SSK Falkenberg 2009
Falkenberg 2009-08-29 - 2009-08-30

Resultatlistor


Formel Ford Duratec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Scandinavia Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 51

Racerapport

Spännande racehelg i Falkenberg

Stockholms Sportvagnsklubb körde årets femte deltävling på Falkenbergs snabba bana. Det var en internationell gästklass denna gång och det var NEZ-mästerskapet för Formel Ford Duratec. Denna klass körs inte i Sverige längre, men väl i Finland och Danmark. Det hindrade inte att vi hade en svensk på startlinjen i Milton Lundström. Mika Hirsimäki kvalade bäst med Lundström på andra plats. Hirsimäki avslutade dock sitt kval med att sätta bilen i muren. Det blev så omfattande skador att han tyvärr inte kom till start i första racet. I racet var Lundström snabbast iväg, lite för snabb tyckte tävlingsledningen som gav honom ett stop-and-go-straff för tjuvstart. Han anslöt sist i fältet och började jaga allt han kunde. Antti Buri vann före Miikka Mäkelä och Lundström som spurtat sig upp till tredje. Hirsimäki hann precis få ihop sin bil i sista sekunden till andra racet. De andra bilarna körde sakta ut på banan för att han skulle hinna komma fram i tid. Det blev en del omkörningar och fighter, trots att det var få bilar till start. Buri vann även andra racet före Mäkelä och Hirsimäki som lyckades ta sig upp till tredje plats.

Formula Basic var helgens andra formelklass. Här var det också glest med bilar, men vi bjöds på ordentligt sevärd racing i alla fall. 13-årige Elling Sebastian Aarvik stod i pole och han tog starten. Men han fick snart hård konkurrens av Marcus Larsson och André Andersson. Dessa tre byttes av i toppen. På fjärde varvet bromsade Andersson för sent efter långa rakan och han hamnade i sandfållan. Han tog sig upp igen, men en sten följde med fläktremmen som gick av så han tvingades bryta. Larsson och Aarvik fortsatte sin tvekamp och bytte positioner, oftast ett par gånger per varv. Det var Larsson som drog det längsta strået. Han vann sin första seger före Aarvik och Dag Wasmuth på tredje plats. Wasmuth hade dagen till ära stripat sin bil med neongröna stripes, precis som Brawn GP i F1, detta för att skrämma konkurrenterna när de såg honom i backspegeln. Tricket verkade ju fungera! Andra racet blev en repris på det första. Aarvik och Larsson bytte positioner medan Andersson låg och avvaktade på tredje. Aarvik satte in stöten perfekt på Larsson i sista kurvan på sista varvet. Andersson hängde på. Aarvik vann före Andersson och Larsson och fullbordade sin ”Fairytale” genom att ta sin första seger någonsin i Formula Basic.

I Renault Junior tog Richard Hansson pole. Han tog hand om ledningen i racet, före Rickhamre som gjorde en bra start från tredje rutan. Kim Andersson stod i andra rutan, men tappade ända till femte plats. Han tog sig snart upp till fjärde, men sedan hade han lite problem att ta sig förbi Tim Svensson som bjöd på oväntat hårt motstånd. Han lyckades dock ta sig förbi och nu blev det en fight med Rickhamre istället. De utmanade varandra i en bromsduell längs långa rakan. Rickhamre fick till sin inbromsning, medan Andersson tvingades ta escaperoaden. Dessa fighter gynnade Hansson som kunde gå mot seger relativt ohotad. Rickhamre kom tvåa och Andersson trea. – Jag har uppnått alla mål med rågeI andra racet startade Andersson före Svensson, som tyvärr blev vänd av Rickhamre i starten och han tvingades bryta. Andersson tog ledningen före Hansson som utmanade och tog sig förbi. Rickhamre låg en bit bakom dessa till en början, men han lyckades jaga ikapp och han tog sig upp på andra plats. Hansson vann igen före Rickhamre och Andersson. På sista varvet hade August Krokström en duell med Ida Ericsson. Ericsson kom ut med ena hjulparet i sanden, men försökte rädda situationen. Hon kom upp igen, men träffade kerbsen så olyckligt att hon slog runt. Hon klarade sig oskadd, men bilen fick en del stryk.

Volvo Original, Beetle och SSK Klass 1 körde som vanligt tillsammans. Tätklungan bestod av en bil från varje klass. Marcus Söderqvist ledde fältet i sin Beetle före Fredrik Ring, SSK 1 och Erik Jonsson i Volvo Original. Eftersom de kör olika klasser blev det inte så mycket kamp mellan dem. Det var mera kamp en bit ned i fältet. Ring vann SSK Klass 1 före Sören Åkesson och Ingela Holgersson som hade sin man Kjell bakom sig till hennes stora lycka. Jonsson vann Volvo Original före Jimmy Eriksson och Jan Johansson som endast var halvsekunder efter. ”Laban” Ericsson gjorde en intressant start i en Volvo 850, men han kom inte riktigt överens med bilen så han slutade först på femte plats. Bosse Söderqvist kom tvåa i Beetle. Andra racet blev ungefär som det första, men nu utmanade Ring Söderqvist om heatsegern. Gång på gång visade han sig vid sidan om Söderqvist längs den långa rakan, men bubblan verkade ha lite mera kraft på slutet varje gång. Men Ring gav sig inte och han lyckades ta sig förbi till sist. Det blev samma pall i Beetle och SSK 1, men i Volvo Original vann Jonsson före Eriksson och Erik Halvorsen. Jonsson var därmed den förste föraren som säkrade årets titel redan innan finalen. – Det var skönt att få vinna, jag har kommit tvåa två år i rad. Nu siktar jag mot STCC inför nästa säsong, men vi jobbar parallellt med flera andra spår också, sa Jonsson med glimten i ögat.

SSK Klass 2, SSK Classic och Yokohama Cup körde det avslutande heatet. Martin Sventén var snabbast i starten. Bakom honom blev det bromskalabalik. Bengt Nordin låste upp sina bromsar. Roger Ekman låg bakom och han kände att han hade kontroll på läget, men bakom honom låste Ulf Andersson upp sina bromsar och han kanade in i Ekman som i sin tur kanade in i Nordin. Reine Bergström kom ur första kurvan på andra plats och han höll ett imponerande högt tempo i sin Klass 2-bil. Nordin hade häftig rökutveckling ur sin bil. Han parkerade på escaperoaden. Han gick ut och kontrollerade skadorna som visade sig vara att bakskärmen låg emot däcket. Han vek ut skärmen, hoppade in i bilen och fortsatte racet igen. Ekman tvingades bryta med rasad bakaxel. Han parkerade på den gamla bandelen efter långa rakan. Björn Eklund fick motorproblem och han parkerade bredvid Ekman. Kjell Jansson fick bryta sedan returfjädern till gaswiren gått av och han gjorde de andra sällskap på escaperoaden som mer och mer förvandlades till en bilkyrkogård! Sventén vann racet överlägset och därmed även Yokohama Cup klass 2 före Jan-Eric Lindgren. Björn Davidsson vann Yokohama Cup klass 3. Reine Bergström vann SSK Klass 2 före Ingvar Nilsson och Malin Hellman Johansson. I SSK Classic kom Kjell Frykås till start i pappa Björns gamla Anglia. Han ledde stort när bilen tog eld på sista varvet. Han gick i depå för att släcka branden och passerade då mållinjen i depån. Han åkte på en ”Lex Schumacher”. Reglerna säger att man inte får avsluta racet genom att köra över mållinjen i depån, denna regel ändrades för några år sedan efter att Michael Schumacher hade hittat ett fiffigt kryphål i reglerna. Det var i Ungerns GP som Schumacher fick ett drive-thrue-staff när endast några få varv återstod. Han valde att ta sitt straff på sista varvet, vilket innebar att han korsade mållinjen i depån som segrare, samtidigt som han tog sitt straff. Reglerna ändrades efter detta, vilket drabbade Frykås nu i Falkenberg, men som han sa: - Jag brydde mig inte om segern just då, jag ville bara släcka branden i min bil. Segern gick istället till gamle kämpen Claes Hanström som vann för första gången. Bengt Nordin kom tvåa.

Även andra racet blev händelserikt. Björn Davidsson var snabbast i starten före Bergström och Sventén. Frykås lyckades snurra och senare i racet snurrade han igen. Sventén gick i depå för att trycka fast en spridare som hade lossnat, han återslöt till racet igen, men han hann inte köra tillräckligt lång distans för att få tillgodoräkna sig resultatet. Malin Hellman Johansson fick motorhaveri. Hon blev stående på ett dumt ställe så säkerhetsbilen fick gå ut och samla ihop fältet. Just då ledde Bergström före Lindgren och Davidsson. Lindgren hade varit hetast och han hade säkert tagit hand om ledningen. Davidsson hade snurrat i ledning några varv tidigare och hamnade på efterkälken, men tack vare safetycarsituationen fick han kontakt med täten igen. Vid omstarten övertog han ledningen och han vann heatet före Bergström och Lindgren. I Yokohama Cup vanns klasserna 1, 2 & 3 av Kyrre Nilsen, Jan-Eric Lindgren och Björn Davidsson. SSK Classic vanns av Frykås före Hansson och Andersson. SSK Klass 2 vanns av Bergström före Nilsson och Kjell Jansson.

Nu återstår endast finalen i SSK-serien och den körs på Kinnekulle Ring första helgen i oktober.

SSK stod även som arrangör för helgens långlopp som var fjärde deltävlingen i ERCup. 30 bilar kom till start. Tävlingen dominerades av Pentascrew, Ullared Motorsport, Beamer Racing och till en början av serieledarna Team Surprise Racing och Primus Racing. Primus försvann redan efter en och en halv timme med motorhaveri när de låg i ledningen. Surprise fick oljeläckage på bakaxeln och tappade 22 varv i depån. Pentascrew ledde de sista timmarna före Beamer och Ullared som kämpade hårt för att köra i kapp. De tappade lite igen vid sitt sista depåstopp då de fyllde på en liter olja på motorn. De körde om Beamer och låg på andra plats med bara ett varv upp till Pentascrew. När fem minuter återstod brast en spindelled och de fick se Pentascrew vinna racet före Beamer från första parkett i sandfållan.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT