Velodromloppet Karlskoga 2011
Gelleråsbanan 2011-06-18 - 2011-06-19

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS -1965 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS -1965 över 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 177

Racerapport

Succé för Velodromloppet i Karlskoga

Årets Velodromlopp i Karlskoga blev en succé. Inramningen var perfekt med 200 tävlingsbilar som körde racing samt Velodromrallyt plus uppvisning av gamla motorcyklar och en av Ronnie Petersons gamla Formel 1-bilar. Publiken trivdes och vädret blev bättre än vad som hade förutspåtts.

Ett heat hade mer internationell status än de andra. Det var klassen för F3 1000 cc som ingick i EM-serien. Förutom våra svenska förare fick vi se förare från Frankrike, Tyskland och Schweiz. Det var åtta bilar som körde tillsammans med heatet för Formel Ford. Tysken Roland Fischer var klart snabbast av F3:orna. Vid starten av det första heatet blev det trångt och ett par bilar krokade ihop. Leif O Jönsson hade oturen att klättra på en annan bil och han hamnade upp och ned. Det blev ett stort pådrag med räddningsbilar och ambulans, men Jönsson klarades sig bra efter omständigheterna men bilen kunde inte vara med vid omstarten. Fisher drog iväg som en raket vid omstarten, men när han kom till Tröskurvan fortsatte han längs den gamla bandelen och tvingades bryta direkt då gasen hade hängt sig. Det blev i stället Francois Derossi som tog upp jakten på Formel Fordarna och han vann F3-klassen före Ferdinand Gustafson och Maurice Slotine. I andra racet startade Fischer sist, men han jobbade sig snabbt upp genom fältet och redan efter knappt halva racet hade han tagit ledningen för F3 klassen före Derossi och Gustafson. Sedan slog han av på tempot och bevakade sin ledning i mål.

I Formel Ford-klassen var Henrik Hansson i en klass för sig själv. I första racet vann han med nästan 11 sekunder före Per Gustafson och Håkan Lindevret. Ordningen blev den samma även i andra heatet, men då blev marginalerna lite mindre, trots att racet var längre...

RHK´s ordförande Pelle Svensson hade bjudit in två legendariska Engelskmän som fick köra hans Formel Ford och hans "Hundkoja". Det var Bev Bond och Barrie Williams. Dessa båda gentlemän har kört det mesta på fyra hjul och båda har tävlat på Gelleråsbanan tidigare på sextiotalet. Många minns säkert bilden på Bond när han bjöds på en flygtur i F3 av Freddy Kottulinsky 1968. Herrarna trivdes bra i den härliga atmosfären i Karlskoga och deras insatser på banan var inte illa heller. Bond tog en andra och en tredjeplats i Formel Ford och Williams tog två andraplatser i en "Hundkoja".

Helgens största formelbilsklass var Formel Vee med 20 bilar till start. Magnus Ek tog pole med en halv sekund med sin dubbelförgasarbil som kör i klass D. Johan Lund var snabbast i klass C och han stod bredvid Ek i första ledet. Ek missade totalt i starten och fick släppa många bilar framför sig. Racet blev en kamp mellan Lund och den rutinerade Christer Ericsson. De bytte position några gånger, men mot slutet av racet bromsade Ericsson för sent i Tröskurvan och han tvingades ta escaperoaden. Han rammade chikanen för att inte tappa för mycket tid, men han nådde inte ikapp Lund ändå... Axel Madsen kom trea. - Det var inte min första seger, men det var första gången jag slog segermaskinen Ericsson, sa lycklige Lund. I B-klassen höll det äntligen ända till mål för Kent Böe som vann före Åke Persson och Åke Jauhiainen. I andra racet tog Lund hand om ledningen från start, men Ericsson tog sig förbi och kampen var igång. Ek blandade sig i striden som blev en trekamp. Ericsson gick segrande ur den striden före Ek och Lund. Det blev samma trio på pallen i B-klassen även i andra racet.

I heatet för nyare formelbilar var det glesare än vanligt. Det är en del danskar som brukar köra här, men de hade tävling på Ring Djursland samtidigt tyvärr. Det försvann ytterligare några bilar mellan kvalet och racet. Mats Andersson var överlägsen med sin March F2:a, men sedan var det lite kubbning om placeringarna. Roger Johansson och Anders Hedensjö turades om andra och tredje plats i var sitt heat.

Förkrigsbilarna är alltid härliga att se. Det var ett par nya klenoder med denna gång, bl a en Maserati 6CM från 1938. De kör med ett speciellt handicapsystem med omvänd startordning som gör att det blir spännande i slutet på racet. Första racet vanns av Per-Olof Håkanson i en Bugatti före Per Hågeman i en Cooper (Midget) och Magnus Neergaard i en Riley. I andra racet vann Håkanson före Roy Palm i en MG och Hågeman kom trea.

1000cc Cupen var helgens största startfält med 30 bilar! Det är fantasiskt vilket arbete klassen har lagt ned på att värva nya förare. Nu börjar det bli lite nya namn även i toppen av resultatlistorna. Lars Davidsson var snabbast i kvalet före Tommy Jagerwall och Ulf Lindberg. När bilarna rullade ut till start saknades dock Jagerwall som inte hade tillräckligt med oljetryck. - Jag trodde att det var längre driftstid på min motor, men tydligen var det inte så. Jag vågar inte chansa på att oljetrycket räcker, så jag avstår att köra. Jag skall ge dem en ordentlig match på Knutstorp istället, sa Jagerwall. Davidsson vann racet före Bruno Helgesson och Anders Jensen. På fjärde plats hittar vi en annan nykomling i en Saab och det är Mikael Mohlin. Han har haft uppehåll i tävlandet i några år. Senast vi såg honom körde han en brutalt trimmad Mazda RX7, men nu är det betydligt blygsammare effekt under huven. - När jag körde första testet på Kinnekulle i våras så undrade jag allt vad jag har gett mig in på, sa Mohlin. Det blev samma trio i topp även i andra racet.

I klassen för äldre standard och GT-bilar före 1965 upp till 1300cc startade Frank Edwinsson i pole och fjolårssegraren Edwin Solheim startade sist. Solheim satsade allt från start och snurrade i depåkurvan på första varvet i sin iver att komma upp genom fältet. Han fick börja om, men han nådde ikapp Edwinsson och de hade en härlig kamp ända till mål. Solheim kom upp på insidan på upploppet och de avslutade racet med ett dragrace. Edwinsson vann med bara tre hundradelar av en sekund! Egil Alver kom trea. I andra racet startade de sida vid sida, men kampen kom av sig redan efter ett varv då Edwinsson bröt med ett stort rökmoln. Solheim vann med över halvminuten före Nils-Erik Nyblaeus och Bengt Bengtzon som slog Daniel Frodin på mållinjen med tre tiondelar!

I klassen för äldre standard och GT-bilar före 1965 över 1300 cc var Johan Solman klart snabbast på kvalet. Han lekte hem första racet, men bakom honom var det två norska Elaner som bjöd upp till kamp. Dag-Henning Nielsen tog andraplatsen före Jan-Hroar Björklund. Alla tre kör i GT-klassen. Bästa standardbil var Mäster Stig Blomqvist i sin jättelika Ford Galaxie som bjöd på en riktig driftingsladd i sista kurvan. Iiro Mäkinen kom tvåa och Lars Petlund trea. I andra racet fick Solman stopp i andra kurvan sedan växellådan hade låst sig. - Jag kunde inte få i varken ettan eller tvåan och när jag försökte starta på trean dog motorn, men då släppte lådan och jag kunde komma igång, sa Solman. Han var långt efter, men satte igång sin klappjakt. När han körde om tredjeplacerade Blomqvist var det gränsfall till gulflaggsomkörning. Strax efter låste sig växellådan igen och han tappade tre platser, men så kom han igång igen och körde om samma tre bilar på nytt. Norges svar på Jim Clark, dvs Dag-Henning Nielsen vann racet. För honom var det en skön revansch. Senast han körde i Karlskoga för några år sedan fick han åka hem med en mycket sönderslagen bil efter en ordentlig krasch. Olof Cederberg kom tvåa och Solman trea. Bland standardbilarna vann Blomqvist igen före Mäkinen och Heikki Välikoski.

Jürg Bächi har gått ned en klass och kör numera med mönstrade däck i klassen för nyare standarbilar 1966-1971. Det blev ett lyckokast för han vann enkelt båda racen före Atle Ramberg och Olav Rygge. I detta heatet hittade vi även engelskmannen Barrie Williams, som ni läste om ovan.

I heatet för de nyaste standarbilarna har Erik och Anders Berger samt Tomas Hall härjat i toppen i många år, men i år har konkurrensen hårdnat och nu skulle det avgöras vem som är den bäste Escortföraren i Skandinavien! Efter kvalet stod norske backspecialisten Holm Jacob Matheson i pole före Mads Gjerdrum, Rolf "Myggan" Nilsson, Mikael Östberg och Erik Berger. Escorter 1:a, 3:a och 5:a. Gjerdrum tog starten med sin mäktiga Ford Capri och den ende som orkade följa hans tempo var Matheson. Östberg försökte, men fick bryta redan efter fyra varv med motorproblem. "Myggan" Nilsson hamnade i ett "ingenmansland" medan Erik Berger hade en fight med Lennart Pehrsson i en Porsche som han till sist förlorade... Anders Berger hade startat sist efter ett elfel och körde upp sig till sjunde plats. Andra racet inleddes som det första med Gjerdrum före Matheson och Nilsson, men Pehrsson gjorde en bra start från åttonde rutan och han blandade sig snart i tätstriden. Han plockade placering efter placering och på sista varvet övertog han ledningen från Gjerdrum. Matheson kom trea i mål med några tiondelar tillgodo till Nilsson. Just nu är alltså Matheson Skandinaviens bäste Escortförare! Pehrsson var glad efter sin seger: - Jag har bara lånat bilen och jag har inte kört ett race sedan 2005 så det var härligt att vinna. Tanken är att jag skall köra något race ute i Europa under året och detta var en bra träning inför det.

I Sports 2000 stod Niklas Johansson i pole före Joakim Bergman och Dagfinn Larsen, men till racet var Larsen sen till start och han fick starta från depån. Johansson ledde från start till mål före Bergman och Ulf Hauswolff. Larsen spurtade sig upp från sista till fjärde plats. I det andra racet blev det en kamp mellan Johansson och Bergman som bytte plats i ledningen, men efter 10 av 15 varv bröt Johansson och Bergman fick en lugn resa till segern. Bakom honom hade Hauswolff en tuff kamp med Larsen. Hauswolff gjorde sitt livs race och körde i mål som tvåa med Larsen två tiondelar efter.

RHK har ett vandringspris som varje år delas ut till något som har gjort ett förtjänstfullt arbete inom RHK. Det är en miniatyr av Ronnie Petersonstatyn i brons. Årets pristagare blev Bruno Rösler.

Klassen för nyare standardbilar är specialinbjuda till Västkustloppet med STCC första helgen i juli. Alla historiska klasser kör nästa tävling på Ring Knutstorp andra helgen i juli. Det är Svenskt Sportvagnsmeeting tillsammans med en massa sportbilar.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT