RHK-Final Anderstorp 1996
Scandinavian Raceway 1996-09-14 - 1996-09-14

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Formel Vee
  Race

Formel Äldre
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Standard-1965
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race



Antal tävlande: 53

Racerapport

Entusiasterna som håller igång ett rullande bilsportmuseum

Racinghistoriska klubbens tävlingsserie för 1996 avslutades på Anderstorp lördagen den 14 september genom ett samarrangemang mellan RHK och Nya Anderstorp RC. Särskilt dramatiska var racen inte. Till viss del beror det på att de olika klasserna består av underklasser med bilar av olika prestanda. Om det hade funnits publik på tävlingarna, skulle den inte haft lätt att hänga med. Men vad gör det? Förarna och deras sällskap har trevligt. Och deras mest berömvärda insatser består i att hålla de historiska bilarna rullande och i fint skick. Sex vackra Porsche 356:or på Anderstorp är ett gott exempel.

Den mesta spänningen fanns i dagens sista heat, för GT/GTS klassen med bland andra just Porscharna. Bakom den klart vinnande Henry Andersson i en Chevrolet Corvette kämpade den färske Mikael Rosenlechner i Porsche 356 med Björn Jansson i en MGB och Jan Skoog i en annan 356:a. Högst fart ut ur Karusellkurvan hade varje varv Jansson, vilket medförde att han också hade de största svårigheterna att ta den tvära depåkurvan, som följer direkt på karusellen. Han hade samma problem varv efter varv och till slut snurrade han. Härmed smet Skoog förbi och avgjorde striden. Rosenlechner var aldrig hotad av Skoog. MGB-Jansson blev fyra efter Andersson och de två Porscheförarna.

Standardbilar körs i två huvudklasser, för nyare och för äldre bilar. I den nyare klassen deltar även GT-bilar. Här tog Olof Wijk en säker seger med en Lola T380 före Pekka Nyström i en Chevrolet Corvette och Martin Rasmussen i en BDA-Escort.

Den äldre standardvagnsklassen anfördes av Bo Bergström i en Ford Mustang. Han följdes av en grupp Ford Cortina Lotus-förare. Snabbast av dem var Sven-Åke Hermansson. Ett stycke bakom denne låg Lars-Åke Nilsson och Viktor lsraelsson, samt Volvo Amazon-föraren Uno Svensson. Så blev också ordningen i mål. TV-kändisen Christer Glenning i en Volvo PV visade prov på fin fighteranda i ett par härliga närstrider längre bak i fältet.

Tre formelklasser var med på Anderstorp. I Formel Ny vann som brukligt Peo Söderberg i en March Formel 2. Rickard Appelgren i en F3-March hängde med bra och var faktiskt uppe i ledningen ett tag sedan Söderberg råkat i trubbel. Den senare kom dock igen och vann.

Formel Vee fyller 30 år i år. På Anderstorp körde man i ett eget heat. Favoriten Axel G Madsen hade fått ett styrstag knäckt i en kollision på förmiddagsträningen, men hunnit få det lagat till tävlingen. Han tog ledningen direkt och släppte den aldrig. Det hade han aldrig tänkt göra, för i sittbrunnen hade han med sig en flagga som han viftade med triumfatoriskt när han passerade mållinjen. Tyvärr kom Horst Brüning inte till start i Bertil Roos smått klassiska RPB på grund av ett motorfel. Denna bil har samma orange lackfärg som i dess originalutförande för 25 år sedan. Den hade framstått som ett blixtnedslag i ett startfält där blått och gult annars är popfärgerna. Det högsta motorljudet på Anderstorp åstadkoms av de minsta motorerna, i Midgetbilarna... på 500cc i klassen Formel Äldre. Per Hågeman i en Cooper Norton segrade.

Lars Gunnarsson

Design by Bloms IT