SSK Raceweek Kinnekulle 2014
Kinnekulle Ring 2014-07-24 - 2014-07-27

Resultatlistor


Formel Ford Duratec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3 & 4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Standard
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

VolvoCupen
  Kval
  Superpole
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 139

Racerapport

Snabb racing på ett rekordvarmt Raceweek

Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade sin stora sommarfestival Raceweek på Kinnekulle Ring. Årets upplaga blev den varmaste i mannaminne; 32 grader uppmättes i skuggan! Det blev ansträngande både för bilar, förare och funktionärer, men alla gladdes ikapp med solen och det blev en fantastiskt trevlig helg.

Superkart körde sin SM-final. Med årets nya asfalt har banan blivit snabbare än någonsin, kanske för snabb? SSK och Superkart tog ett gemensamt beslut att lägga in en chikan mitt för huvudposteringen för att sänka farten lite. 18 förare var på plats för att göra upp om årets medaljer. Stefan Malm tog pole. Han brukar alltid vara snabb, men just i SM har han haft ständig otur. Han har jagat SM-guldet sedan 1983, men aldrig lyckats. Skulle det bli hans tur i år? Han tappade lite i starten i första finalen och under bron låg han trea, men redan i Kvarnkurvan hade han återtagit ledningen och sedan var det inget snack! Han vann med 33 sekunder före Mikael Friberg och Patrik Lundgren. Nu var han bara en seger från SM-guldet. 10 minuter innan starten till andra racet gick en tändbox sönder... Nu var goda råd dyra. Skulle historien upprepa sig ännu en gång? Stefans teamkompisar Robin Nilsson och Peter Melander tänkte snabbt och gjorde en snabb reparation och kopplade om så att den andra tändboxen fick användas till båda cylindrarna. Knepet funkade och Stefan kunde komma till start. Han ledde andra racet från start till mål och äntligen kunde han gå i mål som svensk mästare! Henrik Vejen startade sist och han körde in på andraplats slagen med 2.5 sekunder. Robin Nilsson kom trea. – Jag är så lycklig. Äntligen fick jag vinna SM. Jag trodde aldrig att det skulle gå vägen. Nu har jag bara ett mål kvar och det är att få vinna EM ännu en gång, gärna i år. Jag kör i Assen redan nästa helg, sa en överlycklig Stefan Malm.

Formel Ford var gästklass från Danmark. De flesta förararna körde på Kinnekulle för första gången och de testade gränserna ordentligt under de fria träningspassen! Det var mycket skruvande i depån, men alla 13 bilarna kunde komma till start i racen. Jan Jönck ledde det första racet från start till mål och han vann före Frederik Schandorff och Mathias S Kristensen. Jönck ledde även andra racet tills han kanade av banan, eftersom det låg lite sand efter annan avåkning. Kristensen körde i mål som segrare, men han blev diskade eftersom hans bil var för låg. Segern gick därför till Schandorff före Mathias Weinreich Smith och Kasper B Larsen. Det tredje racet vanns av Jönck före Larsen och Schandorff.

Vi fick se en hel del norrmän under helgen. De körde i GT, Shortcar Formula Basic och Seven Racing. Det sattes nya banrekord för nästan alla norska klasser. Shortcar var störst med 22 bilar. De bjöd som vanligt på underhållande körning både på och bredvid banan! Tre förare var i en klass för sig och i första racet segrade Sivert Johansen före Martin Barry-Berg och Rune Hansen. Med omvänd startordning för de sju bästa blev det mycket spännande i andra racet. Barry-Berg kunde till sist vinna före Hansen och Johansen. I Shortcar 600 vann Johan Lindström första racet och Malin Blad det andra.

I Seven Racing tog Oskar André Sandberg ledningen från pole, men han hade rullat lite innan start och fick en drive-through som straff. Han kom ut på banan igen som trea, åtta sekunder bakom täten och han satte in en intensiv jakt på ledarduon. Juniorföraren Henrik Krogstad vann racet endast 0.4 sekunder före regerande mästaren Jörn Martin Aalerud. Sandberg kom trea, endast 2.1 sekund efter i mål. Även Sevenklassen vänder på de sju första till race två och det blev ordentligt spännande innan topptrion hade kämpat sig igenom fältet. Sandberg fick sin revanch då han vann andra racet före Krogstad och Aalerud.

Formula Basic har fått ett lyft i år med många nya förare. De uppvisade gammal god racingpropaganda med många fina omkörningar. Resultatet blev till sist identiskt för de sex första förarna i båda racen med Theodor Olsen som segrare före Dennis Moen och Alf Marius Loe Sandberg.

De norska GT-klasserna kom med färre deltagare än vanligt. Detta på grund av att det står i det norska reglementet att förarna bara får ta poäng i en tävling utanför landet. Eftersom de kör race både i Sverige och Danmark har de flesta förarna i år prioriterat den danska tävlingen. De som kom fick mycket körning, eftersom de flesta dubblerade med att köra även i SSK Klass 3.

Svenskarna ville inte vara sämre så de dubblade med att köra i Norsk GT! Heatet med GT3 och 4 var störst med 11 bilar. Björn Tvedt vann från pole i GT3 före Jesper Ojala, som gjorde comeback efter fyra år, i en likadan Seat Leon som Tvedt. – Det är klart att man känner sig ringrostig, men det var jättekul att vara tillbaka på Kinnekulle Ring och här hittar jag ju ordentligt, sa Ojala som kommer att dubbla framöver med race både i SSK och långlopp. Per Öyvind Seeberg kom trea. Ojala vann det andra racet före Tvedt och Jesper Möller Jensen och i tredje racet vann Tvedt före Jensen och Ojala.

I GT4 var det mycket mera kamp om pallplatserna. Heidi Frydenhaug vann första racet före Per Stöldal och Andre Linder. I andra vann Linder före Frydenhaug och Stöldal, efter att de hade varit och gnuggat lite mot varandra. I det tredje heatet blev de lite väl närgångna mot varandra och det slutade med att Stöldal knuffade Linder av banan och blev diskad. Frydenhaug vann före Kåre Andreas Veim och veteranen Aksel Erik Busch.

Det andra GT-heatet bestod av GT 1, GT2 och GTF. Frode Alhaug tog en lätt seger i första racet med sin GT2-bil före Thomas Solberg och Martin Sventén. De båda GTF-förarna Steffen Andre Feet och Håvard Kollen var hack i häl. Feet rasade sin motor under fredagens kval och fick åka till Oslo och hämta sin reservmotor, som tyvärr hade 30 hästkrafter mindre än den ordinarie.
I det andra racet vann Alhaug, nu med Kollen och Feet precis bakom sig. I GT2 kom Solberg och Sventén på andra och tredje igen. Det tredje racet blev mest spännande. Alhaug var utanför banan på första varvet och fick jaga från sista plats. Anna N Rathe var en tuff tjej att ta sig förbi på den kurviga banan, men hon fick tyvärr släppa bil efter bil. Sventén vann före Solberg och Feet. Alhaug kom trea i GT2 och Kollen kom tvåa i GTF. Rolf Gulbrandsen var den ende som lyckades komma i mål i alla tre racen i GT1. Han körde sin första tävling i sin nya Corvette. Det är samma bil som Lennart och Jimmy Bohlin körde med stor framgång för några år sedan. Nu hade den dock fått en betydligt tamare motor... Radni Molhampour kom till start med sin helt nybyggda Nissan S15. Dock hade han många tekniska problem under helgen.

I SSK Klass 3 fick vi se GT-förarna fortsätta sin kamp. I det första heatet ledde Jarl Nilsen länge, men han tvingades släppa ledningen till Håvard Kollen, som vann racet före Nilsen och Martin Sventén. Det blev samma scenario och samma ordningsföljd i mål även i det andra racet. De olika klasserna fick följande prispall: SSK Klass 3C: Jarl Nilsen, Martin Sventén & Dag Andersen i race 1 och 2. SSK Klass 3B: Håvard Kollen, Jesper Ojala och Steffen Andre Feet och i andra Kollen, Ojala och Peter Franzén. Heidi Frydenhaug var ensam i Klass 3A. I Classic Racing vann Staffan Olars båda racen medan Jörgen Adlen och Hasse Grönlund turades om de andra pallplatserna.

I SSK-Serien har VolvoCupen växt sig stark och är numera den största klassen. I helgen deltog 17 bilar. I kvalet var August Krokström snabbast före Daniel Malmborg och Edvin Hellsten. I Shootouten visade Hellsten att hans kvaltid inte var någon tillfällighet då han kom tvåa bakom Krokström. I första racet tog Krokström starten från pole och han fick genast en lucka till övriga fältet. Han vann komfortabelt med nio sekunder före Erik Halvorsen och Jan Johansson. I andra racet vänder man på topp åtta och Emil Roman Karlsson stod i pole. Jimmy Andreasson startade i andra ledet och han övertog snart ledningen. Det var sevärda fighter en bit ned i fältet där toppförarna försökte ta sig upp genom fältet. Det var riktigt spännande. Andreasson lyckades hålla undan och vinna sin första seger före Daniel Malmborg och Jan Johansson.

I Standardvagnsheatet för mönstade däck körde Klass 2, Klass 1 och Classic Standard. Klass 2-förarna var snabbast i heatet och snabbast av dem alla var Ingvar Nilsson som vann före Tim Svensson och Björn Eklund. I det andra racet ledde Tim Svensson inledningsvis, men det blev Anders Svensson som vann före Nilsson och Tim Svensson.
Johan Persson var ensam i Klass 1. Gert Severinsson vann båda racen i Classic Standard före Jörgen Karlsson.

I Renault Junior Cup ledde Klas Ekstrand racet från start och nästan ända till mål! Heidi Ryrlén låg alldeles bakom honom och stressade tills hans däck var helt överhettade. I sista kurvan på sista varvet visste hon att han inte hade en chans om hon gjorde ett perfekt spårval. Hennes taktik lyckades till fullo och hon vann med en ynka tiondel av en sekund! Julia Eliasson kom trea. Heidi hade samma taktik för race två, men planerna grusades av att det började regna under racet. Ekstrand kunde vinna enkelt före Ryrlén och Sanna Andreasson.

Radical var den sista gästklassen. Klassen har haft en riktig berg och dalbana under de drygt 10 år klassen har funnits i Sverige. Den blev snabbt populär när den kom med Prosportmodellen och de var uppe i nästan 30 deltagare. Därefter sjönk intresset, men fick ny fart när PR6:an kom. Efter TTA-STCC affären var de ute i kylan igen och i fjol kördes inga tävlingar i Sverige. I år har klassen startat om och det finns nu även en tredje modell som heter SR3. Det är inga jätteskillnader mellan dessa tre modeller. På Ring Knutstorp var det en Prosport som vann och nu på Kinnekulle var det bara tekniska problem som satte stopp för att inte Marcus Jönsson kunde vinna med sin PR6. Han ledde första racet ända tills den bakre bottenplattan lossnade. Den skapade väldiga vibrationer. Erik Stillman kunde vinna med sin SR3 före Jönsson och Nicolai Hansen. I andra racet vann Stillman före Jönsson och Hultén. Även här ledde Jönsson, men han fick problem med en bränslepump. Radical avslutade racehelgen med att köra långlopp i 40 minuter med ett depåstopp. Det blev dock lite försenat, eftersom regnet startade strax innan start. Det blev både åska och regn racet igenom. Hultén vann före Hansen och bröderna Mattias och Fredrik Moberg, som delade bil.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se


Design by Bloms IT