SM/SSK Kinnekulle 1992
Kinnekulle Ring 1992-07-23 - 1992-07-26

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Race

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Race

Lady Opel Cup
  Startlista
  Race

Renault Clio Cup
  Startlista
  Race

SSK Klass 1
  Startlista
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  A-Final



Antal tävlande: 211

Racerapport

Racing-SM Lillans SM-guld höjdpunkten

Lillan Waern säkrade sin och årets första SM-titel i banracing på Kinnekulle förra helgen. Den 24-åriga Åkersbergatjejens prestation var en höjdpunkt i det traditionella juliracet på Västgötabanan.

Dramatiska starter i flera lopp, rödflagg och omstart i tre fall, bjöds det dryga tusental åskådare som trotsat regnhot och struntat i OS-TV. Men efter första kurvan var det tyvärr avgjort i flertalet av de totalt sju klasser som kördes.

Jaså, jag är klar svensk mästarinna, sade Lillan Waern efter Kinnekullehelgen, - Men en tävling återstår och jag väntar med firandet till dess, fortsätter den 24-åriga Åkersbergatjejen. På Kinnekulle fick hon dock ge sig för Catta Lindgren.

- Jag tog första starten, men missade i den andra, säger Lillan, som ändå visste att det var bättre att bli tvåa än att riskera en avåkning. Det betydde emellertid inte att Lillan promenadåkte. Tvärtom körde hon stötfångare mot stötfångare med Catta och försökte kasta sig förbi. - Men jag gjorde bilen bred, erkänner Catta, som var en av helgens gladaste vinnare. Lillan gör sin fjärde tjej-SM säsong. Hon började 1989 med Lancia och var då sexa. Året efter blev det fjärdeplats och ifjol alltså brons. Som så många andra av de duktiga unga tjejerna, började Lillan i gokart.

- Jag åkte gokart i tio år, vann inga mästerskap, men körde både i EM och VM. Kanske satt körtekniken från gokartåren kvar när Lillan började köra bil. - Men nu har jag lärt mig att man inte får ta i för mycket i en sådan här bil och då har framgångarna kommit. Ett par utlandstävlingar med tjejerna i Corsaklassen återstår denna säsong för Lillan, som också är sugen på att pröva på Clio Cup. Hittills har hon inte behövt jaga sponsorer, men att ta steget till en dyrare klass kan bli svårt. En rallysatsning lockar också. Lillan har redan med framgång prövat skogsåkande. Hennes sambo och mekaniker, Janne Östh, vill gärna lotsa.

Catta Lindgren och Lillan Waern stod i en klass för sig. Bakom dem presterade 22-åriga Marie Rönn sin hittills bästa körning och fick kliva upp på prispallen för första gången bil-SM. Marie som har sju gokartsäsonger bakom sig gjorde uppehåll i fyra år innan hon ifjol tog steget till bil. Nettan Halldin låg fyra från start till mål, men jagades intensivt av Kristina Larsson och Stini Larsson. Stini, SM-tvåa före Kinnekulletävlingen, hittade inte rätt inställningar och stod bara sjua i starten. Hon växlade under loppet placering med Kristina, men åkte av när bromsarna nöp. Startsmällen som föranledde rödflagg eliminerade Hillevi Svantesson, som snurrat och hamnat på sidan med sin bil. I omstarten blev det också tufft och Titti Ågren upplevde några obehagliga sekunder när hon snurrat ett halvt varv och stod mitt på banan när resten av fältet kom jagande runt den skymda startböjen.

Peter Åslund nära F3-titel

Peter Åslund tog sin femte raka F3-vinst på Kinnekulle. Ständige tvåan Mikael Gustavsson får ursäkta, men nu kan bara haverier stoppa Åslunds marsch mot SM-titeln,

Åslund är suverän i allt – utom att starta. - I andra klasser har starten varit en av mina starka sidor. Men i F3 är jag på väg att få motorstopp varje gång, förklarade Åslund, som den här gången bara var femma iväg, trots pole position. Men den friske värmlänningen var uppe på tredje plats redan efter första varvet. På andra rundan slank han enkelt (förstås) förbi stallkamraten och chefen Claes Rothstein. Ledande Mikael Gustavsson blev ett lättare byte än väntat. Kanske tittade Itchi Ban-ettan för mycket i backspegeln när Åslund kom ikapp på tredje varvet.

- Jag missade i en kurva, gled ut och lämnade vägen fri, erkände Gustavsson. Gustavssons stallkamrat Peter Carlsson passerade trean Rothstein på femte varvet och fastställde den tätordning som kom att gälla de återstående femton varven. Rothstein blev B-klassvinnare. Bakom F3:orna körde Taxingeföraren Ulf Johansson hem F4-segern, före norrmannen Ole Martin Lindum och ledaren i denna SSK-klass, hemma åkaren Ulrik Gustavsson, som råkade ut för kopplingsras på uppvärmningen, missade starten och låg bakom Hans Schöld i flera varv, men jagade ifatt Lindum, som han dock inte kunde ta sig förbi. SSK-ledningen behåller Ulrik Gustavsson emellertid

Bräck obesegrad

Skall Kenny Bräck gå obesegrad genom Cliocupen? Bara två tävlingar återstår efter Kinnekulle, där han knep sin åttonde raka seger. - Men det blir hårdare och hårdare, menade Bräck efteråt. - "Flash" tog starten, så jag var tvungen att bli tuff. Om han kommit först genom startkurvan, så hade det varit kört!

Jan "Flash" Nilsson, stallkamrat och värmlänning liksom Bräck, ville inte ge sig, så paret åkte tryckare genom svängen. Men Bräck fick övertaget och sedan hjälpte det inte hur "Flash" letade öppningar. - Jag får inte klaga. Det går inte att köra om här med så jämna bilar som våra, betonade "Flash". Gladast på prispallen var dock Eva Bornebusch som gjorde sitt hittills bästa Cliolöp och höll Undan för Johnny Haraldsson. Ännu bättre hade det kunnat bli för Bornebusch om man inte råkat ut för omstart.

En startsmäll mitt i fältet tvang arrangörerna att stoppa loppet för att rensa banan. - Jag var ju tvåa iväg efter Bräck i första starten, påpekade Bornebusch som sporrades extra av att få tjejkonkurrens på Kinnekulle. Duktiga finskan Janina Österholm, som utan tidigare Clioerfarenhet rattade Volvo-Renaults ena gästbil, chockade med sjätte träningstid. Men efter en tryckare i första starten var den blott 23-åriga Helsingforstjejen inte tillräckligt aggressiv i andra försöket. Hon släppte en lucka till Anders Lindberg, som rattade den andra gästbilen och nöjde sig med en meriterande sjätteplats.

Hasse Edvinsson råkade ramma Jonas Svensson vagn i den nämnda startsmällen och kunde inte komma till omstart. Det kunde däremot Jonas. Den stygga smällen tog nämligen inte på förarsidan. Men den rätta gnistan för att slåss om cuppoäng hade Svensson tappat.

VOLVO

Seger igen blev det för Tommy Brink som triumferade i Volvo Original Cup och i SSK:s klass 1. Den senare klassen avgjordes i samma lopp och med - på ett undantag när -samma startfält. Undantaget var Jonas Johansson, vars Peugeot 205 GTi givetvis bara går in i SSK-klassen. Johansson slutade tvåa efter att ha varit trea på träningen. I mål var Jonas dock ursprungligen bara fyra. Före över linjen var Anders "Sniffen" Johansson och Enar Viktorsson. Men "Sniffen" blev utesluten för ojust körning. Han och unge Joakim Carlsson hade haft en enligt domarna alltför het fight på och vid sidan av asfalten.

-Synd att "Sniffen" blev utesluten. Vi körde väl lika tufft allihop, menade Carlsson som själv kom undan med en varning. "Sniffen", som behåller tredjeplatsen sammanlagt och Carlsson, fick cupkompisarnas beröm för bästa show.
Utesluten ur tävlingen blev också trean i mål, Enar Viktorsson, som slarvat med viktkontrollen inför loppet. Hans vagn vägde 1183 kg vid efterbesiktning. Den föreskrivna minivikten är 1 200 kg. Cupfyran Claes Jarl, som nyligen blivit pappa, avstod Kinnekulletävlingen. Det gjorde däremot inte Benno Andreasson som kom iväg bra och var femma efter första varvet. Sedan öppnade sig motorhuven...
Tre tjejer blandade sig i Volvoleken. Susanne Ek från Lund lyckades bäst och blev 14:e. Luletjejen Ulrika Lindvall, dotter till gamle is-mästaren Göran Lindvall, blev 19:e och Ann-Louise Jacobsson från Linköping 21:a.

Georg Bakajev, Borås, vann Kinnekullehelgens bredaste klass, där maximalt tillåtna 32 ekipage startade i A-finalen. Boråsföraren övertog ledningen i Yokohama Cup från göteborgaren Bengt Nilsson. Bakajev som vann även på Anderstorp senast är sedan tidigare år mest bekant från Volvo Turbo Cup. Nu rattar han en BMW M3 - med klar Volvoanknytning. Under huven sitter nämligen en Volvomotor. Volvohästar har också Karl-Erik Eriksson i den Amazon som han körde till andraplatsen, skuggad av Kjell Blom. Blom var nära att få en lucka, när Erikssons vagn gled på en oljefläck på näst sista varvet. Ett par varv tidigare hade Bengt Nilsson förstört sin dag med en snurrning då han låg fyra.

LYCKADES EJ

Stefan Pfister lyckades inte försvara sin framskjutna position när förarna i Castrolcupen fick grönt ljus i Kinnekullehelgens sista lopp. Hans Volvomatade Lotus Esprit var bara trea in i startkurvan bakom Torbjörn Nordenströms Opel Manta och Anders Dahlgrens Mercedes 190-Volvo. Nordenström höll undan i täten, medan Dahlgren tämligen omgående gav Pfister fri väg förbi. - Ja, Torbjörns och Pfisters bilar är 100 kg lättare än min vagn, och går minst sekunden fortare på varvet, påpekade Dahlgren. Dahlgrens son Mikael tävlade i en lika snygg, men något äldre Mercedes-Volvo och slutade femma efter Anders Dahg, Volvo Amazon.

Formel OpeI Lotus - Mattias knappar in

Mattias Andersson ligger nu bara en poäng efter Magnus Wallinder i den Skandinaviska Formel Opel Lotusserien. Mattias tog på Kinnekulle sin tredje seger för säsongen.

Den nittonårige Åtvidabergaren hade bästa träningstid och var också först iväg, följd genom startkurvan av Peter Hallén. Men Wallinder, som startat trea, chansade på det ”omöjliga" ytterspåret fram mot nästa sväng, Kvarnkurvan. Han lyckades också ta sig förbi Hallén och var nästan jämsides med Andersson innan han styrde tillbaka ned mot idealspåret, på innern. Formel Opel-rutinerade Wallinder hängde på bra i ett par varv, men sedan blev det en lucka fram till Andersson, som så småningom vann ohotad. I stort blev loppet rena kolonnkörningen. Enda positionsskiftet svarade Pontus Stridh för när han tog över fjärdeplatsen från Mikael Kinnmark.

Masskrasch i Formel Ford

Kalle Jokinen tog sin tredje seger i den Skandinaviska Formel Fordcupen, men ligger bara trea sammanlagt och har minimala chanser att ta hem slutsegern,
Den fighten står istället mellan örebroaren Kjell Andersson, trea på Kinnekulle och tvåan där, karlstadsbon Thomas Johansson. Formel Ford-fältet decimerades med fem ekipage efter en masskrasch i andra kurvan. Niklas Lovén, cuptrea före helgen, och veteranen Yngve Sällqvist hörde till dem som fick lasta i förtid. I omstarten tog Thomas Johansson kommandot från pole position. Men Kalle Jokinen smet förbi på andra varvet och ledde sedan hela vägen hem före Johansson som var ohotad tvåa. Trea på de första varven var Nicke Blom. Blom fick så småningom ge sig för Andersson, men fjärdeplatsen i mål innebär ändå fortsatt ledning i SSK:s Formel Ford-serie.

Thomas Lindberg

Design by Bloms IT