SSK + SM Kinnekulle Raceweek 1987
Kinnekulle Ring 1987-07-25 - 1987-07-26

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Grupp A
  Startlista
  Kval
  Race

Lancia Lady Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Pop Race
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Rövarheat
  Race

SSK Rallyklassen
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final



Antal tävlande: 185

Racerapport

PEGGEN SÄKRADE SM-SEGERN

Göteneföraren Peter Albertsson blev SM-tävlingarnas stora överraskning när det gjordes upp om de viktiga poängen på Kinnekulle Ring den 25-26 juli. Peter gjorde en fantastisk körning i Formel-3-loppet och tog helt otippad hand om tredjeplatsen i heatet.

Peter Albertsson sensation i F3
För övrigt blev det väntade namn i toppen av samtliga SM-heat och i tre av de fyra klasserna blev mästarna mer eller mindre klara. Enda klassen där det fortfarande är en öppen fråga var titeln skall hamna är i F3. Michael Johansson vann uppgörelsen på Kinnekulle före Rickard Rydell så nu leder Michael med två poäng. Den som är först av de två över mållinjen i Mantorp får titulera sig mästare.

Det var en mastig racinghelg på Kinnekulle Ring då även samtliga SSK-klasser kördes. Det blev hela tio heat på två dagar plus träning och olika kval. SM-omgången rönte största intresset och här var det i förstahand Formel 3 och striden mellan Rydell/Johansson. Efter träningen var Håkan Olausson snabbast och hade bästa startspår. Bredvid stod Michael och i andra ledet fanns Rickard tillsammans med Peter Albertsson som hade gjort en överraskande fin kvalkörning. Bakom dessa fanns Mikael Nordlander och Hasse Thaung.

RICKARD MISSADE

Michael Johansson var snabbast i starten och tog täten före Håkan och Peter. Rickard tog sig dock snabbt upp på tredje plats bakom Olauson. Men redan på tredje varvet åkte Olausson av i kvarnkurvan när han fightades med Michael Johansson. Efter detta var det Rickard som försökte hänga på och attackera Michael. Men insåg snart att det inte gick utan släppte några meter och placeringarna stod sig i mål. Bakom de två var det mycket jämnt och en klunga på fem förare anförd av Albertsson jagade fram. Efter sex, sju varv kunde Albertsson dra ifrån och säkra tredjeplatsen. Bakom honom var det tätt med tre förare inom en dryg sekund. Peter ”Lill-Orsa” Bohlin fyra, Christer Offason femma och Hasse Thaung sexa.

- Den här segern satt bra och nu är det bara finalen på hemmabanan kvar. Det känns dock lättare än det gjorde innan start, menade teamchefen Jagerwall efteråt. – Nu gäller det bara att vara före Rickard i mål på Mantorp, så är mästerskapet mitt, sa Michael. Peter Albertsson fick många fina 1ovord efter tävlingen och i siktar nu på att i finalen avancera ytterligare någon placering i SM- tabellen.

Formel Ford

Nästa formelklass var Formel Ford och där hade Kenny Bräck, Karlskoga, tagit hand om bästa startspår med finländaren Mika Häkkinen bredvid sig. I andra ledet fanns Jan Nilsson och Torben Lenander med Mikael Gustavsson och Anders Berggren bakom sig. Kenny tog starten följd av Häkkinen och Lenander medan Jan Nilsson blev kvar på startplattan med trasig gaswire. På tredje varvet gjorde Kenny dagens enda miss i ingången till Kvarnkurvan.

- I samband med inbromsningen missade jag tvåans växel och flöt ut. Det räckte för att Häkkinen skulle smita förbi, säger Kenny efteråt. - Sedan kunde jag inget göra åt honom då vi åkte lika fort loppet igenom. Häkkinen vann med Kenny som tvåa och Torben tog hand om tredjeplatsen med Anders Bergman hängande i bakhjulen. Detta innebar Häkkinens fjärde seger och att JSM-titeln hamnade i Finland detta år. Mika Häkkinen är en nykomling då han gör sin första säsong i Formel Ford. Är 18 år och tog körkort i våras och började sin säsong med segrar. Han har tidigare åkt kart i tio år och tagit fem finska mästerskap. Redan nästa år siktar han på F3 i England och spås vara mycket talangfull yngling som kan gå långt.

TREDJE SM-GULDET

Lady Cup handlade bar om en enda flicka; Nettan Lindgren. Vem annars? Bästa träningstiden och först i starten innebär bara en ny säker seger och därmed har hon för tredje året i rad säkrat SM-titeln på Kinnekulle Ring. Bakom henne slogs Åsa Johansson och Annelie Wigh om andraplatsen där till sist Åsa drog det längsta strået och var 3/100 delar snabbare över mållinjen.

BARA TVÅ I TÄTEN

I grupp A hade Ulf Larsson tagit hand om bästa startspåret före ”Peggen" Andersson som nu stod bredvid Ulf. Bakom var som vanligt Kaj Bornebusch och Peter Nordström. Fältet brakade iväg under bron och Ulf tog hand om täten följd av Peggen medan Kaj bröt under första varvet. Heatet kom sedan helt och hållet att handla om de två. Redan under första varvet växlade de två i täten. Peggen ledde några kurvor innan Ulf tog tillbaka ledningen ut på rakan. Efter ytterligare några varv gjorde Peggen dagens fräckaste omkörning i Kvarnkurvan. När Ulf bromsade in för kurvan visade sig Peggen på innerkant och Ulf var kvick att täppa till. Peggen bromsade inte lika mycket utan gick istället ut på ytterspår och körde det genom hela kurvan och fick nu innerspår ned under bron och kunde gå om.

- Det var inget att göra åt att han vann. Men Jag gillar inte när han kör om en på yttersida, sade Ulf efteråt och lovade komma igen nästa år med en nybyggd och bättre bil. I och med segern var Peggen SM-segrare för första gången.

I den lilla grupp A-klassen kom det tre bilar till start och här vann till sist Anders Dahlgren i sin Golf före Escortåkande Johnny Nilsson, Hässleholm inför den 1200-hövdade publiken.

Hårda fighter i SSKs rallyklass

SSK körde sina fem klasser, fyra under lördagen och en i samband med SM-tävlingarna på söndagen. I vissa heat var det många roliga bataljer medan vissa var rätt slätstrukna med inga fighter alls och med flera väntade segerherrar.

I Formel fyra-klassen höll de fem första sina positioner under hela loppet och där de tre första med Hans Hillebrink i täten var inom en dryg sekund. Hillebrink hade under större delen en sekunds försprång och sedan fanns Per Boström med Ole Martin Lindum, Norge, hängande i bakhjulen. Sedan hade 53-ånge Carl-Ove Kruus, Tidaholm, fjärdeplatsen följd av Lennart Pihlqvist.

Castrol Cup blev en ren uppvisning av umeåbon Gunnar Lundström i sin BMW 700. Vann med hela 16 sekunder före Rosencrantz, Vintrosa. Endast fem bilar körde samtliga varv.

TUFF STRID

I Pirelli Cup fanns det mera bilar och striden om pallplatserna blev betydligt tuffare. Till sist drog Bruno Mårtensson, Gislaved, det längsta strået och vann tre sekunder före Lennart Jansson och kjndas Hans Gustavsson som trea.

SLADDADES

Rallyklassen bjöd på de hårdaste fighterna och då i första hand mellan Molle Robertsson och rallycrossföraren Kenneth Hansen, Götene. Kenneth provade racing i en gammal Volvo och gjorde under kvalen rätt bra ifrån sig liksom klubbkamraten Peter Karlsson. Men under själva loppet hade Molle och Kenneth en inbördes fight som slutade med att Kenneth var av banan. Kenneths bil såg värre ut än efter en rallycrosstävling. Visst trivdes rallyförarna och det sladdades friskt. Snyggast och bäst åkte Mats Karlsson, Säffle, som vann före Christer Johansson, Växjö, som åkte upp sig till en andraplats. Christer hade snabbaste träningstiden men missade starten i kvalet och fick sakteliga köra upp sig.

Popracet vanns av K-E Eriksson, Säffle, i en gammal svart Amazon efter ett tätt lopp där Anders Melkersson, Gislaved, och Ingvar Ivarsson, Säffle, stod för motståndet och en hård uppvaktning.

MORGAN BJÖRK

Design by Bloms IT