Velodromloppet Historic GP Karlskoga 2016

40 min of VHGP
  Race

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1001-2500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 2500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 över 1301cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



215 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: , Lena Ljungdahl, STD-65 CT 7 F 1001-1300, Heat 1

Velodromloppet i nostalgins tecken

I snart 20 år har Velodromloppet körts som en historisk racingtävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. De senaste åren med tillägget Grand Prix. Karlskoga Motorförening har tillsammans med Racinghistoriska Klubben byggt upp en fantastisk produkt som bara blir bättre och bättre för varje år. Förutom själva tävlingen växer även kringarrangemangen. I år kunde vi se uppvisning av gamla motorcyklar, Williams F1 från 2007, flyguppvisning, historisk gokart samt finbilsparkeringen med alla klubbar. På marknadsavdelningen fanns både café, kläder och hårvård.

Förarna och publiken återvänder år efter år och det tillkommer hela tiden nya förare och besökare. I år var det 250 förare som deltog i de 12 heat som kördes. Nytt för i år var att man körde ett långlopp på 40 minuter med obligatoriskt depåstopp. Detta gav tävlingen ytterligare en ny dimension.

21 team körde långloppet. I startlistan hittade vi inte mindre än tre världsmästare! Stig Blomqvist, Lennart Bohlin och Peter Lindén. Tyvärr kom inte Bohlin till start då bilen gick sönder i sprintloppet. Varken Blomqvist eller Lindén nådde pallen, men det var en annan gammal racinglegend som fick kliva högst upp på pallen. Peggen Andersson från Falkenberg vann loppet tillsammans med Kennet Persson i en Ford GT40. Holländaren Michiel Campagne kom tvåa i en Corvette och Kaj Dahlbacka kom trea, också i en Corvette. Kul kuriosa är att denna helg kördes även Le Mans och för exakt 50 år sedan vann Ford Le Mans med just en GT40!

Det var många V8:or i Velodromloppet i år, så många att man för första gången i RHK´s historia körde ett heat med enbart V8:or. Det var standardvagnsheatet före 1965. Lars Esselius vann första racet före Victor Israelsson och Pekka Nyström. Andra racet vanns av Max Boodie före Juha Liukkonen och Frits Campagne.

1000cc Cupen har varit RHK´s största klass de senaste åren, och i helgens tävling fyllde de banan till fullo då det var maximala 32 bilar med i tävlingen! Holländaren Jasper Izaks blev en tuff nöt för de svenska förarna och han vann båda racen med sin Abarth. Reinhold Daubner och Per Skårner var närmast efter i första racet och i andra var Hans Beckert och Daubner tvåa och trea.

Mångfalden är överväldigande vid RHK´s tävlingar och tävlingsbilarna var från 1929-1990! Vi fick se alla sorter från standardvagn till GT och formelbilar.

De äldsta bilarna återfanns i heatet med förkrigsbilar, som även innehåller Formula Junior från tidigt sextiotal. De båda svenskbyggda juniorbilarna av märkena Focus och Spider kördes av Reine Bergström och David von Schinkel. Dessa två hade härliga fighter på banan där Bergström avgick med segern i båda racen. Det var även med Nordisk Special och ett par riktigt gamla klenoder från slutet av 1920-talet.

Formel Vee är en stark klass i Sverige med drygt 20 bilar på startlinjen. Första heatet dominerades av de tre dubbelförgasarbilarna där Roger Johansson vann före Axel G Madsen och Christer Skaby. I C-klassen tog äntligen Stefan Nilsson sin första seger! (Han var ju väldigt nära på Kullen senast). B-klassen vanns av finländaren Vesa Liukkonen. När andra racet startades drog en dimbank in som gjorde banan fuktig, men det blev inget riktigt regn. Dubbelförgasarbilarna kunde då välja mellan regndäck och slicks, men valet var inte helt självklart. Vi fick se ett ännu mera spännande race där förarna bytte positioner hela tiden. Till sist stod den gamle polkagrisbagaren Madsen överst på pallen! Liukkonen gjorde en mycket stark insats på det hala underlaget och tog andraplatsen totalt med sin B-bil!!! Roger Johansson kom trea och Lars Ohlsson blev bäst i C.

Formel Ford har haft en tuff inledning på säsongen, men mönstrade ändå ett starkt startfält till Velodromloppet. Viktor Ljungdahl tog en dubbelseger. Bröderna Thim försökte utmana, men deras bilar höll inte. Bäst lyckades Oscar med en andraplats. Thomas Ottosson gjorde en stark debut och tog en fjärde och en tredje plats.

De snabbaste bilarna i RHK hittar vi i heatet för slicksförsedda formelbilar. Torgny Johansson brukar vara i en klass för sig själv med sin F2 March, men denna gång fick han hårt motstånd av Micke Juhlin, också i en F2. Johansson fick tidstillägg i första sedan han väjt ut på gräsmattan för att undvika att köra på en annan förare och i andra blev han diskad för en felaktig omstart bakom safetycar, så det var verkligen inte Johanssons helg. Juhlin vann första heatet med bred marginal, men i andra var det Dan Johansson som klev fram med sin Opel Lotus och vann! Sports 2000 huserade i samma heat och där tog Johan Eliasson en dubbelseger.

I ”mellanhetet” för standardvagnar före 1965, alltså bilar mellan 1001-2500cc tog Heikki Välikoski pole och en dubbelseger, efter att Ronnie Hermansson blev diskad i andra racet för att hans avgassystem hängde för lågt…

Hans Beckert dubblade och kom till start med en ny ”koja” i klassen för nyare standardvagnar 1966-1971 under 1300cc. Han tog pole och fightades sedan med Atle Ramberg. Ramberg var först över mållinjen, medan Beckert flyttades tillbaka några placeringar sedan han blivit bestraffad för ojuste körning. I andra racet vann Ramberg före Beckert följd av de norska bröderna Ingebrigtsen.

I klassen över 1300cc var det Micke Östberg som hade en fight med Tor Magne Tjemsland. Tjemsland var först över mållinjen i första racet, men fick tidstillägg för ha återvänt till banan för snabbt efter körning i escaperoaden. I andra var Östberg först med Tjemsland mindre än sekunden bakom.

I GT-heatet var Kaj Dahlbacka snabbast i kvalet och han ledde första racet från start till mål. Jan Kling blev tvåa knappt före Michiel Campagne. Peter Lindén tog över Klings bil till andra racet. Han startade sist och jobbade sig målmedvetet upp genom fältet. Han kom ikapp ledande Dahlbacka, men så låste han upp bromsarna efter långa rakan och kanade av vägen. Dahlbacka vann igen, nu före Johan Solman och Kennet Persson.

Pekka Nyström bjöd på härligt muller med sin fina Corvette i det nyaste standardvagnsheatet för bilar mellan 1972-1985. Nyström tog en dubbelseger, men han hade Anders Berger strax bakom i första racet. Berger jagade honom även i andra, men däcken tog slut och Berger tappade en placering till Hans Peter Havdal.

RHK delade ut några vandringspriser i helgen. Ronnie Petersonstatyn gick till Pekka Nyström, Presidents Trophy (glasbilen) gick till Daniel Frodin och Torstens Memorial (gubben) gick till Lars Weigl.

Nästa tävling körs redan första helgen i juli då det är dags för Svenskt Sportvagnsmeeting. Då fylls depån även av sportbilar.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.