SSK & SPVM Kinnekulle 2021

Kinnekulle Ring 2021-06-04 - 2021-06-06

Results list


Aquila Formula 1000
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Ginetta GT5 Challenge
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Qualify
  Qualify 2
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

RS & Clubman
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2 + VolvoCupen
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3AB + Classic Racing
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3C
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Qualify
  Heat 1
  Heat 2

Number of competitors: 138

Race Report
The race report is usually written in Swedish. Use Google Translate to translate it into another languages.

Solig Sportvagnspremiär på Kinnekulle Ring

Sportvagnsmästerskapet körde årets första tävling på Kinnekulle Ring tillsammans med SSK-Serien och Ginetta GT5 Challenge. Tävlingen kördes utan publik i ett strålande soligt väder.

Roadsport C, som består av Mazda MX-5 Cup, hade ett rekordstort startfält med 33 bilar, vilket var mer än vad banlicensen tillåter. De fick därför dela upp sitt heat. Uppdelningen bestämdes av kvalet där de 15 bästa körde i Grupp 1. Det blev en spännande kamp mellan David Malmberg och Petter Sångberg där Malmberg lyckades vinna med endast 0.2 sekunder före Sångberg. Det var Malmbergs första vinst i klassen någonsin. Ulf Andersson kom trea. I den andra gruppen vann Lennart Krüger före Andreas Eckemark och Per Fosselius. Som tack fick dessa tre förare köra sitt andra race ihop med Grupp 1. Det blev en ny härlig kamp mellan Malmberg & Sångberg där Malmberg återigen avgick med segern före Sångberg med Lars Olsson som trea. Tomas Henriksson vann den andra B-finalen före Daniel Nyman och Lars Hultman.

Verktygsboden Modsport I bjöd också på ett stort startfält och spännande race. Bo Johansson tog pole med sin nya Chevron GR8 före Jonas Jansson och Bengt Johansson. Det blev dock inte något mera kört för Johansson eftersom det tog eld i karossen efter en grenrörsläcka. Jonas Jansson vann det första racet 0.6 sekunder före Jan Brunstedt och John Erik Öberb. Det andra racet blev lite med utspritt och det var dessutom två förare som tilldömdes tjuvstart. Brunstedt vann till sist före Bo Johansson och Peter Eriksson. I Verktygsboden Modsport II vann Björn Axelsson före Toni Berggren och Kent Johansson. Det blev samma trio på pallen även i andra racet.

Dag Löfqvist vann Roadsport A före Henric Månsson och Björn Nyman. Andreas Ekvall vann Verktygsboden III före Jonas Jonsson och Håkan Månsson. I andra racet vann Månsson Roadsport A före Löfqvist och Gunnar Östlund. Gustav Larsson vann Verktygsboden Modsport III före Andreas Ekvall och Håkan Månsson. Jonas Jonsson vann Roadsport B före Jonas Gräf i båda racen.

I heatet för RS & Clubman fick vi se de nya bilarna från Wolf. Erik Stillman vann båda racen i RS före Simon Hultén, som körde var sin Wolf Thunder. Monika Arvidsson tog tredjeplatsen i första racet men körde tyvärr inte andra racet. I Clubman vann Magnus Andersson före Robert Persson och Robin Wachmann i båda racen.

Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp som körs första helgen i juli.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Dubbelseger för Hampus Rydman – igen…

Hampus Rydman fortsätter att dominera Ginetta GT5 Challenge. På Kinnekulle Ring segrade han på nytt, med Jesper Ramsberg som stark tvåa båda gångerna. Peter Wiborg utmanade om andraplatsen men i jakten på Jesper hamnade han utanför banan och tvingades senare bryta. I det andra loppet körde han i mål som trea men en bestraffning för felaktig start flyttade ner honom rejält i resultatlistan.

Douglas Dahlström var trea i förmiddagens tävling och tog därmed sin första pallplacering. Andreas Lundin följde tätt därefter med G40-debutanten och förre G20-vinnaren Joakim Strid som femma. Niklas Kristiansson var sexa, trots 10 sekunders tidstillägg, och klart bäst i Seniorklassen med Johan Thunholm närmast.

Det andra loppet blev smått kaotiskt när Roger Joleby körde ihop med Thunholm redan i första kurvan, varvid SC kallades ut. Innan dess hade Jesper Ramsberg tagit ledningen före Rydman men vid omstarten återställdes ordningen. Efter Wiborgs tidstillägg övertog Alexzander Kristiansson tredjeplatsen med Kevin Blomberg fyra och Andreas Lundin som femma. Niklas Kristiansson var åter överlägsen bland Seniorerna och den här gången följdes han närmast av Karl-Arne Källström. Fina körningar gjorde också Mikael Benjaminsson med en åttonde och en nionde plats totalt.

En av helgens förlorare var Anders Hedensjö som körde av i båda loppen, efter att ha varit närmast Kristiansson i Ginetta Senior. Sammanstötningen på första varvet i det avslutande racet fick ett efterspel där Joleby ansågs vållande och uteslöts från resultatlistan.

En månads uppehåll väntar innan det är dags för klassiska Västkustloppet i Falkenberg, den första svenska tävlingen på nästan två år där man planerar att kunna ta emot publik!

Leif Lindström

SSK-premiären på Kinnekulle

SSK-premiären 2021 avgjordes den 4-6 juni på ett stekhet Kinnekulle ring.

Tävlingen kördes på ett strålande soligt Kinnekulle utan publik med Sportvagnsmästerskapet, Aquila och JRM – Ginetta GT5 Challenge som gästklasser. Här följer en kort summering hur det gick i SSK-klasserna i premiären av denna jubileumssäsong då SSK-serien fyller 50 år. Rapport från övriga klasser hittar ni på respektive hemsida.

SSK Klass 3A

I SSK Klass 3A fortsatte kampen där den slutade 2020, nämligen den mellan Robin Wärmlund, BMW, Joel Thoren, BMW och Richard Eriksson, Dodge Challenger. Mästaren från 2020 – Richard Eriksson kör i år en ny bil, en Dodge “Volvo” Challenger som han delar med brorsan Mikael Eriksson som då kör den i SSK Klass 3C. Det är samma motor (Volvo) och växellåda som dom hade i sin framgångsrika Volvo 240. Men dom har inte hunnit testa nya bilen så mycket och har en del barnsjukdomar, så det finns fortfarande en del att jobba på för Katrineholmsgänget.

I tävlingen var det det BMW-förarna som var vassast i starten och drog iväg rejält. Robin Wärmlund har jobbat på med bilen och körningen och det lönade sig. Robin fick efter hårt slit en liten lucka till övriga fältet och vann, tvåa blev Joel och trea Rickard. Samma resultat fick vi även i det andra loppet.

SSK Klass 3B

Mats Blomqvist från Alingsås var tillbaka i SSK med sin Nissan 200 SX. Mats var vässat högerfoten rejält och fick även bilen att gå riktigt bra. Han vann dubbelt i B-klassen.

SSK Klass 3C

I C-klassen var det upplagt för en riktig batalj när Jan Brunstedt, Audi R8, Samuel Johansson, BMW E36 GTR och Christoffer Bergström, V8 Thundercar var redo för premiären 2021. I kvalet var Samuel snabbast (52,844) förre Janne (53,251) och Christoffer (53,340).

I race 1 var det trångt i starten när alla skulle igenom kvarnkurvan, för bakom ovannämnda förare var det även tajt mellan Simon Olsson, V8 Thundercar, Bengt Johansson, AC Cobra, Ronny Olsson, V8 Thundercar och Peter Eriksson, Porsche 997. Men det var Stockholmaren Christoffer Bergström som var i ledning efter första varvet, följt av Samuel och Janne. Dessa tre gick en tuff kamp inledningsvis, en kamp som tyvärr blev lite väl tuff mellan Samuel och Christoffer när båda krokade ihop med varandra i kvarnkurvan, vilket resulterade i att Christoffer körde av och tvingades bryta resten av helgen. Samuel kunde fortsätta och vann förre Janne Brunstedt med Simon Olsson som trea i mål. Senare fick Samuel ett tidstillägg till följd av incidenten och flyttades ned till tredjeplats. Janne blev då istället vinnare med Simon som tvåa och Samuel som trea. I race 2 var det lika tajt racing, och nu om nästan alla positioner i fältet. I toppen var det Samuel och Janne som gjorde upp om segern. Samuel tog starten där Janne flera gånger försökte att komma förbi, men Falkenbergsföraren släppte inte taget om förstaplatsen och fick sin revansch. Samuel vann med Janne som tvåa, Simon Olsson blev trea.

SSK Klass 2

Klass 2 är en av flera SSK-klasser som blir extra intressant i år. Med flera duktiga förare som har potential att vinna kan det bli en riktigt hård poängkamp under säsongen. I premiären såg vi flera förare som tränat och skruvat mycket under vintern. En av dom var Svante Lundkvist från Skepplanda. Svante som byggde ny BMW till säsongen 2020 hade nu förbättrat bilen och sin egen körning. Han hade en riktigt bra fajt med en annan BMW-förare, nämligen Anders Svensson. Anders har rutin och gav inget gratis till Svante. Tyvärr ville inte Anders BMW vara med hela loppet och han fick bryta med tekniska bekymmer. Svante kunde då hålla undan i ledning och därmed vinna sitt första race någonsin i SSK Klass 2. Tvåa blev Richard Edberg, Mazda RX-7 och trea Roger Ekman, Honda CRX. Filipe Skagerfält, Volvo 940 körde sin första tävling i klass 2 och körde i mål på en fjärdeplats. Fjolårets mästare Malin Hellman fick problem redan på träningen och kom aldrig till start mer under helgen.

I race 2 var Anders Svensson nu tillbaka och kunde ta upp kampen med övriga fältet. Tyvärr drabbades Svante nu av tekniska bekymmer med sin BMW och fick bryta. I stället var det Richard Edberg som gav sig in i kampen om segern med Anders och Roger i toppen. Richard körde så bra att han kunde ta sig upp i ledning med sin wankel-mazda. Det höll han ända in i mål. Richard vann med Anders som tvåa och Roger som trea igen.

VolvoCupen

Här kommer flera förare köra den något nyare Volvo S60 modellen i år. Jan Johansson, Kevin Rikardsen och Kalle Rikardsen köra denna modell under säsongen, blir intressant att se vad dom kan hitta på resultatmässigt? I premiären hade flera höga förväntningar på dom förare som nu har rutin från tidigare säsonger i klassen. En av dom förare är Sanna Andreasson från Gråbo som kör en Volvo 850. Sanna drog upp ett högt tempo redan i race 1 och visade att rutinen spelar roll. Här hade inte konkurrenterna en chans. Sanna uppfyllde alls förväntningar och vann direkt! Tvåa blev Kevin Rikardsen och trea blev Felix Norén, som därmed tog sin första pallplats i VolvoCupen. Sanna vann även race 2 med Kevin återigen som tvåa. Men nu fick vi se en återvändare på pallen, nämligen Jan Johansson från Onsala som tog en tredjeplats med sin nybyggda Volvo S60. Gammal är äldst! 🙂

Renault Junior Cup

Kristoffer Norling från Falun gör comeback i ungdomsklassen i år efter att ha tävlat ett tag i Legends Cup. Kristoffer har verkligen vuxit som förare och visade att han har mer rutin nu. Andra förare som också bättrat på sin körning är bland annat Eddie Ramirez Eriksson, Albin Lennström, William Bengtsson och William Severinsson. Kalle Rikardsen vann klassen 2020 och har inte planerat att köra Renault Junior Cup i år, men hans nya Volvo S60 är inte klar för start och därför deltog han i Renault-klassen istället.

I race 1 var det Kristoffer Norling som började med om körningar direkt efter starten och var snart uppe i ledning. Killarna och tjejerna jobbade på ordentligt bakom, men kom aldrig förbi. Kristoffer vann med Eddie Ramirez Eriksson som tvåa och William Bengtsson som trea. Kristoffer vann även race 2, men nu fick vi se Albin Lennström som tvåa och fjolårets mästare – Kalle Rikardsen som trea. Stort beröm till alla ungdomar efter bra insatser…

SSK Klass 1

Här fick vi se två nykomlingar i klassen. Filip och Johan Helgstrand. Dom vann varsitt race i deras BMW 320i. Men här behöver vi hjälp med att få ut fler deltagare på banan. Har du eller känner du någon som har en tävlingsbil i standardutförande hemma, hör av er. Denna har som många andra SSK-klasser potential att växa.

SSK Classic

I SSK Classic Racing var det nykomlingen Tore Buer i Volvo 242 som gjorde upp mot Stefan Axelsson i Ford Escort om segrarna. Stefan vann det första loppet och Tore det andra. Till Falkenberg kommer även Jörgen Adlén och Ulf Andersson. Även i denna klass finns det många bilar som står i garagen runt om i landet. Vi hoppas fler kommer ut på banorna under detta jubileumsår. 🙂

Thomas Nilsson
Design by Bloms IT