Velodromloppet Karlskoga 2004

Denna tävlingen är vi helt klara med.

Classic Formula
  Kval
  Race

Formel Vee
  Kval
  Race

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Race

Historisk Racersport
  Kval
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race

STD & GT/GTS före 1965 1300cc
  Kval
  Race

STD & GT/GTS före 1965 över 1300cc
  Kval
  Race



156 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 01:07.982, Thomas Mullin, RS, Race

Fantastisk Racingfestival i Karlskoga

Karlskoga

Det var en fantastisk tillställning när Racerhistoriska Klubben körde det legendariska Velodromloppet i Karlskoga. Över 200 bilar på startlinjen och 4 000 personer på läktarna. Lägg också till 100 deltagare i Velodromrallyt och 50 deltagare i den historiska paraden. Det blev verkligen den folkfest som alla hade hoppats på. Tyvärr skedde en dramatisk olycka också, men tack vare en perfekt räddningsoperation så blev det endast lindriga personskador.

Sportvagnsserien körde som vanligt tillsammans med RHK och de fick äran att inleda tävlingarna. Villy Zielinski kunde vinna från pole i Modsport 1, men han hade Sören trygg i hasorna över mållinjen. Sören sinkades till en början av att ligga bakom Kenneth Nilsson, men när han väl kommit förbi startade han en publikvänlig hetsjakt. Kenneth tvingades bryta med motorproblem. Douglas Wichers kom bara ett halvt varv. Hans ena drivaxel kom inte ens så långt! I Modsport 3 kunde Joakim Unnebäck soloköra till seger.

RS och RS 1800 körde tillsammans som vanligt. Det var tunt med RS bilar. Thomas Mullin hade problem under kvalet och startade långt bak. Thomas Nilsson hade pole, men han gjorde en dålig start. Detta bäddade för Fredrik Sigbjörnsson som kunde rycka till sig en ordentlig ledning. Men Thomas & Thomas hade inte tänkt ge bort någon seger. De inledde en riktigt spännande upphämtning. Men i racet fanns även RS 1800 bilarna att ta hänsyn till och de hade också hårda fighter. Flemming Bendixen och Sören P Christiansen hade en stenhård kamp ända till mållinjen där Flemming vann striden. Jan Nordgren kom trea. Bland RS bilarna hade Thomas Mullin jagat sig upp till andra plats från sin nionde startposition, men han tvingades bryta efter halva loppet. Det blev till sist Fredrik Sigbjörnssons första vinst i Luccini P3/Alfa Romeo och det var likaledes den första vinsten för det bilmärket i Skandinavien. Thomas Nilsson kom tvåa och Jonas Qvarnström blev trea.

I Roadsport var det inte lika dramatiskt. I klass A vann Christer Almqvist före Janne Persson och Jesper Markusson. I klass B vann Jan Brolund före Torbjörn Svensson och Mikael Wiklund och i klass C vann Henrik Nygren före Mattias Dahlin och Jan Warg.

Först ut bland de historiska bilarna var de äldsta bilarna. Det var en blandning av förkrigsbilar, F3 från femtiotalet sk ”Halvpannor” och Formel Junior från tidigt sextiotal. De nyare FJ-bilarna var klart snabbast och här blev det inte så mycket kamp. Jörgen Carlsson vann före Michaela Axelsson och Anders Eriksson. Det var istället ”Halvpannorna” eller Midgetbilarna (kärt barn har många namn) som stod för dramatiken. Göran Anderberg och Per Hågeman hade en vild fight och dessa speciella bilar är en fröjd att se. Förarna jobbar verkligen hårt i bilen och ibland hänger de nästan utanför för att få en bättre viktfördelning. Göran vann före Per. Peter Kumlin och Lars Hågeman kom strax efter.

Standard & GT före 1965 upp till 1300cc bjöd på otroliga fighter hela racet igenom. De var dessutom 21 bilar på startlinjen och det var kamp överallt på banan. Den ende som egentligen hade det lätt var Hans Söderholm som vann! Ingen kunde följa hans tempo. Bakom honom kom Andreas Eriksson och Yngve Gustavsson. Lite längre ned i fältet fick vi se kampen mellan Nils-Olov Jonsson och Leif Mohlin. En ännu hårdare kamp bjöds mellan Bengt Pettersson, Lennart Nilsson, Marcus Lindkvist, Peter Bäckström och Krister Wigren. Men den absolut hårdaste kampen stod mellan Per Hågeman och Peter Kumlin. De låg aldrig mer än en billängd isär och de bytte positioner ideligen. I 1000cc klassen vann Nils-Olov Jonsson före Fredrik Tornérhielm och Bengt Pettersson. Fredrik är årets utropstecken i klassen. Detta var andra andraplatsen i år och då kör han med 100cc mindre motor än de andra Saabarna.

De nyare formelbilarna består av klasserna, F3, F2, Formel Ford och Super Vee. Peter Gustafsson hade en ganska komfortabel resa till segern, men kampen om andraplatsen stod mellan Johan Krondahl och Petter Huse. De bytte positioner men Johan vann kampen. Micke Juhlin gjorde som vanligt en stark insats med sin motorsvagare bil och blev sexa totalt. Den vackraste bilen i fältet var nog Per Gustafssons Brabham BT 18. Det är Ronnie Petersons gamla bil från 1967.

Det var i Standard-GT före 1965 över 1300cc som den tragiska olyckan inträffade. Det var även det största heatet med 30 bilar på startlinjen. Rolf ”Myggan” Nilsson stod i pole, men när starten gick så brast en drivknut. Volvotrion med Dan Johanson, Per Magnus Lidebjer och Dick Gärder startade från nionde, tionde och elfte startled. De hann accelerera en hel del innan de nådde den strandade Lotus Elanen innehållande Rolf Nilsson. Det fanns ingen tid att bromsa och ingenstans att ta vägen. Kollisionen blev ett faktum och den lilla Lotusen blev kraftigt demolerad. Bensintanken formligen mosades och det blev ett eldhav. Men rådiga och kunniga funktionärer skred snabbt till verket och kunde släcka elden inom några sekunder. Utan dessa heroiska funktionärers snabba insats så kunde det ha slutat i katastrof men nu blev det istället ”bara” lindriga brännskador för de inblandade. Det var en lättnad att se att säkerheten är hög även i historisk racing. Även om Rolfs bil var mycket illa tilltygad så var förarutrymmet intakt och stolen oskadd. Ingen kunde lastas för det som hände. Det var en sk ”raceincident”. Alla inblandade kunde stiga ur sina bilar på egen hand och loppet kunde startas om efter sanering.

Thomas Henrysson och Lars Bondesson dominerade loppet med sina Elaner. Hans-Erik Johansson blev trea med sin Jaguar E-type. Ett par platser ned jagade Tomas Gustavsson Karl-Arne Henrikssons Jaguar med sin Mustang. Det gav utdelning till sist och Tomas kunde ta sig förbi. Bo A Bergström och Lars Esselius hade en lika hård kamp och i mål skiljde det endast 0.2 sekunder. Nästan lika tight var det mellan Michael Roysson och Anders Ek. Men jämnhetspriset gick till Lars-Åke Nilsson som slog Bilsportförbundets ordförande Kåge Schildt med 0.057 sekunder!

Efter detta gastkramande race blev det en stor kontrast till de historiska RS-bilarna. Endast sex bilar fanns på startlinjen och Rolf Johansson bröt direkt i starten. Stefan Olsson ledde länge före far & son Södergren. Men Stefan tvingades bryta och istället smög sig Jonas Qvarnström upp och vann före Mikael och Morgan Södergren.

I standard Ny & GT Ny ledde Rune Tobiasson från start till mål. Men dagens körning svarade Pecka Nyström för. Han schabblade till det för sig och snurrade i hårnålen på första varvet. Sedan började en otrolig klappjakt. Han var klart snabbast på banan och asfalten vibrerade av monster V8:an när Pecka plöjde sig fram genom fältet. Han tog sig ända till andra plats. Han fick stående ovationer från Expertkommentatorerna i tornet. Det var Carl-Magnus Skogh och Erik Karlsson ”på taket”.

Bland Escorterna saknades det som vanligt inte någon spänning. Anders Berger var bäst iväg, men pappa Erik tappade en placering till Tommy Brorsson. Det tog några varv för Erik att ta sig förbi, men sedan kunde han jaga ifatt Anders och familjekampen var i gång. De växlade positioner som vanligt och Anders kunde till sist gå segrande ur kampen med mindre än halvsekunden tillgodo till Erik. Det var lika tätt mellan Christer Nordlund och Morgan Södergren. Christer låg bakom och pressade hela racet igenom och det var inte förrän i sista kurvan som Christer hittade luckan som han hade sökt efter och han kunde vinna över Morgan till sist.

Formel Vee körde sist av alla. De var 20 st på startlinjen. Som vanligt bjöd de publiken på härlig racing. Roger Johansson kunde gå segrande ur racet tätt följd av Lars Jonsson. Den riktiga kampen stod om tredjeplatsen. Sven-Åke Svensson, Lars-G Johansson och Catharina Hansen hade en otrolig kamp och det skiljde endast en halv sekund mellan dessa tre i mål! Trion med Linus Sjöberg, Nils-Åke Gustavsson och Curt Johansson gick i mål inom en sekund! Men då hade Curt varit i depå för en ”stop-and-go” efter sin tjuvstart.

Jag tror alla var nöjda med denna jättefest i Karlskoga. Det fanns även en marknadsavdelning där man kunde fynda bland gamla saker och på gräsmattorna fanns många fina gamla bilar att titta på. Flera märkesklubbar ställde ut (men var fanns Toyotaklubben?)

Nästa race går på Ring Knutstorp 10-11 juli.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.