SSK & SPVM Karlskoga 2022

Gelleråsen Arena 2022-08-13 - 2022-08-14

Results list


Aquila Formula 1000
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

MX-5 Standard Cup by Apex.se
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C by Nankang
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

RS
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2 + VolvoCupen
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Number of competitors: 109

Race Report
The race report is usually written in Swedish. Use Google Translate to translate it into another languages.

Tropisk sommarhetta i Karlskoga

Det var en ordentlig värmebölja som mötte SPVM-förarna när de kom till Gelleråsen Arena i Karlskoga. Temperaturen låg runt 30 grader hela helgen! SSK var arrangör och de körde sin SSK-Serie samtidigt som SPVM.

Det var härligt att se att det var fler förare till start i de flesta klasserna jämfört med tidigare i år.

MX-5 Standard Cup by Apex

MX-5 Standard Cup by Apex körde sin andra tävling för året och fick för andra gången köra i ett eget heat. Christoffer Waern var snabbast på kvalet, men i första racet var det Andreas Eckemark som fick till en kanonstart och han tog ledningen direkt. Eckemark lyckades bygga upp en lucka på några sekunder ned till övriga fältet där den riktiga kampen utspelade sig. Per Molin lyckades erövra andraplatsen strax före Waern.
Det andra racet blev ännu mer spännande. Waern kämpade om ledningen med Molin med David Stomberg precis bakom. När de kom till Ejes efter halva loppet tappade Stomberg bromsarna och mer eller mindre flög över ledarduon! Stomberg kunde ta sig tillbaka till depån för egen maskin och bryta medan Molin och Waern kunde fortsätta racet. Waern tappade i princip inget på händelsen, medan Molin fick ta en sväng genom sandfållan och han tappade många platser. Det blev ytterligare en incident senare i racet en bit ned i fältet. Waern kunde hålla undan och vinna knappt före Eckemark och Lars Hultman.

Roadsport C by Nankang

De övriga Mazdorna återfanns i Roadsport C. David Malmberg tog ledningen från pole och han kämpade om segern med Torkel Kristensson. Malmberg drog det längsta strået och vann före Kristensson och Petter Sångberg.

Thomas Ohlsson tog ledningen i andra racet, men han utmanades av Malmberg. Malmberg hade dock oturen att en tändhatt lossnade och han gick i depå för att åtgärda felet. Han kom ut på banan igen, men då lossnade en annan tändhatt och han fick göra ett nytt depåbesök. Han lyckades fullfölja racet, men blev sista bilen som gick i mål… - Vi hade haft en teknisk kontroll efter det första heatet och tyvärr kontrollerade jag inte att tändhattarna satt fast ordentligt efter kollen, sa en bedrövad Malmberg. Ohlsson ledde större delen av racet, men han fick ändå ge sig på slutet mot Ulf Andersson som vann före Ohlsson och Sångberg.

Verktygsboden Modsport I & II

SSK Klass 3 hade så få deltagare att de fick köra tillsammans med Verktygsboden Modsport. Samuel Johansson tog pole men det var Jan Brunstedt som var mest på hugget och tog ledningen. Det blev en sevärd kamp mellan dessa båda förare som aldrig låg mer än någon meter isär under hela racet. Brunstedt var starkast och han vann med en tiondels sekund före Johansson. Brunstedt valde dock att tävla i SSK Klass 3C varför segern i Verktygsboden Modsport I gick till Johansson före Toni Berggren och Lars Macklin. Vi fick se en intressant nykomling i Modsport II i Daniel Nilsson från Alingsås. Nilsson körde GT4 med en Alpine A110 under fjolårssäsongen och hade endast kört tre tävlingar någonsin. Nu kom han till start i SPVM med samma bil och trots att han fick köra med lägre vikt än i fjol ville han hålla ned förväntningarna. – Jag är fortfarande bara nybörjare på det här och jag har mycket kvar att lära. Jag kör för att det är kul och har inga ambitioner att vinna, sa Nilsson. Till allas förvåning var det ändå Nilsson som vann Verktygsboden Modsport II före Andreas Ekvall och Per Gustavsson!

Vi fick se samma kamp mellan Brunstedt och Johansson i inledningen av det andra racet, men den här gången lyckades Johansson ta ledningen och skapa en liten lucka till Brunstedt och på så vis vinna både heatet och klassen före Berggren och Macklin. Nilsson lyckades inte upprepa sin seger från första racet, men han tog en fin andraplats bakom Björn Axelsson. Peter Andersson kom trea.

Verktygsboden Modsport III & Roadsport A & B

Verktygsboden Modsport III hade sällskap av Roadsport A & B som tyvärr var väldigt tunn… Robin Wärmlund vann det första heatet i Modsport III lekande lätt före Joel Thorén och Kent Heijel. Wärmlund såg ut att gå mot en lika säker seger i det andra, men safetycar kallades ut efter en incident och samlade ihop fältet. Efter omstarten hade Wärmlund problem med däcken och han pressades hårt av Thorén. Wärmlund lyckades dock hålla undan och vinna före Thorén och Gustav Larsson. – Det blev jättehalkigt på slutet och jag fick verkligen kämpa för att hålla ledningen i mål, sa Wärmlund. Torbjörn Isaksson var ensam deltagare i Roadsport A och Max Lindblom var ensam deltagare i Roadsport B.

RS

Racersportvagnarna körde även i år utan några deltagare från Clubmanklassen. Mikael Jansson kom till start med en ny Wolf Tornado och han vann första racet ganska enkelt före Magnus Wallén. Wallén vann RS2-klassen före Jonas Jonsson och Anders Dahg. Christoffer Törnkvist kom tvåa i RS1 före Peter Gustafson. Jansson tog en ny enkel seger i andra racet före Wallén och Jonsson, men han fick kämpa ordentligt för att hålla Törnkvist bakom sig. Törnkvist var verkligen på hugget och försökte hitta luckor och svagheter hela tiden på Jonsson och han var uppe och stressade honom, men Jonsson lyckades hålla undan och han var ett par tiondelar före i mål. Törnkvist kom tvåa i RS1 medan Dahg kom trea i RS2.

Nu återstår endast finalen som körs i Falkenberg i mitten av september.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se
Design by Bloms IT