Sportvagnsmeeting Kinnekulle 1991
Kinnekulle Ring 1991-05-25 - 1991-05-26

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Classic Formula
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Kval
  Race

Modsport
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport A
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport B
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport C
  Startlista
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Startlista
  Kval
  Race

Standard-1965
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 136

Racerapport

Rafflande sportvagnspremiär på Kinnekulle Ring

Första tävlingen i Sportvagnsserien för året gick traditionsenligt på Kinnekulle sista helgen i maj med SSK som arrangör. En kall nordanvind gjorde helgen bister för de tappra tävlandena och de närmast sörjande. Tyvärr lyser publiken med sin frånvaro trots utökade marknadsföringsaktiviteter från arrangörsklubbarnas sida.

Den lilla trogna åskådarskaran bjöds i alla fall för ett antal rafflande heat vilket bevisar att det kanske inte är antalet deltagare i klasserna som avgör utan själva blandningen av olika bilmodeller?

Att sedan majoriteten av bilarna i klass RS körde samtidigt i Kenwood Sports Car Cup på Knutstorp gjorde det hela inte bättre. Endast en RS-bil kom till start! Kanske vore det på sin plats att RACESAM i framtiden kunde se till så att samma klass inte körs samtidigt på olika banor?

Först ut på banan var Modsportsklasserna I och II. Sören Trygg var träningssnabbast med 58.99 medan Christer Hedberg var strax efter med 59.40. Intressant nykomling var Berndt Lundström i Henrik Rosencrantz fjolårs Mazda RX-7 på tredje plats i klass I. Sören Trygg presenterade en snygg och säker promenadseger totalt och vann därmed sin klass medan Bernt Lundström fick se sig besegrad av Erik Holmqvist i sin kompressormatade Marcos GT i klass I med futtiga två sekunder. Tyvärr måste Christer Hedberg bryta på grund av en avåkning på andra varvet.

Följande heat var en mix av åtta Clubmanbilar och den enda RS-bilen. Klasspappan Stefan Deleuran Mumm körde endast ett träningspass men fick ändå pole position med fina 54.73. Lars Jensen slog till med andra tid på 56.13 medan Mats Lundqvist äntligen fått snurr på sin egenhändigt byggda Bodola Mk V och klämde in sig på tredje med 56.59.

Racet blev en enkel match för Mumm som med stor skicklighet lyckades hålla Sören P Christensen bakom sig loppet ut. Lars Jensen kom in som god trea med Mats Lundqvist strax efter. Noteras bör att Mats snurrade bort sig i kurvan efter TV-böjen och kom på efterkälken, dock utan att förlora någon placering. En furiös uppkörning följde med Mats kom aldrig riktigt i kontakt med de tre i täten. Det var speciellt kul att notera Pia Larssons framfart i Mumms andra Mallock. Pia puttrade nöjt in på en välförtjänt sjätteplats.

NYKOMLING

Roadsports C bjöd på endast nio startande med alltid snabbe Kjelle Wallin i sin originella Elva Courier på pole med 66.66 som bästa varvtid. Vid sin sida hade Wallin Peter Berndal i den intressanta nykomlingen sen förraåret, nämligen Mazda MX-5 Miata med 67.00 som bästa tid. Trea stod Elmon Larsson i en Lotus Seven med BMC-motor sugen på en bra placering efter en natts mekande efter ett kopplingshaveri på träningen dagen innan. Tyvärr saknades en av favoriterna på startlinjen; Thomas Bengtsson fick vevaxellagerhaveri på träningen och fick se racet från läktarplats.

C-klassen bjuder alltid på fin racing, så och denna gång. Kjelle Wallin tog ledningen men körde av efter ett par varv och Peter Berndal tog över ledningen och försprånget verkade betryggande. Bakom Berndal utkämpades en rafflande fight mellan David och Goliath. Benny Praetorius i Fiat uppvaktades frenetiskt av Elmon Larsson i Lotus Seven. Praetorius pressade hårt och körde av och Larsson lyckas slinka förbi. Wallin ångade samtidigt upp genom fältet som om han hade "stulit både bil och bensin". Strax innan målgång fick Berndal se sig besegrad av en 28 år äldre bil. Trea och fyra blev Elmon Larsson respektive Benny Praetorius medan Joakim Birgersson kom femma i en ovanlig Seven S4 tätt följd av 'Kenneth Arvidsson på sjätte i en Bertone-Alfa.

I Roadsport B heter favoriten i år Per-Inge Landholm i en Seven då fjolårsvinnaren Anders Lotsengård numera kör i klass A. Landholm var klart snabbaste B-bil med låga 63.75 som personbästa. Tvåa var förra årets A-bil Porsche 944 Turbo Cup med Didrik Lund vid spakarna. Thomas Selling i Alfa brukade tidigare ligga längre bak i fältet, men slog nu till med en kanontid på 65.41 och en tredje startposition.

Starten blev dramatisk! En i mångas tycke väl snabb växling från 30 sek - skylt - röd signal - grönt gjorde många förare överraskade. Per-Inge Landholm och Didrik Lund, båda i första ledet, fick motorstopp på startlinjen. Per Haegermark klarar sig med en hårsmån från att ramma Landholm, som stod still. Skoog kom iväg bra och drog ifrån för att sen bli passerad av Selling och Lund. Landholm och Hagermark inledde nu en uppkörning genom fältet som sällan skådats. Landholm lyckades med konststycket att pressa sig upp till tredjeplatsen över mållinjen medan Haegermark hann upp till en femteplats efter Skoog innan loppet flaggades av. Selling vann en sekund före Didrik Lund medan Landholm endast var ytterligare en halv sekund efter.

HÖJDPUNKT

Höjdpunkten i Sportvagnsmeetings brukar vara Roadsports A den allra snabbaste med Porschar och Sevenbilar som ärkefiender. Så och denna gång. En likaledes överraskande snabb start blev även fallet i detta race varpå den träningssnabbe Lars-Åke Olsson i Lotus Seven Twin Cam i pole position fick stopp och kom iväg först i mitten av startfältet. Bo Jonasson, som var tvåa på griden, tog starten tätt följd av Örnulf Wirdheim i en Porsche. Jimmy Larsson, i Cobra replika, kom ej till start efter problemen i Modsport.

Nya i klassen är förra årets segrare i Roadsports B, Anders Lotsengård som vässat sin Hult Mk II ytterligare, Kent Hellqvist i hypervass Lotus Seven S3 samt icke helt obekante Automobilreportern Robert Pettersson, som lånats in för att premiärköra Wendels Lotus Esprit Turbo SE i svenska sammanhang. Racet utvecklades till tre rafflande fighter ner igenom fältet. Lars-Åke Olsson gjorde en fantastisk uppkörning och närmade sig Jonassons Porsche med rask takt. Tyvärr saknades lite hästkrafter och Olssons lilla Seven orkade inte riktigt ifatt Jonassons urstarka Porsche fram till mållinjen. Publiken jublade över denna fina fight. Det skilde endast 4/10-sek över mållinjen.

Lotsengård körde nöjt in på en hedrande fjärdeplats tätt följd av Tomas Konsa i Porsche Targa Flachbau. Roligast i heatet hade nog Kent "Smörgås-Nisse" Hellqvist som bytt ut sin TR 6:a mot en hyperpotent Seven och för första gången rastade den på bana. I en rafflande fight med Micke Jönsson i Samantha MK II och Robert Pettersson i Espriten blev det Nisse som drog det längsta strået. Med endast 6/100 sek försprång över Pettersson och ytterligare drygt en halv sekund till godo på Jönsson över mållinjen blev det spännande värre ända till sista man!

PER G HAEGERMARK

Wallinder ohotad i Opel Lotus

Magnus Wallinder vann komfortabelt den tredje deltävlingen av Formel Opel Lotus-serien på Kinnekulle den 26 maj. Därmed har han skaffat sig en klar ledning i serien före norrmannen Börre Skiaker.

Magnus var träningssnabbast i båda passen. Det var mycket jämnt, med de nio första på griden inom en sekund. Närmast följde Skiaker och Peter Hallén. Den senare var revanschsugen efter oturen på Mantorp, då växellådan gick sönder i starten. Nionde man på griden var den 18-årige debutanten Mattias Andersson, som noterade 51,07 mot Magnus 50,18. Magnus kom iväg bra i starten och satsade på att bygga upp en lucka till konkurrenterna på ett tidigt stadium. Han fick en lucka till Skiaker, som i sin tur ökade avståndet mot de bakomvarande. Redan på det tredje varvet satte Magnus den bästa varvtiden med 50,63.

MISSADE

Peter Hallén missade i starten och fick genast släppa tredjeplatsen till Mikael Kinnmark. Peter försökte återta positionen, men var för het på gröten när han skulle bromsa sig förbi i depåkurvan på det femte varvet. Mikael stängde dörren, bilarna krokade i varandra och båda tvingades bryta. Efter de tre i täten följde en klunga, som toppades av Johan Rajamäkis adept Mikael Karlsson, närmast följd av Torbjörn Kvia och Niclas Lindberg. Jonas Carlsson var med i striden fram till två varv från mål, då växellådan sprack. Magnus Wallinder ledde från start till mål, men efter halva loppet började Skiaker att ta in på ledaren.

- Jag blev lite orolig. Jag försökte få en lucka för att kunna spara på däcken i slutet, men de blev sämre samtidigt som det var dags för varvningar, berättar Magnus. Nu gick varvningarna som smort för Magnus, som aldrig släppte Skiaker närmare än 20-25 meter. Magnus kunde ohotad passera mållinjen. Kinnekulle är tekniskt svår, men uppenbarligen passar banan den lovande västeråsaren väl.

UTTAGNING

Efter tävlingen tog Erik Emanuelsson, som vanligtvis är reglementsansvarig i Formel Opel Lotus i Norden, ut de förare som skulle få köra i Euroserien på Anderstorp. Det fanns åtta platser vikta för nordiska förare. Emanuelsson tog ut de åtta första i serien efter tre deltävlingar, nämligen Wallinder (52p), Skiaker (42), Karlsson (27), Kvia (22), Lindberg (20), Kinnmark (18), Rosenblad och Svensson (7). Utöver dessa tog Emanuelsson ut två så kallade wild cards. Hans val föll på den duktige debutanten Mattias Andersson och Jessica Hedén. Unge Mattias låg i mitten av. fältet när han bröt på det trettonde varvet, sedan ett styrstag skadats i en sammanstötning. Jessica Hedén startade från trettonde plats och plockade flera placeringar när hon passerade Lars Svelander, Owe Stridh och Henrik Roos. Hon var nia i mål.

Nordenström fick revansch i Castrol Cup
Förutom Sportvagnsracing och Formel Opel Lotus Cup kördes även Castrol Cup samt två historiska klasser på Kinnekulle Ring.

När Castrol Cup hade årspremiär på Anderstorp, skulle Torbjörn Nordenströms A-Manta ha startat från andra rutan. Tyvärr gick motorn sönder, så det blev aldrig någon start. På Kinnekulle fick dock Torbjörn sin revansch. Han vann klart före norrmannen Rune Lillejords Ford Capri. Ulf Palm i sin stora Volvo 740 och norrmannen Svein Kristiansen i en gammal Ford Anglia krigade våldsamt om tredjeplatsen, vilket fick till följd, att de krokade ihop och bröt på det nionde varvet.

Liksom på Anderstorp stod inte Jan Elleman-Jakobsens Volvo Turbo rycken, utan han försvann från femte plats efter sju körda varv. Med Palm, Kristiansen och Elleman-Jacobsen ur vägen, var det raka spåret upp till tredje plats för Erling Carlssons fina Mercedes 190. Erlings tidigare sparringpartner Anders Dahlgren blev bara sexa på Kinnekulle, medan Anderstorps ettan Stefan Petterssons Lotus Esprit helt lyste med sin frånvaro.

HUNDKOJA SNABBAST.

I Historic III inledde norrmannen Sverre Löchen bäst med sin snabba Hundkoja, men när han hittade en lös växellådskugg, beslöt sig Sverre för att åka hem istället. Ännu värre var det för Roger Grimborgs Lotus-Cortina, som brände en kolv på träningen efter att ha satt andra tid. Med dessa båda ur vägen tog Bengt "Wicke" Winqvist pole position med sin väldiga Ford Falcon. "Wicke" var dock lite trögstartad och fick se baken på Mats lsraelssons Lotus-Cortina i starten. Men ett par kurvor senare var ordningen återställd och sedan fick Mats kämpa om andraplatsen med Lars Fritz Hundkoja istället. Till sist åkte norrmannen Arve Ytterdal lätt ifrån ett knippe Formel Ford-bilar med sin Formel 3-GRD av 1973 års modell i Historic IV. Arve var nästan 37 sekunder före tvåan Christer Lofthammars Dulon FF i mål.

L-G Nilsson

Design by Bloms IT