Falkenberg Classic 2021

Falkenberg 2021-09-17 - 2021-09-19

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

Antal tävlande: 195

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Rafflande finaler i Falkenberg

Riksmästerkskapsfinalen för årets racerhistoriska cup kördes som vanligt i Falkenberg. 140 historiska bilar stod på startlinjen. Det var ett småkallt och lite blåsigt höstväder som bjöds i Falkenberg och några hundra tappra åskådare fanns på plats för att bevittna finalerna.

Formel Vee

Formel Vee kom till start med 21 bilar på griden och de bjöd på rafflande race med många omkörningar. Speakern Bosse Lindman var hes när tävlingen var över och den allra sista finalen för helgen blev också den mest spännande som Lindman någonsin hade sett!

Henrik Mathiasson var snabbast i kvalet före Anders Tjärnlund och Håkan Green. Dessa tre förare plus Johan Lund, Magnus Rugsveen, Richard ”Lillen” Persson och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson bildade en klunga där de bytte positioner ideligen. Efter halva loppet krokade ”Lillen” och Tjärnlund ihop och tvingades bryta. Green vann före Lund och Rugsveen.

Det andra racet blev minst lika spännande med många omkörningar och tät intensiv racing från start till mål. Det blev en riktigt dramatisk målgång när Green och Lund krokade ihop och mer eller mindre backade över mållinjen. ”Lillen” vann före Pontus Bencsik, Lund, Tjärnlund och Green. Det skiljde 1.1 sekund mellan de fem första förarna!

Formel Äldre

De äldsta formelbilarna var samlade i ett heat som innehöll stor spridning i ålder. De äldsta var förkrigsbilar från tidigt 30-tal, sedan fick vi se en ”Midget”, Formula Junior och F3 1000cc. Clas Müller var klart snabbast med sin F3 Brabham BT28 och han vann heatet före Hans Hillebrink i FJ Lotus 20 och Petter Huse FJ Focus MkIV. Müller vann även andra racet före Huse och Hillebrink.

Formel Ford

Håkan Tagesson var snabbast i kvalet i Formel Ford och han tog ledningen i racet, men han blev snart utmanad av Nicklas Nilsson. De hade en härlig duell och de bytte ledningen flera gånger. Det blev Nilsson som vann till sist med endast 0.274 sekunder före Tagesson. Pentti Hildingsson kom trea. Hans Hillebrink blev bästa Formel Vee med dubbelförgasare på fjärde plats. Det andra racet blev dramatiskt. På andra varvet snurrade Dan Linblom och blev stående i Ginstkurvan. Bengt Lofthammar försökte veja, men tyvärr krokade de ihop och så var dagen förstörd för dem båda. Det blev en ny sevärd kamp om ledningen, men prispallen blev samma som i race ett till sist. Christer Oliw var den enda Formel Vee som tog sig i mål.

Formula Slicks

Torgny Johansson var som väntat snabbast i kvalet i Formula Slicks med sin F2:a, men i racet tvingades han tyvärr bryta med trasig topplockspackning. Det lämnade fältet öppet och Alexander Weiss vann överlägset med sin F3 Reynard 873 Alfa Romeo. Peter ”Lill-Orsa” Bohlin körde över linjen som tvåa, men han fick 10 sekunders tidstillägg för tjuvstart, så han föll till femte plats. Thomas Rådmyr blev tvåa före Anders Lofthammar. ”Den enes död…” Michaela Månlycke tvingades avstå första racet sedan hennes tändbox hade gett upp. När Torgny Johansson tvingades utgå kunde hon ta hans tändbox och komma till start i andra racet från sista startposition. Månlycke jobbade sig upp genom fältet och hon tog sig ända upp till andra plats. Dock var avståndet för stort fram till Weiss som vann igen. Peter Bohlin fick revansch för sin tjuvstart i första racet, för nu slutade han på tredje plats. Det blev dock lite kaotiskt under racet när Rådmyr hade snurrat. Säkerhetsbilen gick ut för att samla ihop fältet. När fältet släpptes igen gjorde Weiss en ”F1-start”, dvs han ryckte ifrån det övriga fältet som låg samlade bakom Sören Forsberg. Flera av förarna blev otåliga och körde om Forsberg innan start/mållinjen, varför fyra förare fick tidstillägg!

1000cc Cupen

1000cc Cupen har haft det tufft under Coronatiden och har varit den klass som har tappat flest deltagare, men nu äntligen har vinden vänt och de kom till start med 19 bilar denna gång! Det är den bästa siffran sedan pandemin startade. Mattias Ståhlberg var snabbast i kvalet före Tobias Wijk. Dessa båda herrar bjöd på mycket fina dueller där de delade på ledningen under båda racen. Det var Ståhlberg som var starkast då han vann båda racen före Wijk. Per Ola Persson och Gustaf Stenquist delade på tredjeplatserna.

GT före 1965

I GT-klassen var Anders Schildt tillbaka och det märktes att han var körsugen, för han vann båda racen före Bengt-Åke Bengtsson och Tommy Bencsik.

Standard över 1000cc

I standardbilsheatet för bilar över 1000cc + nyare GT & Standardbilar 1966-1971 under 1300cc kom Anders Jensen till start i en helt nybyggd Ford Escort 1300 GT. Bilen visade sig vara välbyggd, för han tog ledningen från pole och vann första racet före Martin Andersson och Mattias Ståhlberg. Conny Abrahamsson lånade ut sin Ford Escort 1300 GT till Jonas E Pölda som fick starta sist i andra racet. Pölda plöjde sig fram genom fältet och var i kapp Jensen efter bara några varv, men sedan var det inte så lätt längre… Andersson och Ståhlberg duellerade om ledningen medan Jensen och Pölda duellerade om tredjeplatsen. Jensen tvingades tyvärr bryta. Andersson vann före Pölda och Ståhlberg.

STD & GT 1966-1990

I det stora standardvagnsheatet för bilar mellan 1966-1990 var de snabba bröderna Leth Sörensen från Danmark med i toppen ännu en gång. Mads var den snabbare av de två och han startade från pole. Han fick fullt upp med Anders Berger, som var upp i ledningen ett tag, men det blev Mads som vann till sist före Berger och brodern Per. Det andra racet fick en dramatisk inledning. Mads Leth Sörensen drog sönder sin kardanstång i starten och blev stående på plattan. Bilarna från de bakre leden hann få upp farten och körde in i honom och det blev ett karambolage. Heatet rödflaggades omedelbart. Falkenbergs snabba funktionärer städade snabbt undan alla strandade bilar. Ingen person skadades i smällen. Fältet ställdes upp igen och loppet startades om. Berger vann knappt före Per Leth Sörensen och Tomas Hall.

Vi fick tre nya riksmästare; Gustaf Stenquist vann standardbilsklassen, Johan Lund vann formelklassen och Bengt-Åke Bengtsson vann GT-sportvagnsklassen.

Anders Tjärnlund blev årets RHK-mästare före Johan Lund och Bengt-Åke Bengtsson.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Sportvagnsfinaler i Falkenberg

Sportvagnsmästerkapet körde sin final i Falkenberg och de passade även på att köra de race som de aldrig körde när tävlingen på Mantorp Park ställdes in i våras. Det blev alltså fyra finalheat under helgen.

Roadsport C mönstrade 28 bilar och fyllde därmed nästan banlicensen. David Malmberg tog pole före Lars Olsson och Ulf Andersson medan mästerskapsledaren Petter Sångberg fick åttonde tid. Sångberg jobbade snart upp sig till ledning i första racet som han vann före Malmberg och Olsson. Vi fick se samma trio på pallen i andra racet och därmed var så att säga Mantorpsdelen avklarad. I det tredje racet var det Malmberg som var starkast och han vann före Sångberg och Olsson. I det avslutande racet vann Sångberg före Ulf Andersson och Olsson. Miataförarna bjöd verkligen på härliga och publikfriande fighter under hela helgen! Petter Sångberg vann Roadsport C och han var dessutom den som plockade flest poäng av alla i SPVM i år.

I Roadsport A var det Henric Månsson och Dag Löfqvist som stod för duellerna under hela helgen. Månsson vann första racet före Löfqvist och Jerker Flink. Månsson vann det andra racet före Löfqvist och Nyman. I det tredje racet var det Löfqvist som vann sedan Månsson brutit. Björn Nyman kom tvåa och Thomas Larsson trea. Månsson var tillbaka som vinnare i det fjärde racet före Nyman och Larsson och nu var det i stället Löfqvist som bröt. Månsson vann Roadsport A totalt.

Max Lindblom vann samtliga fyra race i Roadsport B. Max Dymling tog andraplatsen tre gånger och en gång bröt han. Rolf Dawidzon tog tre tredjeplatser och en andraplats. Lindblom vann även totalen.

Kent Heijel inledde helgen bäst i Verktygsboden Modsport III där han vann första racet före Jonas Gräf och Andreas Ekvall. Vi fick se samma topptrio även i andra racet, men i tredje tvingades Heijel bryta och Ekvall vann före Håkan Månsson och Anders Björnson. Ekvall vann även det avslutande racet före Månsson och Karl-Arne Källström. Ekvall vann totalt i år.

I Verktygsboden Modsport I vann Jonas Jansson det första racet före Bo Johansson och Lars Macklin. Jansson vann även det andra racet före Johansson och Peter Eriksson. I det tredje racet tvingades Jansson bryta. Bo Johansson vann före Bengt Johansson och Eriksson. Bo Johansson vann det fjärde racet före Eriksson och Macklin. Bo Johansson vann totalt.

Det blev ingen lyckad helg för Toni Berggren, som kom till Falkenberg med mest poäng av alla i SPVM. Berggren kör i Verktygsboden Modsport II och hans helg tog slut redan efter sju varv sedan någonting i bakvagnen brast. Fredrik Olsson vann första racet före Björn Axelsson och Niklas Mårtensson, som gjorde comeback. Axelsson vann andra racet före Olsson och Peter Andersson. Axelsson vann tredje racet före Mårtensson och Olsson. Axelsson vann fjärde racet före Olsson och Andersson. Axelsson vann totalt.

RS & Clubman mönstrade ett riktigt hyggligt startfält. Normalt sett brukar RS-bilarna vara snabbare än Clubman, men det var inget som Oskar Jakobsson brydde sig om för han vann samtliga fyra heat med sin Clubman! Stefan Deleuran Mumm kom tvåa i första racet före teamkompisen Pontus Rastbäck. Mumm kom tvåa även i andra racet, nu före Robert Persson. I tredje var det Persson som kom tvåa före Mumm och i det avslutande racet kom Rastbäck tvåa före Robin Wachmann. Det blev en dramatisk avslutning för Persson som kom in i depån med brinnande bil. Det brann även i Persson själv och de fick tömma fyra brandsläckare innan Persson och hans bil var släckta! Wachmann vann Clubman totalt.

I RS1 var Peter Gustafson ensam till start och han körde endast de två första heaten. Det räckte för att vinna totalt. I RS2 vann Peter Öfverman första heatet före Erland Berggren och Jimmy Pettersson. Öfverman vann det andra före Berggren. Ingen mer RS gick i mål i andra heatet! Öfverman vann det tredje racet före Berggren och Svein Langholm, som äntligen var tillbaka! I det avslutande racet vann Öfverman före Berggren och Langholm. Öfverman vann totalt.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se
Design by Bloms IT