SSK Karlskoga Kanonloppet 1995

Gelleråsbanan 1995-09-02 - 1995-09-03

Resultatlistor


Camaro Cup
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Renault Clio Cup
  Startlista
  Race

RS & Clubman
  Startlista
  Race

SSK Klass 1
  Startlista
  Kval
  Race

Superkart
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Swedish Super Kupp
  Startlista
  Kval
  Race

Volvo Original Cup
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Cup
  Startlista
  B-Final
  A-Final

Antal tävlande: 221

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

SSK arrangerade Kanonloppet där huvudklassen var Nordiska Mästerskapet i Superkart

Regerande mästaren norrmannen Torgeir Kleppe ledde komfortabelt och såg ut att ha guldet säkrat när han plötsligt åkte av på näst sista varvet! Mats Österberg tog då över ledningen och vann före Kleppe och Stefan Axelsson. (Först kördes en förfinal, för att sortera ut startordningen till finalen och den vanns av Kleppe före Österberg och Axelsson.)

Den så populära Renault Clio Cup började gå på sista versen, och efter säsongen 1995 slutade Volvo att supporta klassen. Hur som helst bjöd förarna på ett spännande race. Sten-Erik Nilsen och Pontus Strid hade en stenhård fight om segern. De bytte platser ideligen och drog ifrån det övriga fältet. Nilsen drog det längsta strået och vann före Strid. Nilsen vann även mästerskapet. Det var minst lika hård fight om tredjeplatsen. På sista varvet låg Fredrik Örnedal, Patrik Ernstsson och Trygve E Enger sida vid sida ned mot Tröskurvan. Ingen ville bromsa först. Till sist var Örendal smartast som släppte medan Ernstsson och Enger bromsade alldeles för sent och brakade av banan. Enger kom upp igen, medan Ernstsson tvingades bryta. Örnedal blev därmed trea i racet. De fyra bästa i mästerskapet fick åka till världsfinalen på Monza och det blev: Nilsen & Strid samt Joakim Carlsson och Ulrik Gustavsson.

Camaro Cup har ett rykte om sig att köra hårt och tufft, och de hade haft sin beskärda del under säsongen, men till finalen blev det ett städat race. Kanske berodde det på regnet? Greger Kronegård vann första racet före Hasse Pulls och Tomas Engström. Engström tog det medvetet lugnt för med tredjeplatsen hade han säkrat mästerskapssegern för andra året i rad. I det andra racet vann Engström före Kjell-Åke Johansson och Göran Andersson.

Det var mycket jämnt i Volvo Original Cup. Fem förare hade chansen att bli mästare. Benno Andreasson och Roger Rudenbrandt stod i första startledet, men det var veteranen Reine Carlsson som tog starten. Det blev lite smällar i fältet, som tunnades ut efterhand. Till sist var det Rudenbrandt som gick segrande ur striden före Niclas Bengtsson och Reine Carlsson. För Carlsson räckte tredjeplatsen ändå till seger i cupen.

I Formel Ford hade det blivit ett riktigt generationsskifte, för ungdomarna var snabbare än seniorerna ännu en gång. Fredrik Amrén tog pole före Richard Göransson och Andreas Boström. Amrén tog starten och ryckte åt sig en rejäl lucka. På tredje varvet körde fem bilar av vägen och pacecar kom ut för att underlätta bärgningsarbetet. Amrén var snabbast i omstarten och bakom honom hade John Stambeck en fin fight med Richard Göransson. Amrén vann före Stambeck och Göransson. I Swedish Super Cup tog Jimmy Bohlin årets andra seger på hemmabanan. Nu före Claes Rothstein och Ulf Johansson.

I Yokohama Cup vann Ronnie Hermansson före Jan Walter och Roger Börjesson. Georg Bakajev vann Castrol Cup före Torbjörn Nordenström och Svein Kristiansen. Eric Persson vann Klass 1 före Ebbe Alriksson och Krister Karlsson. Christina Lundberg vann Lady Corsa Cup före Pia Lassbo. Torbjörn Holmstedt vann RS/Clubman före Stefan Mumm och Mattias Persson.

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT