SSK & SPVM Karlskoga 2014
Gelleråsbanan 2014-05-02 - 2014-05-04

Resultatlistor


Formula Renault 1.6
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

NSHC
  Race

Renault Clio Cup JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

VolvoCupen
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 143

Racerapport

Härlig sportvagnshelg i Karlskoga

Stockholms Sportvagnsklubb anordnade den första av tre större tävlingar på Gelleråsbanan i Karlskoga. (De andra två är Velodromloppet och Kanonloppet.) Totalt 150 bilar tävlade i dagarna tre. Huvudklasserna i helgen var Junior-SM för JTCC och Formel Renault 1.6.

Henric Skoog tog pole i JTCC med eftertryck. 0.412 sekunder före Robert Helling. Peter Larsson satte tredje bästa tid, hans bästa kval någonsin. Första racet föregicks av en kort regnskur. De flesta startade på slicks på en upptorkande bana, som var mycket hal. Skoog och Helling kämpade om ledningen där Skoog stod som segrare till sist med 0.2 sekunders marginal. På tredjeplatsen fick vi sensationellt se debutanten Albin Wärnerlöv. Han valde att köra på regndäck, vilket visade sig vara ett genidrag. – Det blev väldigt understyrt på slutet. De två sista varven var däcken helt slut. Hade det varit ett varv till hade jag nog inte orkat hålla undan, sa Wärnerlöv, som har ett förflutet som motocrossförare, för tio år sedan... Skoog vann även andra racet före Helling, hans två första segrar i JTCC någonsin. På tredjeplatsen fick vi se ännu en sensation i Linda Johansson som är den första tjej som någonsin fått kliva upp på pallen.

I Formel Renault 1.6 tog Joonas Lappalainen från Finland pole, men i första racet fick han ge sig mot Robin Hansson. Hansson skall satsa på Europaserien i Formel Renault 2.0 och tog premiärtävlingen som en träning. I andra racet fick han dock ge sig mot Lappalainen som fick revansch. Paul Blomqvist kom trea i båda racen.

Modsport, med det nya klassnamnet: Jarls Bilservice Modsport, bjöd på många fina bilar och härliga fighter. Ingen kunde dock rå på Mattias Andersson. Han blev klar med sin bil så sent som i onsdags och han hade ingen aning om hur bilen skulle bete sig. Det visade sig snart att han hade gjort rätt när han lade i en amerikansk V8 en Porsche 968. Han vann båda racen i stor stil och blev utnämnd till helgens utropstecken. Bengt Johansson kom tvåa och Kenneth Nilsson trea. Alexander Pfister körde bra i första racet, men en påhälsning i naturen förstörde hans race. Han tog revansch i andra när han spurtade till sig tredjeplatsen bakom Bengt Johansson. I Modsport II vann Bo Johansson båda racen. Han var till och med uppe och gav de snabbaste bilarna en match. Ronnie Hofberg och Torkel Kristensson delade broderligt på de övriga pallplatserna. I Modsport III kom Per Gustavsson till start med sin helt nybyggda BMW M3. Hans gamla överlevde inte förra säsongen... Det blev dubbelseger direkt! Thomas Larsson kom tvåa och Karl-Arne Källström kom trea. Det blev samma ordning även i andra racet.

Roadsport har i år bytt namn till: Gärde Weslau Roadsport. Kent Johansson hade ”dammat av ” sin AC Cobra. – Jag körde ju BMW ifjol och i år tänkte jag lufta Cobran igen, men hade jag vetat att det var så mycket jobb att iordningställa Cobran hade jag nog låtit bli, sa Johansson. Han hade gjort sin hemläxa bra, för han inledde med att ta pole i Roadsport A. Han hängde dock inte riktigt med i första racet som vanns av Toni Berggren före Lars Macklin och Anders Edlund. I andra racet vann Macklin före Berggren och Edlund. Martin Gistell hade bra fart i Roadsport B där han vann båda heaten. Max Lindblom kom tvåa och trea. Pär och Roger Fredriksson delar bil och de kom trea och tvåa.

Det alltid så sevärda Roadsport C gjorde ingen besviken den här gången heller. Kampen kom att stå mellan Kent Heijel och Andreas Halbig. Efter en riktig holmgång gick Halbig först över mållinjen. Anders Träff kom trea. De vänder på topp sex i andra racet och där inledde Per Oleskog bäst. Han fick dock lämna förstaplatsen när Erik Blixt kom farande som en blixt (!) Blixt byggde upp en lucka och bakom honom hade Halbig och Heijel ånyo en hård kamp där Halbig ännu en gång kom före Heijel.

För första gången på länge fick vi se fler RS-bilar än Clubman. De körde som vanligt i samma heat. Thomas Stamreus ledde från pole (RS), men efter ett besök i sandfållan tappade han många platser. Jonny Thomsen vann första racet före Hans Johansson och Anders Dahg. I det andra fick Stamreus sin revansch då han vann före Thomsen och Dahg. Magnus Andersson vann det första Clubmanracet före Marie Carlsson som gjorde ett väldigt fint race i sitt första race i en Vision (och första racet någonsin i Karlskoga). Regerande mästaren Svein Langholm kom trea, efter att han hade inlett racet med en tur i sandfållan. Andersson vann även andra racet efter en hård batalj med Langholm. Hasse Tullsten kom trea.

I SSK´s juniorklass Renault Junior Cup var Heidi Ryrlén kvinnan för dagen då hon tog pole och vann båda racen före William Gunnarsson och Klas Ekstrand. Dessa båda ”gossar” gjorde sina första race i en bil med tak och de hängde med riktigt bra. Det skall bli kul att se när de har fått lite fler varv i kroppen.

SSK Klass 2, 3 och Classic körde tillsammans. Leif Andersson har utvecklat sin redan ganska unika Sunbeam i vinter och han hade gjort rätt. Det var ingen som orkade följa hans tempo. Han vann båda racen i klass 3C före Dag Andersen. Reine Carlsson har köpt en Mazda Miata som gått långlopp innan. Han vann båda racen i 3B. Stefan Axelsson och Thomas Karlsson har byggt om en gammal fin Ford Escort Mk1 med en motor från Cosworth. De turades om att köra och de tog var sin andraplats bakom Carlsson. Regerande mästaren Malin Hellman Johansson kom med nytt insprut på sin Wankel-BMW, men det hjälpte inte för segraren hette Anders Svensson i båda racen. Malin tog en andra och en tredjeplats medan Ingvar Nilsson gjorde tvärtom...

I Classic Racing vann Gunnar Olárs första racet före Hasse Grönlund och Jörgen Adlén. I andra var det Adlén som vann före Grönlund, sedan Olárs tvingats utgå i ett moln av växellådsolja... Bosse ”Röfärgar´n” Söderqvist vann båda racen i Classic Standard före Gert Severinsson. Johan Persson vann båda racen i SSK Klass 1.

VolvoCupen är det stora utropstecknet i SSK. Klassen ökar hela tiden i antal deltagare och 15 förare var med under denna premiärhelg. August Krokström vann det första racet före Erik Halvorsen och Daniel Malmborg. Det var Malmborgs första pallplats. Det började regna under racet, något som satte förarna på prov. Inför det andra racet vände man på startordningen för de första åtta bilarna. Krokström var på hugget och lyckades köra om alla och vinna återigen, nu före Oscar Hillström och Jimmy Andreasson.

Racehelgen avrundades med långloppsserien NSHC som körde sitt sextimmarsrace. Rocamoja vann NSHC 3 före Team 59 och Team Mimer Soft Radio. Två av förhandsfavoriterna fick bryta tidigt. Team 33 kom bara 10 varv innan motorn gav upp och WOT Racing no1 kom inte ens till start sedan en givare gett upp under träningen. I NSHC 2 vann Mekonomen Kristinehamn före Team FÖRSCH Racing och Ferdinand. Teknikens Värld hade med ett par bilar där läsarna hade vunnit sina platser att få ta licens och få köra racing. Ett mycket uppskattat inslag.

Nästa race i SSK-Serien körs på hemmabanan Kinnekulle Ring sista helgen i maj. Då är SPVM med igen med alla sina klasser.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT