Racing NM Rudskogen Asfalt Classic 2023
Rudskogen 2023-08-04 - 2023-08-06

Resultatlistor


(10) Stillaspartner Historic 72-90
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Nordic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT4 Scandinavia
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Norsk ClubSport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & +
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Porsche 944 Cup
  Kval

Romnes/Gundersen Motorsport, Historic 8 & 9 (E,F & G)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 170

Racerapport

Pedersen och Otterström delade på segrarna i Formula Nordic på Rudskogen

Formula Nordic körde årets näst sista deltävling på Rudskogen i Norge. Redan klare mästaren Linus Granfors stod över tävlingen och lämnade därmed fältet fritt för de andra att kämpa om segrarna.

Christer Otterström dominerade fredagens tre testpass, både i vått och torrt. Men Oscar Pedersen, som körde på Rudskogen för första gången, var inte långt efter. Otterström fick en mardrömsstart på lördag morgon då motorn inte gick rent i hans bil. Teamet felsökte febrilt medan de andra förarna körde kvalet. Det blev Pedersen som tog pole före Olav Vaa och Daniel Varverud.

Otterströms team hittade inte felet på motorn, varför de i stället bytte motor, men till deras stora förvåning gick inte den motorn heller som den skulle och Otterström missade att köra första racet. Det blev ett ganska odramatiskt race där Pedersen ledde från start till mål före Vaa och Varverud. Då var det mera fight om fjärdeplatsen. Emma Wigroth hade backspeglarna fulla av Peder Saltvedt som hela tiden försökte hitta en lucka att komma om, men han lyckades inte... Regnet hängde i luften och Carita Otterström chansade därför på att köra på regndäck. Tyvärr kom aldrig regnet och hon kom därför sist i stället. Det hade kunnat bli ett lyckokast om regnet hade kommit…

Otterströms team fortsatte felsökningen av motorproblemet. De bytte sensorer och kablar. Till sist upptäckte de att det var tändmodulen som var trasig, trots att den byttes vid den förra tävlingen. Plötsligt gick motorn som den skulle och det var en mycket ivrig och förväntansfull Christer Otterström som rullade ut till sista startrutan på söndagens tävling. Peder Saltvedt startade i pole, men det var Emma Wigroth som tog ledningen. Otterström jobbade sig snabbt upp genom fältet och redan på tredje varvet övertog han ledningen. Bakom honom kämpade förarna om positionerna, men Otterström tog en klar seger före Pedersen och Vaa.

Nu återstår endast finalen som kommer att köras på Jyllandsringen ihop med danska Formel 4. Linus Granfors är klar mästare, men det är tre race och 80 poäng kvar att köra om vilket betyder att kampen om silver och brons i JSM är vidöppen. Pedersen, Varverud, Vaa, Otterström och Wigroth har alla chansen att slåss om medaljerna. Första helgen i oktober vet vi hur det slutar…

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Ny dubbelseger för Mathias Teigen i Formula Basic

Årets fjärde deltävling i Formula Basic kördes på Rudskogen. Mathias Teigen var snabbast i kvalet före Emilie Snoen och Dag Wasmuth. Dessa tre höll sina positioner i första racet och gick i mål i samma ordning. Det stora utropstecknet var Björn Olaf Wiik som debuterade i formelbil. Han slutade på en imponerande fjärdeplats. Men det slutade inte där. Wiik var otroligt snabb i starten av det andra racet där han var tvåa in i första svängen. Ett varv senare gjorde han ett allvarligt omkörningsförsök av ledande Teigen och han var faktiskt före honom in i första kurvan, men han lyckades inte hålla spåret och Teigen återtog genast ledningen. Wiik fick sedan fullt upp med att freda sig mot Snoen och Wasmuth. Deras större rutin tog ut sin rätt och resultatlistan blev därmed identiskt från första racet för de fyra första förarna. Birk August Larsen var inblandad i en incident i starten och fick börja om som sista bil. Han körde sedan mycket fort och plockade placering efter placering. Han körde upp sig till femte plats i mål och på vägen satte han racets snabbaste tid.

Nu återstår endast finalen på Våler om några veckor, där vi även kommer att få se den spännande uppgörelsen om vem som skall bli Norgesmästare, som enligt tradition avgörs av ett enda avgörande race.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

McLaren i topp i ett rafflande race på Rudskogen
Det var två fina led som kom över start och målrakan när starten gick i första racet på Rudskogen. Daniel Roos som stod i första led kom iväg dåligt och det var tvåan Otto Gullberg som ledde racet efter kurva 2. Alla andra lyckades komma igenom starten utan några problem. Det dröjde dock inte länge förrän Daniel Roos knackade på Ottos dörr och ville förbi. Efter två varv var han om. Bakom så låg Victor Bouveng på tredjeplats och Emil Skärås på fjärde. Bouveng gjorde en attack och det blev en liten sammanstötning som resulterade i att Otto fick ett kast men lyckades rädda bilen. Dock kom både Bouveng och Skärås förbi.

I Am-klassen var det Gustav Bard i ledning före Christoffer Brunnhagen som gjorde ett riktigt bra första race och lyckades komma i attackläge men aldrig riktigt kom förbi. När depåfönstret öppnade sig så var Gustav Bard och Håkan Ricknäs inne tidigt i depå medan Brunnhagen sträckte ut sin del till slutet. Efter depåstoppen var det Patrik Skoog som tagit över ledningen inte långt från Mikael Brunnhagen nu i bil #55. In i mål var det Patrik Skoog som tog målflagga före Calle Ward och Mikael Brunnhagen.

Längst fram var Alfab McLaren och nu med Erik Behrens i bilen 12 sekunder före en grupp med tre bilar med Joakim Walde i en BMW, Hasse Holmlund i Toyotan och Daniel Nilsson i Porschen. Efter ett par tracklimits-bestraffningar var det Daniel Nilsson som lyckades komma in på andra plats före Walde och Holmlund. Allra först var Erik Behrens.

Hårda strider i Race 2 när mästerskapet står på spel

Fint väder mötte teamen på Rudskogen denna söndag förmiddag. Det skulle dock bli desto stökigare på banan. Det började redan när bilarna närmade sig startrakan och RMS Mercedes med Calle Ward gick tidigt på utsidan av startledet och tog med sig bakomvarande bilar vilket resulterade i att det var tätt in i kurva 1 och fyra bilar i bredd. Längst ut av dessa låg Toyota nummer 29 med Niclas Hagberg som fick svårt att hålla sig på den svarta asfalten. Han hamnade därmed på insidan i kurva två och när han åter kom på asfalten hamnade han olyckligt mitt i fältet. Detta resulterade i att det blev en rad små kollisioner och allmänt trångt. Mest drabbad blev Patrik Skoog som fick ett styrstag förstört och kunde inte styra bilen och på insidan kör han in i Daniel Nilsson i bil #4. Kollisionen var ett faktum och de båda går i räcket.


Safety car fick komma ut medan funktionärerna rensade banan från grästuvor, jord och grus. Efter incidenten utdelades det bestraffningar på Ward och Hagberg men tyvärr så blev det stora konsekvenser för både Patrik Skoog och Daniel Nilsson som fick bryta.


Det hinner dock bli några varv innan depåfönstret öppnar och Hans Holmlund i toppen har fått ett litet övertag ner till Erik Behrens nere på andra plats som går i depå samtidigt. Längre ner i fältet går Håkan Ricknäs upp i ledning i Am-klassen.


Efter depåstoppen har Emil Skärås nu tagit över från Hans Holmlund och Daniel Roos från Erik Behrens. Då börjar jakten från Daniel som varv efter varv jagar ikapp Emil i toppen. Efter ett par intensiva varv så kommer han också om Emil och tar ledningen. Dock får Daniel 5 sekunders tidstillägg för tracklimits i jakten och tiden räcker inte riktigt till att få ett tillräckligt stort gap ner till Emil för att ro hem vinsten och slutar tvåa enbart trettionio hundradelar efter Emil. Trea blir Joakim Walde och Victor Bouveng.


I Am-klassen så gör RMS-teamet en dryg sekund för kort depåstopp och får ett stop and go straff. Detta resulterar i att Christoffer Brunnhagen och Mikael Brunnhagen tar sin första vinst i klassen.

Design by Bloms IT