Anderstorp Sporstcar Festival 2011

Anderstorp Raceway 2011-08-05 - 2011-08-07

Resultatlistor


Battle of The Twins
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Swedish GT
  Kval
  Race

Trofeo Abarth Scandinavia
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 109

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Finalen avverkad för Sportvagnsmästerskapet

Anderstorp

Sportvagnsmästerskapet fick en kort och intensiv säsong i år där de körde fem racehelger under perioden maj-augusti. Det blev en regnvåt helg på den klassiska F1-slingan i Anderstorp, men det torkade upp mot slutet av finaldagen.

Roadsport var största klassen med 26 bilar till start. Det var riktigt blött när första finalen kördes. Lars Macklin stod i pole före Kent Johansson. Det var dessa två som tampades om segern hela vägen till mål. Mot slutet av racet fick Macklin en lucka som han bevakade in i mål. Toni Berggren kom trea. Joachim "Lotus" Osbeck vann B-klassen strax före vinnaren i C-klassen som var Andreas Halbig. I och med segern i C klev Halbig upp som etta i tabellen inför det allra sista racet. Robert Serwanski ledde C inför finalen, men han körde av och tvingades bryta. Andra racet kördes på torrt och det blev åter en kamp mellan Macklin och Johansson. Macklin gick segrande ur den striden ännu en gång, men nu var marginalen bara 1.5 sekunder. Sett till hela säsongen blev det 7-2 mellan Macklin och Johansson i antalet segrar. Macklin vann alltså Roadsport A före Johansson och teamkompisarna Toni Berggren och Jonas Jansson som delat styrningen i sin Camaro under året. Osbeck hade en ny fight med Halbig i andra racet. Halbig låg och stressade Osbeck, men i sista kurvan höll Halbig ut lite för långt så att han kom ut med ena hjulparet på gräset. Han tappade greppet och hamnade i sandfållan. Mycket snopet blev han sittande i lecakulorna där han kunde se Serwanski gå i mål som segrare i racet, och även i serien. Serwanski vann även klassen Modifierad i Mazda MX5 Cup där Björn Niklasson vann klassen Standard. Osbeck vann Roadsport B.

I Modsport har det mest handlat om Joakim Granfors i år. Han har haft några täta dueller med Jaan Tolli, men alla segrar utom en hade ändå gått till Granfors inför finalen. Under andra halvan av säsongen har han även fått konkurrens av Anders Edlund som nu tog pole i finalen. Edlund tog starten före Granfors, som snart fick problem i vätan. Motorn svarade inte på gasen utom på sjätte växeln. Granfors fick helt enkelt köra hela racet på högsta växeln och tappade därför mark under racet. Kenneth Nilsson smög sig upp och förbi Granfors som "bara" slutade på tredje plats. - Det är faktiskt min första tredjeplats någonsin, sa Granfors efteråt. Efter lite felsökande fick han fart på bilen i andra racet. Granfors och en hel bil kan bara betyda en sak; seger! Han vann före Edlund och Michael Karpers som precis som i Falkenberg startat från sista plats, men det var på håret, för bilen fick inte tillräckligt med bränsle mot slutet så han rullade nästan över mållinjen. Granfors vann Modsportserien före Tolli och Björn Davidsson.

I heatet för RS och Clubman blev det stort manfall efter kvalet där många körde av. 12 man kvalade, men bara fem körde första racet. Thomas Stamreus vann RS klassen före Petter Berger som vann Clubman. Kanske det var hans sista race i Clubman? - Jag har köpt en motorcykel som jag kommer att tävla med nästa år så bilen är till salu, sa Berger. Det andra racet, som kördes på torr bana, blev en uppvisning av Stamreus som verkligen gav järnet. Kanske var det för att det var årets sista race? Han låg på gränsen från start till mål. Stefan Mumm körde in som tvåa och segrare i Clubman. Han vann även hela Clubmanserien, efter åtta segrar av tio möjliga i år. Hans Johansson har haft en riktigt strulig säsong där allt har krånglat, men han fick i alla fall avsluta säsongen med två tredjeplatser och det var han mycket nöjd med.

- Det blev tyvärr en alldeles för kompakt kalender i år som berodde på flera sena datumförändringar i andra raceserier som påverkade vår planering. Vi skall jobba för att få till en bättre lösning på detta till nästa år, sa Sportvagnsmästerskapets ordförande Jan Nordgren.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Här följer en preliminär serietabell för Sportvagnsmästerskapet:

Roadsport A:
1:a) Lars Macklin, SSK, Hult Healey Special, 193 p
2:a) Kent Johansson, Karlskoga MF, AC Cobra/BMW, 185 p
3:a) Toni Berggren/Jonas Jansson, Karlskoga MF, Camaro Gen 4, 146 p

Roadsport B:
1:a) Joachim Osbeck, SVKG, Lotus Elise, 183p
2:a) Max Lindblom, Karlskoga MF, Triumph TR2, 171 p
3:a) Anders & Malin Eriksson, SVKG, Caterham 7, 155 p

Roadsport C:
1:a) Robert Serwanski, Svedala MK, Mazda MX-5, 168 p
2:a) Andreas Halbig, Karlskoga MF, Maxda MX-5, 155 p
3:a) Henrik Pihl, SVKG, Mazda MX-5, 145 p

Modsport I:
1:a) Joakim Granfors, KAK, Westfield Honda, 191 p
2:a) Jaan Tolli, Hyllinge MS, Porsche Boxter, 120 p
3:a) Björn Davidsson, SHRA Mantorp, Pontiac Trans Am, 99 p

Modsport II:
1:a) Bo Johansson, Lotus CCS, Lotus Europa, 140 p
2:a) Douglas Wichers, SSK, Lotus Europa, 103 p
3:a) Michael Öhrström, SSK, Westfield Hayabusa, 95 p

Clubman:
1:a) Stefan Mumm, Svedala MK, Mallock Mk35, 197 p
2:a) Flemming Bendixen, HMS DK, Mallock Mk31, 150 p
3:a) Jens Storm-Nielsen, HMS DK, Mallock Mk31, 122 p

RS:
1:a) Peter Olsson, PCSR, Radical, 118 p
2:a) Peter Eriksson, Hyllinge MS, PRC, 96 p
3:a) Tomas Stamreus, Falkenbergs MK, PRC, 62 p