Antal startande: 75
The race report can be written in different languages.
Uppdraget utfört Daniel Ros mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Säsongen 2023 engagerades han av Fragus Motorsport för att vinna Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det tog tre säsonger, men nu är uppdraget utfört.
I lördags säkrade Daniel Ros titeln i Sveriges ledande racingserie, Porsche Carrera Cup Scandinavia, i finaltävlingen på Mantorp Park.
Resan jag gjort med Fragus är speciell. Från att ha varit ett racevinnande team har vi blivit mästare, säger 36-åringen från Njurunda, som toppar sluttabellen före William Siverholm och Emil Persson.
Daniel Ros kom till avgörandet i Östergötland med trumf på hand 22 poängs försprång på främste konkurrenten, Emil Persson. Värmlänningen, som i år ersatt sexfaldige Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl i Micke Kågered Racing, ville självklart snuva Ros på titeln, men fick inte alls till det på Mantorp Park.
Det här var inte min helg, suckade Persson, som efter ett mindre lyckat kval fick tuffa startpositioner i båda racen.
Därför räckte en femte- och en fjärdeplats bara till tredje plats i sluttabellen. Tvåa blev i stället 20-årige William Siverholm, teamkompis med Ros i Fragus Motorsport. Han kvalade bäst och tog målflagg som tvåa och etta.
Skönt att säkra silvret och avsluta med en seger, sa Siverholm som imponerat stort under sin andra säsong i mästerskapet.
Nu räckte inte det för att hota om titeln. Ros satte nämligen punkt med en seger och en andraplats, vilket med råge räckte för att säkra titeln, en halv miljon i prispengar och SM-guldet i banracing för GT-bilar.
Speciell resa
Titeln är norrlänningens tionde i karriären och han rankar den som en av sina största.
Den är topp två tillsammans med SM-guldet i Formel Ford 2005. Då var jag Rookie i mästerskapet och avgjorde redan innan finalen, säger han.
För 15-årige nykomlingen Ros var givetvis Formel Ford-titeln stor.
Den här är roligare på ett annat sätt, säger han och pekar på samarbetet med Fragus Motorsport.
Resan jag gjort med Fragus är speciell. Från att ha varit ett racevinnande team har vi blivit mästare.
Dubbelt upp till och med. Förutom triumfen i förarmästerskapet segrade Fragus Motorsport även i teammästerskapet, en framgång som William Siverholm, Isabell Rustad och Wilmer Wallenstam också bidragit till.
Värdig mästare
Årets säsong är den tredje i Porsche Carrera Cup Scandinavia för Daniel Ros. Redan premiäråret 2023 trodde många att han skulle kunna utmana om segern, men övergången från långloppsracing till Carrera Cup visade sig tuffare än väntat. Ros blev till och med utan pallplats och slutade sexa i tabellen.
I fjol gick det betydligt bättre. Med en säsongs erfarenhet av mästerskapet blandade han sig i toppstriden, noterades för fem pallplatser totalt, tog sin första raceseger och slutade trea bakom Lukas Sundahl och Marcus Annervi.
I år har Daniel Ros varit en given titelkandidat från start, trots att han inledde säsongen med en våldsam rullning i premiärkvalet på Scandinavian Raceway i Anderstorp.
Från den tredje deltävlingen, Jyllandsringen i Danmark, har han toppat mästerskapstabellen och på sin väg mot titeln vann han fem race och stod på pallen ytterligare tre gånger. Dessutom noterades Ros för flest snabbaste varv i startfältet.
En värdig mästare, som bland annat hyllades av en tidigare Porsche Carrera Cup-vinnare, storebrodern Fredrik Ros, som vann mästerskapet 2005 och 2006.
Dramatisk avslutning
Albin Wärnelöv har aldrig tidigare stått som mästare i racingsammanhang. Inte förrän nu. Efter en dramatisk avslutning vann nämligen smålänningen mästerskapets Pro Am-kategori.
Wärnelöv behövde två fullpoängare för att under finalhelgen ha en chans att ta sig förbi teamkompisen i Micke Kågered Racing, Kjelle Lejonkrans, i tabellen. Men det räckte inte med det. I det andra racet måste han dessutom ha en annan Pro Am-förare mellan sig och Lejonkrans. Och det fick han. Prins Carl Philip! I sitt andra framträdande i mästerskapet den här säsongen tog sig prinsen om Lejonkrans och lyckades passera mållinjen 39 tusendelar före honom. Det blev helt avgörande.
Jag, pappa och min bror började med racingen som ett hobbyprojekt i Clio Cup för tio år sedan. Vi har kämpat länge för det här så den här titeln betyder givetvis jättemycket för oss, sa en lättad och glad Wärnelöv efteråt.
Många topprestationer
I skuggan av mästerskapens båda titelfighter svarade många förare för fina prestationer lite i det tysta.
Gustav Krogh och Gustav Bergström avslutade säsongen med var sin tredjeplats.
Isabell Rustad slog personligt rekord med fjärdeplatsen i race ett.
Wilmer Wallenstam avancerade till Q2 i kvalet för andra gången och nådde en femteplats i det inledande heatet.
Theo Jernberg persade i såväl kval som race. Han tog sig till Q2 för första gången och blev finfin dubbelsjua i heaten.
Rallycrossföraren Sebastian Eriksson debuterade i M3G Motorsport som skadade Marcus Annervis ersättare. Han var etta i Pro Am i båda racen genom totalplaceringarna nio och åtta.
Dansk titelduell
Även i supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia blev det en dramatisk avslutning när det skulle avgöras vem av de danska förarna Lærke Rønn och Rasmus Vendelbo som skulle få åka hem med titeln.
Rønn kom till Östergötland med en ledning på en poäng, drygade ut den till genom ett lyckat kval och hade från dubbla pole positions i lördagens race bäst utgångsläge. Men Vendelbo ville annat. Med en andraplats bakom schweizaren Philipp Frommenwiler samtidigt som Rönn blev tre - i det första heatet tog han över ledningen i mästerskapet, tre poäng före Rønn.
Sista racet blev därmed helt avgörande. Först i mål av de båda skulle bli mästare. Rønn inledde bäst, men återigen blev hon passerad av Vendelbo. I slutet kolliderade de dessutom varpå Rønn tilldömdes ett tidstillägg på tio sekunder. Det avgjorde.
Vendelbo blev mästare före Rønn och Emma Wigroth från Halmstad slutade trea. Med en fjärde- och tredjeplats den sista tävlingshelgen tog hon sig om Kasper Søholm.
Jerker Johansson
Alex Gustafsson crowned 2025 NXT Gen Cup Swedish Junior Champion
Alex Gustafsson, 19, is the new NXT Gen Cup Swedish Junior Champion. After a weekend packed with drama at Mantorp Park, it was Gustafssons consistency that ultimately secured him the title.
Heading into Saturdays decisive double-header, it was Fridays race winner Hannes Morin who led the standings, four points clear of Gustafsson and seven ahead of 2023 champion Elias Adestam.
Morning battle with a reversed grid
Saturdays first race featured a reversed grid, putting Enzo Hallman on pole alongside Danish driver Victor Nielsen. Hallman made the best start, chased by Nielsen, Linus Granfors, and Adestam. On the long straights of Mantorp Park, where slipstreaming is crucial, the field quickly formed a tight train of 18 fully electric LRT NXT1 cars.
By lap three, Hallman, Adestam, and Nielsen had broken away, while Gustafsson was charging forward in his Hankook-liveried No. 19 car. He swiftly passed both Karlsson and Granfors to move into fourth. One lap later, Adestam used the tow down The Strip to pass Hallman for the lead at Mjölby Corner, only for Hallman to retaliate with the exact same move on the next lap.
As Adestam and Hallman traded the lead, Gustafsson seized the opportunity to overtake Nielsen for third. With four laps remaining, the gap was gone, and Gustafsson was in the fight for the win. In the treacherous F2 Corner, Adestam surprised Hallman with a move up the inside, taking the lead while Gustafsson followed through into second.
On the final lap, Gustafsson attacked Adestam using push-to-pass, gaining 60 extra horsepower. Adestam defended, leaving the door open for Hallman. The trio went three-wide into Mjölby Corner, but all gave each other space. Adestam held on to win, while Gustafsson edged out Hallman for second by just 0.08 seconds.
The championship decider
Heading into the third and final race of the weekend, no fewer than nine drivers still had a mathematical shot at the title. But the momentum had shifted: Gustafsson now led the standings by four points over Morin, with Adestam seven points back and Hallman trailing by 17.
When the lights went out, Hallman launched into the lead, while Adestam surged into second and Morin slotted into third. Gustafsson, perhaps feeling the pressure, dropped to sixth behind Albin Karlsson. By the end of the opening lap, Adestam had already slipstreamed past Hallman for the lead putting him in control of the championship as it stood.
But Hallman was hungry for his first NXT Gen Cup win. Already on the following lap, he repeated the slipstream pass on Adestam at Mjölby Corner, reclaiming the lead. Meanwhile, Gustafssons chances looked to be fading as he slipped back to seventh.
With six laps to go, Nielsen ran wide at the exit of Turn 1, allowing Gustafsson through into sixth a turning point. From there, he mounted a spectacular comeback, passing Karlsson and Stjernelund to climb to fourth, setting the stage for a showdown between the championships top contenders: Hallman, Adestam, Morin, and Gustafsson.
On lap seven, Morin muscled past Adestam at Paris Corner, with Gustafsson following through into third.
The final lap was pure drama. Deploying push-to-pass with a perfect run onto The Strip, Gustafsson stormed past Morin into second at Mjölby Corner. Hallman, meanwhile, was untouchable out front, taking his long-awaited maiden NXT Gen Cup win and with it third overall in the championship. Gustafssons second place was enough to crown him champion, while Morins third secured him the runner-up spot.
Gustafsson: We did it Swedish champions!
An emotional Alex Gustafsson received the championship trophy after the race:
We did it Swedish champions! said Gustafsson. At the start I spun my wheels and dropped to P7. Honestly, I thought it was over. But I never stopped pushing, and now were here. Ive worked so hard for this all year. I want to thank everyone back home for making this possible.
Sebastian Bourghardt
Tommie Eliasson ny mästare i V8 Thunder Cars
Tommie Eliasson är ny mästare i V8 Thunder Cars! Mästerskapssegern säkrades redan i det första heatet där Tommie slutade femma. Värsta konkurrenten om titeln, teamkompisen Conny Brorsson, tvingades bryta efter en incident där han blev stående i grusfållan på det sjunde varvet. Stein Frederic Akre från Norge, som gjorde sitt enda inhopp i serien för säsongen, vann båda heaten. Linus Holgersson som startade från pole position ledde båda heaten komfortabelt men efter att säkerhetsbil kom ut och samlade ihop fältet kunde han inte hålla emot när norrmannen attackerade och slutade tvåa och fyra.
Efter två raka andraplatser i mästerskapet kunde Tommie Eliasson äntligen ta sin första riksmästerskapstitel i V8 Thunder Cars när Grande Finale avgjordes på Mantorp Park. Tommie gick in i finalen som mästerskapsledare och kunde redan i det första heatet säkra titeln med en femteplats, detta efter att värsta titelrivalen, och teamkompisen i Team Brorsson, Conny Brorsson körde av efter en incident med Charbel Jomha.
Det känns jätteskönt men det är svårt att ta in, säger Tommie. Det är en stor sten som har fallit från axlarna efter att ha varit jagad under hela året. Det har varit mycket känslor inför finalen och jag sov kanske två timmar i natt. Det går knappt att sätta ord på det.
Tommie såg ut som en mästerskapssegrare redan i säsongspremiären i Anderstorp. Där tog han två segrar och kunde åka hem till Kristianstad som mästerskapsledare för första gången i V8 Thunder Cars-karriären. Tommie släppte aldrig ledningen i mästerskapet en enda gång under säsongen men det innebar inte att han inte kände av pressen, tvärtom.
Efter Anderstorp kändes det som om jag hade ett järngrepp om mästerskapet men redan i Falkenberg började nerverna göra sig gällande, säger Tommie. Jag gjorde ett par misstag och det kanske berodde på att jag kände mig jagad. Det har varit en press jag inte hade kunnat föreställa mig innan.
Inför finalen ledde hade Tommie ett hyggligt poängförsprång till de bakomvarande men det var ändå långt ifrån en säker ledning. I det första heatet låg Tommie inte bättre än sjua på inledningsvarven och värste titelrivalen, och teamkompisen i Team Brorsson, Conny Brorsson låg tvåa, och om den ställningen hade hållit sig in i mål, då hade det varit ytterst ovisst inför det sista och avgörande heatet. Men när Conny blev involverad i en incident med Charbel Jomha och blev stående vid sidan av banan efter sex varv, var Tommie klar mästare när han rullade över mållinjen som femma.
Det kändes riskabelt att gå in i fajterna framför mig och jag tänkte att jag slår av, jag vill inte ha någon i sidan, säger Tommie. Det var stor risk att någon skulle bli stående och nu blev det tyvärr Conny och det är ju tråkigt när det händer en teamkompis.
Tommie tog fyra segrar totalt och ytterligare tre pallplatser under en säsong som var hårdare än på mycket länge där sex förare fick ta steget upp allra överst på prispallen någon gång under säsongen. Men Tommie var den som hade den största jämnheten och den högsta lägstanivån och det är vad som vinner mästerskap.
Det gäller att ha ett bra team bakom sig, en bra bil och en okej chaufför om man ska vinna och det hade vi, skrattar Tommie. Det är helt sjukt, det är en dröm jag har haft länge men som har känts väldigt långt borta.
Andraplatsen i mästerskapet bärgades av Dennis Byqvist som blev trea i det andra heatet. Trea totalt blev Christoffer Bergström efter en resultatmässigt blek helg med en sjätte- och sjundeplats. Charbel Jomha blev trea i det första heatet och hade goda chanser att bli tvåa totalt men teamet missade att kolla däcktrycket före start och Charbel tappade allt grepp några varv in i heatet och snurrade av.
Hemmafavoriten Linus Holgersson startade från pole position i båda heaten efter att ha gjort sin starkaste kvalinsats någonsin i karriären. I båda heaten tog Linus starten och drog snabbt upp en stor lucka till de bakomvarande och såg ut att gå mot två komfortabla segrar men båda gångerna satte säkerhetsbilen käppar i hjulen när den samlade ihop fältet. Linus tappade försprånget och fick se sig omkörd av Akre i det första heatet och i det andra fick han även släppa förbi sig Tommie Eliasson och Dennis Byqvist. Linus fick nöja sig med en andra- och en fjärdeplats vilket räckte till juniorsegrar i båda heaten och det innebar att juniortiteln, som i år har juniorriksmästerskapsstatus, var hans.
Joakim Tärnström