SSK-Final Kinnekulle 2011

Kinnekulle Ring 2011-09-16 - 2011-09-18

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Race

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche GT3 Cup Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche GT3 Cup Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Race

SSK Klass 3
  Kval
  Race

Trofeo Abarth Scandinavia
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Race

Antal tävlande: 90

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

40:e SSK-finalen

Kinnekulle Ring

Stockholms Sportvagnsklubb körde finalen i SSK-serien för 40:e året i rad. Man körde på sin hemmabana Kinnekulle Ring. Närmare 100 förare totalt hade samlats för att göra upp i de olika klasserna. Största klassen var Volvo Original Cup där Richard Hansson har varit helt omöjlig att slå i år, men i årets sista kval slog Axel Hellsten till och tog pole! Hansson återställde ordningen redan efter några hundra meter. Han ledde från start till mål, men lyckades aldrig riktigt skaka av sig Hellsten som var knappa sekunden efter i mål. Jimmy Andreasson kom trea. Alla tre är nykomlingar i Volvo i år. Hansson vann samtliga årets race och därmed den ende föraren i världshistorien som är obesegrad i en Volvo! Som grädde på moset blev han årets SSK-mästare för andra året i rad! Den ende som kunde hota honom var Albin Lundin, som varit dominerande i Renault Junior Cup, men hans formkurva dalade mot slutet av året. Lina Björklund stod i pole och hon hade sedan en fight med teamkompisen Simon Englund och August Krokström, där Krokström vann och Björklund åter satte snabbaste varv. Lundin körde i mål på en blygsam fjärdeplats, men det räckte ändå för att vinna Renault Junior Cup.

I Formula Basic var det som vanligt täta och publikfriande fighter mellan Tommy Östgaard och Robert Svensson, som dessutom fick hårt motstånd av Falco Wauer. Svensson stod i pole, men missade totalt i starten. Östgaard tog ledningen, men Svensson jobbade sig upp och övertog ledningen. De turades om några gånger att ligga först, men sedan slutade det som vanligt... Östgaard vann sitt 10:e race i år före Svensson som har varit den evige tvåan. Östgaard vann klassen medan Svensson fick trösta sig med att han slog sitt eget banrekord.

I Porsche GT3 Challenge visade Mikael Bender att gammal är äldst. Han tog pole och han vann första finalracet. I andra tvingades han bryta med mekaniska problem, men det räckte ändå till vinst i klassen. Till entimmesloppet var bilen fixad och tillsammans med sin parhäst Jocke Mangs blev det en ny seger både i heatet och i entimmesklassen.

Helgens största heat var en sammanslagning av Yokohama Cup (SSK Klass 3), SSK Klass 2 och SSK Classic. Kjell Frykås stod i pole före Johan Weglin och dessa två tog kommandot i racet tills Weglins motor gick i tusen bitar i en spektakulär smäll som lade en ordentlig oljesträng och oljedimma över kullen. Racet avslutades i förtid då man hade kört mer än 75 % av distansen. Frykås vann heatet, men inte klassen. Han kör i Yokohama C och där vann Johan Wärnbring klassen, trots att han bröt finalen. Yokohama A såg Per Gustavsson som segrare både i heatet och i klassen. I B blev Thomas Solberg mästare, trots att han inte körde finalen som vanns av Fredrik Erlandsson. I SSK Klass 2 har Reine Bergström fått hårt motstånd av Malin Hellman Johansson i år. Båda har tyvärr även drabbats av en del haverier. I finalen blev Reine utan bromsar och han försvann av banan i ett rökmoln. Både han och bilen klarade sig bra. Malin vann racet, men Bergström vann klassen. I Classic vann Gunnar Olars finalen, men Reine Carlsson vann klassen. Det var klart redan innan finalen så han lät sin son Joakim köra i stället och han kom tvåa i racet. Ulf Andersson putsade sitt eget banrekord. Jonny Andersson försvarade sin titel i SSK Klass 1, trots att han inte körde finalen.

Swedish Racing League körde också sin final på Kinnekulle Ring i klasserna Ginetta G20 Cup och Abarth Trofeo Scandinavia. I Ginettaklassen hade Chris Midmark redan säkrat segern innan finalen, men han avslutade i stil med att vinna båda finalracen. I Abarth har Niklas Lilja gått som en segermaskin genom hela säsongen, men finalhelgen fick sämsta möjliga start då han började den fria träningen med att rulla bilen under bron. Han fick sedan aldrig upp farten igen och därmed kunde Joakim Forsell genom en dubbelseger snuva Lilja på guldet med minsta möjliga marginal.

För SSK återstår endast mekracet i mitten av oktober.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se