SLC Mo i Rana 24h 1997
Artic Circle Raceway 1997-07-11 - 1997-07-12

Resultatlistor


SLC
  Race



Antal tävlande: 25

Racerapport

Rafflande i 24 timmar

SLC NORDIC ENDURANCE RACING: Den fjärde deltävling i Nordic Endurance Racing kördes på norska Arctic Circle Raceway vid Mo i Rana. Det blev en rafflande tävling med många skiften i täten mellan de två toppteamen Viking och Jo-Han. Den fria träningen inför 24 timmars-loppet började redan på fredagen. Flertalet team utnyttjade tiden till att i första hand sortera ut bilen och lära känna banan bättre. Efterhand som teamen började känna sig säkrare började varvtiderna sjunka.

TRM1 belade länge toppen i tabellen med tider runt 1.49. Jo-Han Racing var tvåa. Mot slutet av träningen drämde teamet till med en tid under 1.46... Fredagens inofficiella resultat blev detta: 1) Jo-Han Racing, 1:45.982, 2) TRM1, 1:48.685, 3) Team Schjaerin RTV, 1:48.849. Även på lördagens officiella träning satsade Jo-Han hårt och var snabbast med 1:44.248.

Näst snabbast var norska teamet Schjaerin RTV, som med sin Sport 2000-trimmade Honda Civic CRX VTEC klämde till med imponerande 1:46.828. Team Viking tog lätt hand om tredje startposition med 1:47.460 före Amalie Racing med 1:48.149, TRM1 med 1:48.175 och Filemon Racing med 1:49.558.

Starten togs av Jo-Han Racing, som direkt skapade en lucka till Team Schjaerin RTV, tätt följt av Amalie Racing som i sin tur hade backspeglarna fulla med Team Tullinges Volvo 240. Efter ett par varv kunde Amalie inte längre hålla Tullinge stången, utan blev tvungna att släppa förbi Volvon. Tullinges glädje blev dock kortvarig för deras koppling började slira och direkt började man tappa placeringar. Även TRM1 fick tidigt problem när en vevstake gick vilse i motorn efter åtta varv, vilket föranledde byte av hela drivpaketet.

När den första timmen var fullbordad ledde Jo-Han Racing femtio sekunder före Amalie Racing, som höll undan med en sekund före Schjaerin RTV. Ännu mer intressant var det från position fyra och nedåt, där striden bitvis var hård mellan Gränsen, Filemon Racing och Team Conti. Halvminuten bakom dem låg UBM/SMK Motala, Race1 och Team Speed och kubbades.

Team Viking avancerade stadigt genom fältet, efter att ha startat sist från depån och upp till en fjärdeplats efter tre timmar, sedan bränslepumpen gått sönder när de startade upp bilen. Efter sex timmar låg favoritteamet på andra plats strax bakom Jo-Han. Jo-Han hade tillfälligt tappat ledningen efter en avåkning som resulterade i två punkteringar, men återtagit den.

På tredjeplatsen bet sig Schjaerin RTV fast, men tappade ett par varv till ledande Jo-Han. Tempot i Jo-Hans Volvo minskade dock och både Team Viking och Schjaerin tog sig förbi. Efter åtta timmar hade Viking befäst sin ledning ett varv före Schjaerin RTV, som nu låg två varv före Jo-Han. Från åttonde till och med tionde timmen var positionerna ganska låsta i stort sett i hela fältet. Dock bröt Team Tullinge (skuren bakaxel), liksom Vidars Racing (skadad oljekylare efter en avåkning).

Efter flera avåkningar gjorde Team Viking i elfte timmen ett tidigt och långt depåstopp med förar- och spoilerbyte. Efter detta tåg man tvåa, ett halvt varv efter Jo-Han. En halvtimme senare halkade Jo-Han nertill tredjeplatsen efter ett depåbesök. Nu placerades dock Mats "Lillen" Magnusson i förarstolen. Han skruvade genast upp tempot ett par snäpp för att köra in luckan upp till ledningen. Andraplatsen knep han nästan direkt och ledande Team Viking passerade han sex minuter före fulla tolv timmar vilket också gav Jo-Han poängen för ledning i halvtid.

Tredjeplatsen gick till Amalie Racing fyra varv ned, nära följt av Schjaerin RTV. Därpå hände följande: Jo-Han Racing tappade vid ett depåstopp två placeringar (fem varv) när man bytte däck och bromsar fram. (Man råkade klämma ut en bromskolv, viket tog en stund att korrigera.) Efter tretton timmar ledde så Team Viking, med komfortabla fyra varv före Schjaerin RTV, som I sin tur var en minut före Jo-Han Racing.

I gammal god ordning halade Jo-Han in reven så att andraplatsen. Viking var emellertid en lite svårare nöt. Trots att avståndet endast var 0,9 sek till Viking efter 14 timmar låg Jo-Han fortfarande tvåa efter 15 timmar. I 16:e timmen tog sig Jo-Han åter förbi Viking bara för att ännu en gång tappa förstaplatsen i samband med depåstopp. En stund senare återtog man täten.

Rafflet i toppen pågick oavbrutet. Längre ner i fältet hände inte mycket. Bilarna gick hårt men felfritt. Ett undantag var TRM1, som fann för gott att kasta in handduken. Teamet hade haft en rad problem och ett tag legat klart sist. Alla hade jobbat hårt hela liden, men chanserna att placera sig bättre än på 20:e plats verkade små.

På morgontimmarna fortsatte loppet med snygg åkning på de flesta håll. Jo-Han drabbades då av ett smygande turbohaveri. Bilen blev mer och mer svårkörd och tappade så småningom allt laddtryck. Därför tappade teamet ledningen efter drygt nitton timmar. Efter 20 timmar hade vi således en ny ledare i Team Viking, fyra varv före Schjaerin RTV och nio före Jo-Han.

"Lillen" satte sig åter i bilen för att försöka rädda placeringar... De sista fyra timmarna bjöd mer dramatik. Jo-Han tappade placeringar då Schjaerin-teamet passerade. Efter 22 timmar hade även Filemon kommit ikapp, men sedan var det ett skapligt hopp ner till Amalie Racing. Den sista timmen verkade teamen överlag mest bevaka sina placeringar och spara däck. Team Viking vann till slut med tio varv fler än Schjaerin RTV.

STURE BLOOM

Design by Bloms IT