SSK Raceweek Kinnekulle 2007
Kinnekulle Ring 2007-07-26 - 2007-07-29

Resultatlistor


Formel Ford Zetec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard Production
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S60 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Scandinavia Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 98

Racerapport

Raceweek på Kinnekulle

I helgen arrangerade SSK sin traditionella Raceweek. Bilarna började anlända redan under onsdagen och träningarna kördes under torsdag och fredag med race på lördag och söndag. Över hundra förare fördelat på 13 klasser deltog. Det var förare från Sverige, Norge och Finland. Formel Ford Zetec körde årets tredje SM-deltävling. Johan Karlsson var snabbast i kvalet och han tog också starten i första racet. Han höll ledningen i två varv, sedan flög Tobias Hedström förbi. Hedström drog upp ett tempo som ingen kunde följa på den upptorkande banan. Men säg den lycka som varar… Den ständigt otursförföljde Hedström fick återigen ett elfel redan efter fem varv och tvingades bryta. Mika Vähämäki övertog ledningen. Han vann före Johan Karlsson och Tobias Alriksson. I andra heatet stod bröderna Vähämäki i första startled. Johan Karlsson startade från fjärde rutan. Han var snabb, men hade svårt att komma förbi. Till sist hade han jobbat sig upp till andra plats och fick fri väg att jaga ikapp ledande Mika Vähämäki, men varven räckte inte till utan Mika vann före Johan och Marko Vähämäki.

Formula Basic är en ny raceklass från Norge. Norges svar på Bernie Eccelstone, Bård Bergsjö, var på besök på Silverstone där han fick se dessa små formelbilar som används som skolbilar. Det är en Van Diemen från åttiotalet som modifierats med en tvärställd Fiesta XR2 motor bakom föraren. De ser lite lustiga ut, men det har visat sig vara en populär klass i Norge där det har varit täta och publikfriande race. Bård köpte med sig 5 st och introducerade klassen i Norge. I fjol startade första serien och då hade han köpt ytterligare 16 bilar. För att få snurr på det hela hyrde han ut bilarna för 5000 kr för hela 2006 års säsong. Det blev snabbt populärt och till hösten skall han åka över till England och hämta ytterligare 25 bilar. Till nästa år räknar han med att hyra ut bilarna för 20 000 kr för en hel säsong, men ännu hellre vill han sälja bilarna som då kommer att kosta ca 50 000 kr/st. Det är absolut ett billigt och bra alternativ att börja sin racingkarriär. Förhoppningen är att det skall bli en Norsk/Svensk serie nästa år med 40 bilar på startlinjen!

I kvalet hade Rolf Arne Gulliksen bästa tiden före Aleksander Istad. Aleksander var snabbast iväg. Han ledde från start till mål, men han hade Olav Opås flåsande i nacken. I mål skiljde det endast 0.8 sekunder. Vidar Grini kom trea. I andra racet vann Aleksander återigen medan de två andra på pallen bytte plats. Detta var Aleksanders första segrar i klassen. Han har kört gokart i många år, men debuterade i år i racing. Som lite kul kuriosa var det roligt att få träffa Aleksander för mig. Jag körde Dressmann Cup mot hans far och farfar i Karlskoga för 15 år sedan och då var han bara en liten gutt som sprang omkring i depån.

Volvo Original Cup har i år blivit ett trekejsarslag mellan Marcus Larsson, Fredric Magnusson och Thomas Guttormsen. De har i princip tagit alla pallplatser i år. Efter kvalet stod Marcus i pole och bredvid honom stod Daniel Frykmo. Daniel är årsdebutant som har kört rally innan, men det här var hans bästa kvalplacering någonsin. I racet tog Marcus starten före Daniel och Thomas. Efter ett par varv missade Linus Westman en växling och kom utanför spåret i Kvarnkurvan. Han sladdade av banan och hamnade på taket. Det blev Safetycar några varv innan man hade vält rätt honom. Han var ok, men självklart irriterad över situationen. När racet återupptogs kom de båda 940 bilarna med Pier Steffansson och Karl Jensen smygande upp genom fältet. Tyvärr fick Pier motorproblem och föll bakåt igen. Karl blev dagens överraskning när han körde i mål som tvåa bakom Marcus. Thomas blev trea. Linda Johansson, som är årsdebutant i klassen, gjorde sitt livs race och blev sexa. Andra racet blev även det jämt och hårt. Thomas och Karl utmanade varandra under bron. Båda höll stumt och vek inte en tum. Karl, som hade ytterspåret hamnade utanför banan och kom sladdande tillbaka in på banan och rammade Linus Westman som rullade sin bil för andra gången denna helg. Det blev en hård kamp om segern där Fredric vann med 0.4 sekunder före Marcus med Thomas på tredje plats.

Johan Eriksson var helgens man i Renault Junior Cup. Han ledde första racet från pole och vann. Rickard Javanainen kom tvåa, men som trea fick vi se ett nytt ansikte på pallen. Erik Gelotte kör sin andra säsong och nu klippte han till med sin bästa placering någonsin. Andra racet startade Rickard från pole, men Johan vann igen före Rickard nu med Jesper Ojala som trea.

Volvo S60 Challenge och den norska klassen Standard Production körde tillsammans. Tyvärr kom det bara tre S60 till start; bröderna Brink och Jonas Nilsson. Det var ett kärt återseende för dessa tre att komma tillbaka till Kinnekulle och SSK eftersom alla tre startat sin racekarriär just här. Ted Brink startade från pole och kunde hålla undan ända till mål och ta sin första seger någonsin i klassen. Bakom honom hade Tobias och Jonas en tuff fight. Det började regna under racet och de norska bilarna körde på slicks. Det blev rena blankisen för dem. Ole Thomas Feet ledde från start till mål före Olav Opås och Herman Tank Nielsen. På näst sista varvet vattenplanade en bil in i räcket före bron och racet flaggades av. Jonas Nilsson körde i mål som tvåa i S60. Men det visade sig att han hade kört om Tobias under gulflagg varför han fick tidstillägg och blev trea istället. Det andra racet kördes på torr bana och då hade Jonas bestämt sig att ge bröderna Brink en riktig match. Han började med att utmana Tobias i kvarnkurvan där han via en tuff omkörning på yttern tog sig förbi. Sedan stressade han Ted att missa spåret i samma kurva och han tog ledningen. Jonas körde i mål som segrare för första gången i S60. –Det var väldigt kul att få vinna här på Kinnekulle igen. Jag har aldrig kört så fort i hela mitt liv på den här banan som idag, sa Jonas. I den norska klassen vann återigen Ole Thomas Feet före Olav Opås och Kristoffer Ödegården.

I Fyndbörsen gjorde Leif Blyberg comeback, men han missade kvalet så han fick starta sist. Kjell Holgersson startade från pole, men Fredrik Ring var först under bron. Det gick tyvärr lite för fort för Fredrik som kanade av på den regnvåta banan. Han surfade över gräset och kom upp på banan igen nere i Kvarnkurvan. Där träffade han Lennart Björk i sidan som spann runt och blev frontad av Robin Åkesson. Lennart fick bryta på fläcken medan de andra kom iväg igen. Nina Dahlin var den som behärskade det våta underlaget bäst. Hon övertog ledningen och vann övertygande med 15 sekunder före Fredrik Ring som jobbat sig upp genom fältet. Martin Hedin blev trea. Leif Blyberg körde i mål som femma. – Jag hade som målsättning att köra om allihopa och vinna idag, men efter som det regnade hade jag inte en chans, sa Leif. I det andra racet var det tuffare för Nina som snurrade ett par gånger och till sist bröt. Fredrik Ring tog kommandot, men Leif Blyberg visade sina gamla mästartakter och körde om på 11:e varvet. Han vann med 0.6 sekunder före Fredrik. Martin Hedin blev trea återigen.

Ingela Holgersson är fortfarande ensam förare i den nya klassen SSK Standard, men hon har pratat med ett par förare som säger att de är på gång.

Beetle Cup körde tillsammans med Fyndbörsen. Claes Lindblom vann båda racen före Bosse ”Röfärgar´n” Söderqvist och Stina Sjöman.

I det gemensamma heatet för Qwinsta Trophy och SSK Classic startade Staffan Olars före Micael Eriksson. Micael chockade alla inklusive sig själv då han tog ledningen och dominerade racet i inledningen. Tyvärr gjorde ett par snurrningar att hans resultat blev lite mera blygsamt till sist. Anders Svensson kunde vinna överlägset före Kenneth Svensson och Ingvar Nilsson. Reine Bergström försvann i ett rökmoln av olja. Anders vann även det andra racet och har nu skaffat sig en komfortabel ledning i mästerskapet. Ingvar blev tvåa och Micael trea.

Bland Classikerna tog Ulf Andersson en rejäl ledning som dock minskade drastiskt mot slutet. På sista varvet var Enar Viktorsson och Staffan Olars ikapp och det blev en klappjakt mot mållinjen. Ulf lyckades hålla undan och vinna med 0.6 sekunder före Enar och 0.8 sekunder före Staffan. – Mina däck tog fullständigt slut så jag är jätteglad att jag lyckades hålla undan ända till mål, sa Ulf. Jörgen Adlén var tillbaka efter sitt diskbråck. Han fick en ordentlig resa under kvalet. När han gick under bron i maxfart brast en oljeslang. Oljan sprutade på alla däcken och han vände tvärt och for baklänges över gräsmattan och for över banan och fick stopp i sandfållan. – Jag har drömt mardrömmar om att gå av just under bron och i dag blev det så. Jag hade en fruktansvärd tur att det gick bra. Inget gick sönder, bara att sanera bilen och byta oljeslang och köra igen, sa Jörgen. Andra racet vanns av Staffan före Enar och Ulf.

Yokohama Cup Scandinavia hade ett bra startfält denna gång med några trevliga norrmänn som var med. Det norska underbarnet Christer Gislerud lekte hem två segrar med sin Porsche 996. Men han höll på att ställa till det för sig själv. Han kom upp på kerbsen efter bron och gjorde en ”360”. Han redde ut situationen utan att ens tappa ledningen. Så kör en blivande storstjärna, sanna mina ord! Martin Sventén och Espen Lövstad fick ordentligt med pisk, men tog hand om pallplatserna. I andra racet blev Torbjörn Hovland tvåa före Martin Sventén. Henry Rorgemoen hade en tuff helg. Han fick bromsplattor på sina däck och var av banan vid flera tillfällen. Men det var inga sura miner för det. Efter lite skruvande var han ”på´t igen”. Helgen slutade tyvärr under uppvärmningsvarvet till andra racet då han snurrade in i ett räcke när han skulle värma däck. Yokohama Cup körs med två olika klasser. Erik Persson gjorde comeback med sin gamla Mercedes och vann båda racen före Steffen Gislerud och Simen Övertveit. I det andra racet var det riktigt tight då segermarginalen endast var 0.3 sekunder.

Olle Karlson hade sin traditionella tipspromenad för 15:e året i följd. För första gången sedan premiäråret fick vi se en rad med 13 rätt. Vinnaren var Eva Åkesson, tvåa kom maken Sören Åkesson. Johan Erikssons mekaniker Ola Gerlström kom trea. Det var fina priser i år eller vad sägs om: 1:a pris: en fri start, 2:a pris: en fri träning och 3:e pris: en helg med fri El. Bland barnfrågorna var det som vanligt många med alla rätt. Skiljefrågan fick avgöra. Det var ett snöre i en burk som man skulle gissa längden på. Rätt svar var 365 cm. Tomas Röjder kom närmast.

Fredagskvällen avslutades med Schnitzel och Karaoke och lördagskvällen med grillafton och dans till levande musik.

Nästa race körs i Falkenberg den 25-26 augusti.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT