RHK Falkenberg 1992
Falkenberg 1992-06-14 - 1992-06-14

Resultatlistor


Classic Formula
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Formel Äldre
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

GT/GTS -1965
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

GTN
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Standard-1965
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final



Antal tävlande: 56

Racerapport

Historisk dramatik på Falkenberg

Söndagen den 14 juni samarrangerade Racerhistoriska klubben och Falkenbergs Motorklubb helhistoriska tävlingar på Ljungbybanan utanför Falkenberg. Under Idealiska väderförhållanden körde sextiotalet racinghistoriker GT-, formel-och standardklasser inför en fåtalig publik. Säkert bidrog sportvagnsmeetinget på Rudskogen samma dag till att inte fler uppmärksammade tävlingen. Stundtals bjöds det på fin racing. Dramatik saknades inte heller.

GT-bilar

Här handlade det om bilar från 1955-61 och 1962-65. Tomas Henrysson var givetvis storfavorit och han gjorde ingen besviken när han fullständigt utklassade det övriga fältet. Även om Tord Ekegren tog starten före Henrysson och Björn Jansson, i en MG, återställde Henrysson ordningen innan start- och målrakan var till ända. Henryssons bil låter mycket välpreparerad. Dessutom kör Henrysson fort. Inte undra på att det går bra internationellt. På andra varvet hade Henrysson hela start- och målrakan tillgodo på tvåan Ekegren som liksom Henrysson kör Lotus Elan. I anda änden på fältet noterades Peter von Lukacs mycket udda Datsun Sport från 1965. Kul bil som dock var en bit från täten. I mål körde Henrysson som segrare, -femtio (!) sekunder före Ekegren som i sin tur följdes av Jansson i en MGB.

Standard

Bara åtta bilar körde standardheatet. Var höll alla bilar hus? Hur som helst bjöd heatet på en del rolig körning, speciellt av Lars-Åke Nilsson. Han verkade satsa allt på ett kort. Det kunde faktiskt gått bra. men Lotus-Cortinaföraren blev lite för het på gröten. I inledningen av loppet tog Bo Warmenius kommandot före Mats Israelsson och ovan nämnde Nilsson, samtliga i Lotus Cortina. Nilsson satsade fullt och passerade på andra varvet Israelsson. Men det gick allt yvigare för Nilsson och efter några varv kunde han inte hålla bilen på banan och åkte av.

TOG TILLBAKA

Israelsson tog då tillbaka sin andraplats efter Warmenius. Bakom dessa försökte Bengt-Åke Bengtsson i sin tunga Mustang förgäves nå Ulf Lindbergs lilla snabba hundkoja typ Cooper S, som gick in på en tredjeplats.

Formelvagnar (Heat 4).

Dramatik blev det i försöksheatet för dessa formelvagnar. Tyvärr blev resultatet kraftiga materialskador. Det var Roland Svensson som i sin Merlyn fick ett kraftigt kast vid utgången till start- och målrakan. Svensson hamnade utanför banan, fick ett kast och på returen stötte han ihop med Mats Lindes Merlyn och bakifrån kommande Christer Löfström. Löfström i sin Lola F2 råkade förmodligen värst ut med brustna hjulupphängningar och en stukad bil. Inte bra inför kommande EM-race på Knutstorp. Som tur var blev det inga personskador. På grund av det inträffade blev fältet stympat. Tre bilar startade och först i mål körde Peo Söderberg, Lotus 69, följd av Anders Lindskoug, Lotus 61 FF. Han följdes i sin tur av Jan Mohlin i Ronnie Petersons gamla Swebe F3 på 1000cc.

FLEST BILAR

Formelvagnar (Heat 5a)

Formelvagnarna stod för det största heatet med 16 deltagare innehållande bl a gamla 500cc "halvpannor", Formel Junior och Formel Vee. Det spreds dagens mäktigaste dån när fältet släpptes iväg. Ingvar Malm tog täten med sin Elva FJ före Horst Brüning och Nick Tammemägi i Bertil Roos Gamla FVee. Snart var emellertid Brüning uppe i täten och trots att Malm gjorde tappra försök höll Brüning täten i mål före Malm. Bakifrån hade Tord Bodin i en EBA FJ gått upp på en tredjeplats som han höll in i mål. Utropstecken bland "halvpannorna" var utan tvekan rutinerade Roland Fröjd. Fröjd gick in på en total sjundeplats med sin Cooper-Norton. Bland halvpannorna notades Fröjd närmast av norrmannen Gjerdrum i en Effyh.

GT-Prototyper (Heat 6)

Återigen var det ett litet startfält med endast tre bilar, om än intressanta sådana. Anders Wikström luftade sin prototypbil, en Elva från 1964, byggd av Tor Helle. Bilen som innehöll en 2.4-liters boxersexa kördes av Peter Berndal och vann utan större problem. Snyggt körde Jan Gregenäs in på andra plats med sin svarta Marcos, försedd med rak Volvosexa på tre liter. Han följdes av Pekka Nyström i en vass Corvette, som var startsnabb men inte riktigt räckte till vad gäller väghållningen.

Michael Hoffstedt

Design by Bloms IT