Vårträffen MK Scandia 50 år Mantorp 2004
Mantorp Park 2004-05-22 - 2004-05-23

Resultatlistor


Classic Formula
  Kval
  Race

Formel Vee
  Kval
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race

STD & GT/GTS före 1965
  Kval
  Race



Antal tävlande: 94

Racerapport

Snålblåst och tunna startfält när MK Scandia fyllde 50 år.

Det var bitande kall vind, nästan vinterlikt på Mantorp Park när MK Scandia firade sitt 50- årsrace. Det var tyvärr inte ens hundra bilar i depån. Alla verkar spara sig till Karlskoga som är nästa tävling. De entusiaster som var på plats sattes på hårda prov. Förutom det kalla vädret blev depån strömlös större delen av fredagsnatten. Någon sa till mig: - det kommer att dö folk här i natt om vi blir utan ström igen! Jag kunde se rubrikerna framför mig: Katastrof för svensk racing, flera omkom vid tävlingar på Mantorp Park. Men som tur var så fanns det ström andra natten och alla överlevde.

Formel Vee klassen var först ut på tävlingsarenan. Trots det kalla vädret så var förarna heta redan från start. Lars Jonsson tog starten. I slutet av långa rakan blev det för trångt för Axel Madsen, Curt Johansson och Karin Hansen. Axel kunde fortsätta några varv till, men Curt och Karin fastnade i lecakulorna. Säkerhetsbilen kallades ut för att undsätta de nödställda förarna. Roger Johansson gjorde en omkörning på gulflagg och fick 15 sekunders tillägg. När racet kom igång igen hade Catharina Hansen tagit ledningen före Roger och Lars. De gick även i mål i den ordningen, men eftersom Roger hade fått tidstillägg så ramlade han ned till tredjeplats. Detta var Catharinas tredje raka seger på Mantorp Park. Linus Sjöberg hade för dagen en om möjligt ännu underligare hjulinställning än hans pappa brukar ha.

I standard Ny/GT Nyklassen hade Erik Berger snabbaste tid båda tidsträningarna. Men han hade haft lite problem med växellådan redan förra helgen i Falkenberg då fyrans växel hoppade ur ibland. Vid andra kvalpasset på Mantorp tog det stopp helt. De lyckades riva isär lådan och göra en provisorisk lagning inför racet. Erik fick god hjälp av kunniga mekaniker från Örebro.

Anders Berger hade maximal otur. En kabel lossnade från generatorn och kortslöts mot kopplingswiren som brändes av! De hade ingen i reserv och alla försök att laga den misslyckades. Anders fick inte köra en enda meter den här helgen.

Erik lyckades få i lådan i bilen lagom till start, men han visste att allt hängde på en skör tråd. Han var snabbast iväg i starten, trots att han fick hoppa från tvåan till fyrans växel. Men lyckan blev kortvarig. Redan på andra varvet gick det inte att få i varken trean eller fyran och det var bara att köra i depå och bryta. Det var istället Thomas Hall som dominerade loppet, men även han hade lite problem med växellådan och han var också orolig om det skulle fungera ända till mål. Det gjorde det och han vann i ett avstannande tempo före en starkt spurtande Mikael Södergren och Christer Nordlund. Det blev ett konstigt race där flera förare åkte jojo i fältet. Jan Hellberg var ende GT förare denna gång.

I heatet för nyare formelbilar var det en härlig blandning av FJ, FF, F3 och F2. På papperet såg det ut som om F3 föraren Peter Gustafsson skulle få en enkel resa, men han pressades förvånansvärt hårt av Formel Ford föraren Daniel Sprinchorn som bara var knappa halvsekunden efter i mål. Johan Krondahl blev trea. Racet inleddes lite dramatiskt. Redan i Parisen på första varvet krokade Henrik Hansson och Bruno Hvid-Nielsen ihop och tvingades bryta. Lars-Erik ”Atte” Åkersten hade det kämpigt. Han rasade motorn på lördagen och fick därför be sin förkylda hustru stiga upp okristligt tidigt i söndagsottan för att komma till Mantorp med en reservmotor. Belöningen blev en hedrande elfteplats i racet!

Sist men absolut inte minst av de historiska klasserna var Standard och GT före 1965. Tomas Gustavsson har blivit bortskämd med poleplatsen i flera år nu, men den här gången fick han se Roger Adamsson i en Lotus Elan stå först. Men i starten var det ett och ett halvt ton amerikanskt gjutjärn som var snabbast. Tomas tog ledningen före Roger och BoA Bergström.

Som vanligt bildades mindre grupper som hade härliga inbördes fighter. Anders Lotsengård kämpade med Lars-Åke ”Fjugesta-Fangio” Nilsson till en början, men Lars-Åke tappade fart mot slutet, det måste ha hänt honom något. De tre hundkojorna med Jagerwall, Edwinsson och Eriksson hade sin kamp, Amazonkampen stod mellan Lidebjer och Hylén. Den sista kampen stod mellan Magnussons Anglia och Gärders Amazon.

Både Bergström och Gustavsson tvingades bryta med motorras. Detta gav Roger Adamsson en lätt seger före Anders Lotsengård och Tommy Jagerwall.

Nu väntar vi alla med spänning på den magiska helgen i Karlskoga om två veckor. Då skall det bli dubbelt så många bilar och dubbelt så varmt.

Med vänlig hälsning

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT