Racing NM Rudskogen 2023 Asfalt Supercars
Rudskogen 2023-06-09 - 2023-06-11

Resultatlistor


DS3 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Historisk Racing Norge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk ClubSport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & +
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Roadsport C by Nankang/MX-5 Standard Cup by Apex.se
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Seven Racing & Roofless Sportscar Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 231

Racerapport

Många formelbilar på rekordstor tävling på Rudskogen

Racing NM slog nytt deltagarrekord på Rudskogen då det hade anmält sig över 260 förare till Asfalt Supercars! Det blev en tuff helg på många vis. För det första blev det en svår uppgift att försöka få plats med så många deltagare när dessutom depån är en stor byggarbetsplats! Depåchefen hade en tuff uppgift, men efter mycket trixande lyckades alla få en plats till sist. Lördagens tävlingar drog ut på tiden och avslutades inte förrän efter åtta på kvällen! Det var en solig helg och framför allt söndagen var stekande het.

20 formelbilar fanns på plats. Förutom Formula Basic fick vi se två Formel Fordar och fem Formula Nordic, som passade på att få lite extra körträning inför deras ordinarie deltagande på Rudskogen vid tävlingen i augusti.

Olav Vaa var snabbast i kvalet före Christer Otterström och Peder Saltvedt. Dessa tre körde Formula Nordic. Bästa Basic var nykomlingen Mathias Teigen.
Olav Vaa tog ledningen före Christer Otterström, men han fick inte en lugn stund. Otterström pressade och letade luckor hela racet igenom, men den kom inte… Vaa vann före Otterström. Bakom dem kämpade Peder Saltvedt, Carita Livrud Otterström och Andreas Vaa om den sista pallplatsen. Det blev en liten sammanstötning mellan Carita och Andreas, varför Peder kunde dra ifrån och ta tredjeplatsen.

I Formula Basic tog Teigen ledningen, men pressades inledningsvis av Ingar Solli. Teigen var dock snabbare och höll undan medan Solli tappade både fart och placeringar. Emilie Snoen kom tvåa och regerande Norgesmästaren Dag Wasmuth kom trea.
Christer Otterström såg mera bestämd ut i andra racet där han direkt tog kommandot och tog ledningen före Olav Vaa. Olav lyckades inte ta sig förbi. Christer vann före Olav. Bakom dem var det samma trio som tampades återigen och ännu en gång gick Peder Saltvedt segrande ur striden och tog tredjeplatsen.

I Basic tog Snoen ledningen, men tyvärr bromsade hon på sig och Teigen kunde smita förbi och ta ännu en seger före Snoen och Birk August Larsen, som hade startat sist.

Det var en blandning av erfarna förare och många nykomlingar i Formula Basic. Det är bra att det fyller på underifrån. Teigen kom direkt från kart.

Förhoppningsvis kliver Basicförarna vidare till Formula Nordic när de har fått tillräcklig erfarenhet i Basic, som är en utmärkt utbildningsklass.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

B-Zero Racing deltog i Norges största racingtävling någonsin!

Det blev sammanslagning av många klasser för att få ihop ett lagom antal heat och B-Zero Racing fick köra tillsammans med klassen Norsk Clubsport. Inte helt optimalt ur marknadsföringsperspektiv, då Clubsportbilarna går snabbare, men det skiljde faktiskt mindre än vad man kan tro. Lägg därtill att det var en riktigt stekhet helg med strålande sol.
Roger Iversen var snabbast i kvalet före Kjetil Kristiansen och Daniel Kroken. Det var endast dessa tre som lyckades köra varvet under två minuter.

Iversen kopplade greppet direkt i racet och han fick en lucka till Kristiansen och Kroken, som kämpade hårt om andraplatsen. Iversen vann med fem sekunder tillgodo till Kristiansen som bara var tre tiondelar före Kroken. Birk August Larsen var bästa nykomling som kom på femte plats i sin första start någonsin i klassen!

Det blev trångt i starten av det andra racet och det blev för många bilar på för liten yta in i första sväng. Det blev plåtkontakt och flera punkteringar. De flesta bilarna bakom lyckades väja, det är ju ganska stor plats som tur är. En av dem som tvingades bryta var Iversen. Det lämnade fältet öppet för Kristiansen, men han hade fullt upp med att freda sig mot Kroken. Kristiansen lyckades hålla hela distansen och vinna knappt före Kroken. Damian Kristoff Stankiewicz tog tredjeplatsen i bara sitt andra race någonsin! Dan René Larsen startade sist och körde upp sig till fjärde plats!

Nu blir det lite semester innan nästa tävling som körs i Sverige tillsammans med SSK-Serien på Kinnekulle Ring under tävlingen Raceweek.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

DS3 Cup på Rudskogen

Den danska racingklassen DS3 var gästklass vid Rudskogen Asfalt Supercars. Det var förare från både Danmark, Norge och Finland som var med och körde i klassen.

Milan Rytter var snabbast i kvalet före Dennis Bannergaard och Niklas Eker Abrahamsen. Bannergaard var snabbast i starten medan Rytter tappade ett par placeringar. Den som var starkast dock var hemmaföraren Felix Heiberg som kämpade sig upp till ledningen och seger före Bannergaard och Rytter.

Med den omvända startordningen fick Linda Vekka starta först i andra racet. Hon gjorde en bra start och ledde racet i några varv innan Rytter övertog ledningen. Rytter fick en lucka till övriga fältet. Heiberg kämpade sig loss från klungan och försökte nå Rytter, men han orkade inte ända fram. Rytter vann före Heiberg och Nicolai S Jonas. Det var hård kamp om övriga placeringar i fältet.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Rekordstor tävling när SPVM gästade Rudskogen

Sportvagnsmästerskapet körde årets andra deltävling på den norska banan Rudskogen under tävlingen Asfalt Supercars. Det var 260 förare anmälda till tävlingen och därmed var det den största racingtävlingen i Norges historia!

Roadsport C

Roadsport C och MX-5 Standard Cup kördes tillsammans och bildade helgens största heat med 34 bilar. Roadsport A & B samt Verktygsboden Modsport III körde som vanligt ihop medan resterande SPVM-klasser inlemmades i de norska klasserna.

SPVM fick efter norsk modell köra tre race under helgen i stekande sol. David Malmberg tog pole i Roadsport C by Nankang före Torkel Kristensson och Thomas Ohlsson. Christoffer Waern kom till start i Gunnar Perssons bil och var snabbast i MX-5 Standard Cup före David Stomberg och Lars Hultman. Malmberg tog starten, men Kristensson försökte pressa sig förbi på yttern in i första kurvan. Malmberg höll sitt spår och ledningen i några varv, men sedan tog sig Kristensson förbi och vann före Malmberg och Ohlsson. Dessa tre var i en klass för sig, men det var fina fighter längre ned i fältet också.

I andra racet var Kristensson mest på hugget och tog ledningen direkt. Malmberg höll på att tappa andraplatsen till Ohlsson, men lyckades försvara sig. Kristensson vann före Malmberg och Ohlsson. Malmberg fick sin revansch när han vann det tredje racet före Kristensson och Ohlsson.
Waern vann standardklassen i första racet och klättrade så högt som 12:e plats totalt. Stomberg kom tvåa och Hultman kom trea. I andra racet klättrade Waern till tionde totalt när han vann före Stomberg och Tommy Finell. Det blev samma prispall i race tre som i race två. Waerns kommentar till helgen var: - Nu har Gunnar också en vinnarbil!

Roadsport A & B

Skåningarna Magnus Mårtenson och Jerker Flink hade tagit den långa färden till Norge och fort gick det. Mårtenson tog pole i Roadsport A före Flink. Mårtenson drog upp ett tempo som inte ens Flink orkade rå på. Mårtenson vann första racet före Flink och Lars Macklin, men faktum var att Flink satte det snabbaste varvet i racet! Dock fick han inte någon glädje av det då han inte kunde köra de resterande racen… Mårtenson vann det andra racet före Macklin och Gunnar Östlund. Det blev samma pall i tredje racet. Max Lindblom var ensam deltagare i Roadsport B.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsport I placerades i det snabbaste norska GT-heatet och det blev verkligen tufft motstånd! Samuel Johansson var bäst av svenskarna, trots att han besökte banan för första gången. – Jag försöker hänga på de norska förarna för att lära mig spåret, men de kör ju bara ifrån mig så det är inte så lätt. Jag inser att det går att åka ännu fortare bara man får lite rutin, sa Johansson.

Johansson tog ledningen i svenskklassen, men han fick kämpa bra för att hålla Jonas Jansson bakom sig. Dock tappade Jansson en placering till Toni Berggren. En bil fick oljeläckage och parkerade på banan. Då förarna inte respekterade gulflaggorna, där funktionärerna var ute och jobbade på banan, rödflaggades heatet! Johansson fick segern före Berggren och Jansson. De norska vidundren är snabba, men sköra. Nästan halva startfältet saknades när de ställde upp för andra racet, men svenskarna kom till start. Johansson vann igen och han kom på fjärde plats totalt. Berggren kom tvåa och Jansson trea. Johansson vann även det tredje racet före Jansson och Bosse Johansson, sedan Berggren tvingats bryta.
Det var lika tufft för förarna i Verktygsboden Modsport II som fick köra tillsammans med Norsk GT3. Björn Axelsson var snabbast av svenskarna i kvalet. Axelsson ledde svenskligan i racet, men Joel Thorén var på hugget och försökte ta sig om. Han gjorde ett försök ned i Angsten och sedan laddade han ordentligt ned mot Slaktaren, men det slutade tyvärr med att bilarna krokade i varandra. Andreas Ekvall tackade för bjudningen och vann första racet före Thorén och Axelsson. Det blev nya kämpatag i andra racet där Thorén vann före Axelsson och Ekvall. Axelsson fick sin revansch då han vann det tredje racet före Thorén och Ekvall.

Jonas Gräf var klart snabbast i kvalet i Verktygsboden Modsport III och han vann det första racet före Anders Ekdahl och Gustav Larsson. Tyvärr tvingades Gräf bryta andra racet där Ekdahl vann före Larsson och Björnson. Det tredje heatet slutade precis samma som första...

RS

Endast två RS-bilar kom till start och de placerades tillsammans med Shortcar och Seven Racing. Norrmännen var oroliga att svenskarna skulle köra åttor runt dem, varför de fick starta sist! Bo Eliasson lyckades klättra tolv platser och körde i mål på en total åttonde plats när han vann RS, medan Christoffer Törnkvist bröt. Törnkvist ville inte vara sämre, för i andra racet klättrade han till sjunde plats totalt när han vann före Eliasson. Norrmännen hade inte planerat att köra ett tredje race för Shortcar och Seven Racing. Svenskarna fick frågan om de ville köra ett eget race med två bilar, men de avstod.
Det blev en trevlig tillställning och SPVM-förarna hoppades på att få komma tillbaka nästa år igen. Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, första helgen i juli.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT