SSK Kinnekulle 1993
Kinnekulle Ring 1993-05-01 - 1993-05-02

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc Junior
  Startlista
  Race

Renault 5 Junior
  Startlista
  Race

SSK Klass 1
  Startlista
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  A-Final



Antal tävlande: 109

Racerapport

Blandad pott i SSK-premiären

Årets premiärracing i SSK-serien blev av blandad pott den första söndagen i maj på Kinnekulle Ring. Det positiva var att standardbilsklasserna bjöd på stora startfält och många härliga fighter genom hela fältet som ger publiken valuta för entrén. Det negativa var Formel Ford och Formel 4, där man som åskådare undrade om förarna "bojkottade" tävlingarna. För endast sex förare dök upptill start i världens största racingklass, Formel Ford. Än sämre var det i Formel 4 med endast fem startande på plattan.

- För många tävlingar. Det är 13 race i år i Norden och man orkar inte åka alla. Tiden och ekonomin räcker inte till, kommenterade några förare. Under tidigare år har man hört att racingförarna i Sverige har haft alldeles för lite tävlingar jämfört med England och övriga Europa. Och därför blir de svenska förarna inte lika bra som de som kör i exempelvis England där man tävlar varje helg. Nu när det finns fler tävlingar har man inte tid och råd att åka. Men synd var det om såväl SSK som publiken. Arrangörerna borde stryka klasser från programmet, som inte har tillräckligt många förare intresserade.

JUNIORER

Nu lägger vi det tråkiga åt sidan och tittar i stället på det positiva. Söndagens största överraskning var Liselott Ericson, Linköpings MS, i den nya klassen Formel Ford Junior. Hon åkte snyggt, städat och fort i sin svarta FF, som hon inhandlat av Thomas Rådmyr i höstas. Redan under träningen visade hon killarna vad som var i görningen. Hon slog till med andra bästa tid och fanns i första ledet tillsammans med Pontus Mörth, Kil. Bilsportförbundets Junior Lions i Itchi Bans stall, Fredrik Larsson och Tobias Lindström, hade tredje och femte startruta.

När startljuset slog om till grönt var Mörth snabbast följd av norrmannen Thomas Schie och Ericsson. Norrmannen Schie orkade hålla det höga tempot i drygt två varv innan han snurrade av i Kvarnkurvan. Ericsson ärvde därmed andraplatsen och höll den med lätthet in i mål. Trean Marcus Johansson, Jönköpings KC, tappade mark hela tiden och var tio sekunder efter. Fredrik Larsson, var på gång uppåt då han i ivern att plocka placeringar körde om under gulflagg och togs av banan. Även Kalle Lindfors körde starkt, avancerade bakifrån, tog sig förbi Lindström och belade fjärde plats. Juniorerna åkte fort. Ser man till deras tider och snittfart hade Mörth och Ericsson placerat sig som trea och fyra bland seniorerna.

Renault 5-juniorer fanns också på plats och körde den korta banslingan. Det var mycket jämnt i starten in i första kurvan men Patric Carlsson, Nyköping, hade innerspår och tog därmed täten då Henrik Sirath, Hörby, tvingades släppa och gick in bakom. Sedan jagade Sirath Carlsson de 15 varven. Carlsson åkte i rätt spår och gav aldrig Sirath någon chans att ta sig förbi. Trea blev Johan Ernholm följd av brodern Peter. Under lördagsträningen hade motorn i Carlssons bil skurit. Han ringde Andreas Boström i Hässleholm, och fick låna dennes bil. Carlsson åkte ned på kvällen, hämtade Renaulten och var tillbaka tidigt på söndagsmorgonen. Så visst var Carlsson värd den segern.

YOKOHAMA CUP

Med 32 bilar på startplattan händer det lätt en hel del. Inget undantag i detta Yokohamalopp. Redan under första varvet, tillbaka under bron, small det och sex-sju bilar var inblandade och rödflaggan kom fram. Tre av dem tvingades bryta. När det blev dags för omstart tog Bengt Nilsson, Göteborg, starten följd av Bo Johansson, Anderstorp, med Georg Bakajev, Borås, som trea. Bakajev som dominerade träningen behövde bara fyra varv på sig innan han som väntat var i ledningen och kunde åka hem en lätt seger med sin snygga BMW M3. Nilsson var lika säker tvåa följd av Roger Ekman, Gråbo. Bo Johansson blev inblandad i en mindre sammanstötning och var av banan, kom tillbaka och körde upp sig till en fjärdeplats i mål.

CASTROL CUP

I Castrol Cup finns det nu många snygga och välbyggda bilar som gör klassen intressant. Torbjörn Nordenström, Anderstorp, var snabbast i starten och ryckte till sig ledningen följd av Ulf Palm, Nyköping, i sin stora Volvo. Anders Dahlgren, Ulricehamns MK, som stod i första ledet, missade starten och var bara femma-sexa genom de första kurvorna. Efter ett varv fick Ulf ytterspår i depåsvängen och genast passerade tre-fyra bilar på innern. Ulf tappade ytterligare placeringar och slutade sjua. Dahlgrens son Mikael gjorde en fantastisk körning med sin Mercedes, plockade snabbt några placeringar och tog sig upp på en andra plats bakom Nordenström som rattade sin Manta till en lätt seger. Pappa Anders hade följt Mikael i bakluckan upp till en tredje plats. Mikael drog sedan sakta i från Anders och de två höll sina placeringar in i mål. Detta var första gången Mikael var på pallen och hans första vinst över fadern. Det lär säkert bli fler innan säsongen är slut. Bakajev lättade sin BMW och lade på slicks eftersegern i Yokohama Cup. och deltog i Castrol Cup. Ånyo gjorde han ett fint race och slutade fyra.

KLASS 1

I klass 1 var det bredsladdar och däcktjut i varje kurva. Och många täta fighter slutade med buckliga skärmar och diverse lösa delar. Jonas Johansson, Arvika, med sin Peugeot 205 GTi, bland alla Volvobilar, tog starten och jagades av Anders "Sniffen" Johansson, Hyllinge, och Claes Jarl, Trelleborg. På femte varvet satte ”Sniffen” in en attack på Johansson och körde om efter bron. I stridens hetta såg ”Sniffen” inte en gulflagga. Han fick svartflagg och gick i depå. En förgrymmad ”Sniffen” lämnade snabbt banan. Johansson fick tillbaka ledningen ett par varv, innan Jarl tog sig förbi och började bygga upp ett litet försprång. Men när tre varv återstod gjorde Jarl en miss och Johansson återtog ledningen och kunde vinna. Jarl blev tvåa med Enar Viktorsson, Uddevalla, på tredje plats. - Äntligen blev det en seger. Det var kul att kunna slå alla Volvoåkarna, jublade Johansson när han klev ur bilen. Johansson kör nu sin tredje säsong med Peugeoten och då förstår man hans segerglädje.

FORMEL FORD

I Formel Ford är man van att se stora startfält. Så visst såg det lite fattigt ut på startplattan när sex bilar ställde upp till start i världens största racingklass. Som väntat blev det Nicke Blom, Stockholm, och Thomas Rådmyr, Skövde, som dominerade loppet. Blom var snabbast i starten följd av Rådmyr. De två höll sedan ihop tills målflaggan föll. Endast en miss från Bloms sida skulle kunna ändra på resultatet. Han drog ifrån på rakan medan Rådmyr tog igen det förlorade på den kurviga delen. Om tredjeplatsen var det samma sak. Här var Micael Fredriksson, Lidköping, trea loppet igenom, med Christian Forsbäck, Stockholm, jagande bakom sig.

FORMEL 4

Med fem bilar på startplattan kunde man inte vänta sig någon större dramatik i Formel 4. Redan efter första varvet var all spänning över. Carl-Ove Kruus, Tidaholm, var snabbast i starten och ledde fram till Kvarnkurvan. Men sedan kom såväl Ole Martin Lindum, Norge, som Ulrik Gustavsson, Skövde, och tog sig förbi. Men i TV-kurvan, innan depån, snurrade Gustavsson av och kom upp som sista man, ca 20 sekunder bakom ledande Lindum. Sedan var det bara en lång väntan på målflaggan. Gustavsson körde lätt upp sig till en andraplats i mål och plockade in tolv av de tappade 20 sekunderna.

MORGAN BJÖRK

Design by Bloms IT