Sportvagnsträffen Kinnekulle 1976
Kinnekulle Ring 1976-06-05 - 1976-06-06

Resultatlistor


Klass A
  Race

Klass B
  Race

Klass C
  Race



Antal tävlande: 16

Racerapport

SPORTVAGNSTRÄFF KINNEKULLE RING 5-6 JUNI 1976

Klubbens stora sportvagnsträff i pingst samlade ca 60 deltagande sportbilar plus minst lika många åskådare och följebilar. Meningen med träffen var att samla folk från hela Norden med intresse för sportbilar och den målsättningen uppfylldes till fullo. Det kom deltagare från Sverige, Finland, Danmark och en hel bunt glada norrmän i Morgan, Triumphs, halsduk och keps. Det fantastiska med dessa typer av träffar mellan bilfolk är den sköna blandningen av folk och bilar. Man samlas och umgås kring det gemensamma bilintresset utan hänsyn till yrken eller samhällsställning. Här fanns adel, präster, borgare och bönder representerade i allt från Lamborhini och MB300 SL till AH Sprite och MGB.

Trots diverse besvärjelser och soldanser var inte vädergudarna speciellt nådiga och under lördagen fick de flesta sufletter sitta på. Programmet blev också lite improviserat eftersom de omfattande ombyggnadsarbetena på banan inte blivit helt klara så det fortfarande fanns grävmaskiner som lastade grus på banan när träningskörningen skulle börja. Som tur var fanns det gott om kaffe och bullar i den varma och rymliga cafeterian så det gick ingen större nöd på oss. De flesta såg fram emot kvällens festligheter på Brännebrona Värdshus där det bjöds på rikligt med god mat och musik. Där förrättades även prisutdelning i concours d'elegance som hade bedömts av en trepersonerjury under eftermiddagen. överlägsen segrare i klassen "bästa renovering" blev Sigvard Pettersson med sin otroligt fina MB 300 SL Coupe och han fick i pris en Kinnekulletallrik skänkt av skaraborgaren Leif Jonsson, tillika delägare i Värdshuset. Ett extrapris i denna klass gick till Gunar Berlind, Lotus 7. I klassen "originellaste bil" var det ingen tvekan om att priset skulle gå till Roger Engstrands hembygge Delta GT/X. Säga vad man vill om utseendet men så mycket orginellare bil än den lär det knappast finnas i Sverige.

Svårast för juryn visade sig klassen "elegantaste bil" vara men till slut föll valet på Jan Erik Heikefelts Corvette Cab som dessutom var i ett fantastiskt fint originalskick. Här fanns dock fler bilar med i diskussionen och ett extrapris delades ut till Bengt Sandbergs Maserati 3500 GT. Alla dessa pristagare fick ett par dunkar Castrol olja som vår välvilliga sponsor Castrol AB skänkt.
Söndagsförmiddagen bjöd äntligen på riktigt sportvagnsväder så att sportvagnsrallyt som Skaraborgs Sportvagnsklubbordnade kunde köras på torra och natursköna vägar kring berget Kinnekulle. Det fanns många kluriga frågor och uppgifter längs den 3,5 mil långa banan och en uppskattad kaffepaus gjordes vid Håkan Knutssons bilmuseum.

På söndagseftermiddagen kördes bantävlingen och tyvärr började det åter stänka ifrån allt mörkare moln. Det bjöds dock på spännande och hårda fighter om placeringarna, men alla höll sig på banan utan häftiga avåkningar.

När alla sedan vände kylaren hemåt i regnvädret verkade de flesta nöjda med helgen och det fanns ett klart önskemål om ett liknande arrangemang även nästa år. Detta var SSK:s första arrangemang av denna typ på många år, och visst lärde vi oss en del som ska förbättras till nästa gång. Vi tror, -till skillnad från MGCC i Malmö, som mer eller mindre bojkottade denna träff av rädsla för konkurrens med Svenskt Sportvagnsmeeting i Anderstorp-, att det finns utrymme för fler än ett arrangemang av denna typ per år. Det finns uppåt 2 000 st sportvagnar i Sverige, och om man etablerar traditionella träffar såsom Kinnekulle i pingst och Svenskt Sportvagnsmeeting i juli, så kommer deltagarantalet säkert att öka när träffarna blir mer kända. Vi ser fram emot en ny sportvagnsträff på Kinnekulle pingsten 1977!

Design by Bloms IT