SSK-Final Kinnekulle 1987
Kinnekulle Ring 1987-09-26 - 1987-09-26

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Lancia Lady Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pop Race
  Startlista
  Kval
  Race

RS
  Startlista
  Kval
  Race

SSK Rallyklassen
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 116

Racerapport

Hillebrink SSK-mästare

Tur med vädret hade man när Stockholms Sportvagnsklubb lördagen den 26:e september körde finalen i SSK-serien. Som brukligt avverkades tävlingen på hemmabanan Kinnekulle Ring och hela åtta klasser kördes. Det var nu som mästarna skulle koras i varje klass och mästarnas mästare – SSK-mästaren. SSK-mästare blir varje år den som samlat in mest poäng oberoende av klass.

Först ut till start den här finaldagen var Castrol Cup. Och där stod för ovanligheten Gunnar Lundström först i andra led med "bara" tredje bästa tid. Framför hade han John-Erik Öberg och Stefan Peterson. Men Lundström är en rutinerad räv som tävlar både sommar som vinter med sin lilla BMW 700. Så när startflaggan föll smet han före både Öberg och Peterson och tog ledningen. Men han skulle få tio mycket svettiga varv. Öberg och Peterson var honom hela tiden i bakhasorna men att komma om verkade vara omöjligt då Lundström inte gjorde några misstag. I den intensiva jakten drog de tre ifrån det övriga fältet, Ola Johansson på fjärde plats hade ingen möjlighet att hänga med.

Gunnar Lundström kunde stå emot trycket från de andra två hela tiden och vinna med bara två tiondelar till John-Erik Öberg som i sin tur var två tiondelar före Stefan Peterson. Därmed var också Gunnar Lundström klassegrare i Castrol Cup.

Yngve Sällqvist hade pole position i Formel Ford men försvann redan i starten då han blev påkörd av Nicke Blom, båda fick bryta. Och när Sällqvist var borta hade norrmannen Börre Skiaker inga problem med att överta ledningen och dra ifrån de övriga. Bakom honom hade Hans-Göran Frisk och Lars Dahlberg en batalj om andraplatsen. Den vann till slut Frisk som kunde köra i mål som tvåa efter Skiaker. Dahlberg blev trea men kunde samtidigt glädja sig åt att ha blivit klassegrare.

Sture Nilsson var redan klar som slutsegrare i Rallyklassen och det var tur för honom. Han tog visserligen starten men fick gå i depå med motorproblem redan efter tre varv. När Sture försvann fick Ulf Larsson en klar ledning som han också kunde hålla i mål. Molle Robertsson kunde lika ohotat köra i mål som tvåa medan Jörgen Adlén tog hand om tredjeplats.

OTUR FÖR LINDUM

Två bilar försvann redan efter start i Formel 4, det var Jonas Dahl och Ole Martin Lindum. Och det var verkligen otur för norrmannen Lindum som hade chans att bli tvåa i klassen. Hans Hillebrink var som tidigare i år snabbast i starten och tog ledning före Per Boström och så har det nästan sett ut i alla race i år. Bakom dem utkämpades det en strid om tredjeplatsen mellan Per-Ola Dahl, Stefan Ohlsson, Christer Skaby, och några meter bakom dem Lennart Pihlqvist. Bakom honom kom sedan Peter Bohlin farande efter att ha fått starta sist. Hillebrink, som i år varit helt outstanding, vann före Boström och med den segern blir han både klassegrare och SSK-mästare på för första gången maximala 55 poäng. Striden om tredje plats slutar med att Skaby missar och ramlar ner till tionde plats. Per-Ola Dahl kan knipa tredje plats bara några tiondelar före Stefan Ohlsson. Bakom dem kommer Lennart Pihlqvist, som nästan blev upphunnen av Peter Bohlin mot slutet.

Att Nettan Lindgren skall vinna börjar nästan bli en självklarhet. Hon tog hand om kommandot med en gång och kunde också vinna med flera sekunders marginal Däremot var Anneli Vigh pressad av både Nonna Lindgren och Eva Bornebusch. Bakom dom närmade sig Heidi Akre. Efter halva loppet hade Anneli fått en lucka till de övriga två samtidigt som Heidi sackade efter. Nonna i sin tur var mycket hårt pressad av Eva som ville om och när det återstod några varv gick Eva upp jämsides med Nonna. Men Nonna satte hårt mot hårt och de gick sida vid sida i nästan ett halvt varv! Till slut fick Nonna ge sig och släppa, varpå Eva kunde dra ifrån och rädda tredjeplatsen.

TAPPADE OLJETRYCKET

Sten Hillgard tappade oljetrycket i sin Porsche 910 under träningen och valde att åka hem istället för att riskera den dyra motorn. Björn Knutsson hade likaså problem med sin Chevron 823 och kunde heller inte köra. Därför ställde bara fyra bilar upp till start i Klass RS, men den skulle ändå innehålla en av dagens roligaste fighter. Jonas Qvarnström tog starten och drog ifrån direkt. Han är verkligen snabb när bilen fungerar. Men efter åtta varv av tolv var det slutkört för hans del. Han gick i depå och då övertog Dave Sligtham ledningen med några billängder till godo på Per Dahl. Och när man trodde att loppet var över, hittade Per några extra hästar och var plötsligt uppe och nosade på Dave. De började nu en intensiv fight där de växlade om i ledningen hela tiden. När de gick ut på sista varvet var det Dave som ledde. Men Per visade sig vara en riktig räv, lägger sig bakom Dave och väntar bara för att i sista kurvan före mål bromsa sig förbi och vinna med tre tiondelar. Trea blev Björn Ribers, vilken precis som de andra körde Tiga. Genom sin andraplats blev Dave Sligtham klassegrare.

Näst sista racet för dagen gällde Pirelli Cup. Bruno Mårtensson hade pole och vid sidan om sig i första led stod Ture Tiholt. Ture lyckas ta starten före Bruno samtidigt som Hans Gustavson i andra led strulade till det riktigt och nästan fick stopp. Bruno tog upp jakten på Ture som inte är lätt att ta sig förbi med sin breda körstil. Lennart Jansson som inte har haft sin bättre dag. börjar avancera i fältet, och så gör också Hans Gustavsson som i ren ilska plockar den ena bilen efter den andra. Bruno var ibland utanför bankanten i sin jakt på Ture men denne kan stå emot och till sist snuva Bruno på segern. Trea blev Anders Dahlgren medan Hans Gustavsson bara nådde tionde plats. Och Lennart Jansson som trots dagens femte plats bli klassegrare.

Sist ut för dagen och säsongen var Poprace och där hade Anders Melkersson bästa tid före Karl-Erik Eriksson. Anders var också snabbast i starten före Karl-Erik och Bengt-Åke Andersson. Karl-Erik tog upp jakten på Anders men kanske pressade han bilen för hårt för på det femte varvet stannade hans Amazon. Anders Melkersson kunde därmed tämligen ohotat vinna före de båda fjäråsförarna Bengt-Åke Andersson och Sven-Erik Andersson.

GÖRAN ANDRÉN

Design by Bloms IT