ERCup Kinnekulle 2012
Kinnekulle Ring 2012-09-02 - 2012-09-02

Resultatlistor


ERCup
  Kval
  Race



Antal tävlande: 23

Racerapport

Spännande när iCar Racing vann på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

ERCup körde årets fjärde deltävling av sin sextimmarsserie. Platsen var den mycket kurviga banan Kinnekulle Ring och arrangören var Stockholms Sportvagnsklubb. 23 bilar kom till start. iCar Racing (BMW) har haft en jobbig säsong där bilen har krånglat mest hela tiden, men nu ansåg man att bilen var fixad och en försmak av detta fick vi när de började dagen med att sätta snabbaste tid på kvalet. iCar tog hand om ledningen direkt från start närmast följda av ATM Racing Team (Porsche), Beamer Racing (BMW), 2 Fast 4 You (Opel) och Flying Fellows (Volvo). ATM var det första av toppteamen som fick problem. De var ute och klippte lite gräs, vilket satte igen kylaren så att bilen började gå varm. Föraren var dock vaksam och gick i depån innan skadan förvärrades. Teamet rensade snabbt undan allt gräs, men de tappade värdefull tid. iCar tuffade på i ledning timme efter timme. 2 Fast 4 You var uppe i ledning en liten stund i samband med förarbyten. Det var dock ingen klar ledning för iCar och bakom dem var det hård strid om platserna. Som alltid blev sista timmen den mest intressanta. Beamer Racing låg tvåa när plötsligt en kulbult gick av. De lyckades linka till depån av egen kraft och teamet kastade sig över bilen. Det tog ca 10 minuter att byta kulbulten, men de föll ned till 12:e plats. 2 Fast 4 You var inblandad i en liten krock och tappade några varv på översyn i depån och Flying Fellows körde sönder urtrampningslagret och fick köra halva racet på treans växel. Alla omkastningar i toppen gjorde att ATK Racing (Mazda) kunde smyga ända upp till andra plats i racet. När mindre än en halvtimme återstod av racet hördes en smäll på rakan utanför depån. Kamdrevet på Wasa Racing Team (Volvo) lossnade och det blev ett ordentligt motorras. Säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet. Ledande iCar Racing stannade plötsligt ute på banan! ATK Racing övertog ledningen för en kort stund innan iCar lika plötsligt började köra igen!!! När säkerhetsbilen släppte fältet gjorde iCar processen kort. De formligen flög fram och återtog ledningen. De vann till sist med 13 sekunder före ATK Racing och ATM Racing, som gjort en stark upphämtning efter sin oturliga inledning. ATK tog sin första pallplats någonsin och ATM övertog ledningen i serietabellen inför finalen. Men vad hände egentligen med iCar som plötsligt hade stannat på banan? Magnus ”Kroken” Krokström körde bilen och han förklarade: - Jag passade på att ta en klunk vatten när säkerhetsbilen kom ut. När jag ställde ifrån mig flaskan dog plötsligt bilen. Jag fick panik och började rycka och trycka på alla knappar som fanns. Till sist upptäckte jag att jag hade råkat slå av bränslepumpen. Jag hade ingen aning om hur lång tid jag stod till, jag gav bara allt i ren ilska och frustration när bilen väl startade igen. Det var skönt att få det lugnande beskedet från teamet att vi lyckades återta ledningen och vinna racet. Förutom "Kroken" körde: Jörgen Lilieroth, Anders Conradzon, Anders Karlsson och Peter Zachrisson i det vinnande teamet.

Historien har visat att bakhjulsdrivna bilar har en klar fördel i ERCup. Det har faktiskt aldrig hänt att en framhjulsdriven bil har vunnit något lopp överhuvudtaget! Som ett sätt att stimulera att fler framhjulsdrivna bilar skall delta i cupen har man infört en egen cup just för framhjulsdrivna bilar. På Kinnekulle var det Kärkkäinen Rally & Racing (Toyota) som var klart bäst och de tog även en fjärdeplats totalt. De som körde vinnarbilen var: Benny Steen, Erik Johansson samt Samuel, Markku & Toivo Kärkkäinen. På andra plats hittar vi ett helt nytt team som körde racet med en helt vanligt Volvo Original Cup-bil, en Volvo 855. Bilen klassar egentligen inte in i reglementet, men biltypen har fått dispens i år för att få vara med. Premiären gick helt problemfritt och testet gav mersmak. Det var en hård kamp om tredjeplatsen. Team Gapet (Honda) inledde racet med en tur ut i sandfållan, men sedan gick bilen som en klocka och de hade en intensiv kamp med Team CNR (VW). De låg på samma varv när en halvtimme återstod, men då tog batteriet slut för CNR och Team Gapet blev därmed trea.

Nu återstår finalen som skall köras på Ring Knutstorp den 14:e oktober.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT