Smallcars Karlskoga 2022
Gelleråsen Arena 2022-09-23 - 2022-09-24

Resultatlistor


GT4 Scandinavia
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Valeryds Legends Cup
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4



Antal tävlande: 64

Racerapport

Rafflande finaler för Legends och GT4 Scandinavia på Gelleråsen Arena

Hösttävlingen Smallcars på Gelleråsen arena innehöll i år finalen för Legends samt GT4 Scandinavia. Det var ett otroligt vackert höstväder som mötte förarna som presterade jämna och spännande finaler.

Det började dramatiskt direkt. Bara några varv in på den första B-finalen krokade flera bilar ihop och en rullade. Heatet rödflaggades så att förarna och bilarna kunde tas omhand. Racet startades inte om direkt utan man körde den första A-finalen i stället. Där tog Christofer Karlsson ledningen från pole, men Mads ”Panik” Pedersen var starkare. Pedersen tog sig förbi och vann före Karlsson och Dennis Byqvist.

Den första B-finalen startades om och där vann Niklas Halén före Marcus Fornborn, som gjorde comeback i en racerbil efter 17 års frånvaro! Anders Vikström kom trea.

Det var samma trio som gjorde upp om pallplatserna även i den andra B-finalen. Halén vann före Vikström och Fornborn.
Den andra A-finalen blev verkligen dramatisk. Karlsson stod i pole och när han gav full gas i starten gick gaswiren av! William Gunnarsson låg direkt bakom. Han formligen flög över Karlsson och sedan gjorde Gunnarsson en 360 graders snurrning, mitt inne i startfältet! Alla höll andan och väntade på århundrades kraschkalas, men så blev det inte. Alla lyckades hålla sig undan. Karlsson åkte åt sidan och parkerade sin bil och Erik Blixt fick något mekaniskt haveri i bakvagnen varför han också stod kvar, resten av fältet kämpade vidare. Pedersen tog ledningen, men han pressades hårt av Byqvist som gjorde sitt livs bästa race. Byqvist var till och med uppe i ledningen ett par gånger. Kanske skulle Pedersen köra på säkerhet och låta Byqvist vinna? – Inte en chans. Jag vill alltid vinna till varje pris, sa Pedersen som återtog ledningen och han vann finalen och därmed hela mästerskapet! Byqvist kom tvåa i racet före Michael Gryvik, som också han gjorde sin bästa tävling i år.

Mattias Forsell blev bäste Rookie, Dennis Byqvist blev bäste junior och Kim Schmidt Petersen blev bäste senior.

Mads ”Panik” Pedersen vann årets mästerskap före Christofer Karlsson och Erik Blixt. 81 förare tog poäng i årets mästerskap. Legends är fortfarande Sveriges största racingklass, by far!
Tommi Nyvall vann 1250-klassen, alltså för de luftkylda bilarna, före Oscar Lindberg och Daniel Yasdani.
Teammästerskapet vanns av William Gunnarsson & Erik Blixt, före Mads ”Panik” Pedersen & Kim Schmidt Petersen och Christofer Karlsson & Rasmus Ericsson.

Mattias Forsell vann Rookieligan före Niklas Halén och Magnus Hagberg.
Kim Schmidt Petersen vann Golden Masters (förare över 50 år) före Thomas Söderberg och Tobias Harrisson.

William Gunnarsson vann juniormästerskapet före Dennis Byqvist och Linus Björkman.

Mads ”Panik” Pedersen fick ta med sig den gigantiska vandringspokalen hem till Danmark. Han lovade komma tillbaka nästa år och ta med sig ännu fler danskar. Han uppskattade verkligen att köra på våra svenska banor där organiseringen alltid fungerar och där de alltid känner sig välkomna.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Alfab McLaren mästare i Pro/Am!
Finalhelgen i GT4 Scandinavia bjöd på rafflande racing på ett soligt Gelleråsen Arena.

Inför helgen ledde Alfab McLaren, med Erik Behrens och Daniel Roos, mästerskapet med 27 poäng före Toyota Gazoo racing Swedens Supra med Hans Holmlund och Emil Skärås. Trea var Joakim Walde och Victor Bouveng. Tyvärr inleddes helgen med att Joakim Walde i sin BMW M4 GT4 kanske fick uppleva det värsta av allt, att i slutet av rakan gå på bromsarna bara för att inse att den ena bromsskivan går sönder och Joakim åker rakt fram i Trösen-kurvan i hög hastighet och in i däckbarriären. Detta skedde redan på första träningspasset för dagen. Joakim klarade sig bra men fick åka in till sjukhuset för undersökning. Bilen var det värre med och kunde inte lagas på plats så tyvärr fick de aldrig vara med och kriga på riktigt om andraplatsen i mästerskapet.

I övrigt i Pro/Am klassen fick vi besök av duon Gustav Bergström och Tomas Tedenström som tog över rodret på #17 Eken Motorsports Mercedes AMG GT4. Nya Zeeländaren Harry McDonald och Tommy Gråberg körde den röda Toyota Supran #55 hos Toyota Gazoo Racing och Albert Hobohm fick hoppa in i den svarta Lights2Flag-porschen tillsammans med italienaren Matteo ”Babalus” Santoponte.

I Pro-kvalet visade Emil Skärås direkt att han inte tänkte ge upp kampen om guldet och satte en betryggande pole position före Daniel Roos. Nykomlingen för i år, Gustav Bergström, visade också väldigt god fart och vara bara två tiondelar efter Daniel Roos. Harry McDonald på fjärde och Matteo Santoponte på femte plats.

Am-kvalet i Pro/Am kategorin blev en stenhård historia där båda Toyota-bilarna med #29 Hans Holmlund och #55 Tommy Gråberg var längst fram.

GT4 Scandinavia är en klass där man kör 60-minuters race så det gäller att ha bra fart och ha bra koll på hur balansen i bilen påverkas av däckslitaget över en race-distans. Här kom McLaren-teamet till sin rätt och i Race 1 släppte de aldrig i väg Emil Skärås i ledningen särskilt långt och fram till depåstoppet så var Daniel Roos och nafsade på Emil i ledningen flera gånger. Toyota-teamet tog in Emil i depån ett varv tidigare än vad Mclaren teamet gjorde vid sitt depåstopp och gjorde därmed ett försök på en ”overcut” i depån. Detta lyckades och Alfab McLaren teamet var ute ur depån före Toyotan. Erik Behrens, nu i McLaren-bilen höll bra fart och gjorde det svårt för Hans Holmlund bakom att komma ikapp.

Några varv från mål så fick #55 Toyota med Tommy Gråberg bakom ratten punka och fick stanna på banan vilket då framkallade en Safety-car. Dock så lyckades Tommy snart få in bilen i depån under egen kraft. Safetybilen hade då inte hunnit samla upp alla innan det blev grönt men båda toppbilarna i Pro/Am låg nu tätt inför de avslutande varven. Erik gav dock inte vika och visade inga tecken på att göra misstag och kunde köra i mål som vinnare i racet och, tillsammans med Daniel Roos, som nya mästare i Pro/Am GT4 Scandinavia 2022. Tvåa blev då Emil Skärås och Hasse Holmlund, trea var Gustav Bergström och Tomas Tedenström i Eken Motorsports gula Mercedes.

Race 2 var mer ett statiskt race, där #29 med Hans Holmlund bakom ratten i första stinten, drog ut en bra lucka ner till de andra. Kanske dock en av de mest imponerande körningar i år måste tilldelas Daniel Roos som efter att tagit över från Erik Behrens vid depåstoppet var över 14 sekunder bakom Emil Skärås i ledningen. I slutet av racet dock så hade han ätit upp hela avståndet och hade nog bara behövt ett varv till för att kunna göra ett rejält omkörningsförsök på Emil men tiden räckte inte till och de körde in som etta och tvåa med bara tre tiondelars marginal. Även här gjorde Gustav Bergström och Tomas Tedenström ett bra race och körde in på tredjeplats. Följt av Harry McDonald och Tommy Gråberg i bil #55 och Albert Hobohm och Matteo Santoponte på femte plats.

Mästerskapsställning Topp 3 GT4 Scandinavia 2022 Pro/Am

1: Alfab McLaren #88 Daniel Roos/Erik Behrens 204p

2: Toyota Gazoo Sweden, Toyota Supra #29 Emil Skärås/Hans Holmlund 177p

3: M-Bilar Racing, BMW M4, #98 Victor Bouveng/Joakim Walde 128p

Eken Motorsport med Fredrik Danner och Per Andersson mästare i Am/Am!
Inför helgen var det Fredrik Danner och Per Andersson som ledde Am/Am-mästerskapet före Gustav Bard och Patrik Skoog med 14 poäng. Bakom dessa två låg Håkan Ricknäs och Calle Ward i RMS-teamet endast två poäng bakom Bard och Skoog. Så det var upplagt för hårda strider inför den avslutande tävlingen på Gelleråsen Arena.

På första kvalet var det bil #8 med Fredrik Danner före #78 Gustav Bard och #21 Håkan Ricknäs med endast två tiondelar mellan deltagarna. I andra kvalet visade Per Andersson nu i #8 Eken Motorsports Mercedes AMG GT4 stor klass med att vara snabbast av alla. Även Patrik Skoog #78 Porsche Cayman 718 RS i Gelleråsen Racingteam visade klass och var en tiondel efter och andra snabbast av alla.

Race 1 började dock som en mardröm för mästerskapsledarna i bil #8. En sammanstötning med den blåa RMS Mercedesen #21 in i kurva 3 gjorde att Fredrik Danner fann sig stillastående ute på gräset. När han lyckades komma upp var det över 21 sekunder bakom fältet och det såg ut som att det skulle hårdna till rejält i mästerskapet. Frederik Danner är dock inte den som ger upp och kanske stod han för sin absolut bästa prestation i år när han i stort sett kör ikapp allt det avstånd han tappade i incidenten innan det blev dags att komma in i depån och lämna över till Per ”Ploppen” Andersson.

Per Andersson i sin tur gör också en bra stint och lyckas komma upp på andra plats och ikapp ledande Patrik Skoog i #78 när det är tre varv kvar att köra. På näst sista varvet så krånglar växellådan på bil #78 och de tvingas släppa för Per Andersson som går in som segrare i Am/Am klassen! Detta gör att det till Race 2 nu är 21 poäng mellan ettan och tvåan i mästerskapet vilket innebär att endast om bil #8 bryter så har Gelleråsen Racingteam chans på titeln.

Race 2 bjuder sedan inte på några överraskningar. Per Andersson och Fredrik Danner tar ytterligare en seger med bra fart och bra strategi. Tvåa blir Patrik Skoog och Gustav Bard i bil #78 och trea RMS-teamet i bil #21. Så slutar även mästerskapet i Am/Am klassen som under året har bjudit på otroligt bra och tight racing.

Mästerskapsställning Topp 3, GT4 Scandinavia 2022 Am/Am

1: Eken Motorsport Mercedes AMG #8 Fredrik Danner/Per Andersson 184p

2: Gelleråsen Racing Team Porsche Cayman 718 RS #78 Gustav Bard/Patrik Skoog 156p

3: RMS Mercedes AMG #21 Håkan Ricknäs/Calle Ward 148p

Design by Bloms IT