Crowdstrike 24H, Spa-Francorchamps 2023
SPA 2023-06-30 - 2023-07-02

Resultatlistor


GT4 Scandinavia
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 16

Racerapport

Blött på SPA med tragisk dödsolycka

Första kvalet rullade i gång 11:30, det så kallade Pro-kvalet. Med 60 bilar ute på banan var det en utmaning att få rena varv. Daniel Roos satte en tid som var bra nog för topp 15 men fick tiden struken för ”track limits”. Ytterligare trafik och en track limits-förseelse till gjorde att Daniel slutade 34:a totalt, och fjärde plats i Pro/Am klassen. Vilket lämnar Alfab McLaren med mycket arbete att göra i racet. Men vi har ju sett Roos vinna placeringar förr.

En som däremot studsade tillbaka och gjorde en stark insats var Emil Skärås. 14:e bil totalt och snabbaste Toyotan var imponerande, och efter allt strul tidigare i veckan så kändes nog detta riktigt bra för hela Toyota Gazoo Racing Sweden teamet.

”Jag ville göra ett varv som verkligen var godkänt först och jag lyckades hamna med en grupp bilar som körde ungefär lika fort. Det fanns såklart några tiondelar till men man har bara ett och halvt varv med ”peak” i däcken här. Så på andra varvet fanns det inte tillräckligt mycket kvar i dem för att göra ett riktigt bra varv”, säger en lättad Emil Skärås.

Tvåa i Pro/Am var Otto Gullberg som gjorde en bra insats och landade på en fin 21:e plats totalt. Gullberg har gjort stora steg förarmässigt ju längre veckan har gått. En stor framgång också för Otto Racing team som gör sitt bästa kval för året.

Trea i Pro/Am hittar vi Victor Bouveng i M-Bilar Racings BMW M4. Victor gjorde också en stabil insats och var tidigt uppe högt upp i resultatlistan men hade också lite strul med strukna varvtider.

I Am/Am var det Gustav Bard som drog det längsta strået, även om han hade problem med trafik och hade ett mycket bättre varv på gång som tyvärr grusades när bilar framför köade upp sig i slutet av varvet för att få fri luft framför. ”Det viktiga är ju såklart att vi är framför Ricknäs Mercedes”, säger Gustav Bard.

Andra kvalet började med att Joakim Walde fick släpp ut ur kurva 5 och var när att rädda bilen men tyvärr blev det kontakt med däckbarriären och ett tidigt slut på Joakims kval. Rödflaggen kom ut och alla bilar fick åka in i depån medan man tog hand om BMW:n. I samband med rödflaggen så misstänktes att Niclas Hagberg i bil #229 kört för fort, vilket domarna tittade på med friade honom då flaggan kom upp precis när han var i Eau Rouge och där är inte ett ställe man bör tvärnita på.

När det väl blev grönflagg igen så var det Calle Ward i RMS Mercedes som snabbt var ute och satte bra tider och gjorde den snabbaste tiden av alla skandinaviska ekipage. Etta i Pro/Am var Hans Holmlund i Toyota #290 med Erik Behrens i Aflab McLaren på andra plats och Daniel Nilsson i Otto Racings Porsche på tredje.

I slutet av passet blev det en incident mellan Daniel Nilsson #204 och #255 Mikael Brunnhagen, vilket ledde till lite plåtskador och incidenten ska utredas av domarna.

Race 1 avgjordes i sista kurvan!
Alla 60 bilar tog starten disciplinerat och de första varven rullade på fint för alla ekipage. Men sen började racet på riktigt. Det började med att en Porsche körde in i en annan bil i den sista kurvan på banan, den så kallade ”bus-stop chicane”. Det slutade med att kylaren sprack och det blev kylarvatten över hela banan. Det blev en safety-car-period som packade ihop fältet. När det blev grönt så blev det många bataljer. Skärås Toyota #290 som var i toppen bland de skandinaviska bilarna hade det hett om öronen kring 14:e plats. Medan Daniel Roos försökte ta sig upp några platser men blev lite skadeskjuten och ratten stod snett när det var dags att lämna över till Erik Behrens för den andra delen av racet.

En som hade bra fart var Victor Bouveng. När hans stint var över och Joakim Walde hade hoppat i bilen var de i ledning. Tvåa var Hans Holmlund och på tredje plats hade Otto Gullberg gjort en bra stint och lämnat över till Daniel Nilsson.

När depåstoppen var över var det en ny smäll och en ny safety car. Tyvärr för Alfabs McLaren så hade kylaren börjat läcka och de fick bryta racet. Hans Holmlund var nu väldigt nära Joakim Walde och kunde med ett par varv kvar köra förbi och ta en efterlängtad seger. Walde och Bouveng i M-Bilar Racing in på andra plats och på tredje blev #204 Otto Racings Porsche med Gullberg och Nilsson.

De som bjöd på riktigt show var Am/Am klassen. Gustav Bard hade lyckats dra ut en liten lucka ner till Håkan Ricknäs under första delen av racet men i samband med safetycar så jämnades det ut en aning. Calle Ward hoppade i RMS Mercedes och började jaga ikapp Patrik Skoog. Det såg länge ut som att avståndet var lite för stort för att göra en attack men på sista varvet in i sista kurvpartiet ”Bus-stop chicane” lyckades Calle med en riktigt sen inbromsning och lyckades ta sig om.

Blött, blött och blött i andra racet

Andra racet började under safety car då regnet hade lagt sig över banan. Med 60 bilar på banan blir det inte mycket sikt och när det väl blev grönt avlöpte incidenterna varandra och första halvtimmen var det långa perioder under safety car.

En av de som var inblandande i incidenter var Daniel Nilsson #204 som försvann i La Source i en incident med en annan bil. De andra skandinaviska bilarna höll sig på banan och när depåstoppen kom låg Hans Holmlund först i Pro/Am följt av Erik Behrens #288 och Joakim Walde #298 på tredje.

I Am/Am så lyckades Gelleråsens Porsche, med Gustav Bard och Patrik Skoog, skapa sig en lucka ner till RMS Mercedes med Calle Ward och Håkan Ricknäs. Så blev även det slutgiltiga resultatet i Am/Am där den stenhårda fighten för mästerskapstiteln fortsätter med de båda ekipagen på samma poäng efter tre deltävlingar.

I Pro/Am fortsatte kampen nu med Skärås i Toyota Gazoo Swedens Toyota Supra Evo i ledningen, Daniel Roos i Alfab McLaren som tvåa och Victor Bouveng på tredje i M-Bilar Racings BMW M4. Efter hårda strider i hela startfältet började regnet avta och bilarna lyckades ta sig i mål i samma ordning.

Tyvärr så var det en incident i ett tidigare race under dagen där den 18-årige formelbilsföraren Dilano van 't Hoff omkom. Ingen ska behöva sätta livet till för att uppfylla sina drömmar och våra kondoleanser går till pojkens familj samt förare och team i denna svåra stund.

Design by Bloms IT