall räcka till för att ge Janne en tuff match om guldet, sade Thomas inför racet på Mantorp. Förutom alla BMW och Volvo fanns Ford på plats med tre bilar och i den ena hade man placerat Stig Blomqvist vid ratten. Likaså hade Opel två bilar och en av dessa kördes av stockholmaren Jan Brunstedt. Däremot var det bara en Alfa Romeo och den rattades av Skövdeföraren Ulrik Gustavsson.

Efter första träningen var de väntade förarna i topp, Thomas snabbast följd av Janne. Sedan kom årets överraskning Mattias Ekström följd av Brunstedt, "Peggen" Andersson, Kari Mäkinen, Göteborg. Stig Blomqvist var lite besviken med en åttondeplats på grinden. Men Fordteamet hade inte fått fram sin rätta Mondeo utan körde en lånevagn som inte hade de "rätta" grejorna i motorn.

Mattias vann - Janne skrotade

Thomas tog ledningen och sågs gå mot en säker seger med sin BMW. Men när knappa tre varv återstod hände något borta på den långa rakan. - Motorn rasade, suckade Thomas och såg bedrövad ut. - Den gick som en klocka och jag vet inte vad som har hänt. Kom helt utan förvarning. Det värsta är att jag inte har någon reservmotor att byta med till nästa race.

Innan detta hände hade Janne "Flash" en fight med Mattias som slutade med att Janne hamnade i avbärarräcket efter "startkurvan". I ett par varv hade de två kubbats och när Janne försökte en omkörning på yttern av Mattias slutade det hela i räcket. Bilen blev illa tilltygad och han kunde inte ställa upp i det andra heatet.

Efter att Thomas hade brutit var Mattias i ledningen och kunde vinna premiären på Mantorp inför cirka 15 000 åskådare. Tvåa slutade Jan Brunstedt i sin Opel och Stig tog Mondeon till en tredje plats. Med Janne och Thomas borta i det andra heatet blev det en ganska lätt resa för Mattias. Han behövde knappast fightas med någon då flera förare krockade och en del bröt. När ledande "Peggen" fick kasta in handduken då bakaxeln på hans BMW rasade låg vägen helt öppen för Mattias som därmed tog ledningen i SM-tabellen.

Endast fyra bilar nådde målet i det andra heatet och det innebar att Kari Mäkinen, Göteborg, var tvåa och Georg Bakajev, Borås, trea.

Dubbelseger för "Flash"

Kinnekulle Ring var nästa anhalt och samtliga stall fanns på plats. Janne hade reparerat sin Volvo och Thomas hade fått i en ny motor i sin BMW, kostnad cirka 400 000 kronor. Det blev också dessa två herrar liksom Per-Gunnar "Peggen" Andersson som kom att dominera tillställningen. De tre toppade båda heaten och ordningen var den samma i båda. Janne vann före Thomas och "Peggen". Mattias hade andra träningstiden och låg länge på andra plats.

Mot slutet gick både Thomas och "Peggen" förbi och något varv senare gick Mattias i depå då ett bakdäck hade gett sig. Fyra var Stig Blomqvist och femma blev Ulrik Gustavsson, Skövde, med sin Alfa Romeo.

I det andra heatet blev det lite tuffare tag och här åkte först Jan Brunstedt av i ingången till kvarnkurvan och parkerade sin Opel. Några varv senare kom Stig Blomqvist farande och klarade inte av kurvan under bron, utan for av och åkte in i Brunstedts bil. En del diskussioner blev det efteråt varför inte Brunstedts bil hade bärgats under loppet. En säkerhetsrisk tyckte många. "Inte" menade Bosse Pettersson i SSK som låtit bli att bärga den.

I toppen var det tätt där "Flash" gjorde en fantastiskt snygg omkörning och tog både Thomas och Georg Bakajev i ett svep. Janne var därmed i ledningen och kunde ta sin andra raka seger. Mattias hängde bra med och tog sig i mål som fyra följd av Ulrik.

Nya Volvo-segrar

Volvo-duon fortsatte att dominera och tog två nya segrar när STCC-serien körde två lopp på Anderstorps-banan. Mattias överraskade med att ha bästa kvaltiden och stod pole position i första heatet.

Den unge Mattias tog täten och bakom fanns Janne och Thomas. De tre drog ifrån övriga och bjöd på härlig racing. Mot slutet började Thomas attackera Janne och det innebar att de tappade mark till Mattias som kunde dra ifrån och vinna. Janne blev tvåa och Thomas trea. För "Mäster" Blomqvist och Ford-teamet gick det fortfarande trögt. Man hade inte fått ordning på alla hästkrafterna och det blev bara en femte respektive sjundeplats för Stig.

I det andra heatet gjorde Janne en chansning från femte startledet och redan efter ett halvt varv var värmlänningen i ledningen och höll sedan undan. Under de sista varven var han hårt uppvaktat av Thomas i BMW:n som försökte en omkörning vid målgången. Thomas lyckades inte men var slagen med endast 0,11 sekunder i mål. "Peggen" tog hand om tredjeplatsen i heatet följd av Mattias.

Efter halva STCC-mästerskapet ledde fortfarande Mattias över Janne med fem futtiga poäng. När det gäller segrar har de så här långt tre var. Trea ligger Thomas följd av "Peggen" och Kari Mäkinen.

"Flash" upp i topp

Framgångar och motgångar drabbar de flesta då och då. Men en som såg ut att ha hittat flytet när fjärde omgången kördes på Falkenbergs motorbana var Janne "Flash" Nilsson. Med lite tur och skicklighet kunde han vinna båda racen och drog ifrån i SM-tabellen.

I det första var det Mattias som från pole position tog starten och ledde i knappt ett varv innan Thomas Johansson tog sig förbi och gick upp i täten. Även "Flash" var snabbt förbi Mattias och började jaga Thomas. Efter drygt tio varv missade BMW-föraren en inbromsning, låste hjulen och åkte av banan. Janne tackade och körde mot en säker seger följd av Mattias. "Mäster" Blomqvist var trea.

I det andra racet var det Mattias som hade otur. Vid en omkörning hakade han ihop med Bakajev och åkte av banan och blev stående i en sandfålla. Janne däremot gick snabbt upp i ledningen och tog en ny seger före hemmaföraren "Peggen" och Thomas som hade kört upp sig genom fältet.

Thomas körde i räcket

När STCC-cirkusen kom till Ring Knutstorp i augusti, för näst sista omgången, var det åter Thomas och Mattias som hade oturen på sin sida. Alltmedan Janne "Flash" kunde ta två nya segrar och öka sitt försprång i tabellen.

Thomas var dagens otursgubbe då han bara kom ett hundratal meter i starten. Han och "Peggens" BMW touchade varandra och Thomas bil for i räcket och sedan rakt över banan i nästa mur med stor kraft. Det var färdigåkt för Thomas den här gången och efter bärgningen blev det omstart av heatet. Där tog Janne "Flash" täten följd av Mattias och "Peggen". De båda Volvoförarna hade en härlig fight i täten tills Mattias rullade i depå. Det varen mindre brand som snabbt släcktes. Det innebar att Janne gick till en ny säker seger före "Peggen" och med Blomqvist på tredje plats följd av Brunstedt och Ulrik Gustavsson.

Elisabeth "Bettan" Nilsson lånade ut sin Ford Mondeo till Fredrik Larsson, som just då hade fått sparken av "Lill-Lövis". I det andra heatet tog Fredrik starten från andra ledet. Drog sedan sakta ifrån innan han tvingades gå i depå med överhettad motor. I samma veva hade Janne tagit sig upp på andraplats och fick därmed ledningen gratis följd av Mattias, Kari Mäkinen och Stig Blomqvist. Stig tog sig sedan förbi Kari och knep återigen tredjeplatsen bakom Mattias.

I finalen i Karlskoga behövde ju Janne "bara" vinna ett heat för att säkra slutseger. Han fixade det och Mattias tog det andra som vi redan nämnt. Detta innebar att Volvo-förarna vann samtliga STCC-heat och därmed tog hem märkescupen med bred marginal. Tvåa slutade Ford följd av Opel och otursföljda BMW blev sist.

Morgan Björk

Design by Bloms IT