Racing NM Vålerbanen 2017
Vålerbanen 2017-05-13 - 2017-05-14

Resultatlistor


Citroën DS3 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3, 4 & 5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk Historisk Racing Klasse 10 H,I & J
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historisk Racing Klasse 8 & 9 (E,F & G)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing & RSR
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 116

Racerapport

Racingpremiär på Vålerbanen

Årets säsong för Racing NM inleddes på Vålerbanen.

Gästklassen Citroën DS3 Cup kördes som NEZ-mästerskap och där fick vi se förare från Norge, Danmark, Sverige och Finland i det 19 bilar starka startfältet. Morten Jespersen var snabbast i kvalet före överraskningen Daniel Störkersen och Filip Sandström. Det är många unga och heta förare i denna klass, men alla var inte på hugget när starten gick i första heatet. Startförfarandet skiljer sig en aning mellan de olika arrangörerna och nu släpptes starten några sekunder tidigare än vad alla hade förväntat sig. Värst drabbad blev Störkersen och Sandström, som fick se många förare passera förbi innan de kom igång. Jespersen ledde från start till mål, men han hade Jonas Lynge tätt bakom sig hela vägen. Sandström gjorde en fin uppkörning och lyckades ta den sista pallplatsen. Man vänder på topp sex till andra racet, vilket innebar att Heidi Frydenhaug stod i pole. Hon fick inte till starten perfekt och tappade genast ett par platser. Ett par bilar krokade ihop på första varvet och säkerhetsbilen kom ut för att samla ihop fältet. Vid omstarten tog Kenn Bach kommandot i fältet och det var tät och spännande racing. Lynge lyckades klättra upp och vinna racet före Jespersen. Sandström tappade några platser i starten, men lyckades genom en ny fin uppkörning knipa tredjeplatsen igen!

Plantskoleklassen Formula Basic mönstrade ett intressant startfält med fem nykomlingar på startlinjen i det 13 bilar starka startfältet. Lars Solheim startade från pole, men han hade Edward Sander Woldseth i ryggen hela racet igenom. Woldseth var uppe i ledning ett par gånger, men fick ge sig mot Solheim till sist. Veteranen Dag Wasmuth smög sig in på tredjeplatsen. Dag har kört i tio år och endast tagit en pallplats tidigare i sin karriär. Andra racet blev mera händelserikt. Det började med att Solheim inte fick start på sin bil, det fanns ingen ström. Pappa Geir Solheim ryckte förtvivlat i alla kablar och vips hoppade bilen igång! Solheim kom iväg sist av alla, men satte genast igång en klappjakt på ledaren. Woldseth tog starten och drog ifrån det övriga fältet. Solheim jobbade sig ända upp till andraplatsen, men det fattades drygt 10 sekunder upp till ledande Woldseth. Båda körde ungefär samma varvtider varför avståndet var konstant i några varv. Tyvärr tog Woldseth i för mycket i sin iver att hålla avståndet till Solheim. Woldseth snurrade av och tvingades bryta! Solheim kunde därför inkassera helgens andra vinst. Bakom honom kom en klunga med bilar som vräkte sig över mållinjen med Wasmuth 61 hundradelar före Jim Rune Fuglstad och Anders Eriksrud. Wasmuth hade alltså sin resultatmässigt bästa helg någonsin (hittills) i sin tio år långa Formula Basic-karriär!

Shortcarförarna gör aldrig publiken besviken. Deras vilda körstil är verkligen publikfriande. Helge Schjöttelvik gjorde comeback och en vildare förare får man leta efter. Schjöttelvik gjorde ingen besviken, han lyckades med konststycket att volta framlänges två varv med sin Shortcar redan på första varvet i racet! Regerande mästaren Sivert S Johansen vann båda racen före Steinar Solibakke Klev. Eirik Lövåsen kom trea i första racet. I andra racet kom Mats Örstad på tredjeplats. Det var Örstads första pallplats i Shortcar. Bedriften är speciell då Örstad är funktionshindrad och sitter i rullstol. Detta märks dock inte på banan där han hanterar sin Shortcar med bravur. I den mindre 600cc-klassen vann regerande mästaren Stian Frydenlund före debutanten Petter Saeves Waskaas och Christoffer Amundsen. Waskaas lärde sig snabbt, för i andra racet vann han före Eivind Brynildsen och Amundsen.

Det var tyvärr lite glest med deltagare i GT-klasserna. GT4 var störst med åtta deltagare! GT 3, 4 & 5 körde tillsammans. Regerande GT3-mästaren Per Andre Stöle tog kommandot i racet, men redan efter ett varv blev det en krasch med flera bilar inblandade, varför heatet rödflaggades. Förarna klarade sig utan skador, men flera av bilarna hade kört färdigt för helgen. Stöle tog kommandot även efter omstarten. Han fick en lugn resa ända till segern. Bakom honom var det i stället en vild kamp mellan Håvard Kollen och Tore Christensen. Kollen vann den striden knappt. I GT4 vann regerande mästaren Per Stöldal före Ådne Kollen och Alf Marius Loe Sandberg.
Klassen GT5 är också tänkt som en rekryteringsklass för ungdomar, men endast sex bilar kom till start i premiären! Erik Halvorsen och Stian Theodorsen har kört med sina Volvo S40 i SSK-Seriens Volvoklass i några år, men i år tänkte de mäta sig mot motståndarna i GT5. Det blev inte mycket till kamp i premiären. Halvorsen vann övertygande före Theodorsen och debutanten Gunleiv Kvål.

Andra racet blev lite mera spännande med den omvända startordningen, men Stöle lyckades vinna GT3 i alla fall före Christensen och Kollen. GT4 fick samma sällskap på pallen, men här hade Sandberg tur som kunde ta sig i mål överhuvudtaget. Alla hjulbultarna gick av och hjulet hängde löst i hjulhuset när han linkade över mållinjen som trea. I GT5 kom Halvorsen inte till start. De hade hittat en oljeläcka efter första racet, som de tyvärr inte han laga innan andra racet. Theodorsen fick ensam försvara Volvo-ligan, och gjorde det med bravur, eftersom han vann före Kvål och Trond Brekke.

I det tredje racet lyckades Stöle fullborda sin trippelseger före Kollen och Christensen. Likaså gjorde Stöldal i GT4 som han vann före Sandberg och Kollen. Halvorsen hade fixat oljeläckan och därmed kunde han vinna det tredje racet i GT5 före Theodorsen och Kvål.

Heatet för GT +, GT1 & GT2 var pinsamt tunn. Ingen körde i GT+ i första heatet och Dagfinn Larsen var ensam i GT1. Trots stor amerikansk V8:a i en välbyggd Ginetta fick Larsen det hett om öronen. – Jag såg Steffen Andre Feet i alla tre speglarna på en gång och jag visste inte hur jag skulle placera bilen för att hålla honom bakom mig, sa Larsen. Det slutade med att Larsen snurrade av efter chikanen och därmed kunde Feet vinna både GT2 och heatet totalt före Ole William Naersnes och Gisle Valen. Till andra racet, som kördes på söndagen, hade Kai Roger Bakken anlänt med sin brutala Lotus Esprit i GT+klassen. Bakken vann knappt före Naersnes och Feet. I det tredje heatet avgjorde Feet nästan direkt då han fick en lucka till övriga fältet som bara växte. Feet vann före Nearsnes och Bakken.
De historiska bilarna är vackra att se på och de bjuder verkligen på fin racing. I klassen för de nyare bilarna, från 1966-1976, var Rune Rödset klart snabbast. Han vann enkelt, men bakom honom var det en tuff fight mellan Mads Gjerdrum och Hans Petter Havdal, där till sist Gjerdrum tog hand om andraplatsen. Vi fick se en lika fin fight i andra race och där ville även Mathias Havdal blanda sig i striden. Han gjorde det bra ett tag, men så plötsligt lossnade hjulet och rullade iväg. – Jag hade det på känn, för bromspedalen kändes inte som vanligt, sa Havdal. Rödset vann även det andra heatet nu med Havdal före Gjerdrum.
I heatet för de äldre bilarna stod Atle Ramberg i pole, men det var John A Johansen som tog ledningen med sin Mini Clubman. Johansen fick dock ge sig till sist till Ramberg, som vann före Johansen och Frode Alhaug, som i sin tur gjort en fin uppkörning från sista plats. Ramberg vann även det andra heatet före Alhaug och Johansen. Det kördes fler underklasser i de historiska heaten, men inte med så många förare i varje klass.

Seven Racing har kommit in i en svår generationsväxling. För några år sedan var klassen den största i Norge, men i premiären var det endast fem förare som körde! Som ett sätt att rädda klassen har man i år bjudit lite andra sportvagnar utan tak, som t ex Radical, Clubman och Ariel Atom. En udda fågel körde i premiärtävlingen för denna indelning och det var Jon Asakskogen med en kraftigt vässad gammal Seven med sekventiell växellåda och slicks. Regerande mästaren Daniel Gustav Raastad kom inte av linjen i starten, utan fick jaga från sista plats. Dennis Moen tackade för bjudningen och han vann enkelt före Raastad, som körde upp sig bra, och Asakskogen. När starten för det andra heatet skulle gå kom det några små regnstänk, men det var inte någon anledning att byta däck. Asakskogen var snabbast iväg i starten och han lyckades hålla resten av fältet bakom sig några varv. Till sist orkade han inte hålla emot attackerna längre. Han tvingades släppa Moen, som lätt drog ifrån när han väl hade kommit förbi. Moen vann före Asakskogen och Raastad.
Nästa NM-runde körs på Rudskogen om en månad.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT