SSK Opel-Festivalen Kinnekulle 1993
Kinnekulle Ring 1993-09-04 - 1993-09-05

Resultatlistor


Camaro Cup
  Startlista
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc Junior
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Race

Lady Opel Cup
  Startlista
  Race

Renault 5 Junior
  Startlista
  Race

Special Saloon
  Startlista
  Kval
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 163

Racerapport

Camaro Cup var behållningen

Årets Opelfestival på Kinnekulle Ring innehöll ett otal klasser, där men efteråt mest kommer ihåg bataljen i Camaro Cup, som nästan liknade det karambolage som uppstod på samma bana för tre år sedan. Anders Hultqvist undvek dock alla blindskär och kunde därmed säkra slutsegern i cupen. I övrigt vann Tobias Lindström ett mycket spännande FF1600 Junior-lopp, medan Tommy Rustad vann en defileringsseger i Formel Opel Lotus. Det var norrmannens fjärde raka seger och innebar även att han tog slutsegern i serien.

Camarocupen var helgens klart häftigaste och mest åskådarvänliga race. Sjutton bilar fanns på plats. Tomas Engström säkrade pole position med Hasse Pulls bredvid sig samt paret Kjell-Åke Johansson och Anders Hultqvist i ledet bakom. Sedan följde Laila Riis-Pedersen, som överraskande var snabbare än både sin farbror och bror samt resten av cupåkarna. Pulls och Engström stångades genom de första svängarna, varpå Hultqvist kunde smita förbi och ta täten före Engström, Pulls samt Göran Boström. Men längre ned i fältet vände Alfred Riis-Pedersen på sin brorson Poul. Felix Dubrawski drogs in i den påföljande smällen men undkom med en punktering och en intryckt dörr, medan Kaj Hilding bara fick en punktering. Görgen Olsson hann dock aldrig väja för Poul Riis-Pedersens stillastående bil, så Olssons bil blev mest ramponerad av alla. Eftersom både Görgens och Pauls bilar blev stående på banan, rödflaggades loppet. Dubrawski och Hilding hann nu byta hjul men fick finna sig i att starta från bandepån bakom alla övriga vid omstarten.

Den andra starten blev nästan ett dacapo på den första, så efter de första kurvorna var Hultqvist i ledning igen. Engström fick i trängseln en punktering och körde ett par kurvor längre bort emot Pulls så att även denne blev av med en däckventil. Engström blev kvar utanför banan, medan Pulls kunde uppsöka depån och fortsätta två varv senare. När de två sistnämna stötte ihop drogs även Kjell-Åke Johansson med, så han kom iväg allra sist.

När samtidigt Ulf Granberg inte hade någon vidare fart på grejerna denna gång låg vägen till cupseger vidöppen för Hultqvist som körde otroligt försiktigt i kurvorna och höll nästan på att bli överkörd av Alfred Riis-Pedersen. De kämpade hela racet igenom och åtminstone vid ett tillfälle var det nära att Alfred kommit om. Vid målgången skilde en halv sekund. Laila Riis-Pedersen hade lite svårt att komma iväg i starterna. Båda gångerna blev hon passerad av några ekipage, men Laila undvek skickligt att bli indragen i några smällar och var redan efter ett varv uppe på tredjeplatsen. Hon höll sedan hela tiden undan för den jagande Boström. Därmed blev det två Riis-Pedersen på prispallen, vilket aldrig hänt förut. Granberg slutade femma med Bosse Hellström och uppåkande Kjell-Åke Johansson i hälarna.

