SSK Raceweek Kinnekulle 2011

Kinnekulle Ring 2011-07-27 - 2011-07-31

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 3 & 4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche GT3 Cup Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche GT3 Cup Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 152

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

40-års jubileum för SSK-serien vid Raceweek på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

SSK-serien grundades 1971 av Robin Shorter. Han fanns själv på plats med sin hustru Bibbi när Stockholms Sportvagnsklubb hade sitt 40-årsjubileum på Kinnekulle Ring i samband med Raceweek.

180 förare hade kommit för att rejsa i dagarna fyra. Vi fick se SM i Superkart, JTCC, flera norska klasser samt självklart alla ordinarie SSK-klasser.

JTCC (Junior TouringCar Championship) körs normalt med STCC-serien, där ungdomarna tävlar om JSM. I år fick de äntligen chansen att köra på Kinnekulle Ring. Många av förarna har startat sin karriär i SSK-serien i ungdomsklassen Renault Junior Cup. Regerande SSK-mästaren och Renault Junior Cupmästaren Richard Hansson dubblar i år med att köra både JTCC och Volvo Original Cup. Det innebar att han under helgen fick köra fyra race. Kim Andersson tog pole före teamkamraten Daniel Arlbring med Hansson på tredje plats. Hansson gjorde en bra start och pressade sig upp på andra plats under bron. Ett par varv senare tog han Andersson strax innan bron. Andersson gav sig inte, han hängde som en igel i stötfångaren ända till mål, men fick stryk av Hansson med 0.2 sekunder. Arlbring gjorde sitt livs bästa JTCC-race och kom trea. I andra racet var det stillastående start. Andersson stod i pole med Hansson vid sin sida. Hansson gjorde en perfekt start och fick direkt en lucka som han inte släppte under hela racet. Andersson var åter tvåa. Den som ledde JTCC inför helgen är en annan bekanting i SSK-sammanhang, nämligen förre Volvo-mästaren Erik Jonsson. Han fick motorproblem i första racet, men i andra körde han upp sig till tredje plats. Efter helgens race leder Andersson JTCC före Jonsson och Hansson. Det kommer att bli en spännande höst för dem där det återstår tre racehelger.

Superkart har gjort ett annat upplägg i år med dels SM som körs ihop med SSK under två helger och dels en Skandinavisk Cup med prispengar. Helgens tävling ingick i båda serierna. Tre förare stod i en klass för sig under helgen; Stefan Malm tog pole före Tony Ahlgren och Henrik Vejen. Dessa tre var de enda som körde under 51 sekunder under helgen. Malm tog starten före Ahlgren och Vejen, men Ahlgren visade sin snabbhet och övertog ledningen. Malm återtog ledningen efter några varv, men Vejen kom smygande och vann racet med en dryg sekund över Malm. - Jag vet att jag är snabb, men tyvärr är inte min kondition lika god, sa Ahlgren efteråt. I andra racet tog Ahlgren starten. Han ledde några varv tills krafterna åter började tryta. Vejen vann igen före Malm och Ahlgren. Vejen deltar dock inte i SM som nu leds av Malm före Ahlgren och regerande mästaren Kalle Dejemyr. I SuperVklassen vann Sindre Berg det ena racet och Hans Hildensjö det andra.

Det var många norrmän som körde i helgen och deras race ingick i Norska Mästerskapet. Norsk GT är en sammanslagning av de gamla klasserna Roadsport och Special Saloon och den har blivit en jättesuccé på bara några år i Norge. I fjol deltog 80 förare totalt i serien under året. Det kom 32 bilar till raceweek och de delades in i två heat. De kör i fyra underklasser (GT 1,2,3&4). De kör ett lite annorlunda upplägg på sina race. Första racet är bara 10 varv långt, medan andra racet är 30 varv långt med obligatoriskt depåstopp. I heatet för GT 1 & 2 var Haavard Lien i en klass för sig själv. Han vann båda sina race enkelt och hans snabbaste tid i första racet var 52.969. Frågan är om någon bil med tak någonsin har kört snabbare än det på Kinnekulle Ring? I GT 2 tog Frode Alhaug en dubbelseger. Många förare passade på att dubbla med att köra i flera heat. T ex Anders Conradzon som körde både Norsk GT 3 och Yokohama Cup (SSK Klass 3). I Norsk GT 3 vann han båda racen. I GT 4 var det Steffen Andre Feet som var bäst och han tog också en dubbelseger.

I Seven Racing vann Ronny Vestengen dubbelt. Shortcar är alltid sevärda. Det är en väldigt speciell bil som är i princip lika lång som den är bred! Med en 200 hästars motorcykelmotor och knappt 400 kg är det rena krutpaketen. Helge Schjöttelvik gjorde helgens mest spektakulära tjuvstart då han drog redan då de röda lamporna tändes. När han insett sitt misstag tvärnitade han, snurrade 360 grader och var med på den riktiga starten. - När jag satt på startlinjen blev jag osäker på startproceduren, eftersom vi även kör rallycross med våra bilar och där kör man när lamporna tänds. När jag passerade bilen framför fick jag se att alla andra bilar också stod still och då förstod jag att jag hade gjort ett misstag, sa Schjöttelvik. Racen vanns av Julius Slatlem och Gaute Ören.

Så till SSK-klasserna... Richard Hansson dubblade som sagt med att köra Volvo Original Cup. I helgen lyckades han åter vinna båda racen, vilket innebär att han dels har vunnit alla race han har kört i Volvo Original Cup och dels att han är obesegrad i SSK serien i över ett år! I Renault Junior Cup har Albin Lundin tagit alla segrar i år, men i starten av första racet trampade han av gaswiren. August Krokström tog hand om ledningen, men han pressades hårt av Simon Englund och Lina Björklund. Krokström lyckades hålla undan och vinna sitt första race med endast 0.062 sekunder före Englund och Björklund. I andra racet kom Björlund iväg snabbast, men en halv billängd bakom henne krokade Englund och Krokström ihop och de drog med sig Björklund av banan. Björklund tvingades tyvärr bryta. Philip Larsson var påpasslig vid omstarten och han tog ledningen för första gången i sitt liv. Englund var sugen på att ta sin första seger så han övertog ledningen. Lundin, som startade sist, jobbade sig snabbt upp genom fältet och vann före Englund och Larsson. I Formula Basic var det som vanligt sevärd och tät racing där Henrik Furuseth, Robert Svensson och Tommy Östgaard turades om i ledningen. Furuseth vann första före Svensson och Östgaard. Andra racet blev ännu mera händelserikt sedan Oskar Krüger fått en jättesladd under bron där flera förare körde av och på varandra för att försöka undvika honom. Östgaard vann till sist före Ida Granegärd och Joakim Rognlien. Man kan helt klart säga att det är i de båda ungdomsklasserna vi får se mest spännande race!

Kjell Holgersson gjorde comeback i Klass 1 och vann direkt. Han överlämnade sedan bilen till sin hustru Ingela som fick den otacksamma uppgiften att starta sist i andra racet som vanns av Jonny Andersson. I Klass 2 har Malin Hellman Johansson varit i fin form och hon kom till Raceweek med tre raka segrar i bakluckan. Tyvärr tog det stopp redan under torsdagens fria träningar då motorn rasade... Reine Bergström var tillbaka på tronen och vann dubbelt... i Classic tog Reine Carlsson en dubbel seger. I Yokohama Cup (SSK Klass 3) vann Per Gustavsson dubbelt i A, Thomas Solberg vann dubbelt i B och Johan Wärnbring vann dubbelt i C.

I Porsche GT3 Challenge gav Wictor Lindblom sig själv en fin födelsedagspresent med att vinna det första racet och komma tvåa i det andra Mikael Bender gjorde tvärt om... I Enduranceracet över en timme gjorde den förre SSK-mästaren Gustav Rickhamre Porschedebut och kvalade in som tvåa bakom Patrik Skoog. Skoog tog starten före Rickhamre, men redan på första varvet fick Rickhamre en knuff och hamnade i sandfållan. Han kom igång igen, men låg då tre varv efter... Skoog körde så hårt han orkade för att ge sin andreförare, Peter Granstrand, ett så bra utgångsläge som möjligt. Granstrand stod i depån och tittade nervöst på datorn som visade att ledningen sakta ökade sekund för sekund. När Skoog kom in för att lämna över ratten ledde de med ca 20 sekunder. Granstrand kämpade på, men bakom honom kom Ole Jacob Tudal sakta närmare. Rickhamre och Bender delade bil och de var klart snabbast på banan, men alldeles för långt efter för att kunna hota någon. De tog in ett av de tre varven. Skoog/Granstrand vann med 14 sekunder före Tudal och Manne Hermansson kom trea.

Det var en intensiv racehelg med härlig sommarvärme. Som traditionen bjuder ordnade som vanligt SSK sin tipspromenad med idel svåra frågor. Andreas Olárs var bäst på att svara.

Nu blir det några veckors uppehåll innan SSK kör nästa race i Falkenberg.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se