Ring Knutstorps Newsrace 1978
Ring Knutstorp 1978-08-05 - 1978-08-06

Resultatlistor


Formel 3
  Startlista
  Kval
  Kval 2
  Semifinal 1
  Semifinal 2
  Final

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Special Racing SM
  Startlista
  Heat 1
  Final

Standard Racing SM
  Startlista
  Race

Tretorn Super Star Camaro Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final



Antal tävlande: 124

Racerapport

Minns ni vädret den 6:e augusti 1978? Antagligen inte. Men tittar man på bilderna tycks det inte som om sommaren i trakterna kring Kågeröd var överdrivet varm. Minns ni vad ni gjorde månaden senare, den där söndagen med kraschen på Monza. Det är troligare. Det är lätt att återkalla känslan av tyget i soffan man satt. Väntan efteråt, eftermiddagen utanför fönstret. Förtröstan och tron på att det nog ändå gått hyggligt för Ronnie. Att den oro som fanns gällde Vittorio Brambilla och den skada han fick samtidigt. Hade utvecklingen sedan inte tagit den vändning den gjorde den 11:e hade man nog inte kommit ihåg något speciellt från den där dagen. Hade inte det olyckliga skett hade man inte betraktat dessa bilder på det sätt man nu gör. Nu ser man på dem och tänker att det är en månaden före kraschen. En månad, och Ronnie är tillbaka i Sverige som en vinnare igen, en världsstjärna som hemligt skrivit nytt kontrakt med McLaren inför nästa års säsong i formel 1.

Som så ofta till Newsracet hade arrangörerna bjudit in något stort dragplåster, i år som ofta, Ronnie. För att matcha honom har även Bo "Emma" Emanuelsson på plats med sin VM-bil.
Ronnies är en ren fabriksbil och Emmas en av BMW tillhandahållen. De kör här utom tävlan. På träning är Ronnie snabbast före "Emma" och med Jan Lundgårdh trea i sin Porsche 935. och snabbast bland de fåtaliga nationella förarna.

Det var vanligt förr att F1-förarna kombinerade sitt huvudsakliga åtagande med andra styrningar i sportvagns- och standardbilsklasser. 1978 kör Ronnie för BMW i standardvagns-VM tillsammans med Hans-Joachim Stück Jr, då ofta i en turbo-laddad version för att matcha porscharna i stora klassen. Här på Knutstorp är bilen dock i samma utförande som Emmas. Även "Emma" kör annars bara i EM och VM med sin bil, då tillsammans med bl.a. Anders Olofsson.

Men nu är det alltså Sverige och Knutstorp och de bägge BMW:na delar första startled, och då starten går skjuter de snabbt iväg från det övriga fältet. Tyvärr tvingas Ronnie i depå redan efter ett varv med växellådsproblem, men han kommer ut igen strax innan "Emma" åter passerar och hinner i alla fall visa för den svenska publiken vilken enastående förare han är, tills en vevaxel slår hål i blocket och bilen tar fyr. Nu vinner "Emma" med en halvminut före Jan Lundgårdh och resten av de nationella bilarna.

Det är längesedan nu, men jag minns hur potent de tjöt de där BMW-vagnarna, ursinnigt och världsvant, och hur brutalt Ronnie behandlade bilen på banans kurviga baksida - 300 hästar bayersk energi i händerna på världens snabbaste förare.

Text: Göran Larsson

Kvällspostens Newsrace 1978-08-05
På träning den 4 augusti sätter Ronnie Peterson återigen rekordtiden för standardvagnar 1.03.9 med sin 2 liters BMW. Det är samma tid som den han satte 1974. Tiden sattes utan att bilen hade justerats dessutom på delvis vått underlag. På söndagens race bryter Ronnie efter växellådsproblem och brand i motorn.

F3 loppet inleds dramatiskt med en gigantisk startkrasch. Stefan Lill-Löwis Johansson kommer inte till omstart. Anders Olofsson vinner till slut racet, Slim Borgudd kommer 3a.

Fallskärmshoppning, Vedbeks Pigegard, Publikåkning.

Design by Bloms IT