FORMEL FORD

Lika spännande, om än inte lika dramatiskt, blev loppet för Formel Ford Junior, där sjukskrivne Fredrik Larsson saknades. Pole position togs av norske rallycrossesset Terje Schies son Thomas. Liselott Ericsson med ny motor åkte på hundradelen lika fort men förlorade pole på att Schie var snabbare på det första träningspasset. När ljussignalen växlade mycket snabbt från rött till grönt, blev Ericsson tagen på sängen och för mycket hjulspinn gjorde ju inte saken bättre, så hon ramlade snabbt till femte plats. Schie tog starten men upp på andra plats från femte position tog sig Tobias Lindström med Pontus Mörth och Marcus Johansson i släptåg. De fem i täten gick omgående loss från Kalle Lindfors och de övriga. Lindström satte stor press på Schie och det betalade sig till slut så att Schie gled av banan lite grann. Detta räckte för att både Lindström och Mörth skulle smita förbi. Schie hade därefter ingenting att säga till om utan fick istället kämpa med Johansson och Ericsson. När Johansson vid ett tillfälle försökte ta sig om Schie, utan att lyckas, blev det istället en liten lucka som Ericsson pep förbi i. Sedan försökte Linköpings-tjejen även ta sig om Schie, men det gick inte. Efter avslutad tävling fick Johansson 10 sekunders tillägg för vårdslös körning, varför han föll till sjunde plats bakom Lindfors, som tidigare blivit passerad av Jörgen Svensson. För FF-ungdomarna återstår ännu ett lopp på Kinnekulle och inför denna final toppar Mörth med två poäng till Lindström och Ericsson.

FORMEL OPEL

I Formel Opel handlade det enbart om Tommy Rustad. Han var snabbast på träningen och ledde det odramatiska loppet från start till mål före tidstvåan Peter Hallén. De fick även dessa positioner i sluttabellen. Mikael Kinnmark hade tredje träningstid och höll även denna plats en stund tills Pontus Stridh gick förbi. Strid slutade sedan trea både i tävlingen och serien före dagens fyra Kinnmark. Carl Rosenblad var lika klar femma under hela loppet, även om klassens nykomling Kjell Andersson i sin hyrbil attackerade hela tiden utan att komma om.

FORMEL 4

Formel 4 inledde söndagens övningar på Kinnekulle. De åtta ekipagen var förstärkta med sju danskar som körde FF2000-bilar, en klass som faktiskt aldrig har funnits i Sverige. Norrmannen Ole Martin Lindum var klart snabbast på träningen, men det hjälpte inte, då tidstvåan Ulf Johansson gjorde en mycket bättre start. Ulf kontrollerade sedan loppet som han ville med Lindum tvåa hela vägen. Tidstrean Ulrik Gustavsson låg trea en stund men passerades sedan av fyran Hasse Schöld. Gustavssons motor började dock missa och gå på tre cylindrar, så även den bäste FF2000-åkaren Carsten Boye gick förbi, innan målflaggan hängdes ut. Gustavsson leder dock fortfarande serien före Kinnekullefinalen den 18 september, men Johansson och Lindum knaprade in på försprånget, så det hela är en öppen affär. De tre inbjudna östeuropéerna låg sist ända tills de fick sällskap av dansken Jens Bruun, som fick göra ett ofrivilligt depåbesök för ett stop-and-ge-straff, vilket i sin tur berodde på att Bruun hade tjuvstartat.

LADY OPEL CUP

Hillevi Svantesson visade på Kinnekulle att hon kan åka fort även på denna bana - hon har sedan tidigare tagit pole position på Falkenberg och gjorde nu om bravaden. Cupledande Nettan Halldin var näst snabbast, medan cuptvåan Annika Flink tvingades avstå från start. Det började med att Flink rulladepå den fria träningen och sedan blev påkörd under tidkörningen. Bakaxeln blev så illaåtgången, att familjen Flink kastade in handduken. Svantesson hade på tok för mycket hjulspinn i starten och Nettan gjorde inte heller någon kanonstart, så istället passade Janne "Flash" Nilssons lillasyster Elisabeth på att kasta sig fram från tredje startrutan. Hon ledde sedan loppet mer eller mindre ohotat tills målflaggan sänktes.

LYCKADES

Svantesson lyckades trots startmissen sno åt sig andra position men jagades febrilt av Nettan Halldin. Halldin lyckades till slut klämma sig innanför Svantesson i en kurva men bestraffades senare för att hon kört innanför banmarkeringen. Straffet blev en sekunds tillägg. Det var en nyhet för oss och innebar att Svantesson återfick andraplatsen vidprisutdelningen. Stini Larsson var faktiskt uppe på tredje plats en kort stund innan Halldin smet förbi. Senare kämpade sig även Lillan Waern förbi Larsson medan Marie Rönn var sexa från start till mål. Halldin leder fortfarande serien klart, men Waern och Nilsson delar nu andraplatsen före Svantesson och Flink.

RENAULT JUNIOR

De sex Renault 5-juniorerna körde bara den korta slingan på Kinnekulle, men racet blev inte sämre för det, även om Patric Carlsson och Henrik Sirath dominerade hela vägen. Johan Ernholm gjorde en kanonstart från sin femte startplats och var trea efter det första varvet, men sedan kom Patrik Ernstsson farande och återtog sin tredjeplats. Även Joakim Hansson låg före Ernstsson en stund, men växellådsbekymmer och två snurrningar fick honom att ge upp.

YOKOHAMA CUP

Castrol Cup stod över denna gång. Istället körde Yokohama Cup två deltävlingar varav en redan på lördagen efter träningen. Efter fem raka segrar för Georg Bakajev fick BMW M3-åkarense sig frånåkt av tre GTE-Kadetter med Kjell Blom, Roger Ekman och Thomas Karlsson bakom rattarna i det första loppet. Bakajev gjorde nämligen en dålig start och nådde alltså inte högre än till fjärde plats. Till söndagens lopp vände man på startordningen bland de åtta första från lördagens race. vilket innebar att Lars Johansson i en Volvo 142 fick pole position med Bosse Johansson i en B-Ascona bredvid sig.

LEDNINGEN

Johansson tog även ledningen med Jonasson tätt efter, medan teamkompisarna Blom och Karlsson från MK Kinda kom bort helt. Blom blev vänd och fick sedermera teknisk flagg, medan Karlsson punkterade och tvingades ge upp. En snabb sorti gjorde även Anders Dahlgren. Den tredje Kadett-åkaren, Roger Ekman, gjorde emellertid ett bra förstavarv och avancerade snabbt från sjunde till tredjeplats med Bakajev i hälarna. Efter ett par varv fick den ledande 142:an ge sig för Asconan och så småningom rasade den gamla Volvon ner till en slutlig sjätteplats. Bo Johansson höll dock stånd länge, innan Ekman och Bakajev kunde ta sig förbi och säkrade två första placeringarna. Johansson klarade dock av att ta tredjeplatsen före Jörgen Adléns Escort och Jan Walters Ascona RX. Med en tävling kvar att avverka kan endast Bakajev och Ekman ta slutsegern, eftersom samtliga åtta tävlingar räknas.

SPECIAL SALOON

En vecka tidigare på Mantorp Park var Special Saloon tävlingarnas höjdpunkt. Av detta stolta startfält återstod dock inte mycket när det var dags för start på Kinnekulle. Noga räknat fanns det elva ekipage på plats, men av dessa hoppade tre Camaro Cup-åkare av, medan Ulf Palm fick sin Volvo 740 kvaddad redan före racet. Följaktligen ställde sju bilar upp till start med Ingvar Sands "Batmobile" på pole position och Stefan Pfister Lotus med nyrenoverad BMW-motor på andra rutan. Själva racet blev som historien om de tio små negerpojkarna. Sand fick för mycket hjulspinn i starten, så Pfister tog täten före Jarl Wermelins Opel Manta V8, Peter Bjuhrs Sierra Cosworth samt Sands Corvette. Pfister upptäckte dock omgående att hans motor inte var helt frisk. Oljetrycket sjönk och motorn överhettades. Sålunda tog Wermelin över täten med Bjuhr i hälarna. Samtidigt som Pfister sackade, bröt Sand loppet, medan Wermelins diff rasade så även Wermelin fick gå i depå och bryta.

SJUK BIL

Kvar återstod nu Bjuhr, Pfister sjuka bil samt Jimmy Larssons Ford GTD40 och Leif Frykås Ford Anglia. Larsson lyckades efter en lång jakt ta sig upp på andraplatsen, men när Frykås skulle försöka passera Pfister, så såg inte Pfister den låga Anglian. Det blev en krock så att Frykås snurrade tre varv – som tur var utan att träffa någonting hårt. Ordningen stod sig därmed till målgången med Bo Hellströms cup-Camaro en eftersläntrande femma. Eftersom "Peggen" Andersson var i Finland och tävlade, hemförde Pfister förstaplatsen i serien.

Claes Uddgren

Design by Bloms IT