SSK Kinnekulle 1989
Kinnekulle Ring 1989-04-29 - 1989-04-30

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final

SSK Rallyklassen
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 105

Racerapport

Seriestart för SSK-serien

Helgen den 29/30 april startade Stockholms Sportvagnsklubb sin SSK-serie för säsongen. Och det var en imponerande säsongsstart. Ovanligt många bilar var anmälda med tanke på att det var säsongens första race. Det bådar gott inför resten av säsongen för SSK-serien är definitivt rolig racing.

Tävlingarna som kördes på Stockholms Sportvagnsklubbs hemmabana Kinnekulle Ring startade med B-finalen i Pirelli Cup. Pirelli Cup har nu blivit så stor att man måste dela upp fältet i A- och B-final. Hans Lindblad tog starten följd av Anders Nordström och Mats Lundgren och så var ställningen de första varven. Men ganska snart blev trion upphunnen av hårt jagande Sven-Ola Stenquist, en "veteran" i SSK-serien. Men han fick problem med Anders Nordström. Anders var snabbare på rakorna medan Sven-Ola tog igen det i kurvorna. Efter halva heatet kunde han äntligen passera Nordström och ta upp jakten på ledande Lindblad. Mot slutet var Stenquist ikapp, passerande och vann B-finalen.

RACING I BLODET

I Formel Ford hittade vi Lady-Cuptjejen Anneli Vigh och hon visade att hon har det här med racing i blodet genom att hamna i tredje startled i sin första FF-tävling. Hon har alltid varit intresserad av formelbilar så det var egentligen ingen överraskning att hon va rhär. Vigh gjorde också en jättefin start och gick ut som trea efter Hans-Göran Frisk och Kennerth Samuelsson. Men orutinerad med formelbilar som hon är, började hon falla bakåt i fältet för att sluta som femma vilket var mycket bra i premiären. Frisk behöll ledningen hela tiden och vann före Samuelsson medan norrmannen Öystein Borgen blev trea.

Efter FF var det dags för Rallyklassen, de sladdande killarna. Molle Robertsson gjorde här en kanonstart från andra led och tog ledningen direkt. Men han blev strax passerad av Ulf Larsson och därefter av Ebbe Alriksson. Efter bara tre varv gick Larsson i depå och bröt loppet. Därmed gick Alriksson upp i ledning och kunde vinna medan tvåan i heatet, Robertsson, tidvis var hårt pressad av Per Alm. Men Alm försvann på nionde varvet så Dag Johansson kunde lägga beslag på tredjeplatsen.

Förra årets SSK-mästare, Gunnar Lundström, behåller stilen även i år. Han stod, i första led med snabbaste träningstid när Castrol Cup rullade ut till start. Värste konkurrenten Henrik Rosencrantz fick för mycket hjulspinn i starten så Gunar fick ett stort försprång direkt. Sedan var han aldrig hotat utan tog hem årets första seger. Norrmannen Rune Lillejord gick raskt upp genom fältet och var snart uppe på tredje plats. Han närmare sig också långsamt Rosencrantz men så hittade Rosencrantz några hästkrafter extra och ökade avståndet igen och det höll till mål.

MÅSTE CHANSA

I Formel 4, dagens andra formelbilsheat, gjorde Hans Hillebrink comeback. Att takterna sitter i visade han genom att ta andra tid efter Stefan Ohlsson. Hillebrink gjorde också en kalasstart tätt följd av Ohlsson och Bertil Sandström. Fjolårsmästaren Mikael Nordlander missade däremot starten och kom ut som sexa. Hillebrink och Ohlsson drog ifrån de övriga och Hillebrink var den snabbare av de två och passerade mållinjen som etta med Ohlsson som tvåa. Ole Martin Lindum från Norge passerade sedan Sandström och tog tredjeplatsen.

Till sist rullade Pirelli Cup A-finalen ut, ett enormt maffigt startfält. Karl-Erik Eriksson var snabbast ut följd av Bernt Pettersson och Mats Hildingsson. Eriksson och Pettersson fick ett litet försprång till de övriga och bakom var det tätt, - mycket tätt. Fight på fight på fight på... Detta är racing när en är som allra roligast. I hela heatet kämpades det för fullt om placeringarna. I ledning var fortfarande Eriksson men både Pettersson och Hildingsson hade försvunnit. Istället låg nu Hans Gustafson tvåa med Pentti Hildingsson efter sig. Bakom dem stormade Kjell Blom fram. Motorn i hans Kadett går på gränsen men som han säger efteråt, "man måste ju chansa". Han passerade Pentti Hildingsson och därefter förpassade han klubbkompisen Gustafson till tredje plats. Men Eriksson rådde han inte på utan Blom blev tvåa.

GÖRAN ANDREN

Design by Bloms IT