Velodromloppet GP Karlskoga 2014
Gelleråsbanan 2014-06-13 - 2014-06-15

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 över 1301cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 192

Racerapport

Velodromloppet GP i Karlskoga

Racinghistoriska klubbens stortävling Velodromloppet kördes som vanligt helgen före midsommar. För andra året med statusen historiskt GP! Drygt 200 bilar på startlinjen med förare från Skandinaviens alla länder. Tävlingen ingår även i Gulf Historic Nordic Challenge, i ett samarbete med Finland. 2200 åskådare kom för att se tävlingen som rundade av Motorsportveckan i Karlskoga.

1000cc Cupen ställde upp med ett mäktigt startfält när hela 34 bilar rullade ut till kvalet. Lars Davidsson fick till ett riktigt fantomvarv, som var drygt två sekunder snabbare än Mikael Mohlin på andraplatsen! Yngve Gustavsson tog ledningen inledningsvis, men tyvärr tvingades han bryta. Mohlin var den ende som orkade hänga med Davidsson som vann racet med 2.6 sekunder före Mohlin. Tommy Jagerwall körde i mål som trea, men han fick 30 sekunders tillägg för tjuvstart. Detta var dock Jagerwalls minsta bekymmer. På eftervarvet på väg tillbaka till depån noterade flera förare att Jagerwall hade mera bråttom än vanligt, men så stannade han plötsligt i depåkurvan. Bärgningspersonalen närmade sig bilen i tron om att han hade fått slut på bensinen, men det var mycket värre än så. Jagerwall var inte kontaktbar. Ambulansen fanns nära till hands och han kördes snabbt vidare till sjukhus för vård.

I det andra racet fick vi se en ny kamp mellan Davidsson och Mohlin och även denna gång avgick Davidsson med segern, men marginalen var mindre... Staffan Runius körde in som trea. I E-klassen vann Jan Cristians båda racen före Claes Aggestig och Hans Eklund.

I det äldre standardheatet för bilar över 1000cc var Thomas Marklund och Lars Esselius väldigt jämna på kvalet. Det skiljde bara en tiondelmellan dem. Vi såg fram emot en underhållande fight, men den kom av sig då Esselius fick tändningsproblem. Marklund vann båda racen före Harri Ukkonen och Per Wallin.

I Standard 1966-1971 under 1300 cc fick vi se ännu en uppvisning av Ari Oksala från Finland. Han vann båda racen enkelt. I första racet kom Steffen Palmberg tvåa och Bo Johansson trea. Johansson fick ett annorlunda race. Han började med motorstopp i starten så att han fick jaga från sista plats. I andra racet klev Johansson ytterligare ett steg upp på pallen och Conny Abrahamsson kom trea med sin nya fina Escort.

Finska stjärnan Marko Rantanen kom till Karlskoga med sin snabba Opel Manta A. Han tog pole och vann första racet före Magnus Larsson och Lennart Bengtsson. Klaus Bodilsen och Sören P Christensen krokade ihop i starten. Christensen bröt direkt med en sönderslagen fälg medan Bodilsen bröt efter tre varv med bensinläckage. Rantanen vann även andra racet, men vid den tekniska efterkontrollen visade sig bilen vara för lätt varför han diskades. Segern gick i stället till Bodisen före Christensen och Larsson.

I nyaste standardheatet visade Anders Berger klass redan under kvalet. Han var en halv sekund snabbare än Rune Rödset. Erik Berger hade femte tid, men han gjorde en kanonstart och var trea in i första kurvan. Anders och Rolf ”Myggan” Nilsson drog i från i toppen medan Erik hade en fight med Rödset och Tomas Hall. Anders vann före ”Myggan” och Rödset. I andra racet ledde Anders klart när remskivan från generatorn lossade och kapade av tändkabeln till tändspolen. ”Myggan” vann racet före Rödset och Mads Gjerdrum.

I GT var det V8-styrka som gällde ännu en gång. Kennet Persson vann båda racen med sin fina Ford GT40. Kaj Dahlbacka kom tvåa och Jan Kling trea i första racet. Kling kom tvåa i andra racet och Lars Bondesson knep tredjeplatsen.

Formel Vee tillhör de klasser inom RHK som växer så det knakar. Till Karlskoga var 34 bilar anmälda. Så många formelbilar får inte köra på en gång, därför flyttades dem som kör i klassen för dubbelförgasare över till Formel Ford-heatet. Olle Green startade från pole och han tog ledningen i racet. Han fick dock ge sig i båda racen mot Pierre Eklund, som har växt till en riktig toppförare i år. Stefan Nilsson gjorde sitt livs race och slutade trea. I det andra racet var det Stefan Persson som tog tredjeplatsen. I B-klassen vann Tommy Bencsik före Nikolaj Leed och Åke Persson i första och i andra vann Peter Hasselgren före Bencsik och Persson.

I Formel Ford startade Henrik Hansson i pole, men i racet fick han ge sig mot Oscar Thim. Håkan Lindevret kom trea. Thim och Hansson hade en fight även i andra racet, men det slutade med att rattstången gick av i Thims bil i sista kurvan! – Det var tur att det skedde där det skedde så att det tog stopp snabbt i sanden, sa Thim. Hansson vann stort före Viktor Ljungdahl, som hade startat sist. Han bröt första racet redan på första varvet sedan gaswiren gått av. Dan René Larsen kom trea. Dubbelförgasarbilarna från Formel Vee var som sagt med i det här heatet. Hans Hillebrink vann första racet före Björn Paulson och Johan Lund. I andra racet vann Lund före Hillebrink och Paulson.

I Formel Slicks brukar Torgny Johansson leka med sina konkurrenter, men denna gång fick han kämpa hårdare än vanligt. Han klagade på att han inte fick något fäste och det var därför svårt att få upp rätt temperatur i däcken. Han vann första racet från pole före Micke Juhlin och Roger Johansson. I andra racet kom han iväg först som trea och först fick han jobba ett tag för att komma förbi sin son Dan. Han kom i kapp ledande Juhlin, men han lyckades aldrig hitta en lucka på honom för att komma förbi. Juhlin vann alltså race två före far och son Johansson.

I Sports 2000 tog Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson pole, men i racet fick han ge sig mot Jan Hellberg. Thomas Forslund kom trea. Det var kul att se nio Sports 2000 i startfältet, det var ett tag sedan vi såg så många på en gång. Andra racet var händelserikt. Hellberg skulle ha startat i pole, men han gick i stället in i depån efter uppvärmningsvarvet då han hörde konstiga ljud. Teamet kollade överallt och till sist hittade de en lös bromskylningsslang. Han kom iväg ett varv efter de andra. ”Vegas” ledde komfortabelt, men tyvärr tvingades han bryta på sista varvet när gaswiren gick av (!) Håkan Holmberg fick en obehaglig resa. Ett stag i framvagnen brast och han for in i ett räcke i hög fart. Han klarade sig oskadd, men bilen behöver en hel del omvårdnad. Forslund vann till sist före Kåre Minnbergh och Peter Pettersson.

De äldsta bilarna i fältet är alltid trevliga att se. Dock var de inte så många denna gång. Lars-Göran Sjöberg vann båda racen med sin Formula Junior före Eirik Böle i en Nordisk Special och Ingvar Malm, också i en Formula Junior. Magnus Neergaard hade tävlingens äldsta bil, en Riley från 1931.

Det fanns mycket fint att se på även vid sidan av banan. Ett trettiotal gamla racingmaskiner på två hjul, som även körde några uppvisningsvarv. Även gamla kända förare fanns med som Börje Jansson och Leif Rosell. Renault Gordini firade 50 år i Sverige med en handfull blåa skönheter. En av de mest långväga gästerna var gamle storfören Svante Vorrsjö från Piteå. Henrik Hansson mottog RHK´s vandringspris, Ronnie Petersonstatyn, för lång och trogen tjänst som bl a webmaster för RHK.

Nästa tävling blir den tredje stortävlingen på rad, nämligen Svensk Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp som körs första helgen i juli.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT