Sportvagnsmeeting Kinnekulle 1993
Kinnekulle Ring 1993-05-22 - 1993-05-23

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Clubman
  Startlista
  Race

Formel Ford 1600cc Junior
  Startlista
  Race

Modsport
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport A
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport BC
  Startlista
  Kval
  Race

RS
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 80

Racerapport

Tunna startfält på Kinnekulle

Det blev en ganska avslagen tävling när Sportvagnsmeeting fortsatte med sin andra deltävling. Endast 50 bilar mötte upp på Kinnekulle. Helgens guldbitar återfanns i inbjudningsklasserna. Liselott Ericsson gjorde en frisk körning bland Formel Ford-juniorerna och Castrol Cup lättades upp av omvänd startordning i klassens söndagstävling.

Visserligen stod ungdomarna i Formel Ford för åkglädjen denna Kinnekulle-helg. Men på tidsträningen inträffade en otäck olycka. Fredrik Larsson, en av de juniorer som Svenska Bilsportförbundet valt att stötta ekonomiskt, satsade för hårt och kraschade i räcket. På sjukhuset konstaterade läkarna att han fått hjärnskakning.

Liselott Ericsson och Pontus Mörth dominerade träningen och fick starta i första led i loppet. Ericsson tog starten och körde snyggt ifrån Mörth. Ett tag såg han ut och närma sig tjejen, men då lade Ericsson på ett extra kol. - Jag blev förbannad, sade hon efter att ha vunnit och på 13:e varvet ha slagit nytt banrekord för juniorerna. Med 56,14 ligger hon inte så långt från Thomas Johanssons banrekord på Kinnekulle - 55,29. Tack vare vinsten gick Ericsson upp i delad serieledning med Mörth.

CASTROL CUP

Torbjörn Nordenström verkar svårfångad i Castrol Cup. Klassen körde två race på Kinnekulle och han vann båda med sin Opel Manta. Lika säker tvåa båda dagarna var Anders Dahlgrens Mercedes 190. Lördagstrea var Georg Bakajev. På söndagen körde man omvänd startordning. Lördagsplaceringarna gällde som startordning - fast bakifrån. Vinnaren Nordenström startade alltså som åttonde man. Det dröjde emellertid inte längre än tre-fyra varv innan han åter var uppe i täten. Men det nya systemet gav lite dramatik åt racet och placeringarna bakom växlade friskt. Efter Anders Dahlgren körde sonen Mikael in som trea med en likadan bil.

Roadsportklasserna var tunna. A-klassen körde i ensamt majestät med sex bilar medan B och C körde ihop. Kent ”Nisse” Hellqvist tog sin andra raka seger i Roadsport A medan Jonny Thomsen fick revansch på missödet i Falkenberg helgen innan. Då dog bilen i ledning. Nu kunde han vinna välförtjänt. Bäste C-klassare var återigen Tomas Hall.

MODSPORT

Även Modsport 1 och II slogs ihop och sammanlagt åtta bilar utgjorde startfältet. Sören Trygg var överlägsen i gänget med sin Alfa Romeo GTV medan Peter Gustafson, MGB V8, vann bland de fyra i Modsport 1.

Danmark håller ställningen i Clubman. Falkenbergsvinnaren Palle Knudsen kom dock trea på Kinnekulle. I stället var det Sören P Christensen som vann före Stefan Mumm. Klassen samlade elva bilar till start och var efter Castrol Cup den största.

Lilla RS kändes inte så liten nu när övriga klasser också var tunna. Av de fyra racersportvagnarna vann Alf Eng stort före Jan Brunstedt och Kari Mäkinen.

Nästa deltävling i Sportvagnsmeeting körs den 3-4 juli på Gelleråsen. Juniorerna möter upp den 6 juni på Falkenberg då även Castrol Cup finns med.

SARI HÄNNINEN

Design by Bloms IT