Västkustloppet Falkenberg 2024
Falkenberg 2024-07-12 - 2024-07-14

Resultatlistor


Aquila Formula 1000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Formula Nordic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Gebhardt Ginetta GT5 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Radical Cup Scandinavia
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Standard
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

V8 Thunder Cars
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Valeryds Legends Cup
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

VolvoCupen
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 195

Racerapport

Nästan storslam för Enzo Hallman i Falkenberg

Formula Nordic körde tillsammans med danska Nordic 4 under Västkustloppet i Falkenberg. Enzo Hallman hade en nästan perfekt helg. Vi fick se mycket spännande och tät racing.

Det började redan i kvalet där Daniel Varverud och Enzo Hallman turades om att vara snabbast av Formula Nordicbilarna. Till sist var det Hallman som satte in stöten och tog pole, endast fyra tusendelar före Varverud! Förarna bakom var inte långt efter. Peder Saltvedt var trea före Albin Stureson, Andreas Aichhorn, Robin Hafström och Birk August Larsen.

Första racet kördes i regn. Förarna körde disciplinerat och snabbt, trots det halkiga underlaget. Hallman tog direkt hand om ledningen i Formula Nordic, tätt följd av Varverud och Stureson. Stureson kämpade sig förbi upp till andraplatsen, men kunde inte nå Hallman. Ställningen stod sig till målet där Hallman vann före Stureson och Varverud.

Söndagen fick en märklig inledning. När bilarna ställdes upp på startgriden upptäckte man att det låg olja från en rasad bil, från heatet innan, längs hela startrakan. Heatet rödflaggades innan det ens hade startats för att funktionärerna skulle få möjlighet att göra en ordentlig sanering. När bilarna ställdes upp igen stod Stureson i pole och han ledde Formula Nordicklassen inledningsvis, men Hallman övertog snart ledningen. Larsen gjorde en bra start och låg trea. Varverud blev vänd på första varvet och var tvärsist i fältet!

Säkerhetsbilen kom ut efter en incident och i samband med det passerades Hallman av ett par bilar. De insåg sitt misstag och släppte fram Hallman som kunde återta sin position. Racet återupptogs och Hallman gick i mål som segrare, trodde han. Men tävlingsledningen hade inte förstått situationen och gav, felaktigt, Hallman ett straff på tio sekunder! När tävlingsledningen väl upptäckt sitt misstag hade respittiden gått ut och det gick inte att ändra på resultatet. Tävlingsledningen bad om ursäkt, men faktum kvarstod att segern i stället tilldelades till Varverud, efter en otrolig uppkörning med Hallman som tvåa. Larsen blev inblandad i en incident och tvingades bryta. Stureson tappade motoreffekt mot slutet och föll till femte plats. Tredjeplatsen togs av Saltvedt före Hafström.

Hallman gjorde ett stabilt tredjerace där han låg en bit efter de snabbaste danskarna och undvek att ge sig in i onödiga kamper. Konkurrenterna i Formula Nordic fick kämpa en bit ned i fältet. Varverud försökte ta sig ikapp Hallman, men han lyckades inte. Hallman tog segern före Varverud, Hafström, Saltvedt, Viktor Molander och Aichhorn.

Varverud leder JSM. Hallman är ny tvåa före Stureson, Hafström och Saltvedt. Nu blir det lite ledighet för grabbarna innan nästa tävling på Rudskogen i Norge om en månad. Under helgen blev det klart att det framgångsrika samarbetet mellan Formula Nordic och danska Nordic 4 fördjupas ytterligare till nästa säsong då fler tävlingar kommer att köras gemensamt. Det innebär också att båda serierna kör vidare med samma bilar.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Peter Wiborg och Kevin Blomberg segrade i Falkenberg

Efter att ha avstått tävlingarna på Gelleråsen återkom regerande mästaren Peter Wiborg till Västkustloppet. Och han gjorde det med besked. Under kvalet presterade han det snabbaste varvet någonsin för en Ginetta GT5-bil med tiden 48,225. Nära tre tiondelar före tvåan Kevin Blomberg. Mästerskapsledande Alexzander Kristiansson, Hampus Rydman, Douglas Dahlström och nykomlingen Mikkel Njor följde därefter i det 22 bilar starka startfältet.

Till racet ändrades förutsättningarna när ett omfattande regnområde drog in över banan. Men för Wiborg spelade det ingen roll. Han vann efter att ha varit i ledningen från start till mål. Bakom gjorde Hampus Rydman, Kevin Blomberg och Alexzander Kristiansson upp om placeringarna och gick i mål i nämnd ordning. Femman Månz Thalin uteslöts efter att ha vänt på Douglas Dahlström, vilket betydde att Andreas Lundin ärvde den positionen. Johan Auer, Christopher Winroth, Mikkel Njor och Hugo Nicklasson Rosberg följde därefter. Thomas Henriksson var tia och bäst i kategorin Senior med Johan Thunholm och Peter Oord som tvåa och trea.

Gebhardt Ginetta GT5 Challenge bjöd på två spännande och dramatiska race under söndagen. Lördagens segrare Peter Wiborg tog en ny fullpoängare i förmiddagens tävling medan Kevin Blomberg var vassast i det avslutande loppet.

Från pole position tappade Wiborg tre placeringar och istället var det Kevin Blomberg som tog ledningen före Hampus Rydman och Alexzander Kristiansson. Men en period bakom säkerhetsbilen öppnade nya förutsättningar för de efterföljande och när fältet åter släpptes iväg blev det riktigt trångt i första kurvkombinationen. Den som råkade mest illa ut var Hampus Rydman som tvingades bryta efter en sammanstötning. Wiborg tog chansen och gick upp i ledningen och höll den in i mål. Blomberg och Kristiansson följde tätt efter med Andreas Lundin, Månz Thalin och Mikkel Njor närmast.

Loppet innehöll också en del incidenter och värst gick det för Anders Hedensjö som kraschade sin Ginetta på sista varvet. Olja från en konkurrents bil var den troliga orsaken och extra tråkigt för Anders som var främst bland seniorerna när det inträffade. Trots ganska omfattande materiella skador klarade han sig utan några skador.

Även Johan Thunholm bröt och segern i Senior gick istället till Peter Oord före Thomas Henriksson och Riccard Hulting.

Dagens sista tävling var en riktig nagelbitare ända in över mållinjen. Peter Wiborg tog ledningen men jagades av Kevin Blomberg, Alexzander Kristiansson, Mikkel Njor, Andreas Lundin och Månz Thalin. Under flera varv skiljde inte mer än några sekunder mellan denna sextett. Men bakom den stridande gruppen närmade sig Hampus Rydman som startat sist efter att ha brutit det föregående racet. Han passerade bilar i rask takt och när två varv återstod hade han nått upp till fjärde plats. Strax innan lyckades Kevin Blomberg ta sig förbi ledande Peter Wiborg och gick därmed mot en klar seger. Med bara ett halvt varv kvar körde Hampus om Alexzander och tog hand om sista pallplatsen. Andreas Lundin slutade femma med Månz Thalin och Mikkel Njor närmast. Johan Auer, Adrian Sidenvall och Christopher Winroth kompletterade Topp-10.

Johan Thunholm vann Senior före Peter Oord och Riccard Hulting.

Leif Lindström

Kaos, dramatik, heta känslor och stenhård racing

Det blev en helg med mycket dramatik när Västkustloppet avgjordes i helgen. V8 Thunder Cars avverkade tre heat och Andreas Nilsson avgick med segern i de två avslutande heaten. Därmed övertog han också serieledningen före Christoffer Bergström.

Det första heatet som kördes under lördagen blev en väldigt blöt historia. Regnet öste ned och mirakulöst nog tog sig alla bilar i mål, välbehållna. Stein Frederic Akre startade från pole och höll ledningen från start till mål. Efter nio andraplatser sedan finalen 2022 blev det äntligen seger för norrmannen.

Bakom honom körde Tommie Eliasson in på en andraplats och mästerskapsledande Christoffer Bergström slutade trea efter att ha gjort en kanonstart där han plockade både Conny Brorsson och Andreas Nilsson. Längre bak i fältet svarade två debutanter för ett par riktigt bra prestationer. Niklas Kristiansson, som körde i Anders Gustavsons team den här helgen, imponerade med hård och ”fair” racing i vätan och belönades med en åttondeplats. Alexander Andersson hoppade in i Team Trysil, och även han uppvisade en fenomenal kontroll över sin bil i vätan. Alexander slutade tia.

Söndagen bjöd på sol och värme och en stor publik, i synnerhet med tanke på att väderleksprognoserna inför helgen såg bistra ut, kom för att se V8 Thunder Cars göra upp på banan. I helgens andra heat startade Stein Frederic Akre än en gång från pole position men Andreas Nilsson, som haft problem med starterna tdiigare i år, kom iväg snabbast från första startled och knep ledningen direkt. Akre hade backspeglarna fulla av Tommie Eliasson och Christoffer Bergström.

Eliasson tog sig snabbt om Akre och Bergström försökte göra detsamma – in i första kurvan på andra varvet gjorde Bergström en dykning på insidan av Akre, en manöver som norrmannen tyckte var väl tuff och som returnerades med en påskjutning som vände på Bergström.

Bergström fick invänta att hela fältet passerade och för honom var heatet i praktiken slut. I toppen jagade Eliasson för att komma ifatt Andreas Nilsson men kom aldrig tillräckligt nära för att göra ett riktigt omkörningsförsök. Nilsson kunde ta sin första seger för säsongen och övertog också mästerskapsledningen från Bergström med en enda ynka poäng.

Akre körde så småningom in på en tredjeplats men efter heatet bestraffades han med ett tio sekunders tidstillägg för ojust körning efter incidenten med Bergsström och slutade åtta i resultatlistan. Tredjeplatsen gick istället till Anders Gustavson som gjorde en fenomenal insats och också belönades med Driver of the Race Heat 2 av Howe Racing Enterprises.

Det var heta känslor i depån efter det andra heatet. Bergström var upprörd över att ha förlorat mästerskapsledningen efter Akres manöver och flera andra incidenter under det andra heatet innebar att det pyrde under ytan flera andra håll i den normalt sett trivsamma depån. Allt var upplagt för en ordentlig urladdning i det tredje och sista heatet.

Mycket riktigt blev även det tredje heatet en intensiv historia. Bergström roffade åt sig ledningen inledningsvis men Eliasson, som startade från pole position, gasade på och var snart ifatt och tog sig om. I samma sekvens passade Andreas Nilsson, Anders Gustavsson och Conny Brorsson på att smita förbi Bergström som alltså tappade fyra placeringar på ett varv. Väl i ledningen satte Eliasson upp ett tempo som de andra inte kunde matcha och han passerade mållinjen först av alla.

På vägen mot andraplatsen hade Andreas Nilsson en jättefajt med Anders Gustavson där det var närkontakt vid flera tillfällen. Till slut var Gustavsons bil alltför sargad och han avslutade heatet i depån. I fajten mellan Nilsson och Gustavson blev Bergström ett oskyldigt offer. Vid en av närkontakterna mellan Nilsson och Gustavson trycktes positionerna mellan Akre och Bergström ihop – än en gång stod Bergström med bilen åt fel håll men den här gången bedömde tävlingsledningen det hela som en ”race incident”. Akre tog sig i mål som trea.

Men dramatiken var inte slut i och med prisutdelning där Eliasson fick kliva högst upp på pallen. Nästan en och en halv timme efter målgång meddelade tävlingsledningen att han hade fått ett tidstillägg på tio sekunder för felaktig start. Därmed blev det Andreas Nilsson som tog sin andra raka seger i mästerskapet och han drygade också ut ledningen i tabellen rejält. Stein Frederic Akre blev promoverad till andraplatsen medan Tommie Eliasson fick hålla tillgodo med tredjeplatsen.

Andreas Nilsson kunde åka hem från Falkenberg som den stora vinnaren poängmässigt. Med 63 poäng inkasserade efter helgen har Nilsson nu 142 poäng, arton poäng mer än Bergström på andraplatsen. De två gångerna Bergström blev vänd kostade dyrbara poäng och tredjeplatsen i första heatet var en klen tröst för det som hade kunnat vara så mycket mer. Tommie Eliasson var den ende föraren att stå på prispallen i samtliga heat. Med två andraplatser och en tredjeplats tog han in rejält på Bergström och hans avstånd till ledningen i tabellen är betydligt mindre än före helgen. Stein Frederic Akres åttondeplats i det andra heatet kostade på. Han har visserligen tagit in på Bergström men tappade både på Eliasson och Nilsson i sammandraget.

Joakim Tärnström

Jämna kamper när Aquila Formula 1000 gästade Västkustloppet

Den femte deltävlingen i Aquila Formula 1000, Nordens främsta instegsserie i formelbilsracing, avgjordes i helgen under anrika Västkustloppet i Falkenberg.

Det var juniorerna som visade framfötterna i Aquila Formula 1000 andra besök på Falkenbergs Motorbana för säsongen. I kvalet klev medaljutmanaren i Junior-RM, Viktor Karlsson, fram och säkrade pole position.

I det första av helgens race var det dock åter Richard Olson som skulle vara starkast, mästerskapsledaren vann racet före just Viktor Karlsson. Med ytterligare en seger och en tredjeplats blir Richard bästa junior i Falkenberg och utökar ledningen i mästerskapet.

– Det var en riktigt bra helg i Falkenberg. Kul att lämna banan med två vinster nu när sommaruppehållet börjar. Det finns några misstag under helgen som jag måste gå igenom, för att vara så förberedd som möjligt inför Gelleråsen om en månad, säger Richard Olson.

Alex Gustafsson hade sin hittills bästa helg i karriären på en racingbana. Crosskartföraren som förra året sadlade om till banracing tog tre pallplatser i Falkenberg, varav sin första racingseger någonsin i det andra racet. Gustafsson är tvåa i mästerskapet, tre poäng före en jagande Viktor Karlsson.

Alexia Danielsson, som missade senaste tävlingen på Ljungbyhed, hade en riktigt stark helg i Falkenberg. Hon kvalade som fyra på fredagen, och följde upp det med en femte- och en sjätteplats på lördagen. I söndagens race utmanade Danielsson om pallen, innan hon tvingades bryta.

Oscar Mellstig och Fredrik Lindholm fortsätter jaga strax utanför topp tre i tabellen, med flera solida race i Västkustloppet. Louise Larsson och Embla Larsson, båda rookies i Aquila Formula 1000, avslutade helgen starkt med att gå i mål topp tio i det sista racet.

Bland seniorerna var det som många gånger förr den regerande mästaren Kevin Suenson som blev bästa poängplockare. Men denna gången mötte dansken hårt motstånd av juniorerna, och Kevin blev utan seger i Falkenberg. I Seniormästerskapet ökade Suenson marginalen ner till Andreas Skatteboe och Johan Varland.

– Det gick inte 100% som vi ville i helgen. Men vi fick ändå med oss poäng i alla race, och det var det vi siktade på, säger Kevin Suenson.

Sebastian Bourghardt

Radical hade tre olika vinnare i Falkenberg

Den fjärde omgången av Radical Cup Scandinavia på Falkenberg Motorbana levererade intensiv racingaction, där Marcus Jönsson, Erik Stillman och Stevan Petrovic var och en tog rampljuset med fantastiska segrar i tre händelserika lopp. Här är en detaljerad sammanfattning av helgens händelser:

Kvalet

Stevan Petrovic säkrade pole position i ett spännande kval med en tid på 42,293 sekunder. Johan Leander var bara 0,009 sekunder efter, medan Marcus Jönsson tog tredjeplatsen, 0,059 sekunder från pole. De täta kvaltiderna antydde att det skulle bli intensiva race.

Race 1

Första racet kördes under våta förhållanden i 18 minuter. Petrovic startade från pole men fick försvara sin position häftigt. Johan Leander gick brett i tredje svängen och snurrade. Petrovic och Erik Stillman utnyttjade situationen och drog ifrån resten av fältet. Stillman lyckades köra om Petrovic och ta ledningen på startrakan. Erlend Juan Olsen visade anmärkningsvärt tempo, körde upp sig från P6 till att korsa linjen först, men fick ett straff efter loppet för ojuste körning, vilket gav Stillman segern före Olsen. De fem bästa kom alla från olika team, vilket framhäver seriens mångfald. Denna seger markerade Stillmans första vinst för säsongen, vilket gjorde honom till den fjärde vinnaren av olika lopp i år.

Race 2

Petrovic startade igen från pole, men Leander som tappade två platser i starten. Jönsson gjorde en kanonstart och tog sig upp till andra plats på det inledande varvet. Stillman och Leander engagerade sig i en tuff kamp om P3, där Leander så småningom körde om på utsidan genom sektor 1. Lars Myllynens bil fastnade i gruset efter nio varv och tog fram säkerhetsbilen. Petrovic gjorde en stark omstart och behöll sin ledning, medan kampen om P4 mellan Stillman och Olsen var fortsatt intensiv. I slutskedet drabbades Gustav Emanuelsson av ett tekniskt fel och tog fram ytterligare en säkerhetsbil. Petrovic tog en ”lights-to-flag” seger, följt av Jönsson och Leander. Detta lopp fortsatte trenden med unika pallplaceringar, med fem olika loppvinnare hittills den här säsongen.

Race 3

I det sista loppet tog Petrovic starten från pole och ledde genom den första chikanen. Leander tappade mark och kämpade med Jönsson om P2 och släppte till slut positionen. Olsen gick sedan om Leander efter en sida vid sida duell genom flera kurvor. Jönsson pressade Petrovic under hela loppet och gjorde en avgörande passering i sista kurvan för att ta P1. Petrovic försvarade andraplatsen från Olsen, som senare uteslöts från resultaten för en Parc Fermé-överträdelse. Leander slutade trea, vilket säkerställde ännu en unik pallkonstellation. Detta resultat gör det till 12 olika pallplaceringar av 12 lopp den här säsongen hittills, och med Jönssons seger har vi nu fem olika vinnare hittills i år.

Rapport från SSK 3 på Västkustloppet

Årets tredje deltävling i SSK-serien avgjordes på Västkustloppet i Falkenberg den 13-14 juli.

SSK Klass 3C

Förarna i SSK Klass 3C, som kör några av dom snabbaste bilarna i serien körde i samma heat som klass 3A, 3B och Valvoline Trophy. Detta bjöd upp till en hel del omkörningar, men även varvningar. Joel Thoren, Falkenbergs MK som gästade klass 3C i sin brutalt snabba BMW E36 GTR tog starten i helgens första lopp och ville verkligen visa hemmapubliken vad hans BMW går för. Det gjorde han också. Joel drog iväg i ledning och hade tidigt en betryggande lucka till tvåan Leif Andersson, SSK i Sunbeam och trean Sten Jarl, SSK i Porsche 997 Cup. Men Joels lycka skulle ej vara hela vägen till mål. I samband med en varvning blev det missförstånd och Joel for av banan med sin BMW och parkerade den i däckstraven. Där blev han kvar och fick bryta loppet. Leif Andersson vann före Sten Jarl och med nykomlingen Michael Jernberg, Skene MS i BMW 1M på tredjeplats.
Till det andra loppet var Joel tillbaka och var nu revanschsugen. Nu fick han visa publiken vad bilen går för. Han tog starten och drog iväg, denna gång utan några större bekymmer. Han gav inte konkurrenterna en chans, utan vann loppet med stor marginal och var givetvis överlycklig efter målgång. Tvåa slutade Leif Andersson med Sten Jarl in på en tredjeplats.

SSK Klass 3A

Ingemar Linuzon, Borås MK visade bra fart i sin Audi S2 och var emellanåt uppe och kämpade mot dom snabbaste klass 3 bilarna. Ingemar låg i toppskiktet hela tiden och gjorde inga misstag under helgens båda lopp. Han vann dubbelt i SSK Klass 3A och gick därmed upp i ledningen i tabellen.

SSK Klass 3B

I SSK Klass 3B var det Mats Blomkvist, SVKG som kämpade i sin Nissan 200 mot övriga i samma heat. Mats såg ut att ha lite problem med väghållningen i vissa sektioner och tappade därför värdefull fart, men trots detta blev det dubbelseger och fortsatt ledning i tabellen.

Valvoline Trophy

Det var en viktig poängkamp som väntade i trimmade klassen Valvoline Trophy. Ingvar Nilsson, Hällfors MK som leder tabellen skulle bli jagad i sin BMW av bland annat Malin Hellman, Falkenbergs MK, Svante Lundkvist, Bohus Racing och Oscar Klingström, Linköpings MS. Malin Hellman tog starten i sin BMW i det första loppet och jagades av Svante Lundkvist, också i BMW med Oscar Klingström på tredjeplats i Renault Clio. Malin var säkerheten själv inför hemmapubliken och vann loppet med ganska god marginal före just Svante och Oscar. Ingvar fick kämpa mot konkurrenterna bakom, men vann kampen och körde i mål på en fjärdeplats och kunde säkra viktiga poäng i tabellen.
Till det andra loppet var det omvänd startordning för hela fältet. Nu startade Björn Eklund, Eskilstuna MK i Opel Ascona och Jacob Jonsson, Åtvidabergs MK i Volvo 242 i första ledet. Jacob tog starten i sin helrenoverade Volvo och hade tidigt Svante bakom sig. Dessa två fick en lucka till övriga fältet. Efter drygt halva distansen fick Jacob punktering på sin Volvo och fick släppa ledningen till Svante som drog ifrån och kunde vinna loppet. Bakom var det nu en tuff kamp om övriga pallplatser mellan Oscar, Ingvar och Malin. Oscar var den som vann kampen mot dessa rutinerade förare och kunde köra i mål på en andraplats (bästa resultatet hittills för Oscar i klassen). Malin tog hand om tredjeplatsen i detta mycket händelserika lopp. Ingvar Nilsson toppar fortfarande tabellen i Valvoline Trophy.

Renault Junior Cup

Ungdomarna i Renault Junior Cup bjöd som alltid på jämn kamp och stor underhållning för publiken. Tim Folkinger, Linköpings MS, Albin Gustafsson, SMK Västerås, Elias Vestling, SMK Västerås och Gustav Nord, Linköpings MS gjorde upp om pallplatserna i det första loppet. Topp 4 skiftade placeringar ett antal gånger innan man kunde sortera ut pristagarna vid målgång. Tim som visat sig bli allt snabbare i sin Clio vann loppet före Albin och Elias, som ändå gav honom en rejäl match om segern. Gustav tog hand om fjärdeplatsen.
I det andra loppet var det precis lika intensiv kamp mellan toppförarna. Denna gång var det återigen Albin, Tim och Elias som kämpade mot varandra. Det blev flera tuffa dueller och många omkörningar innan målflaggan föll. Albin Gustafsson var den förare som lyckades bäst i det andra loppet och kunde efter 17 svettiga varv ta hand om segern. Han var supernöjd efter målgång, då det innebar viktiga poäng och ledning i tabellen. Tim slutade tvåa och Elias trea. William Grennberger tog hand om fjärdeplatsen.

VolvoCupen

Förarna i VolvoCupen hade en rolig fajt i helgens första lopp runt snabba Falkenbergs Motorbana. Jonas Börjesson, BMK Uddevalla var snabb i sin Volvo S70 och tog ledningen, men det med minsta möjliga marginal. Bakom skuggade debutanten Hannes Strandberg, Hyllinge MS, Philip Björk, Falkenbergs MK och Benny Pettersson, Örebro RC. Dessa förare åkte backspegel mot backspegel vid ett flertal tillfällen och bjöd på maximal racing. Efter lite lättare plåtkontakter kunde man sortera ut topp 3. Vilket blev följande: Segrare Jonas Börjesson, tvåa Hannes Strandberg och trea Philip Björk. Bakom dessa var det flera tuffa kamper mellan både nya och något äldre förare.

I det andra loppet gjorde Kevin Rikardsen, Kolsva MS en kanonstart och tog sig upp i ledning direkt genom kurva ett. Bakom följde Jonas Börjesson, Philip Björk och rutinerade Jan Johansson, SMK Trollhättan. Men tyvärr blev det inte mer än ett enda racevarv, för genom esset på baksidan av banan krokade Susanne Karlsson, Karlskoga MF och Amanda Ekfors, Svedala MK ihop och for av banan med full kraft in i räcket. Båda bilarna blev mer eller mindre skrot efter kraschen, men förarna var oskadda, vilket är det absolut viktigaste. Efter kraschen kördes flera varv bakom säkerhetsbilen innan tävlingsledningen valde att rödflagga. Ställningen efter det inledande varvet stod sig, vilket innebar att Kevin Rikardsen vann loppet före Jonas Börjesson och Philip Björk. Vi hoppas att samtliga förare kommer tillbaka till Raceweek på Kinnekulle den 27-28 juli. Philip Björk toppar fortfarande tabellen i VolvoCupen.

Thomas Nilsson - SSK

Design by Bloms IT