190505 SSK Mantorp Vårracet

SPVM premiär på Vårracet

Det blev en solig och kall premiär på Mantorp Park under Vårracet när Sportvagnsmästerskapet inledde sin säsong tillsammans med SSK-Serien.

Verktygsboden Modsport mönstrade ett bra startfält där Samuel Johansson tog pole med sin otroligt vässade BMW. Det var ingen som kunde matcha honom i racet heller, där han flög ifrån konkurrenterna och vann med 13 sekunder före Jonas Jansson och Toni Berggren (som vann klass II före Fredrik Olsson och Niklas Mårtensson. Kent Johansson blev trea i klass I.) Anders Ekdahl vann klass III och Ginetta G20 Cup före Anders Björnson och Gustav Larsson. Andra racet fick ett liknande utseende. Johansson vann före Jansson och Berggren (som vann klass II före Olsson och Mårtensson.) I klass III vann Andreas Ekvall före Ekdahl och Larsson.

I Roadsport A+B tog Lars Macklin pole, men sedan var det roliga slut… Bakaxeln hängde löst och tog stöd mot avgassystemet för att inte trilla i backen. Det var därmed slutåkt för Macklin. Det var visserligen kallt i backen, men torrt på vägen, men något märklig var det att det blev tre B-förare i topp i första racet! Dansken Michael Stegmann vann före Martin Gistell och Jonas Gräf. Björn Nyman vann A-klassen före Torbjörn Isaksson. I andra racet blev ordningen något mera återställd då Nyman vann A-klassen före Isaksson, men vinnaren i B-klassen, Stegman, slog sig in emellan dessa båda A-förare! Gistell kom tvåa och Gräf trea.

Roadsport C blev en duell denna gång mellan Erik Blixt och Christoffer Waern. Dessa båda herrar var snäppet bättre än resten av fältet. Waern var snabbast på kvalet, men Blixt vann första racet 0.17 sekunder före Waern. Niclas Larsson slutade trea. För att höja stämningen vänder man topp sex till andra racet. Hans Drangel startade i pole och han lyckades leda fältet ett par varv, sedan blåste toppduon förbi. Denna gången vann Waern med halvsekunden före Blixt med Larsson på en ny tredjeplats.

Det var glädjande att se att RS & Clubmanheatet hade det största startfältet! Johan Kylberg tog pole med sin sprillans nya Wolf. Efter en hård fight med Erik Stillman vann Kylberg det första racet före Stillman. Clubmanföraren Mattias Andersson kom trea totalt och han vann Clubman före Peter Öfverman och Hans Tullsten. Magnus Wallén slutade trea i RS. I andra racet var Stillman snabbast iväg och han drog ifrån fältet till att börja med, men Kylberg bet ihop och kämpade sig närmare och närmare, men Stillman vann racet knappa sekunden före Kylberg och Wallén. Andersson var som vanligt överlägset snabbast i Clubman, men han krokade ihop med Peter Gustafson och tvingades bryta. Öfverman tog därför segern före Tullsten och Pete Roberts.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Då var äntligen racingsäsongen 2019 igång.

Det har blivit en tradition att premiären går av stapeln i samband med Vårracet på Mantorp Park. Så blev det även i år. Det var två dagar med massor av racing då även Sportvagnsmästerskapet och Aquila bjöd publiken på många rafflande heat.

I SSK Klass 2 var den regerande mästaren Anders “Strimma” Svensson redo att ta sig an en ny säsong och kämpa för att behålla “mästarbältet” i klassen. Anders var laddad för att sätta en bra tid på kvalet på sin hemmabana. Det gick enligt plan, 1:30.606 räckte för att stå i pole position i race 1.

När starten gick för race 1 drog Anders iväg i ett högt tempo med sin BMW 320 och efter några varv hade han skapat en lucka ned till konkurrenterna. Bakom låg Malin Hellman i sin BMW M3 och Svante Lundkvist i sin Opel Ascona. Den kampen blev intressant då Svante fått ordentlig fart på bilen tills i år. Malin jobbade på så mycket hon orkade, men till slut kom Svante att bli för svår och han tog över andraplatsen. Svante försökte sen att ta ifatt ledaren Anders, men lyckades ej. Anders vann premiärracet med 2.163 sek till godo ned till tvåan. Malin i mål som trea.

Race 2 blev nästan identiskt. Men nu tog Malin revansch i sin Wankel-BMW på Svante och tog målflagg som tvåa istället. Svante slutade trea, med Anders “Strimma” Svensson som segrare igen och full pott i poängtabellen efter premiärhelgen.

Michael Haflidason Häussler köpte Jan Johanssons Volvo 850 i slutet av säsongen 2018 och visade direkt att han skulle bli snabb i VolvoCupen när han skiftade från S40 till 850. Han fann sig till rätta direkt i nya bilen och redan i slutet av förra året satte han snabbaste tid på dom banor han körde.

Nu var det inget snack när premiären skulle avgöras. I kvalet var han snabbast med en tid på 1:34.335. Tvåa Filipe Skagerfält, Volvo 940 och trea Julia Eliasson, Volvo 850. Race 1 blev ganska odramatiskt i toppen, Michael drog ifrån och vann med hela 6.088 sek ned till tvåan som var Filipe Skagerfält. Trea slutade Niklas Angbo, Volvo 850 som därmed tog sin första pallplats i klassen.

I Race 2 gjorde Filipe en bra start med sin 940 och gick upp i ledningen före Michael och Julia. Filipe lyckades att hålla undan inledningsvis, men till slut kom Michael förbi och kunde dra ifrån. Dubbelseger för Skepplanda-föraren som siktar på att vinna klassen 2019. Tvåa igen blev Filipe och trea slutade nu Julia Eliasson som var glad över att äntligen få kliva upp på pallen igen. Femma slutade Adam Olinson som denna säsong kör en riktigt fin Volvo 262. Sen den på Kinnekulle den 25-26 maj.

I Renault Junior Cup fick vi sen ett gäng debutanter som definitivt kommer bli att räkna med i år. Filip Bernström körde förra året och satte snabbaste tid på kvalet (1:42.807). Tvåa Melker Birgersson och trea William Bengtsson (debutant).

Race 1 blev som vanligt en rafflande tillställning i denna klass som är öppen för ungdomar mellan 13 och 18 år. Filip Bernström visade rutin genom att vinna i hård konkurrens med Melker Birgersson, Alexander Coskun och Kalle Rikerdsen. William Bengtsson tvingades bryta med tekniska problem. Birgersson korsade till slut mållinjen som tvåa och Coskun som trea.

Race 2 var precis lika tufft. Men Bernström tog hand om ledningen och höll undan och vann dubbelt. Birgersson slutade även denna gång tvåa med Kalle Rikerdsen som trea. Nya publikfriande race är att vänta i deltävling två på Kinnekulle.

I ett tidigare inlägg här på hemsidan kan ni läsa om premiären i SSK Klass 3 där Janne Brunstedt från Åkersberga som ska köra i klassen 2019 med sin Audi R8 LMS. Janne var taggad för att ge sina “nya” konkurrenter en god match i just C-klassen. I kvalet var det supertajt. Samuel Johansson från Falkenberg som vann klassen 2018, var som vanligt snabb i sin BMW E36 GTR. Samuel hade bästa tid i stort set hela passet, men på absolut sitta varvet satte Janne Brunstedt ett kanonvarv (1:19,068). Ynka 0.084 sek före Samuel. Janne tog därmed Pole Position i race 1. Simon Olsson från Helsingborg kvalade in på tredjeplats med sin V8 Thundercar Mustang.

I race 1 gjorde Samuel en kanonstart och tog ledningen genom första kurvan före Janne och Simon. Men efter några varv fick Janne upp fart på sin Audi R8 och kunde utmana Samuel på riktigt om segern. Det blev en trevlig batalj att beskåda. Janne kom upp sida vid sida med Samuel ett par gånger och “visade sig tydligt”. Till slut hittade Janne en lucka och körde om och tog över ledning. Trots några bra försök kunde inte Samuel ta sig förbi igen. Janne vann Race 1 före Samuel. Trea slutade Simon Olsson efter en bra kamp med Martin Jarl.

I Race 2 såg många fram emot en ny hårresande kamp mellan framför allt Janne och Samuel. Men efter en startkrasch grusades dom möjligheterna då Samuel blev påkörd och hamnade ute i sandfållan. När han väl kom igång igen fick han börja om längst bak i fältet. Samuel gjorde en stark uppkörning till en andraplats, men väl där var luckan till Janne för stor. Janne vann dubbelt i premiären. Samuel tvåa och Simon Olsson återigen trea efter ett nytt bra race mot kompisen Martin Jarl, där båda kör V8 Thundercar Mustang.

Ryktet säger att Janne Brunstedt som fyller 70 år senare i sommar är inne på sin sista säsong innan han lägger hjälmen på hyllan för gott. Vi får väl se hur det blir med den saken… 🙂

I SSK Klass 3-B hade DOD racing från Katrineholm ingen lyckad helg med sin Volvo 240. Dom fick lappa ihop bilen gång efter annan då bland annat ett gashäng gjorde att man for av bana rejält, där frontspoilern fick bytas. Men trots detta kunde Mikael Eriksson ändå köra till sig en dubbelseger med en något haltande krigare till denna Volvo 240! Sören Trygg från Täby slutade tvåa i båda loppen med sin Seat Supercopa. Dubbeltrea blev Mats Blomqvist från Allingsås med sin Nissan 200.

Joel Thoren från Mölnycke hade gjort hemläxan under vintern och knep även han en dubbelseger med sin BMW 328 i SSK Klass 3-A. Ingemar Linuzon från Kinna bjöd på bra motstånd i sin Audi S2 och körde hem med två andraplatser i bagaget, trots att han var i ledning ett bra tag i race 1. Regerande mästaren Petter Wejsfelt från Lidköping fick inte den fart i sin BMW E46 330i som han hoppades på och slutade dubbeltrea. Men räkna med att han kommer stark till Rond 2 på Kinnekulle den 25-26 maj.

Celso Silva Goncalves vann dubbelt med sin Golf i SSK Klass 1 och Fredrik Hermelin vann dubbelt med sin Volvo P1800 i Classic Standard.

Sverige premiären i Aquila Synergy Cup blev spännande där flera förare bjöd på täta fajter.

Thomas Nilsson

Design by Bloms IT