SSK & STCC Karlskoga 1996

Gelleråsbanan 1996-06-08 - 1996-06-09

Resultatlistor


Etab Data Cup
  Startlista
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Renault 5 Junior
  Startlista
  Race

SSK Klass 1
  Startlista
  Kval
  Race

STCC
  Startlista
  Kval
  Superpole
  Race

Swedish Super Kupp
  Startlista
  Race

Volvo Original Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  Race

Antal tävlande: 167

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Efter Volvos framgångar i BTCC startades detta år en svensk motsvarighet som kallades STCC

Första gången STCC kördes i Karlskoga var i juni 1996 och det var då årets tredje deltävling. 3 000 åskådare kom för att se denna nya klass. Engelsmannen Nigel Smith skulle vara med i denna tävling, men strax innan tidsträningen upptäckte han att han inte hade något oljetryck. Mekanikerna upptäckte ganska snart att det var ett enkelt fel, det var bara en sladd som hade lossnat. Dock hade tidsträningen redan påbörjats varför funktionärerna nekade Smith att köra ut på banan! I stället för att starta sist i racet blev Smith så irriterad att han packade ihop och åkte hem! Det var inte så många bilar som uppfyllde Super Touringreglementet, varför klassen fylldes på av Nordic Touringbilarna från SSK-Serien. Jan ”Flash” Nilsson var snabbast på kvalet före sin syster ”Bettan” Nilsson. Regerande svenske mästaren Georg Bakajev hade svårt att komma överens med sin nya bil och fick endast åttonde tid i kvalet. – Jag missade två växlingar per varv och det kostade säkert närmare en sekund, sa Bakajev. Sensationellt nog var det ”Bettan” som tog starten i racet! ”Flash” drogs med sextio kilos övervikt efter säsongens inledande segrar och det tog några kurvor för honom att få upp farten. Redan innan första varvet var avverkat hade ”Flash” övertagit ledningen. ”Bettan” hängde på, men kunde aldrig hota ”Flash”. I kampen om tredjeplatsen blev Hasse ”Z” Berglund lite för ivrig och körde brutalt på Mikael Dahlgren så att Dahlgren tvingades bryta. – Jag skulle bara upp och visa mig för att stressa Dahlgren, men missbedömde inbromsningen totalt, sa Berglund som bad om att bli diskad efteråt. Han erbjöd sig även att betala skadorna på Dahlgrens bil. Resten av fältet blev direkt eller indirekt inblandade i denna krasch, vilket gjorde att syskonen Nilsson kunde defilera i mål. Den som tjänade mest på kaoset var Eric Persson, som från sin nionde startposition gick i mål som trea!

Om det gick dåligt för Bakajev i STCC så fick han sin revansch i ETAB Data Cup, som han vann före Tomas Nyström och Torbjörn Nordenström. Helgens största klass var som vanligt Yokohama Cup med 35 förare på griden, varför de fick köra både A och B-final. Fredrik Nilsson tog pole, men i starten bromsade han alldeles för sent in i Tröskurvan och fick ta en sväng utanför banan. Han tappade till nionde plats. Därmed lämnade han banan fri för Ronnie Hermansson, som vann enkelt före Jan Walter och Ove A Persson. Volvo Original Cup hade också ett stort startfält. Regerande mästaren Reine Carlsson stod i pole och i starten gjorde han en liten fint. Han bromsade medvetet ned farten så att fältet tryckes ihop och när väl lamporna släcktes var Carlsson snabbast på gasen. Han fick en lucka som han höll racet igenom. Markus Nyberg låg på en lika ohotad andraplats, medan det var en hård fight om tredjeplatsen mellan Roger Rudenbrandt, Mikael Gunnarsson och Jonas Karlsson. Det blev Gunnarsson som gick segrande ur den striden och han blev alltså trea. I SSK Klass 1 hade Ulrik Gustavsson dominerat serien detta år med sin ex Clio Cup bil. Han vann även i Karlskoga med sex sekunder, men blev sedan diskad för att fälgarna var för breda. – Jag har beställt nya fälgar, men de har inte kommit ännu. Jag trodde inte att de skulle kolla detta. Jag skall se till att spöa dem även i fortsättningen, sa Gustavsson. Krister Karlsson vann racet före Niclas Bengtsson och Kjell Holgersson. Kalle Kallin var med och stred om en pallplats när han tappade bromsarna på näst sista varvet. Han rullade fyra varv…

I Renault 5 Junior Cup stod norrmannen Anders Granheim i pole. Han tog också starten och ledde ett varv. Sedan körde Mattias Ekström om och kunde ohotat köra till seger före Granheim och Kim Gunbjörnsen. Det var tunt med formelbilar denna gång. Det berodde delvis på att det kördes en tävling på Rudskogen samma helg och de flesta norska förare valde att köra på hemmaplan. Richard Göransson tog pole i Formel Ford före Björn Gustavson. I racet var det kamp mellan Göransson och John Stambeck. De turades om att vara ledningen varv efter varv. Till sist var det Göransson som gick segrande ur striden med Stambeck som tvåa och Gustavson slutade trea. I Swedish Super Cup kom det endast sex bilar till start. Lars Dahlberg vann före Håkan Holmberg och Per-Ove Olsson.

Det finns många sätt att fira sin 50-års dag. En del väljer att ställa till med en stor fest, andra smiter iväg utomlands för att fly alltsammans. Christer ”Kidde” Richardsson firade genom att vara depåchef i Karlskoga… - Ja, vad skall man göra, man kan ju inte svika gänget, menade ”Kidde” som tillhört SSK´s trogna funktionärskår de senaste 10 åren. Men lite firande blev det i alla fall. Han kidnappades av sina kompisar som spände fast honom i Roger Rudenbrandts Volvo. Detta uppskattade inte ”Kidde”, eftersom han är åkrädd! – Det låter inte så mycket och ser inte ut att gå så fort, men fy sjutton vad det går när man sitter i bilen, sa ”Kidde” efteråt. Då kom nästa chock. När han stod där på startplattan fick han ett fyrfaldigt leve av hela publiken! – Tur att det dröjer 10 år tills jag fyller 60, sa ”Kidde” och återvände till sin post…

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT