Anderstorp Historic & Sportscar Festival 2012
Scandinavian Raceway 2012-05-19 - 2012-05-20

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford Duratec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval

STD & GT/GTS 1972-1990
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 149

Racerapport

Historiska bilar i Anderstorp

Anderstorp

Den historiska racingcupen drog igång årets säsong på den gamla Formel 1-banan i Anderstorp. 150 bilar kom till start och det största startfältet hittade vi i det lilla standardvagnsheatet eller 1000cc Cupen med 27 bilar på startlinjen.

Den dubble RHK-mästaren Tommy Jagerwall hade ett problemfyllt år i fjol och han bestämde sig tidigt för att i år skall bilen vara helt i topptrim. På den fria träningen satte han personligt rekord och allt kändes frid och fröjd, men han gjorde en liten justering inför kvalet. Tyvärr gjorde justeringen att han i stället tappade en sekund. Fjolårsmästaren Lars Davidsson tog pole före Mikael Mohlin och Jagerwall. De kom iväg i den ordningen i starten av första racet. Vid inbromsningen efter halva rakan till den korta banan såg Jagerwall i backspegeln att det var oroligt i fältet bakom honom. Han vejde ut i gräset för att undvika att bli påkörd av en bil som kom kanande på låsta hjul. In i Hansenkurvan höll Jagerwall stumt, som vanligt, men den här gången hade han en massa lera på däcken varför han for av banan ännu en gång. Han släppte aldrig gasen varför han lyckades tugga sig upp på banan igen, men han hade tappat mycket tid till täten. Davidsson fick ta i för att hålla Mohlin bakom sig. Mohlin kom dock aldrig förbi. Davidsson vann med 0.7 sekunder före Mohlin. Jagerwall spurtade upp sig och var trea i mål endast 1.8 sekunder efter. Han satte ett nytt banrekord för klassen på 1:07.044!

Jagerwall startade således i pole i andra racet. Han tog starten och drog ifrån det övriga fältet, men redan på det fjärde varvet tog lyckan slut och han vek in i depån. - Det var en vipparm som gick tvärt av, sa Jagerwall. Davidsson ärvde ledningen tätt följd av Mohlin, men Mohlin fick punktering i Karusellkurvan och var en hårsmån från att rulla, men han lyckades få stopp på bilen. Davidsson vann med hela 19 sekunder före Staffan Borgström och Bruno Helgesson.

I klassen för Formel Ford 1600cc kördes bilar ända sedan starten 1967 fram till 1990. Den unge Stockholmaren Viktor Ljungdahl utklassade alla redan på kvalet där han var två sekunder snabbare än tvåan. Hans tid var bara någon tiondel från Mika Häkkinens banrekord från 1988!

Racet blev en lätt resa till seger för Ljungdahl. Bakom honom var det mera fight. Fredrik Fogelberg kom tvåa och John Thim kom trea. I det andra blev det samma scenario; Ljungdahl vann överlägset före Thim och Alf Blomgren kom trea. - Jag hade problem med att justeringen till krängningshämmaren var lös så jag fick åka och hålla en hand på reglaget hela tiden, sa Fogelberg som kom femma i andra heatet.

Det var nypremiär för Formel Ford Duratec/Zetec i helgen. Klassen kördes senast 2007 i Sverige, men under Peggen Anderssons ledning är nu klassen tillbaka på de svenska banorna igen. Joakim Darbom vann båda racen. Det var bara en handfull bilar med den här gången, men vid nästa tävling kommer både den danska och den finska klassen så då lär det bli fullt startfält!

Formel Vee blir en allt större klass och det är många bilar som håller på att iordningställas runt om i Sverige. Innan säsongen är slut lär vi få lika stora startfält som i 1000cc! Äntligen höll det hela vägen för Magnus Ek som var snabbast både i kvalet och båda racen. Bland enkelförgasarna var det en kamp mellan Johan Lund och Christer Ericsson där Lund gick segrande ur striden i första racet. I andra racet fick vi se flera ledarskiften. Lund fick problem med bromsarna och plöjde sig långt ut bland lecakulorna. Ericsson vann igen före Patrik Åström och Per-Åke Beijersten.

Skall man köra nyare formelbil skall man tydligen heta Johansson, då alla på pallen hade det efternamnet. Torgny vann före Sonny och Dan. Det blev nästan samma utdelning i andra heatet, men då lyckades Lars Clasen ta tredjeplatsen.

I Sports 2000 fick Michael Sundin gashäng på långa rakan och surfade över lecakulorna och drog rakt in i räcket på andra sidan. Bilen fick en ordentlig smäll och Sundin bröt tyvärr ett ben. Heatet startades om och Thomas Forslund vann före Håkan Holmberg och Kåre Minnbergh. Ordningen blev den samma även i andra heatet.

Alla standard och GT-bilar före 1965 klumpades ihop i samma heat. Anders Schildt startade i pole (GT), men han fick till sist ge sig mot Johan Solman som hade startat sist och kört upp sig genom fältet till seger. Jan Kling kom trea med sin fina Ford GT 40. Solman startade från pole i andra och då hade han inga problem att dra ifrån det övriga fältet och vinna före Schildt och Lars-Göran Andersson. Bland Standardbilarna vann Tomas Gustavsson före Hans Söderholm och Daniel Frodin i första racet. I andra tvingades Gustavsson bryta. Frank Edwinsson vann före Per Skårner och Frodin

I klassen för Standardbilar 1966-71 fick vi se en dansk segrare i Lars Feldskov i en Datsun 240Z före Lennart Bengtsson och Christian Nordal. Feldskov upprepade bedriften i andra då han vann före Jürg Bächi och Bengtsson.

I klassen för de nyaste Standardbilarna 1972-81 vann Rune Tobiasson i sin mäktiga BMW CSL före Rolf "Myggan" Nilsson och Patrik Mohlin. I andra heatet fick Tobiasson bekymmer när hans avgassystem gled isär. För oss vanliga dödliga var det ljuvlig musik, men han översteg reglementets ljudnivå. Han försökte undkomma problemet genom att undvika att gasa när han passerade mätområdet, men det hjälpte inte ändå. Han fick teknisk flagg. Han valde ändå att fullfölja racet, men diskades i efterhand. Segern gick därför till "Myggan" före Erik Berger och Mohlin.

Ginetta G20 Cup var gästklass. Gabriel Blom tog en heroisk seger senast på Kinnekulle Ring då han trots magsjuka lyckats kämpa sig till sin första seger någonsin. Nu när han var frisk hade han inga problem att vinna dubbelt. Alexander Pfister och Axel Mörner turades om att göra honom sällskap på pallen.

Nu väntar det klassiska Velodromloppet som alltid körs helgen före midsommar på Gelleråsbanan i Karlskoga.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT