210815 SSK Karlskoga

SPVM på Gelleråsen Arena

SPVM körde årets tredje deltävling tillsammans med SSK-Serien på Gelleråsen Arena. Efter ett häftigt skyfall under lördagens fria träning var det uppehåll resten av helgen, men med växlande molnighet och mycket vind. Knappt 100 bilar totalt deltog i tävlingen.

Roadsport C var som vanligt den största klassen, även om denna tävling inte ingick i MX-5 Cup. Petter Sångberg var snabbast i kvalet före Niclas Larsson. Det blev en sevärd kamp mellan dessa båda förarna i båda racen där Larsson gick segrande ur striden båda gångerna. Roger Andersson och Torkel Kristensson tog var sin tredjeplats.

RS & Clubman var det stora sorgebarnet denna helg. Det var en handfull förare anmälda inför tävlingen, men så plötsligt började de försvinna en efter en och till sist var det bara tre förare som dök upp i Karlskoga! Men det skulle bli ännu värre eftersom både Anders Dahg och Erik Stillman körde sönder sina bilar på träningen stod debutanten Jimmy Petersson ensam kvar i startlistan. Han fick köra kvalet ensam, men racen fick han köra tillsammans med Roadsport A+B och Modsport III. Det finns säkert en rad olika orsaker till att de andra förarna inte kunde komma till start, men det är illavarslande för en klass när alla försvinner på en gång…

Jimmy Pettersson i sin RS-Radical höll som väntat undan för Roadsportbilarna för att vinna sin klass i heatet. I Roadsport A fick vi se en härlig kamp mellan Dag Löfqvist och Henric Månsson i båda racen, men i första racet tappade Månsson greppet om ledningen där Löfqvist vann före Björn Nyman och Månsson. Max Lindblom vann Roadsport B före Ulf Andersson och Lennart Krüger. I Verktygsboden Modsport III vann Jonas Gräf före Andreas Ekvall och Kent Heijel. I andra racet gjorde Månsson inga misstag och han vann A-klassen före Löfqvist och Thomas Larsson. Lindblom vann återigen B-klassen före Andersson och Krüger. Gräf vann Verktygsboden Modsport III före Ekvall och Håkan Månsson.

Slutligen körde de stora muskelbilarna i Verktygsboden Modsport I & II. De fick verkligen asfalten att vibrera! Jan Brunstedt vann båda racen före Bo Johansson och Jonas Jansson. Toni Berggren vann Verktygsboden Modsport II i båda racen. I första racet kom Björn Axelsson tvåa före Fredrik Ström. I det andra racet kom Peter Andersson tvåa före Ström.

Nu återstår bara finalen i Falkenberg om en månad och det kommer att bli en dubbeltävling, eftersom tävlingen i Mantorp ställdes in i våras.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

SSK-serien i Karlskoga

Renault Junior Cup

I ungdomsklassen var Kristoffer Norling snabbast på kvalet (1:23.594) två Alexander Björk (1:23.908) och trea William Bengtsson (1:24.750). När helgens första lopp startade var det inledningsvis dessa tre förare som gjorde upp om pallplatserna, men Eddie Ramirez Eriksson som inte hade möjlighet att köra kvalet, anslöt senare och startade sist. Han gjorde en bra start och började sin uppkörning omgående. I toppen av fältet var det Kristoffer, Alexander och William som hade en tätt kamp, en kamp som flera beundrade. Eddie hade nu kommit halvvägs genom fältet och var inom några varv ifatt topp 3. Eddie hade rejält med fart och kom att ta upp kampen om tredjeplatsen, där låg Alexander Björk, Eddie lyckades till slut ta sig förbi och körde senare i mål som trea. Framför var det Kristoffer som inte gav sig i kampen mot William och körde i mål som segrare. Tvåa slutade William.

Helgens tävlingar i SSK-serien livesändes på Youtube, och tittarna fick se ett minst lika spännande andra lopp i Renault Junior Cup. Louise Larsson från Nora har fått upp farten ordentligt och gav killarna hårt motstånd inledningsvis. Men grabbarna tog sig till slut förbi och det blev samma resultat i toppen som i det första. Falun-sonen Kristoffer Norling vann igen och tog sin åttonde raka seger, tvåa blev William Bengtsson och trea Eddie Ramirez Eriksson. Kristoffer Norling leder tabellen på 800 poäng.

VolvoCupen

I VolvoCupen överraskade Kolsva-föraren Kalle Rikardsen med att vara snabbast i kvalet i sin Volvo S60 (1:21.025), tvåa Sanna Andreasson, Volvo 850 (1:21.459) och trea Kevin Rikardsen, Volvo S60 (1:22,340). När race 1 startade på söndagen var det den yngre Kalle Rikardsen som tog starten och var uppe i ledning, tätt följd av Sanna Andreasson, Kevin Rikardsen, Felix Norén och Julia Eliasson. Flera trodde faktiskt att Kalle, som fick en lucka i början av loppet, skulle straffa Sanna denna gång, men så lätt skulle det inte gå. Sanna visade rutin mot Kalle som kör sin första säsong i klassen, så hon var snart uppe och flåsade honom i nacken. Sanna bromsade sig senare förbi och upp i ledning. Den ledningen släppte hon aldrig, Kalle fick nöja sig med andraplats. Kalles äldre bror, Kevin Rikardsen körde i mål som trea.

I race 2 gjorde samma gäng en lika bra start och dessa var flera gånger uppe och byte placeringar och dekaler med varandra. Kevin Rikardsen försökte ta häng på Kalle men for av banan vid Ejes kurva och fick ta upp kampen om placeringarna längre bak istället. Sanna var, trots hårt motstånd svår att slå även denna helg, hon vann och tog därmed sin åttonde raka seger! Tvåa blev återigen Kalle Rikardsen och trea denna gång blev Felix Norén i sin Volvo 850. Sanna leder klassen på 800 poäng.

SSK Klass 2

Jönköpings-föraren Richard Edberg var mannen att slå i SSK Klass 2 denna helg. Richard leder tabellen och motståndarna skulle nu försöka minska försprånget. Men detta skulle inte bli lätt, Richard var snabbast på lördagens kval med sin Mazda RX-7 och hade bra koll på lägget. Richard, Malin Hellman och Svante Lundkvist var det som gjorde upp om pallplatserna i helgens första lopp. Richard var snabbt iväg från startplattan och klev på gasen ordentligt redan första varvet. Richard fick senare en liten, lite lucka till Malin som jagade efter (drygt 2,5 sekunder). Malin hade i sin tur en kamp bakom med Svante om andraplatsen, dessa två distanserade konkurrenterna rejält med nästan 20 sekunders marginal. Efter 14 varv var det trots allt Richard Edberg som vann. Tvåa blev Malin Hellman och trea Svante Lundkvist.

Richard Edberg vann även det andra loppet, men nu med Svante Lundkvist som tvåa i mål, då Malin fått problem och tvingats bryta med sin BMW M3 E36. Trea i mål kom istället Mikael Levander från Stenstorp i sin Opel Kadett som körde sin första tävling för säsongen. Richard Edberg leder klassen på 710 poäng.

SSK Klass 3A

Här hade Joel Thoren från Mark äntligen fått bra snurr på sin BMW 328 och skulle nu ladda hårt för att ta revansch från tidigare problem med bilen. Joel satte ribban högt redan i kvalet (1:12.148) och var snabbast före Robin Wärmlund, BMW E36 och Anton Bergström, Citroen DS3. Joel fick en bra start i race 1 och kom iväg i ensamt majestät, för bakom blev det stökigt mellan Richard Eriksson i Volvo Challenger och Robin Wärmlund. Båda for av banan och tappade mark till toppen av fältet, då fick Joel fick den behövliga lucka han behövde och tog en relativt enkel seger. Tvåa efter en heroisk uppkörning slutade Robin Wärmlund. Trea blev Anton Bergström som gästar SSK-serien mellan tävlingarna i Citroen DS3 Cup.

I race 2 var det betydligt tätare om placeringarna i toppen av fältet, men Joel var supertaggad att ta en dubbelseger och gav inte en millimeter till förarna som jagade bakom. Så Joel vann även race 2, men med endast 1,8 sekunder ned till tvåan, som återigen blev Robin Wärmlund. Anton Bergström gjorde även här ett bra race och körde i mål som trea. Joel Thoren leder klassen på 434 poäng.

SSK Klass 3C

Vallentuna-föraren och tidigare STCC-meriterade Janne Brunstedt var tillbaka med sin Audi R8 LMS och var snabbast på kvalet (1.04,927), bakom kom en annan förare som var tillbaka, nämligen Christoffer Bergström i en V8 Thundercar Mustang (1:06,172). Christoffer körde detta som uppladdning inför Kanonloppet som gick av stapeln på samma bana helgen efter. Trea i kvalet slutade Samuel Johansson, BMW M3 E36 (1:06,251). I race 1 var det Christoffer som gjorde den bästa starten och skapade en lucka direkt, Christoffer matade på rejält och hade bra ordning på materialet. Men efter drygt halva loppet började tvåan – Janne Brunstedt ta in. Janne såg möjligheten och kände att han hade chansen att ta upp kampen om segern. Denna chans tog han. Vid hårnålen var Janne ifatt Christoffer och gjorde en lyckad omkörning med sin Audi R8. Janne var nu uppe i ledning och höll den ända in i mål. Christoffer körde i mål som tvåa, endast 0,9 sekunder efter. Trea slutade Samuel Johansson.

I helgens andra lopp var det Janne som klev på direkt från start och gick upp i ledning, men Christoffer och Samuel var inte långt efter. Dessa gav sig in i fajten och bjöd på bra kamp. Christoffer förlorade senare delar av sin frontspoiler som försämrade väghållningen. Detta gjorde att han tappade mark till Janne som var i ledning. Då Christoffer inte kunde mata på i samma tempo valde han att bryta. Samuel tog nu över andraplatsen, men var långt efter Janne och fick mer eller mindre bara bevaka sin position i fältet. Janne behöll sitt försprång på drygt 9 sekunder och vann. Samuel tvåa med Leif Andersson, Sunbeam GT44 som trea. Samuel leder klassen på 520 poäng.

SSK Classic Racing

Stefan Axelsson från Gunnarskog tappade vänster bakhjul på kvalet i sin Ford Escort, men lyckades fixa iordning bilen och vann helgens första race före Tore Buer från Strömstad i sin Volvo 242 R. Stefan fick senare problem med sin Ford och kom aldrig till start i helgens andra race, där vann Tore Buer istället. Stefan Axelsson leder klassen på 290 poäng.

Aquila

Aquila Formula 1000 bjöd som vanligt på tre underhållande race. Linus Granfors från Eskilstuna, Andreas Skatteboe från Nyköping och Joakim Granfors från Eskilstuna bjöd på tuffast motstånd. Men dom kunde inte göra något åt snabba dansken från Gram – Kevin Suenson. Kevin vann samtliga tre lopp och tog därmed ett äkta hattrick! Bästa förare i 50+ klassen blev Joakim Granfors.

Nästa tävling i SSK-serien avgörs på Kinnekulle den 3-4 september. Då med publik!!!

Thomas Nilsson - SSK

Design by Bloms IT