Kinnekulle Historic Meeting 2022
Kinnekulle Ring 2022-05-21 - 2022-05-22

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 114

Racerapport

Underbar racehelg på Kinnekulle Ring med rekordstort deltagande i Historiska Racing Cupen

Stockholms Sportvagnsklubb stod som arrangör när årets första deltävling i historisk racing genomfördes på Kinnekulle Ring. Helgen bjöd på ett blandat väder. Lördagen innehöll regnskurar mest hela dagen. Det var något heat som lyckades klara sig undan, men i stort sett var det regndäck på för de allra flesta. Söndagen hotade med tidvis mörka moln, men alla race kördes på torr bana. Det var glädjande att se att det var en del publik som hade letat sig till banan.

Formel Vee

Formel Vee är fortsatt den största klassen i RHK och inför årspremiären hade man laddat ordentligt. 24 bilar kom till start. Richard ”Lillen” Persson surfade bäst i regnet och tog pole före Pontus Bencsik och Anders Tjärnlund (B). I första racet var Bencsik mest på hugget och tog ledningen på första varvet. Johan Lund kämpade med influensa i kroppen, men lyckades ta sig upp till andraplatsen efter en blyg startplats (6:a). Håkan Green låg trea och tampades med Jan Lindqvist. Dessa fyra bildade tätklungan. Efter drygt halva loppet tappade Magnus Rugsveen ut sin olja i en lång sträng längs banan. Säkerhetsbilen kallades ut, men det fanns ingen chans att hinna sanera innan racet var över, varför racet avslutades bakom säkerhetsbilen. Det var väl inte riktigt den avslutningen Bencsik hade önskat sig, men faktum kvarstod att han nu äntligen fick ta sin första seger i Formel Vee! Han var själaglad där han brände av sitt största filmstjärneleende på prispallen. Tjärnlund vann B-klassen före Rasmus Bencsik och Tommy Bencsik.

I andra racet var det trion Pontus Bencsik, Lund och Lindqvist som drog ifrån det övriga fältet och bildade en tätklunga. Tyvärr krokade några bilar ihop mot slutet av racet och tvingade återigen fram säkerhetsbilen. Det var så få varv kvar att man inte hann starta om racet varför man ännu en gång tvingades avsluta racet bakom säkerhetsbilen med Bencsik som vinnare före Lund och Lindqvist. – Det var min räddning att säkerhetsbilen kom ut, annars hade jag aldrig orkat till målet, sade den febrige Johan Lund. Tjärnlund vann B-klassen före Rugsveen och Rasmus Bencsik.

1000cc Cupen

1000cc Cupen hade ett par tuffa år under pandemin, men nu är man tillbaka med full kraft och i helgen kunde de också stoltsera med 24 bilar på griden! Hans Beckert tog pole före Jan Christians, i år i en Austin Cooper och Reinhold Daubner. Beckert hade ett tufft körprogram i helgen där han körde med tre olika ”kojor” i tre olika klasser. Hans målsättning var givetvis att ta sex klassegrar, även om han insåg att det skulle bli tufft.

Beckert inledde bra, för han stack som en avlöning så fort racet hade kommit igång. Han vann med 14 sekunder före Jonas E Pölda! Daubner kom trea. Gustaf Stenquist vann E-klassen före Mats Berglind och Tobias Svanberg. Niklas Enander höll på att göra en ”Berglindare” då han kom upp på två hjul in i Kvarnsvängen. Men med hans ”Thaikwondoreflexer” lyckades han styra emot och fick ned bilen på alla fyra igen, visserligen hamnade han långt ut i sandfållan, men han kunde fortsätta loppet. Beckert ledde klart i det andra racet när plötsligt en ventil gick av och han tvingades parkera. Jan Christians stod upp och körde för han hade gett sig katten på att ta sig ikapp Beckert, men han såg honom aldrig. Det var en mycket förvånad Christians som utropades som segrare före Pölda och E-föraren Stenquist! Per Ola Persson kom trea i F och Berglind kom tvåa i E före Svanberg.

Formel Ford

I Formel Ford fick vi se en spännande kamp mellan Nicklas Nilsson, Bengt Lofthammar och Peter Carlsson. De låg som klistrade ihop och krigade. Lofthammar kom till start med en helt nyrenoverad Van Diemen RF88. Tyvärr tappade Carlsson kontakten på slutet. Nilsson vann, men endast med 0.3 sekunder före Lofthammar. Hans Hillebrink vann Formel Vee – tvåförgasare, trots en avåkning, före Johan Lund och Pontus Bencsik. Frågan är vad Hillebrink åt till lunch, för i andra racet var han klart snabbast på banan! Han slog alla Formel Ford-förarna och var först över mållinjen före samma trio av Ford-förare som hade samma intensiva kamp som i första racet. Denna gång var det Lofthammar som vann före Carlsson och Nilsson. Lund kom tvåa i Formel Vee-klassen före Bencsik.

Formula Slicks

Ibland är gränsen hårfin mellan succé och fiasko. Torgny Johansson formligen flög fram i sin F2:a och var drygt tre sekunder snabbare än någon annan på banan i kvalet! Men vid en varvning blev det en kommunikationsmiss och Johansson råkade haka i en annan förare och formligen flög in i räcket och så var hans helg över. Johansson själv kunde kliva ur bilen helt oskadd. Bilen var han inte så oroad över. – Lite nya bärarmar och lite kosmetika så blir den som ny igen, sa Johansson. Kraschen visar hur oerhört viktigt det är att förarna håller rätt spårval när den blåa flaggan har visats.

Michaela Månlycke fick ta över taktpinnen i Formel 2 och hon jagades frenetiskt av F3-förarna Thomas Rådmyr och Sonny Johansson. Dessa tre gick över mållinjen inom 1.5 sekund i den ordningen.

I andra racet var det än mer tydligt att F3-förarna ville ge Michaela en match. Fyra förare låg tätt bakom henne och bara väntade på rätt tillfälle att slå till. Plötsligt kom misstaget som de hade väntat på! Michaela missade en växel i depåkurvan och vips tappade hon två placeringar. Då växte hornen för Michaela som trampade gasen i botten och i närmare 200 km/h lyckades hon pressa sig förbi båda bilarna precis innan bron och så var ordningen återställd. Det var den mest hårresande omkörningen på hela helgen! Michaela vann före Rådmyr, Johansson och Peter ”Lill-Orsa” Bohlin. – Jag blev så arg på mig själv när jag missade växeln så då bestämde jag mig för att jag skulle återta förstaplatsen till varje pris, sa Michaela. Sören Forsberg var ensam deltagare i Sports 2000.

Standard före 1965 över 1000cc

Hans Beckert tog pole även i heatet för standardbilar över 1000 med sin ”Grålle”, trots att han trodde att den skulle bli svårast. I det torra föret räckte dock inte ”Grållen” till med sin reservmotor. Martin Andersson tog snabbt över kommandot och han vann före Per Skårner och Beckert. Det var samma trio i topp även i andra heatet, men då vann Skårner före Andersson och Beckert, som tappade lite på slutet.

GT före 1965

Det var ju ingen högoddsare att Claes Andersson var snabbast i regnet med sin Austin Healey 3000 i GT-heatet. Troligen skulle han få lite tuffare motstånd i torrt, men Andersson höll undan och vann före Tommy Bencsik och Per Roxlin. Elmon Larsson hade oturen att köra av banan precis före TV-krönet. Han gick sidledes ut i sanden och det högg tag så illa att han gick upp på sidan. För ett kort ögonblick såg det ut som om bilen skulle trilla ned på hjulen igen, men istället valde bilen att lägga sig på taket. Det blev en väldigt mjuk rullning och Larsson kunde kravla sig ur bilen helt oskadd. I det andra heatet tog sig Bencsik förbi Andersson och vann före just Andersson och Roxlin.

Standard & GT 1966-1971

Arvid Viktorsson tog pole i heatet för bilar mellan 1966-1971 före Jari Konola och Josef Viktorsson. Hans Beckert körde sin tredje koja för dagen. Det räckte inte till pole, men väl snabbast i sin klass! Viktorsson räckte inte till i starten när Konola släppte lös alla sina hästar i sin Barracuda. Konola var först in i Kvarnkurvan, men Viktorsson hängde kvar på yttern och övertog ledningen ut ur kurvan! Beckerts lycka blev kortvarig då styrningen havererade på andra varvet. Säkerhetsbilen kallades ut för att bärga Beckerts bil. Vid omstarten var Konola snabbast igen, men Viktorsson gjorde om sin manöver på yttern och väl i ledning behövde han inte titta i backspeglarna mer. Han drog ifrån övriga fältet och vann med tio sekunder före Konola och Bo Warmenius. Arvid Viktorsson vann även andra racet före Warmenius och brodern Josef Viktorsson.

Standard & GT 1972-1990

Claes Andersson var snabbast i kvalet i det nyaste standarbils- och GT-heatet. Per Leth Sörensen var snabbast i starten och han tog ledningen före Andersson, Anders Berger och Mads Leth Sörensen. Tyvärr snurrade Per Leth Sörensen och Berger hade inte en chans att hinna undan. De krokade ihop. Skadorna blev värst på Bergers bil och han tvingades bryta. Mads Leth Sörensen vann före Andersson och Benny Augustsson. Mads vann även andra racet före Andersson och brodern Per som trea.

Efter denna trevliga inledning på säsongen ser vi fram emot Velodromloppet Historic GP som körs på Gelleråsen Arena den 18-19 juni.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT