Formel Gelleråsen 1989
Gelleråsbanan 1989-07-23 - 1989-07-23

Resultatlistor


Formel Gelleråsen
  Race



Antal tävlande: 15

Racerapport

Formel Gelleråsen

I juli kördes den andra långloppstävlingen. Då dök det upp en kontrollant från Västra Bilsportförbundet som hette Karl-Erik Andersson. Han blev bestört över vad han såg! Hela arrangemanget var ju ett ”svartrace” utan några tillstånd och med egna påhittade regler. Till sin stora förvåning mötte Andersson en välmeriterad kollega som deltog i racet. Han frågade henne om hon var medveten om vad hon höll på med? – Ja, svarade hon. – Är du medveten om att om jag rapporterar dig för förbundet så riskerar du att förlora alla dina licenser? – Ja, svarade hon glatt igen. – Men varför tar du sådana risker? – För det är ju himla så kul! Du kan ta mina licenser här och nu om du vill för köra skall jag!

Andersson blev mycket paff över detta uttalande och hade Andersson varit en sann byråkrat hade troligen både svensk långloppsracing och kanske till och med Karlskoga Motorstadion gått i graven för alltid! Men Andersson var klokare än så… Han kallade till sig Bård Bergsjö och Karlskoga RacingClub och tillsammans drog de upp riktlinjer för att kunna fortsätta tävlandet på lagliga vägar. Inför nästa tävling hade Andersson gjort nya regler och en riktig inbjudan. Därmed var Formel Gelleråsen fött! Andersson ordnade licenskurs dagen innan tävlingen och 19 team var anmälda.
Andersson var imponerad över teamens entusiasm och i hans rapport kunde man bl a läsa följande:
Team 17 bestod enbart av tjejer, som alla hade tagit licens dagen innan tävlingen. De genomförde tävlingen på ett imponerande sätt och endast några liters bensinbrist hindrade dem från att slutföra tävlingen. Team 18 havererade sin motor redan efter 13 varv. De åkte då till Örebro och köpte en annan bil som iordningställdes och inbesiktigades så att de kunde återansluta till racet efter nio timmar utom tävlan. Tyvärr hade de glömt att kolla oljenivån, varför de fick bryta igen redan efter några varv… Det var dock en imponerande ambition och arbetsglädje teamet visade!
Även Team 19 hade otur och bröt med havererad motor efter tio varv. Även detta team fick fram en annan bil och lyckades fullfölja tävlingen. Den enda riktigt negativa händelsen under dagen var när en licensierad förare under en diskussion om det svaga intresset för svensk banracing gjorde kommentaren: ”största hindret för svensk banracing är Svenska Bilsportförbundet!” - Uttalandet borde lända oss till eftertanke, summerade Andersson i sin rapport. Team E18 vann före Team Hadeland och Dompa Racing Team.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT