Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2025
Ring Knutstorp 2025-07-04 - 2025-07-06
Klicka på en rubrik för att expandera den.

Resultatlistor

Aquila Formula 1000
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Heat 3
  • Formel Ford 1600cc
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Formel Vee
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Formula Slicks
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • MX-5 Cup
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Roadsport
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • RS & Clubman
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Standard-1965 1000cc
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • STD & GT/GTS 1966-1971
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • STD & GT/GTS 1972-1990
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • STD & GT/GTS-1965
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Verktygsboden Modsport
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Antal startande: 211

    Racerapport

    The race report can be written in different languages.

    Ostadigt väder skrämde bort publiken från årets SSM

    MSCC arrangerade Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det var det bästa startfältet sedan pandemin med över 200 startande, men det ostadiga vädret skrämde bort publiken. Hela helgen blev en ständig kamp för förarna att välja rätt däck då regnskurarna avlöste varandra.

    Standard & GT före 1965

    Heatet för de äldre standard och GT-bilarna, före 1965, fick vi se 26 bilar på startlinjen. Christer Folkesson tog pole i regnet med god marginal och han visade även i första racet vilken skicklig föraren han är i regnet då han lyckades hålla undan för Hans Beckert och Joakim frid och vinna racet. Det var hans första seger någonsin i RHK! Beckert kom tvåa och Frid trea. I GT-klassen vann Anders Schildt före Bengt-Åke Bengtsson och Reine Bergström. Andra racet kördes i torrt och det passade GT-bilarna bättre. Bengtsson snurrade av banan efter långa rakan redan på det andra varvet och han drog med sig Per Roxlin. Bengtsson tvingades bryta, men Roxlin kunde fortsätta. Schildt ledde racet, men Palle Birkelund Pedersen jobbade sig upp genom fältet och tog segern före Schildt och Nikolaj E Mortensen. I standardklassen vann Hans Beckert före Lars Esselius och Joakim Frid. I avdelningen ”David mot Goliat” gav Per Skårner Per Wallin en hockeytackling med sin Hundkoja mot en Ford Galaxie och tro det eller ej, men Wallin blev faktiskt knuffad av banan!

    Formel Vee

    Formel Vee hade det största startfältet bland formelbilarna med 22 bilar på griden. Pontus Bencsik tog pole. Efter ett varv snurrade Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson över bäcken och han drog med sig Simon Lindholm ut i sandfållan. Det blev säkerhetsbil några varv innan man kunde få bort bilarna. Racet blev en kamp mellan Jan Lindqvist, Robert Lindholm och Bencsik som krigade ända till mållinjen. De gick i mål nästan samtidigt med Lindqvist som vinnare före Lindholm och Bencsik. Anders Tjärnlund vann B-klassen före Fredrik och Helena Häger. I andra racet blev det en duell mellan Bencsik och Lindqvist som turades om att vara i ledning. Det blev Lindqvist som vann till sist före Bencsik och Lindholm. I B-klassen fick vi se samma trio på pallen med Tjärnlund och makarna Häger.

    Standard & GT Ny 1966-1971

    Vi fick också se ett stort startfält i heatet för Standard och GT-bilar 1966-1971 med 23 startande. Arvid Viktorsson tog pole, men det var Wåge Sörman som var snabbast iväg. Han lyckades hålla undan och ta målflaggan först före Arvid Viktorsson, Per Skårner och Josef Viktorsson, men tävlingsledningen bedömde att Sörmans start var lite för bra. Han fick tio sekunders tidstillägg och föll till femte plats. Det andra racet kördes på en ordentligt blöt bana och det passade Skårner som hand i handsken. Han ledde från start till mål, men det blev en safetycar situation sedan Jakob Johansson hade åkt av efter långa rakan och rullat med sin BMW. Johansson själv var oskadd. Skårner vann före Gunnar Arestav och Josef Viktorsson. Brodern Arvid slet med dåligt fäste och sladdade sig in på fjärdeplatsen.

    Formula Slicks

    Precis när Formula Slicks skulle köra ut på banan kom det en liten regnskur. Det blev febril aktivitet och tävlingsledningen gav förarna några minuter att byta till regndäck. Alla utom tre hann köra ut på banan till formationsvarvet, övriga tre fick starta från depån. Men dramatiken var inte slut där. Det blev inget mer en just en liten regnskur, banan var i princip torr redan när starten gick men då hade alla redan fått på sina regndäck. Det blev en kamp att hålla liv i sina däck ända till målet. Förarna sa att det blev värre än att köra på regn, för däcken överhettade och gav väldigt lite fäste. Peter ”Lill-Orsa” Bohlin lyckades bäst och vann racet före Tobias Alriksson och Anders Lofthammar. Det andra racet kördes i torrt. Alriksson kom inte iväg i starten utan fick jaga från sista plats. Bohlin ledde, men tappade mer och mer på slutet. Han lyckades vinna, om än knappt, före Håkan Tagesson och Alriksson.

    1000cc Cupen

    Gustaf Stenquist tog pole i regnet för 1000cc Cupen, men första racet kördes i torrt och då var det Jonas E Pölda som klev fram och vann före Andreas ”Ante” Rönnberg och Torbjörn Andersson. I E-klassen vann Jan Christians före Fredrik Bolander och Peter Granegärd. Det andra racet blev en total upprepning av det första med exakt samma prispall för både E och F-klasserna.

    Formel Ford

    I heatet för Formel Ford och Formel Vee med dubbelförgasare hade Johan Lund glädje av regnet när han tog pole. Det regnade även i det första racet och Lund hade därför inga problem att hålla ledningen från start till mål. Bo Paulson kom på en total tredjeplats och andraplats i Formel Vee. Henry Sandblom tog andraplatsen totalt och han vann Formel Ford före Bengt Lofthammar och Nicklas Nilsson. Det andra racet kördes i torrt. Sandblom ledde länge, men sent omsider fick han en drive thrue för att han hade värmt däcken vårdslöst nära lineup personalen. Han tappade många platser, men lyckades köra upp sig till en total femteplats till sist. Det blev lite trångt i en situation där Bengt Lofthammar tvingades bryta. När loppet var över var det Nicklas Nilsson som till sist stod som segrare före Pentti Hildingsson och Stefan Deleuran Mumm i Formel Ford och Lund vann Formel Vee-klassen före Bo Paulson.

    Standard & GT 1972-2000

    Det nyaste standard och GT-heatet har haft lite färre förare på senare år och inledningsvis denna säsong har det varit riktigt skralt, men till denna tävling blev det i alla fall åtta bilar till start. Mest intressant var det att se Ulf Larsson och Tony Mårtensson i var sin Volvo 242 Turbo. Båda bilarna har genuin tävlingshistoria från åttiotalet när Volvo överraskade hela racingvärlden med sina ”flygande tegelstenar”. De danska bröderna Mads och Per Leth Sörensen var på plats med sina potenta Datsun 240 Z och de dominerade racen totalt, men i första racet tvingades Per bryta medan Mads vann före Claes Andersson och Ulf Larsson. I det andra racet vann Per före Mads med Claes som trea.

    Formel Äldre

    I heatet för de allra äldsta formelbilarna hade Michaela Månlycke lekstuga med sin Formula Junior mot förkrigsbilarna. Hon varvade hela fältet när hon vann första racet före Rickard Larsson och Chappie Bird. Månlycke vann även det andra racet före Larsson och Janne Hansson.

    Nästa tävling körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp sista helgen i augusti.

    Bra startfält i Sportvagnsmästerskapet vid Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp

    80 sportvagnar kom till start vid årets Sportvagsmeeting på Ring Knutstorp där vädret blev den stora snackisen. Regnskurarna avlöste varandra hela helgen, vilket skrämde bort publiken…

    Oljemagasinet MX-5 Cup

    Oljemagasinet MX-5 Cup var största klassen med 30 bilar till start. Martin Ling tog pole före Jonas Wenklo och Christoffer Wern. Wenklo tog starten, men han kanade av i vätan och Waern övertog ledningen. Ling hängde på och pressade ända till målet, men det blev Waern som vann före Ling och Wenklo. I Standardklassen vann Per Molin före Maximilian Egfors, trots att Egfors hunnit med att göra en ordentlig avåkning. Hans Drangel blev trea. Det blev ett liknande scenario även i andra racet med samma utgång, det vill säga att Waern vann återigen före Ling och Wenklo. I Standardklassen vann Egfors före Molin och Christoffer Pil.

    Roadsport

    Roadsportkvalet kördes i regn. David Stomberg var snabbast före SSK-förarna Malin Hellman och Svante Lundkvist. Första racet kördes på upptorkande bana och då klev Jerker Flink fram och vann före Stomberg och Hellman. Flink kör i Roadsport A och i klassen kom Johan Westerberg tvåa. Stomberg vann Roadsport C före Christoffer Waern och Jonas Wenklo. Roadsport B vanns av Rikard Ahlin före Jakob Hultkvist och Max Dymling.
    Flink vann även andra racet före Westerberg och Waern, som vann C före Wenklo och Stomberg. Ahlin vann B före Niklas Falk och Max Lindblom. Hellman vann SSK Klass 2 före Ingvar Nilsson. Alexia ”Lexi” Danielsson körde Apex gästbil både i MX-5 Standard och i Roadsport C.

    Verktygsboden Modsport

    Modsportförarna fick bara en vecka att återhämta sig sedan drabbningen på Mantorp förra helgen. Samuel Johansson inledde på samma sätt som han slutade förra helgen, nämligen genom att vara snabbast på kvalet före Bengt Johansson och Bo Johansson. Som väntat dominerade Samuel racet som han vann före Bengt Johansson medan Bo Johansson tvingades bryta med en kokande motor. Philip Stjernberg kom trea totalt och han vann klass 2 före Lars Macklin och Micael Fredriksson. Fredrik Åkerman vann klass 3 före Håkan Månsson och Anders Marting. Leif Andersson vann SSK Klass 3C medan Sten Jarl körde av och tvingades bryta. Samuel vann även det andra racet före Bengt. Bo Johansson lyckades fixa bilen och körde upp sig genom fältet och slutade trea. Fredriksson ledde länge i klass 2, men tvingades ge sig igen mot Stjernberg. Ola Håkansson kom trea. Åkerman vann klass 3 före Månsson och Torsten Ekman. Andersson vann återigen SSK Klass 3C medan Jarl tvingades bryta igen…

    RS & Clubman

    I RS & Clubman var det hemmaföraren Kalle Berggren som tog pole före norrmannen Stian Frydenlund som besökte Ring Knutstorp för första gången med sin Shortcar. Erland Berggren kvalade trea. Frydenlund hängde med bra i täten av racet, men efter fyra varv fick han problem med kopplingen och tvingades bryta. Kalle Berggren vann RS2-klassen före Dag Löfqvist och Robin Lysenvoll. Thomas Larsson vann Clubman före Edvin Persson och Fredrik Hanström. Det kom en regnskur strax innan andra racet, vilket gjorde att förarna fick byta till regndäck, vilket försenade starten ett tag. När väl racet kom igång var det i princip torrt på banan… Det blev lite omkastningar i fältet under racet där både Kalle Berggren och Frydenlund tvingades bryta. Erland Berggren vann RS2 före Lysenvoll och Göran Håkansson. Larsson vann Clubman före Persson och Hanström.

    Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

    Aquila Formula 1000 bjöd på nya segrare och spännande race under Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp

    Aquila Formula 1000 gästade Ring Knutstorp i Skåne för säsongens fjärde deltävling, som kördes i samband med klassiska Svenskt Sportvagnsmeeting. Helgen bjöd på 16 bilar i startfältet, svängigt väder och två nya segrare i mästerskapet.

    Kvalet genomfördes i blött väder och juniorledaren Linus Stjernelund visade direkt klass genom att säkra pole position med hela 0,661 sekunders marginal, den hittills största i år. I det inledande racet förvaltade han sin startposition och tog sin fjärde seger för säsongen, före senioren Andreas Skatteboe och Leonel Skaar.

    Efter att ha tagit sin första pallplats i Race 1 Skaar på den inslagna vägen. Med en stark start tog han ledningen och höll den hela vägen in i mål, och säkrade därmed sin första seger i Aquila Formula 1000. Bakom honom följde Albin Gustafsson och Oscar Mellstig på pallen.

    Söndagen avslutades med ännu en ny segrare. Oscar Mellstig, som länge jagat sin första vinst, fick kliva högst upp på pallen i det tredje racet. Linus Stjernelund blev tvåa och Andreas Skatteboe trea.

    Bästa poängplockare på Ring Knutstorp blev Leonel Skaar, som därmed befäste sin tredjeplats i juniormästerskapet. Oscar Mellstig är tvåa bakom Linus Stjernelund, som leder såväl rookie- som juniormästerskapet.

    Albin Gustavsson håller fortsatt andraplatsen i rookietabellen, men Enzo Cohllin närmade sig något efter en bra helg på den regnblöta banan i Skåne.

    Stjernelund gick även upp i ledning av det totala mästerskapet – men marginalen till seniorledaren Andreas Skatteboe är en enda poäng. Leonel Skaar avancerar till fjärde plats totalt efter sin starkaste helg för året, medan Fredrik Lindholm klättrat till sjätte plats.

    – Knutstorp skulle alltid bli en utmaning, en ny bana och första gången jag kör i regn. Men jag kunde direkt hitta fart i regnet och efter en riktigt bra start på helgen såg allt perfekt ut. Sen kom söndagen där jag gjorde ett väldigt kostsamt misstag som gjorde att jag tappade mycket poäng. Men jag lyckades ändå komma tillbaka och avsluta helgen starkt. En riktigt positiv helg där jag tyvärr gjorde ett misstag som förstörde helheten. En sak att ta med sig och förbättra, säger Stjernelund.

    – Helgen bjöd på mycket action och varierande väder. Kvalet var tufft med regn och smuts på banan, men vi lyckades säkra en bra startposition. I Race 1 kämpade vi med inställningarna men höll ändå en pallplats. Race 2 blev intensivt – vi försvarade ledningen från start till mål vilket var en utmaning. Race 3 tappade jag ledningen efter en incident i kurva 1 på varv två, men klättrade tillbaka till femte plats, vilket räckte för att vinna helgen totalt. En spännande och lärorik helg, säger Leonel Skaar.

    – Kvalet i regnet blev riktigt tufft med mycket vatten och gulflaggor, så jag startade bara elva. Men jag körde upp mig genom hela helgen med en sjätteplats i race 1, tredjeplats i race 2 – och i race 3 tog jag mig förbi både Andreas och Linus för att ta min första seger. En otrolig känsla att få köra i mål först efter så hård kamp, säger Oscar Mellstig.

    Nästa deltävling i Aquila Formula 1000 körs på Kinnekulle Ring den 25–27 juli.

    Sebastian Bourghardt

    Anmälan

    Denna är avslutad. Därför kan ingen anmälan genomföras.

    Dokument

    BLI MEDLEM!

    Som medlem får du tillgång till alla funktioner på Svensk Racing. Du stöttar ocksp vårt arbete med att spara alla nutida och historiska racingresultat för framtiden.
    Jag vill bli medlem
    chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram