Sportvagnsmeeting Kinnekulle 1990
Kinnekulle Ring 1990-05-26 - 1990-05-27

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Classic Formula
  Startlista
  Race

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Race

Modsport
  Startlista
  Race

Roadsport A
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport B
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport C
  Startlista
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Startlista
  Race

Standard-1965
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 140

Racerapport

Säsongspremiär på Kinnekulle
Sportvagnsmeeting med rariteter

Det var inte direkt någon sommarvärme när Stockholms Sportvagnsklubb drog igång årets serie av sportvagnsmeetings på Kinnekulle Ring. Stundtals sken solen i alla fall över de sportvagns- och historikentusiaster som sökt sig till banan. Förutom de sedvanliga sportvagnsklasserna Modsport, Roadsport och RS samt de historiska klasserna, standard och formel, kördes deltävlingar i nya formelklassen Formel Opel Lotus och SSKs Castrol Cup.

Formel Opel Lotus

13 bilar fanns på plats och i tidkörningen var Magnus Wallinder en halv sekund snabbare än Pontus Stridh som följdes av "altmeistern" Johan Rajamäki och Joakim Ward. När starten gick tog Wallinder omedelbart hand om kommandot och var egentligen aldrig hotad i loppet, även om Rajamäki skuggade honom hela tiden. I mål var Wallinder knappt tre sekunder före Rajamäki. Större fight var det bakom där ordningen länge var Pontus Strid, Kristian Valtonen, Joakim Broberg och Joakim Ward. På 17:e varvet kunde slutligen Valtonen passera Strid som sedermera blev utesluten. Trobergteamets förare Broberg och Ward tog därmed fjärde och femteplatsen.

Modsport 1 och 2

Trimmade och ombyggda sportvagnar uppdelade i tre klasser. Bilarna är inte registrerade för vanligt gatbruk. I modsportklassen hade Joakim Birgersson (Modsport 1) bästa träningstid med sin Porsche Cup Carrera. Bland Modsport 2-bilarna hade Christer Hedberg bästa tid. Heatet hade samlat 22 bilar och bjöd på en hel del dramatik. Starten togs säkert av Birgersson före Lennart Perssons Porsche Carrera RSR, som verkligen lät som en Carrera RSR lät i mitten på 70-talet, trots diverse ljuddämpararrangemang. Bilen som har verklig racinghistoria har bl a körts av franske toppföraren Bob Wollek som 1975 vann Nürburgring 1000 km för sportvagnar. Hack i häl på Perssons RSR kom så Jaan Tolli med sin välbyggda Porsche "948" med Porsches mäktiga V8 följd av Sören Tryggs Alfa Exotron.

Denna ställning höll i sig till fjärde varvet då Tolli snurrade och halkade ned till åttonde position. Rutinerade Tolli körde trots snurrningen snabbt upp sig igen och låg snart på en fjärdeplats, då plötsligt Birgersson bromsade i Kvarnkurvan och släppte förbi Persson. Detta berodde på den tyvärr mycket ojämna banbeläggningen i kurvan. I mål gick sedan i tur och ordning Persson, som alltså vann i premiärtävlingen, före Birgersson och Tolli. Trodde man. En varvad förare hade lämnat in protest för att Tolli kört om honom på gul flagg. Tolli försökte bevisa sin oskuld med utan resultat och blev utesluten. Trea blev då Erik Holmqvist i en Marcos GT. I Modsport 2-klassen tog Sören Trygg första plats med sin Exotron före Thomas Ericssons Davrian. Thomas Forslund, som tog en paus från tävlandet i VM, blev trea med Convector lnternational Racings Porsche 962.

Klass RS

Snabba race, sportvagnar, s k sportvagnsprototyper. En äkta racerklass trots att bilarna kan vara 10-15 årgamla.16 bilar fanns i sportvagnsprototypklassen där Jan Brunstedt med sin snabba Hart-Chevron hade klart bästa träningstid, dryga sekunden före norrmannen Sigurd Amundsen i en Tiga. I denna klass där Clubmanbilar kör tillsammans med sedvanliga sportvagnsprototyper har man numera skilda resultatlistor. Bland Clubmanförarna är förnärvarande Stefan Deleuran Mumm från Sportvagnsklubben Göteborg outstanding. Med en varvtid på 57,11 sek tog han en total tredjeplats efter träningen och visade med eftertryck att han väl behärskar den stundtals svårkörda biltypen, där föraren är placerad långt bak med motorn snett framför sig. I racet tog Brunstedt starten före Amundsen, Mumm och Stefan Fullmestad i en Tiga. Denna ställning höll sig i stort sett racet igenom. Brunstedt blev tyvärr senare utesluten vilket innebar att Amundsen tog segern före Mumm i sin Mallock U2. Mumm blev alltså klassegrare bland Clubmanbilarna. Totaltrea blev Hans Odsberg i en Tiga. Intressant fight i loppet stod mellan danskarna Frimodt och Christiansen i sina Clubmanbilar som loppet igenom jagade slutlige totalfyran Thomas Falström i en Lola 492.

Roadsport A

Gatregistrerade sportbilar med priser som ofta rör sig kring sexsiffriga belopp. Man kör tre klasser A, B och C där indelningen görs efter vikt i förhållande till motoreffekt. I sista klassen kom tolv bilar till start. Klassen domineras av hästkraftsstinna Porsche och lätta Lotus Seven-bilar. Bo Jonasson tog starten i sin välpreparerade 911 före Per Roxlins Caterham Seven. Efter dessa lade sig Koit Veertee, Porsche 944, Henrik Roos, Porsche 911, och Lars-Åke Olsson, Lotus Seven. På tredje varvet låg Roxlin som en bålgeting bakom Jonassons Porsche och i kurvan före TV-böjen försökte han köra om. Försöket misslyckades och Roxlin körde av banan. Han kom upp igen men kom då i vägen för Veertee och sedan var den dagen förstörd. Den som trodde att Jonasson nu lätt skulle ta hem segern trodde fel, för bakifrån kom Lars-Åke Olsson med stormsteg i och körde mycket elegant om Jonasson på sluttampen. Det här var helt klart ett av flera heat i publikens smak. Mellan Olsson och Jonasson skilde bara 4/10 sekunder i mål.

Roadsport B

Det var många roliga bilar i Roadsport B. Vad sägs om Ferrari 246 Dino, Lotus Super Seven, Alfa Zagato, SAAB Sonett och Porsche 911? Per-Inge Landholm hade snabbaste träningstid före Robert Peterson i en Hult Healey. Utropstecknet i klassen var utan tvekan Per Haegermark som efter en avvaktande inledning körde upp sig och passerade slutligen Robert Peterssons Hult Healey. Efter Haegermark kom Christer Hahn på tredje plats med en Porsche 911. Rolf ”Dumle” Carlssons Sonett hade i inledningen en andraplats men föll ner och slutade femma.

Roadsport C

Roadsport C bjöd på ett något tunt startfält, 12 bilar, där Karl-Erik Pettersson i sin Volvo P1800 hade bästa träningstid före Bo Johnsson i en Alfa GTJ. Inte oväntat tog Benny Praetorius tredje tiden med sin trogna Fiat Dino. Starten togs av Johnsson före Pettersson och Praetorius. Men snart började dimridåer uppenbara sig bakom Petterssons P1800 och det lät som kyrkklockor i maskinrummet på Volvon. Det var bara att köra i depå. Bo Johnsson hade sedan inga större problem att ta hem segern före Praetorius. Trea blev Thomas Bengtson, Alfa, som kör allt snabbare, före Elmon Larsson i en Lotus 7. Kämpande Elgeskog tvingades tyvärr bryta på näst sista varvet.

Historisk formelklass (4)

I den historiska formelklassen finns rariteter från både svensk och utländsk racing. Bilarna är ensitsiga med friliggande hjul.
Bara 10 bilar ställde upp i denna klass, men vilka bilar! Lotus, GRD, Merlyn m fl fanns på startplattan, för att inte tala om Ronnie Petersons välbevarade gamla Swebe Formel 3, numera i händerna på Jan Mohlin. I de historiska klasserna kommer ofta tävlingsmomentet i andra hand. Det räcker egentligen att se och höra dessa gamla fina maskiner och för dem som var med på den tiden det begav sig är det självklart en upplevelse att se bilarna igen. Per Erik Syverstad från Norge plockade till sig pole position och hade inga större problem att vinna heatet i sin GRD F3 före sin landsman Arve Ytterdal också han i en GRD. Fin fight var det om tredjeplatsen där slutligen Per-Owe Söderberg i en Lotus FF drog det längsta strået före Jan Mohlins Swebe F3.

Historisk standard (3)

I den historiska standardvagnsklassen är PV-bilarna, Amazonerna, hundkojorna, SAABs tvåtaktare och Ford Cortinorna de mest kända. Många av bilarna har riktig racinghistoria bakom sig. Historisk entusiastklass är klassen för standardbilar. Tolv bilar fanns på plats och Mats Israelsson i sin snygga vita Cortina fick verkligen kämpa denna gång mot norrmannen Sverre Löchen i sin snabba Austin Cooper S. Det blev en fin fight där ledningen växlade men Israelsson kunde till slut vinna med 3/10-sekunds marginal. Roger Grimborg fick denna gång se sig distanserad med nio sekunder av täten. Bra kamp var det också om fjärdeplatsen som Börje Melin i en Volvo PV Sport kunde ta hand om före kojaförarna Lars Fritz och Johan Åhlander.

Castrol Cup

I Castrol Cup fanns hela 20 bilar, med Torbjörn Nordenström i en Opel Manta träningssnabbast före norrmannen Lillefjord och skicklige bilbyggaren Leif Frykås i sin extrema Anglia med uppskrämd Volvomotor. Starten togs av Nordenström som utan problem kunde köra till sig segern. Frykås låg länge och skuggade Lillefjord och kunde till slut passera honom och köra hem en andraplats. Intressant bil i klassen var Stefan Petterssons smäckra Lotus Esprit med Volvomotor som gick allt bättre. Stefan körde upp sig från en femtonde träningstid till en femte plats.

MICHAEL HOFFSTEDT

Design by Bloms IT