SSK Kinnekulle 2008
Kinnekulle Ring 2008-06-27 - 2008-06-29

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 1
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 55

Racerapport

Årets andra deltävling i SSK-serien på Kinnekulle Ring

Årets andra deltävling i SSK-serien kördes även den på Kinnekulle Ring. Vid vårens banbesiktning fick SSK klartecken att använda båda banslingorna på Kinnekulle. Den kortare banslingan användes för många år sedan för juniorerna i Renault 5. Det var tänkt att man åter skulle köra denna slinga vid helgens tävlingar. Detta under förutsättningar att man gjorde vissa justeringar av bl a däcksbarriärer. Våra tappra funktionärer har gjort en stor ansiktslyftning av banan under våren och lagt närmare 5000 ideella arbetstimmar på banan. 600 meter balk har flyttats. Men man föll på själva målsnöret. De sista däcksbarriärerna hanns helt enkelt inte med och nu skjuter man på dessa planer till nästa år. Nästa tävling är Raceweek och den körs redan om en månad och sedan kör vi inte mer på Kinnekulle i år.

Formel Basic var inbjudningsklass denna gång och de ersatte Superkart som återkommer med en SM-deltävling vid nästa tävling istället. Formel Basic är en norrmans verk. Han heter Bård Bergsjö och han besökte Silverstonebanan i England för några år sedan. Där fick han se en massa skolbilar som kallades Formel First. Han köpte drygt 30 st och startade klassen Formel Basic i Norge. Nu är serien inne på sitt tredje år och i år skall tre deltävlingar köras med SSK. De tre svenska tävlingarna ingår i den Skandinaviska serien Factor-X-Cup, medan bara Raceweek ingår i den norska serien. Därför var det merparten svenska förare denna helg. SSK brukar normalt fyllas på av ca 10 nya ungdomar i Renault Junior Cup varje år, men i år blev det bara en. En förklaring är att 10 svenska ungdomar valt att köra Formel Basic istället.

Den ende Formel Basic-föraren som har ordentligt med erfarenhet av Kinnekulle Ring är Thomas Guttormsen, som har kört Volvo Original Cup i flera år. I år satsar han på formelbil och under fredagens tester var han den ende som var under minuten. I kvalet var det fyra förare under minuten och Guttormsen fick se sig slagen av den unge Robert Helling med endast 18 hundradelar. Det första racet blev jämt och hårt. Guttormsen såg ut att gå mot segern, när han plötsligt tappade fart på rakan. Han hade fått problem med förgasaren. Helling vann med mindre än sekunden före Tommy Östgaard och Anders Gram Lindstad. Guttormsen slutade fyra. Östgaard satte nytt banrekord för klassen till: 59.293.

I andra racet startade Lindstad i pole och han tog ledningen. Men Guttormsen och Helling tog sig förbi. Dessa hade en hård kamp som varade ända till sista kurvan där Helling snurrade bort sig. André Andersson kom tvåa och Lindstad, som också hunnit med en snurrning, kom trea.

Efter den spännande premiärtävlingen var många blickar riktade mot Volvo Original Cup. Volvo S40 kör sin tredje säsong i Original Cupen och de hade ett visst övertag när de kom med. Nu har 940 kommit ikapp utvecklingen och Erik Jonsson inledde året med dubbelseger före regerande mästaren Marcus Larsson. Dessa båda förare stod åter i rampljuset denna helg. Larsson inledde bäst på kvalet och höll länge poletiden. Men Jonsson kontrade i slutet och slog till med en kanontid som var halvsekunden bättre än Larssons. I första racet var Larsson snabbast i starten, men Jonsson övertog ledningen efter redan ett varv. Han kunde ta sin tredje seger för året före Larsson och Fredric Magnusson, som hade problem med dåliga stötdämpare.

I andra racet startade Larsson först och han tog ledningen igen. Han lyckades bygga upp en liten lucka, men när däcken hade mattats efter drygt halva racet kom Jonsson och körde om. Ordningen i mål blev densamma som i första racet.

I Renault Junior Cup var PNO-teamet överlägset bäst under första tävlingshelgen. De inledde denna helg på samma sätt och efter kvalet stod Marcus Palnér i pole före Jesper Ojala och Jesper Nilsson. Årets ende nykomling, Gustav Rickhamre, lär sig dock snabbt och nu kvalade han fyra. I racet var Ojala bäst och vann före Nilsson och Palnér. Johnny Nilsson, pappa till Jesper gjorde följande analys: - Det var precis samma under karttiden. Palnér brukade vara bäst i kvalet för att sedan tappa i racet. För min son Jesper brukade det vara tvärt om.

För att om möjligt få till jämnare race tog PNO-teamet och hjälpte Karl Wikander, Anders Berglund och Ida Ericsson med deras inställningar. Detta gav effekt, för alla tre körde mycket fortare efteråt. Karl Wikanders pappa var mycket glad och han tyckte att detta var ett mycket sportsligt och fint initiativ av PNO-teamet.

Inför andra racet stod Nilsson i pole före Palnér, Rickhamre och Ojala. Rickhamres inlärningskurva går brant uppåt! Nilsson tog starten och ledde från start till mål, men han hade hela tiden Palnér en billängd bakom. Ojala tog sig förbi Rickhamre i starten, men Rickhamre svarade och låg på pallplats mer än halva racet. Ojala lyckades dock återta pallplatsen till sist. Rickhamre har visat att han blir att räkna med i fortsättningen!

En ny ungdomssatsning i SSK´s regi är att ungdomar på 15-16 år får chansen att prova på en Renault 5 i juniorklassen gratis. En lyckligt lottad person får köra vid varje tävlingshelg. Den förste som fick köra var 15-årige Oscar Nilsson från Malmö. Han har kört kart i sju år, men detta var första gången han körde standardbil. Han sken som en sol i kapp med sin stolte far och det gick jättebra på banan. Han körde fortare för varje pass och nu har han verkligen fått blodad tand.

Även i SSK klass 1 har vi en hård tvekamp mellan Fredrik Ring och Kjell Holgersson. På kvalet låg Ring länge på poleplats, men Holgersson lyckades klämma sig förbi på slutet med 37 hundradelar. I racet var det dock Ring som var vassast. Vid prisutdelningen var det dock Holgersson som uppmärksammades mest, då han fyllde år denna dag. Martin Svensson kom trea.

I andra racet ledde Ring från start, men Holgersson hittade en lucka och vann före Ring och Svensson.

I Beetle Cup var Marcus Söderkvist överlägset snabbast i kvalet. Han såg ut att gå mot en säker seger, när plötsligt ett ventilsäte sade upp sig och han tvingades bryta. Claes Lindblom hade haft problem med oljeläckage och missat kvalet. Han startade sist och körde upp sig till ledningen, men ett däck låg emot skärmen. Han fick teknisk flagg och tvingades bryta. Bosse ”Röfärgar´n” Söderkvist missuppfattade den tekniska flaggan. Han trodde att den var ämnad åt honom och därför gick även han i depån. För en kort stund var därför Stina Sjöman ensam bubbla på banan. Hon kunde ha tagit segern, trots att hennes motor inte gick över 4000 varv och hon bara bluddrade runt för att ta poäng. ”Röfärgar´n” var dock inte långvarig i depån. Han var snart i gång igen och det blev istället han som tog sin första seger någonsin.

I andra racet hade Lindblom ordning på sin bubbla och han vann före ”Röfärgar´n” och Sjöman.

I den nya och hittills tunna klassen SSK Standard, som i år i alla fall haft två deltagare, fick vi bara se en tävlande. Ingela Holgersson har köpt Leif Blybergs gamla vinnarmaskin och gått upp i klass 1. Christina Lundberg blev ensam kvar och det kändes naturligtvis inte så kul för henne, men hon kontrade med att anmäla sig även i klass 1. Till nästa tävling kommer hon bara att köra i klass 1, i en Suzuki Swift. Christina passade på att putsa sitt eget banrekord till 1:08.140.

I SSK Classic har vi i år sett en kamp mellan tre förare: Hasse Grönlund, Ulf Andersson och Staffan Olárs. Grönlund stod i pole och fältet var uppblandat med klass 2 och Yokohama Cup. Olárs jobbade sig upp till ledning. Grönlund gjorde flera försök att bromsa sig förbi, men Olárs var snabbare rakt fram och därför kom Grönlund aldrig förbi. Olárs vann före Grönlund och Jörgen Adlén.

Grönlund kom dock inte till start i andra racet då han fått motorproblem. Olárs såg ut att ta en lätt seger, men han mattades mot slutet och segermarginalen till Adlén var bara 0.3 sekunder. Andersson bröt med framvagnsproblem, men klassades ändå som trea i racet.

I Klass 2 stod Micael ”Laban” Ericsson i första ledet tillsammans med Grönlund i första racet. Men Ericsson led av att Klass 2 bilarna kör på mönstrade däck och Classicbilarna på slicks. Detta gör att bilarna går olika fort på olika ställen på banan. Ericsson kom ur rytmen och tappade segern till Roger Ekman. Reine Bergström kom trea, men han hade problem med smörjningen av motorn och han kom inte till start i andra.

Ekman vann även andra racet före Ericsson nu med Kenneth Svensson på tredjeplats. Kenneth hade en tuff helg där han först fick skruva med dottern Malins framvagn till en bit in på småtimmarna på fredag för att sedan laga bärarmar en bit in på natten på sin egen bil på lördag. Som grädde på moset började hans växellåda läcka olja under racet. Oljedimman irriterade hans ögon i slutet av racet och han fick verkligen bita ihop för att orka till mål.

Den ende som mekade ännu mer var John-Erik Öberg. Han kom till start med sin BMW M1. Han har byggt bilen de senaste 12 åren. Han har kört med den till och från, men nu var det ett par år sedan sist. Då hade han en turbomotor, men nu satt det en 6-liters V8 under huven. Bilen var dock inte riktigt klar för race. Han brottades med flera oljeläckage och banan fick i princip saneras efter varje gång han hade varit ute och kört. Till råga på allt missade han en nedväxling en gång och körde sönder fronten. Fläktremmen hoppade av och generatorn var överhettad. Men han gav aldrig upp. Han missade visserligen race 1, men han lyckades köra några varv i andra kvalet. Men då fick han avbryta efter ännu ett oljeläckage. Då hade SSK börjat tröttna på allt hans oljespill. Han kom till start på nåder och efter löften om att alla läckor var tätade. Öberg fick sin revansch, för bilen höll utan att läcka och han vann andra racet. Han var visserligen ensam i Yokohama Cup klass 3, men snabbast i heatet.

Även Lars Brandström körde Yokohama Cup, men i klass 1.

Nu stundar årets stora händelse för SSK; Sista helgen i juli körs den traditionella tävlingen Raceweek som i år har bytt namn till Raceweekend. Då utökas programmet med SM i Superkart och RM i Drifting som största dragplåster. Från Norge kommer Formel Basic, Special Saloon, Super Production och Seven Racing. Räkna med en helhelg av festligheter och mycket härlig racing. Det kommer naturligtvis vara grillfest med karaoke, dans och tipspromenad.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT