Racing NM Rudskogen 2014

Rudskogen 2014-06-07 - 2014-06-09

Resultatlistor


Corsa Italiana / BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3 & 4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk Historic Racing -1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historic Racing över 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

V8 Thunder Cars
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 148

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Rafflande race på Rudskogen när V8 Thunder Cars kom på besök

Den svenska motsvarigheten till NTCC heter V8 Thunder Cars. De kom på besök i helgen på Rudskogen och körde tillsammans med Racing NM. De fick en tuff start för det kom världens skyfall strax innan kvalet, som blev chansartat då det började torka upp mer och mer på slutet. Gabriel Blomberg tog sin första pole. Båda racen kördes på torrt underlag. Blomberg förvaltade sin pole och tog ledningen i loppet. Bakom honom kämpade Marcus Palnér och Jens Edman länge om andraplatsen. Edman lyckades ta sig om och han satsade allt på att komma ikapp Blomberg. När det var tre varv kvar fick han kontakt och efter en hårig omkörning på yttern efter startsvängen tog han sig förbi och vann före Blomberg och Palnér. Marius Nakken startade längst bak i fältet och han körde upp sig till en sjätteplats. Succéföraren från Knutstorp, Stein Frederic Akre, tvingades bryta efter en sammanstötning. Elling Sebastian Aarvik gick i mål som sista man med vibrationer i bilen. Aarvik hade dock hunnit sätta snabbaste varv under heatet, varför han fick starta i pole i andra. Han fick till en perfekt start och fick direkt en lucka till resten av fältet. Bakom honom var det en klunga med Kim Andersson, Alx Danielsson och Nakken. De låg tätt tillsammans ända till mål. Aarvik höll undan och vann sin första seger i klassen, men sedan började dramatiken! Aarvik diskades sedan man missat att ha en man behjälplig i Parc Fermé efter racet. Teamet överklagade och efter överläggningar i domarjuryn fick Aarvik behålla sin seger till sist. – Det har varit en fantastisk helg. Jättekul att den svenska klassen äntligen har kommit till Rudskogen och kört ett race. Detta bådar gott för framtida samarbete. Till att börja med vill vi få till ett NEZ-mästerskap där vi kan få se bilar från alla de Skandinaviska länderna, sa Rune Naess.

Den andra svenska gästklassen var Superkart. Detta är det snabbaste man kan köra på våra breddgrader, men tyvärr var det inte så många som körde den här gången. Dansken Henrik Vejen har varit outstanding de senaste åren och han har vunnit de flesta tävlingar. För två veckor sedan var han nära att radera ut det 24 år gamla banrekordet på Kinnekulle Ring. I helgen slog Vejen till med nytt banrekord på Rudskogen med tiden: 1:23.179. Han vann första racet före Patrik Lundgren och Erik Martin Gjertsen. Vejen vann även andra racet medan Lundgren och Gjertsen bytte plats på pallen.

GT-racing är fortsatt väldigt stark i Norge med sex underklasser! GT1 är den snabbaste klassen och snabbast av alla hittills i år är Christian Nilsen från Kleppe i Rogaland. I helgen vann han alla tre racen! GT2 vanns dubbelt av Frode Alhaug och den sista segern togs av Thomas Solberg. I den nya FIA-GT-klassen GTF vann Steffen André Feet alla tre racen. I GT3 fick vi se en trio av förare som vinnare; Björn Tvedt, Per Öyvind Seeberg och Arild Riise. I GT4 blev det också tre olika vinnare i Per Stöldal, André Linder och veteranen Aksel Erik Busch, men efter sista löpet var det någon som lämnade in en protest mot Buschs vassa Chrysler Neon, som nu måste genomgå teknisk kontroll innan resultatlistan blir definitiv.

I Shortcar hade Sivert S Johansen en perfekt helg där han tog pole i kvalet och sedan vann han båda racen i stor stil. Eskil Dahlen var lika framgångsrik i 600-klassen där han tog en dubbelseger också.

Formula Basic har haft ett generationsskifte och det är många nya ungdomar i klassen i år. Den ende som har erfarenhet från i fjol är Theodor Olsen. Ännu så länge kan han dra nytta av sitt erfarenhetsövertag, men nykomlingarna bakom honom lär sig snabbt och avståndet minskar för varje race som går. Theodor vann således båda racen, men bakom honom fick vi som vanligt se många omkörningar. Resultatet blev i alla fall samma i båda racen till sist med Alf Marius Loe Sandberg före Dennis Moen.

Corsa Italiana var gästklass tillsammans med BMW Cup. Ivar Olafsen var snabbast i kvalet, men sedan kom han tyvärr inte till start i första racet! Gisle Valen (Ferrari) vann första racet före Gisle Fagerholt (BMW) och Fred Arve Monsen (Alfa Romeo). Olafsen hade fått i ordning på sin Alfa Romeo till andra racet. Han startade sist och bjöd på helgens uppvisning då han körde om hela fältet och vann racet! Valen kom tvåa och Fagerholt trea. (Det kördes en rad underklasser i dessa heat också.)

Historisk Racing provade en ny heatindelning denna gång då man delade alla bilar över och under 1600cc oavsett ålder. Tanken är att skapa jämnare förutsättningar för dem som kör. I det stora heatet var, som vanligt, Mads Gjerdrum i god form. Han vann båda racen från pole, även om Tom Herskedal var lite snabbare i starten. Herskedal fick nöja sig med en andra och en tredjeplats. De andra pallplatserna togs av Rune Rödset och Tor Magne Tjemslan. (Även här var det fler underklasser).

I den mindre klassen vann Atle Ramberg från pole före Odd-Andreas Ingebrigtsen och Jan-Hroar Björklund. I andra racet vann debutanten Mathias Havdal före Ramberg och Björklund.

Redan helgen 20-22 juni är det race på Rudskogen igen. Då kommer det en hel del danska gäster som kommer att köra NTCC, GT, Seven och Citroën DS3-Cup tillsammans med Racing NM.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT