Grande Finale Mantorp 2024
Mantorp Park 2024-09-21 - 2024-09-22

Resultatlistor


Aquila Formula 1000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Porsche Carrera Cup Scandinavia
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Sprint Challenge Scandinavia
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Shootout
  Shootout 2
  Heat 1
  Heat 2

V8 Thunder Cars
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 82

Racerapport

Annervi och Roos bakom mästerlige Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Mantorp Park

Det blev Marcus Annervi och Daniel Roos som körde till sig SM-medaljerna och prischeckarna bakom mästaren Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia 2024 avslutades på Mantorp Park.
I Pro Am-klassen triumferade Kjelle Lejonkrans och han såg därmed till att Micke Kågered Racing erövrade mästerskapets samtliga tre titlar.

Det blev en händelserik och dramatisk avslutning på Carrera Cup-säsongen i Östergötland. Inte minst för Marcus Annervi och Daniel Roos, som båda kom till finalhelgen med ambitionen att bli tvåa i mästerskapet, bakom numera sexfaldige mästaren Lukas Sundahl.

Annervi hade bäst utgångsläge, men efter en krasch i det avslutande träningspasset innan kvalet såg det faktiskt ut som om hans finalhelg var över. Mekanikerna i M3G Motorsport ville emellertid annat och via seger före Lukas Sundahl och William Siverholm i det inledande heatet kopplade Halmstadsföraren grepp om andraplatsen, SM-silvret och prischecken på 250.000 kr.
– I det andra heatet låg jag bara och bevakade. Jag visste att en elfteplats skulle räcka även om Roos vann, sa Annervi.

Ni blev han åttonde man.
– Gladaste åttan någonsin, log han och hyllade teamet för hjälteinsatsen.
Tredje gången gillt

Daniel Roos tog målflagg som etta i det inledande racet. Men den segern fick han inte behålla. Precis som på Gelleråsen Arena tidigare under säsongen bestraffades den rutinerade föraren från Sundsvall efter målgång. Den här gången fick han tio sekunders tidstillägg för felaktig start och fick nöja sig med sjätte plats.

Från pole position tog han sedan revansch och vann det andra heatet klart före Sundahl och finalhelgens gästförare, tidigare DTM-mästaren och världsmästaren i rallycross, Mattias Ekström.
– Tredje gången gillt, konstaterade Roos, som trots sin första seger i mästerskapet var lite besviken efteråt.
Visserligen tog han sig om Robin Knutsson, som tvingades lämna återbud till finalen på grund av hjärnskakning, men han hade hellre åkt hem till Norrland med ett silver i stället för en bronsmedalj i bagaget.

Alla titlar

Porsche Carrera Cup-titeln och SM-guldet hade Lukas Sundahl säkrat redan innan avslutningen i Östergötland. Från finalhelgen fick han med sig två andraplatser och var ganska nöjd med det.
– Vi lyckades vinna mästerskapet för sjätte gången vilket är fantastiskt. Stort tack till alla i teamet, sa Sundahl.

Som en av förarna i Micke Kågered Racing hade smålänningen mer än sin egen titel att fira. Det Linköpingsbaserade teamet vann nämligen alla tre titlar. Teamtiteln säkrade förartrion Lukas Sundahl, Kjelle Lejonkrans och Albin Wärnelöv i säsongens näst sista deltävling och under finalen såg Lejonkrans till att även Pro Am-titeln gick till Micke Kågered Racing. Kumlasonen kom in i finalen med en knapp ledning, men via en seger och en andraplats såg han till slå vakt om guldet. Detta trots att han blev dömd för en kollision med titelutmanaren Oscar Löfquist i det första heatet. Löfquist, som klassvann det andra heatet, blev tvåa i tabellen, Wärnelöv trea.

Norskt i topp

I supportklassen Porsche Sprint Challenge handlade mycket om duellen i GT3-kategorin eftersom Theo Jernberg från Mariefred säkrade såväl totaltiteln som segern i GT4 i Norge för två veckor sedan.

Norge blev det också i GT3. Där segrade nämligen Isabell Rustad före teamkompisen i Fragus Motorsport, Wilmer Wallenstam. Trea slutade Fredric Blank från Stenhaga Motorsport.

Rustad blev även tvåa bakom Jernberg totalt i mästerskapet. Trea där slutade Krister Andero.

Jerker Johansson

Mikael Karlsson ny STCC-mästare efter kraschfylld final på Mantorp Park

Tesla-föraren Mikael Karlsson kröntes den 28:e STCC-mästaren efter en dramatisk och kraschfylld STCC-final på Mantorp Park.
- Det känns helt otroligt! Vi har varit snabba hela säsongen och Brink Motorsport har gjort ett otroligt bra jobb. Helt underbart att kunna få dela detta med dem. Sista tävlingen var rätt lugn faktiskt och jag passade på att ta en push-to-pass för skojs skull. Det känns bra overkligt att kunna säga att vi är STCC-mästare 2024, säger Mikael Karlsson.
Dramatiken började redan på första varvet i första tävlingen när Tobias Brink, som ledde mästerskapet inför finalen, kraschade spektakulärt efter en incident med BMW-föraren Calle Bergman.

Detta tvingade Brink Motorsport i en kamp mot klockan om att reparera bilen till sista tävlingen och hålla titelhoppet vid liv. En heroisk insats av teamet, där till och med Tobias Brink själv deltog i reparationsarbetet, möjliggjorde start i sista tävlingen - men det var tyvärr inte nog.
Tobias Brink slutade på sjunde plats i sista tävlingen efter ännu en incident på första varvet, denna gång med Axel Bengtsson som tvingades bryta. Brink Motorsport-föraren fick nöja sig med bronsmedaljen i STCC 2024.

- Jag är väldigt glad för Micke men självklart besviken för min egen del. Jag kom till finalen och trodde att guldet var ganska säkert. Men sen blev jag avkörd i första tävlingen och vi slet som djur för att få bilen redo till sista tävlingen. Tyvärr fanns inte greppet där då vi fick byta däck och jag kunde inte utmana om segern, säger Tobias Brink.
Jimmy Eriksson avslutade säsongen med en stark seger och säkrade STCC-silvermedaljen i sin STCC-debutsäsong. Brink Motorsport-föraren är den mest segerrika föraren i årets säsong med totalt fyra förstaplatser.

- Riktigt kul att sluta säsongen på topp och ett stort grattis till Micke! Självklart var titeln det jag främst siktade på, men efter att ha tävlat flera år utomlands i GT kunna komma till STCC och utmana om titeln känns bra. Nu laddar vi vidare för ett spännande 2025, säger Jimmy Eriksson.

För fjolårsmästaren Robert Dahlgren blev 2024-säsongen hans sämsta på 15 år med fjärde plats totalt. En ljusglimt var dock farten i sista tävlingen där CUPRA Sweden - PWR-föraren körde upp sig från åttonde plats till en stark tredjeplats.
- Det har varit berg- och dalbana hela året. Vi började jättestarkt i Göteborg, men sedan träffade vi inte rätt helt enkelt. Men att avsluta säsongen med att klättra från åttonde till tredje plats och säkra min 125:e pallplats känns inte helt fel. Vi har helt klart hittat något och 2025 kan bli intressant, säger Robert Dahlgren.

Alexander Graff slutade säsongen som bästa Exion Racing Volkswagen-förare på femte plats i mästerskapet medan Månz Thalin blev bästa Exion Racing BMW-förare på nionde plats.

Brink Motorsport säkrade teammästerskapet redan under förra tävlingen på Ring Knutstorp och avslutar säsongen på 479 poäng, 231 fler än CUPRA Sweden - PWR som säkrar teamsilvermedaljen medan Exion Racing Volkswagen tar hand om bronsmedaljen.

Mikael Karlsson blir i dag en av bara 12 förare som kan titulera sig STCC-mästare jämsides namn som Richard Göransson, Jan "Flash" Nilsson, Roberto Colciago och Mattias Ekström.

Brink Motorsport-föraren blev SM-mästare med sju poängs marginal över Jimmy Eriksson och 21 poäng över Tobias Brink. Detta är första gången någonsin i STCC som ett team säkrar topp tre platser i förarmästerskapet.

Johan Meissner

Andreas Nilsson tog tredje raka riksmästerskapstiteln i V8 Thunder Cars

Andreas Nilsson tog sin tredje raka riksmästerskapstitel i V8 Thunder Cars när Grande Finale avgjordes på Mantorp Park. Andreas säkrade segern genom att bli etta i det första heatet och tvåa i det andra.

Det här är bland det sjukaste jag har varit med om, sade en lyckligt Andreas Nilsson efter det andra heatet. Vilken helg och vilket mästerskap det har varit! Det har varit otroliga fajter, det har gått upp och det har gått ned och nu är vi här.

Och det har varit en lång resa fram till mästerskapstiteln. Andreas halkade efter tidigt under säsongen men käkade ifatt försprånget till mästerskapsledande Christoffer Bergström. När Bergström tvingades i depå med motorproblem räckte det för Andreas att ha mästerskapstrean Tommie Eliasson inom rimligt avstånd för att ta hem titeln. Andraplatsern räckte med marginal, Andreas hade kunnat tappa en placering till och ändå blivit mästare.

– Vi var långt efter i mästerskapet i början men vi fortsatte att jobba med bilen, säger Andreas. Vi har lagt extremt mycket tid på att få bilen i ordning, mer än någonsin tidigare.

För Andreas Nilsson är det här den sista titeln inom överskådlig framtid. Andreas kommer inte att köra full säsong nästa år, möjligen blir det något enstaka inhopp, men nu ska familjen få se mer av honom.

Tommie Eliasson gjorde sin bästa säsong någonsin i racingkarriären. Det räckte långt, men inte ända fram. Tommie avslutade säsongen med en seger, hans tredje för året, och han säkrade med det andraplatsen i mästerskapet, bara fem poäng bakom Andreas.

Christoffer Bergström gick in i finalen som mästerskapsledare. Han gick ur den som trea efter att ha drabbats av motorproblem i det avslutande heatet och halkade ned i resultatlistan. Christoffer hade två poäng tillgodo på Andreas inför det sista heatet, han avslutade säsongen på en tredjeplats i tabellen, sexton poäng efter Andreas.

Norrmannen Stein Frederic Akre var på väg mot seger i det andra heatet och en möjlig tredjeplats totalt men snurrade efter en tuff omkörning av Eliasson. Akre halkade ned till sjätteplatsen och därmed försvann möjligheten till en slutlig pallplats i mästerskapet.

Joakim Tärnström

Spännande race när Aquila Formula 1000 gästade Grande Finale på Mantorp Park

Under helgen kördes traditionsenligt racingens säsongsfinal med Grande Finale. Aquila Formula 1000, Nordens främsta instegsserie i formelbilsracing, gästade Mantorp Park för en fristående tävlingshelg.

Förra helgen avgjordes mästerskapet i Aquila Formula 1000 tillsammans med STCC på Ring Knutstorp, och i helgen fanns ett stort startfält på plats för att gästa Grande Finale i en utommästerskaplig tävlingshelg.

Hela 17 bilar fanns på startlinjen på Mantorp Park, med bland annat Juniormästaren Richard Olson, Seniormästaren Kevin Suenson och seriens ordinarie förare som Alex Gustafsson, Andreas Skatteboe, Louise Larsson, Viktor Karlsson med flera. Men även nya namn för året som Mika Aarnio och William Eriksson.

I kvalet var det JRM-tvåan Alex Gustafsson som var snabbast. Värmlänningen var hela fyra tiondelar före Richard Olsson runt den östgötska banan.

I Race 1 var det dock Viktor Karlsson som vann. Bronsmedaljören i årets JRM kom från sjunde startrutan och vann ett dramatisk race där Alex Gustafsson och Kevin Suendon gick ihop och kraschade på mållinjen, men slutade ändå tvåa 0,078 sekunder från segern. Kevin Suenson blev trea.

Gustafsson fick så stora skador på bilen att han inte kunde starta om till Race 2, ett race som Kevin Suenson skulle komma att vinna före Andreas Skatteboe och Viktor Karlsson.

Skatteboe har under året kämpat hårt för att utmana Suenson i Seniorklassen, och i säsongen sista race kunde Andreas med endast 0,042 sekunder vinna före Kevin i ytterligare ett jämnt och spännande race som avgjordes på målsnöret.

– Äntligen en tävling som verkligen klickade. Även fast jag inte lyckades helt och hållet med kvalet, så kunde jag verkligen visa min fart i racen. Sista racet kan jag nog lätt säga var det bästa racet på hela säsongen för min del, kunde verkligen planera upp omkörningarna och lyckades knipa segern på sista varvet i sista kurvan, säger Andreas Skatteboe.

– Otroligt tight racing som alltid. Jag tycker att vi fick det ut av helgen som vi skulle, teamet och jag! En vinst till att avsluta säsongen med, och även på Mantorp som vi började på! Tack till Speedlab Racing för att jag får köra för er, och bra jobbat av alla ungdomar och sportsman förare som jag har coachat hela säsongen! Ni är den nästa generation, säger Kevin Suenson.

Viktor Karlsson stod på pallen i samtliga race under gästspelet på Mantorp Park, som kördes ihop med bland annat STCC, Porsche Carrera Cup och V8 Thunder Cars. Årets Juniormästare Richard Olsson tog två fjärdeplatser och en femte under helgen.

Starka insatser stod bland annat Oscar Mellstig, Fredrik Lindholm och Leonél Skaar för. Likaså comebackande Robin Hafström, som i år kört Formula Nordic.

Aquila Formula Nordic är tillbaka på banan redan den 6 oktober, då man gästar Gelleråsen och Svenska Bilsportförbundet prova-på-dag.

Sebastian Bourghardt

Design by Bloms IT