SSK Raceweek Kinnekulle 2010
Kinnekulle Ring 2010-07-27 - 2010-08-01

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 3 & 4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche GT3 Cup Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche GT3 Cup Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Scandinavia Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 155

Racerapport

Racingfestivalen Raceweek

Stockholms Sportvagnsklubb har som tradition att köra sin stora racingfestival "Raceweek" sista helgen i juli varje år. Detta brukar alltid vara välbesökt av både förare och åskådare, det var inget undantag i år! Med Porscheklassen som dragplåster tillsammans med de norska klasserna Seven Racing, Formula Basic, Standard Production och GT samt Ginetta G20 Cup och Superkart SM till de egna klasserna så kunde det ju inte bli annat än succé! Närmare 200 förare deltog!

I Porsche GT3 Challenge tog Mikael Bender pole. Han var högst osäker på sina chanser inför loppet, då han inte hade kört på banan på typ 30 år... Han behövde inte oroa sig. Han vann båda racen före Niclas Olsson och Patrik Skoog. Då blev långloppet över en timme mycket mera spännande. Sveinung Tinnes-Mork tog pole, men han fick snart lämna över sin ledning till Niclas Olsson. Prins Carl Philip Bernadotte hängde på Olsson. Efter de obligatoriska depåstoppen ledde Olsson med 15 sekunder före Bernadotte. Men Olsson körde för hårt och däcken tog slut. Strax innan loppet var över kunde Bernadotte överta ledningen och han vann sitt livs första race! - Det känns jättebra! En riktigt skön revansch efter allt strul i gårdagens tävlingar. Allt stämde idag. Jag gjorde en riktigt bra start och jag är nöjd med mitt tempo i tävlingen, sa Prins Carl Philip.

Superkart SM körde sin andra deltävling för året. Dansken Henrik Vejen tog pole, men i racet tvingades han bryta... Kalle Dejemyr vann före Tomas Roosemark och Magnus Andersson. I andra racet vann Roosemark före Vejen och Dejemyr.

I Ginetta G20 Cup tog Mats Nilsson hand om pole och han vann även båda racen före Alexander Pfister, som dock leder serien. Johan Andersson kom trea i första racet och Alexander Holmberg kom trea i andra.

Av de norska klasserna har GT ökat markant i år. De är uppdelade i fyra olika klasser, men man har fått dela klassen eftersom det blir för många bilar på banan annars. GT 3 och 4 körde först. Simen Övretveit hade helgen till ära lånat in bilens förre ägare och byggare; Rickard Ward som satte pole direkt före Christer Gislerud. I starten av första racet var det Gislerud som tog kommandot i racet. Are Ourom laddade lite för friskt och sladdade av banan, men han kom snart igång igen. Gislerud drog upp en lucka till de övriga i fältet. På näst sista varvet sprängde Anders von Essen sin motor precis före bron. Gislerud körde rakt i oljepölen och for långt ut under bron. Han studsade och for och höll så när på att slå runt, men både han och bilen klarade sig utan större skador. Näste man var Övretveit som fick en ordentlig sladd, men han redde ut situationen och vann sedan racet. I klass 3 vann alltså Övretveit före Henry Rorgemoen och Björn Olaf Wiik. I klass 4 vann Steffen Gislerud före Lars Brandström och Lars Faale. Speakern frågade om Steffen hade någon kommentar om sonens avåkning: - Da leder jag nog NM no, sa Steffen!
I långloppet startade Ward i pole. Han drog snart upp en stabil ledning. Övretveit kunde bara gå och njuta i depån och vänta på sin tur att köra bilen, men plötsligt kom Ward in i depån redan på den sjunde varvet. Gaswiren hade gått av och det var bara att bryta. Wiik övertog ledningen och han jagades närmast av Ourom och Steffen Gislerud. Sonen Christer startade sist, men han jagade hela tiden upp sig genom fältet. Förarna gjorde sina depåstopp. Rorgemoen väntade sist av alla och hade således ledningen under några varv. Wiik lyckades hålla undan och vinna före Christer Gislerud som endast var två sekunder efter i mål efter 30 varv. Ourom kom trea. Alla körde i klass 3. I klass 4 vann Steffen Gislerud före Brandström och Björn Kjetil Fröiland.
I klass 1 & 2 återfinns de riktiga muskelbilarna. Haavard Lien tog pole med sin brutala Corvette C6. Martin Sventén var mest på alerten och han tog ledningen i racet. Lien fick snart upp ångan och kunde passera Sventén utan problem. Han hade Roger Hermansen i ryggen ända till målgång.Lien vann klass 1 före Sveinung Tinnes-Mork och Per Henrik Skjolden. i Klass 2 vann Hermansen före Sventén och Henrik Madsen. I långloppet tog Hermansen ledningen före Lien. Dessa två var mycket snabbare än det övriga fältet. Hermansen höll undan och vann före Lien, som vann klass 1 före Mork och Skjolden. Hermansen vann klass 2 före Frode Alhaug och Endre Stensen.
I Seven Racing tog Torbjörn Bjerke pole, men i första racet fick han ge sig för Ronny Vestengen. Oskar André Sandberg kom trea. I Seven vänder man på de sju första förarna till andra racet. Detta skapar alltid spännande race när de bästa förarna skall ta sig upp genom fältet. Det var inget undantag den här gången heller. Vestengen och Sandberg var snabbast upp genom fältet och de fick en lucka ned till övriga fältet. Vestengen såg ut att gå mot en solklar seger, men i sista kurvan på sista varvet hängde sig gasen och han drog rakt ut i terrängen. En säkert något förvånad Sandberg vann racet före Bjerke och Marius Nakken.
I Formula Basic var det den blott 14-årige Henrik Furuseth som tog pole. I racet var det dock Olav Opås som tog hand om kommandot. Några förare krokade ihop och försvann i Kvarnkurvan. Opås vann racet före Marcus Larsson och Elling Sebastian Aarvik. I andra racet startade Furuseth sist. Opås ledde från start till mål. Furuseth tog sig ända upp till andra plats och Gjermund Dybendal kom trea.
I Renault Junior Cup tog Richard Edberg pole, men han missade i starten och Richard Hansson kunde köra mot ännu en seger. Gabriel Blomberg kom tvåa och Albin Lundin trea. I andra racet ledde Hansson från start till mål. Lundin kom tvåa och Edberg trea.

I Volvo Original Cup stod Zandy Meurling i pole och i första startledet stod även Jonny Andersson först bland Klass 1 bilarna. Andersson vann heatet och sin klass före Algot Öberg och Magnus Carlsson. Jimmy Eriksson vann VOC före Marcus Larsson och Meurling. I andra racet gränslade Andersson kerbsen på TV-krönet så att han spräckte oljetråget. Han tog sig ända till startrakan innan oljan tog slut. Det blev fruktansvärt halkigt för de andra. Eriksson vann VOC före Larsson och Ida Ericsson, som tog årets första pallplats. Carlsson vann Klass 1 före Stina Sjöman och Öberg. John Graff gjorde något så ovanligt som att kommentera racet live från förarplatsen i en Volvo 855!

Norska klassen Standard Production körde tillsammans med Klass 2. Reine Bergström tog pole och han vann båda racen. Malin Hellman Johansson gjorde ett bra race och kom tvåa i första racet. Ingvar Nilsson kom trea. I andra kom Nilsson tvåa och Peter Franzén trea. I Standard Production vann Erik Helgerud första racet före Stian Ormholt och Steffen-André Feet. I andra vann Feet före Ormholt och Marius B Stai. Det var en känslomässig seger för Feet. Hans numera avlidne bror vann just på Kinnekulle 2007.

Slutligen körde Yokohama Cup (Klass 3) och SSK Classic. Startfältet utökades med några norska GT-förare som tog chansen att få köra lite extra. Martin Sventén ledde från start till mål och han vann före Jarl Nielsen och Mats Monsbakken. I Classic vann Gunnar Olars före Reine Carlsson och Ulf Andersson. I andra racet vanns Yokohama åter av Sventén före Sveinung Tinnes-Mork och Stefan Inerud. Classic vanns av Roger Ekman före Reine Carlsson och Hasse Grönlund.

Under helgen kunde man även roa sig med god middag i festtältet till levande musik.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT